Pioneer VSX-LX70 – בריון קשוח באריזה מבריקה

פיוניר הציגה לאחרונה את רסיבר העל שלה, מפלצת כוחנית בעלת 7.1 ערוצים בהספק של 180 וואט לערוץ ותמיכה ב Dolby ...

7:00
  /  
30.10.2007
  
כתב: זיו רוזנפלד

הרכיב שהכי חביב על חובבי קולנוע ביתי הינו ללא ספק הרסיבר. הוא מהווה את הלב של המערכת וכולנו נוהגים לחבר את כל מקורות הוידאו והאודיו אליו על מנת להנות ממיתוג נוח ויכולות וידאו משופרות. לאחרונה נחשפנו לפורמטי אודיו חדישים אשר פרחו עם יציאת כותרי ה Blu-ray וה-HD DVD. על מנת להנות מאיכות האודיו הגלומה בהם כהלכה בצורה דיגיטלית, אנחנו נאלצים לשדרג את הרסיבר שלנו למתקדם יותר.

אחד הרסיברים שכדאי לכם לשקול הינו הפיוניר VSX-LX70. הרסיבר מהווה את ספינת הדגל (ב IFA 2007 הוכרז דגם בכיר יותר, ה VSX-LX90, אך נכון לזמן כתיבת ביקורת זו, הוא עדיין רק ברמת הכרזה ולא ניתן לרכישה) של החברה והינו סוס עבודה רציני אשר מכיל תכונות הרבה יותר מתקדמות מכל רסיבר שפיוניר אי פעם הציגה בעבר.
יכולות רשת, RC חכם, הגברה אינסופית, שלט אוניברסלי, תמיכה בפורמטי האודיו החדשים והכל עם חותם אישי של ג´ורג לוקאס – אימות THX Select2. בעזרת תכונות עשירות אלו מאיים רסיבר זה לקחת תפקיד מרכזי בסלון המשפחתי שלכם כטבור של כל מקורות הוידאו והאודיו.

הרסיבר מעורר התפעלות למראה, קוביה גדולת מימדים בעלת גימור פיוניר שחור מבריק במשקל של 17 קילוגרמים בריאים. כל הכפתורים ברסיבר הינם איכותיים ומרגישים מוצלחים למגע ולשימוש. מבחינת מראה חיצוני הרסיבר לוקח בהליכה תצוגות אופנה.

קדמת המכשיר

ל-VSX-LX70 פאנל נסתר אשר נפתח באיטיות cool-יות. כצפוי, הוא מגונן על מספר מחברי A/V, יציאת ¼ אינץ עבור אוזניות (עבדה מצויין בדחיפת ה Sennheiser HD 555 שלי), כניסת USB אשר תשמש לרוב עבור חיבור התקני איחסון חיצוניים ועוד מספר כפתורים מתקדמים לשליטה ברסיבר.

גם האחוריים של הרסיבר לא פראיירים, מבט חטוף באחוריו של רסיבר זה, מיד יבהיר לנו שמדובר בספינת הדגל החדשה של פיוניר.

כל הכניסות והיציאות שתרצו
כל הכניסות והיציאות שתרצו

זה שהרסיבר יפה, אין ספק. עכשיו נותר לבדוק אם הוא גם אופה.
הרבה אנשים חושבים שאם הם קונים רסיבר קולנוע ביתי, הם מתפשרים בנושא האודיו הדו-ערוצי, אני רוצה להרגיע מעכשיו את כל הנפשות. ביצועים סטריאופונים ברסיבר קולנוע ביתי?
בשתי מילים: ועוד איך.

במאתים ועשרים מילים: מעולם לא ממש התחברתי למוזיקה קלאסית, אני הרבה יותר נהנה לשמוע מוזיקה מודרנית יותר, כגון: R&B ,Hip Hop ,80´s ועוד. עכשיו טריוויה קצר, מי הינו מלך הפופ, מלך שנות ה 80 הבלתי מעורער?
מייקל ג´קסון כמובן.
נתתי לדיסק המצויין שלו HIStory: Past, Present And Future Book 1 לשמש לי כעזר בבדיקה.
הדיסק הוכנס בזריזות לנגן Pioneer DV-535 שלי אשר חובר בצורה דיגיטלית אופטית ל VSX-LX70. ה VSX-LX70 כוון על מצב Stream Direct. במצב זה, מתבצע ניתוק של רוב מעגלי ה DSP ומובטח לנו סאונד נייטראלי וחסר איזה שהן השפעות מהרסיבר.
התחלתי עם Billie Jean, נדמה כאילו ל VSX-LX70 לא הייתה שום בעיה לדחוף במדוייק את זוג ה +PMC TB2S (מגיעים ל 5 אום) אשר שודכו אליו. קטעי הבס הפאנציים נשמעו בצלילות ובדיוק רב. הקול הערב של מייקל נשמע בבירור לאורך כל ה Track, ללא שום הדגשה של קולות ההי והבאס כפי שניתן למצוא ברסיברים זולים. גם בווליום גבוה התמונה לא השתנתה, ה VSX-LX70 היה יותר משמח להגביר עבורי בצייתנות את הווליום מעבר לעוצמות שמיעה נורמטיביות, עוצמה זו לא דיגדגה לרסיבר, הוא עמד במשימה היטב וניגן את כל השיר בצלילות ובצורה מושלמת.

אלבום זה של מייקל מכיל די והותר Track´s בכל התחום הדינאמי השמיע לאדם, קטעים כמו Bad ,Thriller וכמובן – Beat It, מעולם לא נשמעו טוב יותר. הטונאליות נעימה לאוזן וחסרת כל הדגשה של תחום מסויים אחד על חשבון השני.

ה- VSX-LX70 מגיע עם קישוריות Digital Living Network Alliance, או בקיצור DLNA. תכונה מצויינת אשר זכתה אצלי לשימוש מסיבי. חברו את הרסיבר לרשת הביתית שלכם, באופן אוטומטי הרסיבר יזהה את הרשת ויזדהה מולה, חיש חש עלה תפריט המדיה ובו יכולתי לבחור בין האזנה לתחנות הרדיו המקוונות האהובות לבין שיטוט במחשב האישי שלי אשר מכיל קבצי FLAC & MP3. צוות הפיתוח של פיוניר ידע כי רוב האנשים מאזינים לקבצי אודיו דחוסים מסוג Lossy, כגון WMA & MP3, לכן הם פיתחו אופציה מעניינת בשם Sound Retriever או בשם המקצועי S.RTRV. לדבריהם טכנולוגית DSP זו אמורה להשיב לקבצי האודיו המנוגנים תכונות CD Audio  אשר נלקחו מהם במהלך תהליך הריפינג. מה אני יגיד לכם, לא משנה כמה מיליוני טרנסיסטורים נדחסו אל תוך ה VSX-LX70 וכמה תכונות מפוצצות פותחו עבורו, קבצים דחוסים נשמעים כמו קבצים דחוסים ורדיו אינטרנטי לא סתם מעולם לא זכה להצלחה גדולה.

המסך השחור-לבן הזה גרם לי לחשוב שכבל ה HDMI-HDMI שלי מקולקל
למה לא יכלו להכניס קצת צבע?

כניסת ה USB בחזית המכשיר סקרנה אותי, הכנסתי Disk on Key טעון בכמה במספר קבצי FLAC, APE & MP3.למרבה ההפתעה, קבצי ה FLAC נוגנו בצורה מאוד מוזרה, עוצמת השמע שלהם עלתה וירדה מידי מספר שניות. אותם קבצים התנגנו כהלכה כאשר ניסיתי לנגן אותם מרחוק באמצעות שרת DLNA, לכן העניין מאוד תמוה. לעומת זאת, קבצי ה MP3 נוגנו מצויין ונשמעו טוב מאוד (עד כמה שקבצי Lossy יכולים להשמע). אין לראות זאת כמגרעה גדולה מידי, סביר להניח שנושא זה יפתר בעדכוני קושחה עתידיים וברסיבר שכזה, עדכונים כאלה יופיעו ללא ספק.

לכל חובבי ה APE באשר הם, נא היצמדו לפורמט ה FLAC הפופולרי, תפסיקו להיות שונים, אפילו מהנדסי פיוניר לא חשבו בכלל להכניס תמיכה בסוג קבצים שכזה.

המסך השחור-לבן הזה גרם לי לחשוב שכבל ה HDMI-HDMI שלי מקולקל

מי שרוכש רסיבר ממעמד כזה, בטח שלא רוכש אותו על מנת לשמוע MP3 או עבור חיבורו לממיר הדיגיטלי. רוב הסיכויים שהוא רוכש אותו בשביל להנות מפורמטי האודיו החדישים ביותר כיום, ה Dolby TrueHD & DTS-HD (בל נשכח סיבה נוספת לרכישה: לראות את הפרצוף של השכן שלך שיגלה שיש לך רסיבר יותר מבריק ומשוכלל משלו, סיבה בהחלט לא פחות חשובה). פורמטי אודיו חדשניים אלו מבטיחים לנו פסקול ברוחב פס גדול פי כמה מכפי שהורגלנו ב Dolby Digital או אפילו ב DTS. רוחב פס גדול אומר פחות דחיסה. פחות דחיסה אמור להבטיח לנו צליל יותר נקי, משובח וחף מבעיות צביעה כלשהן.

אך יש בעיה פיצפונת, לארץ עדיין לא הגיעו נגני Blu-ray אשר יודעים להעביר את פורמטי האודיו החדשים הללו. אך אל חשש, חברות ההפקה ידעו כי רוב האנשים עדיין לא רכשו רסיברים חדשים ונוצצים עם תמיכה בדור החדש של הפורמטים ולכן רובם כללו פסקול נוסף מסוג PCM. מה זה אומר? PCM הינו שם רחב לדרך הפעולה שבה עוברים אותות דיגיטלים בצורה טורית. יש לציין את העובדה החשובה שמנגנון זה אינו כולל דחיסה ושימוש בו בשילוב רסיבר מתאים (כמו החבר החדש שלנו, ה- VSX-LX70) יבטיח פוטנציאלית איכות העברת סיגנל אודיו ללא פשרות.

נעזרתי ב BDP-94HD, הכפיל מאמריקה של ה BDP-LX70 אשר נסקר על ידי בעבר. הסרט שנבחר למשימה הנכבדת הינו House of Flying Daggers, מחול הפגיונות. זוהי יצירה קולנועית מרגשת וסוחפת אשר מספרת את סיפורם של אישה ושני גברים אשר נמצאים במשולש רומנטי בלתי אפשרי והם יהיו מוכנים להקריב הכל על מנת לממש אותה.

בסצנת ה "Echo Game" המפורסמת, הגיבורה מיי, אשר מקושטת בפיסות בד ארוכות בצבעי פסטל, צריכה לשחזר במדוייק את נקישות חלוקי האבן אשר פוגעים בתופים אשר מפוזרים במעגל גדול סביבה. עם פסקול PCM, הקול היה עוצר נשימה. הסצינה מכילה מספר קטעים שקטים כבית קברות ואז האירועים על המסך מתפתחים עד לשיא שמיעתי, בהם מאות חלוקי אבן פוגעים בתופים בכל עבר, בהתחלה באויר, לאחר מכן הם מכם בתופים ולבסוף הם נופלים חללים אחד אחד עד לשקט מופתי. ה- VSX-LX70 התמודד בגבורה עם הפסקול הענק של הסצינה, צלח בהצלחה לאורך כל שנייה ושיחזר בצורה ריאליסטית ומפוכחת עד כאב את היצירה (ולמי שתהה, לא, אין לי Klipsh).

חזרה על אותה סצינה עם פסקול Dolby Digital 5.1 הניבה תוצאות שמע נמוכות משמעותית. היה ממש ניתן לשמוע כי האודיו עכשיו הרבה יותר דחוס, הצלילים היו פחות חודרים, פחות צלולים, הבס נהיה יותר דומה לבס המתקבל מקובץ MP3 דחוס, כל הצלילות והשקיפות הנייטרלית של הסאונד נעלמה כליל.

חזרתי על אותה סצינה מספר פעמים, כאשר מידי פעם אני מחליף בין פסי הקול. ההבדל הוא מוחשי וניתן להבדלה בנקל.

ייתכן וכל ההבדלים נובעים עקב מיקסינג גרוע במיוחד של פסקול ה Dolby Digital וייתכן שלא, אך לאחר האזנה של מספר רב של שנים לפסקולי Dolby Digital  ו- DTS, היה נדמה כאילו עד כה בעצם לא שמעתי כלום. חבר´ה, PCM זה הסטנדרט החדש, שלא יעבדו עליכם!

 

 

מי שכבר היה בעלים של רסיבר מתוצרת פיוניר ירגיש בבית, השלט לא שונה בהרבה מדגמים קודמים. אבל בשביל למלא את שלושת השורות הבאות, אני אמחיש אותו: השלט חסר כל תאורה אחורית, עשרות כפתורים אשר נקבעו בצפיפות קלה, עמוסים בטקסט ובעלי גודל כמעט זהה אשר מצריך התבוננות קלה לפני כל פעולה. על הכל מפקד צד LCD קטנטן ואינפורמטיבי אשר לרוב מציין את סוג ה Device או ה Input אשר כרגע השלט והרסיבר מכוונים עליו.

אצל הרבה אנשים מערכת הקולנוע הביתית, בינהם הרסיבר, ה DVD, נגן ה Blu-ray ועוד שלל מכשירים, ממוקמים בתוך מזנון סגור וחסין אותות אינפרה אדום ורק המסך הדק נשאר גלוי לכל. אז איך האנשים שלטו במכשירים שבתוך המזנון אתם שואלים?
ברוב המקרים האנשים נאלצו לרכוש ולהתקין מערכת עיניות משוכללת, שאר האנשים נאלצו לפתוח כל פעם את דלת המזנון. לא עוד אמרה פיוניר והציגה את מערכת ה CEC. מערכת ה CEC מגיעה כסטנדרט ברוב מכשירי ה High End מתוצרת פיוניר, בינהם בסדרת מסכי ה KURO, נגני ה Blu-ray ובחלק מסדרת רסיברי ה LX, בינהם נכלל ידידנו, ה- VSX-LX70. מקשרים בין כל הרכיבים על ידי כבל HDMI סקסי והוא דואג להעביר את כל אותות האינפרה אשר מגיעות למסך הפלזמה הגלוי שלכם אל שאר המכשירים אשר מוקמו בנבכי המזנון.

ה- VSX-LX70 בעל יכולות Upscale. למי שחשב שקיללתי אותו עכשיו נסביר כי תכונה זו מאפשרת להמיר מקורות וידאו בעלי רזולוציה נמוכה לרזולוציה גבוהה יותר. למה זה טוב? שידורי הכבלים-יס שלכם לדוגמה, משודרים באיכות של 576i. כאשר אנחנו מחברים את הממיר הדיגיטלי למסך הדק והנוצץ שלנו, המסך משתמש במעבד תמונה הפנימי שלו על מנת להמיר את שידורי ה 576i לרזולוציה של המסך, אצל רוב האנשים זוהי רזולוציה של 768P (נכנס לקטגורית HD Ready) או 1080P עבור בעלי הממון אשר רכשו מסך FHD. הבעיה היא שהמסך עושה את הפעולה לרוב בצורה רעה (בלשון המעטה) וכאן נכנס לעזרתנו מעבד ה Faroudja DCDi של פיוניר. הוא מבטיח לעשות לנו בדיוק אותו פעולה בצורה משובחת. חיברתי את ממיר היס מקס שלי דרך טרנסקודר לתוך אחת מכניסות הקומפוננט של ה VSX-LX70.

אחת הסדרות הבודדות שאהובות עלי בערוץ Discovery הינה דיג קטלני, זוהי סדרה אשר מגוללת את קורותיהם של מספר דייגים בעת נסיונותיהם לתפוס סרטנים בעונת החורף הקרה. התכוננתי לעוד פרק משובח בסדרה. הסאב רעם, הרמקולים רעשו והעבירו היטב את תחושת הדייגים על ספינה רעועה כאשר הגלים מכים בהם מכל עבר, אך התמונה באיכות נמוכה עד בינונית, ממש לא קפצתי מהכסא כמו שציפיתי ממעבד הוידאו המשוכלל של מהנדסי Faroudja DCDi.

ניסיתי להעביר לחדשות, יונית לוי וארד ניר נראו כמו תמיד, לא משנה כמה פעמים ראיתי אותם, מעבד התמונה של פיוניר לא הצליח לדמות שידורים באיכות HD כמו שהוא מתיימר להציג. גם אישתי אשר מכורה לטלנובלה "השיר שלנו", לא דיווחה על שיפורים ראויים לציון באיכות התמונה. טוב נו, גלית גוטמן, אגם רודברג ונינט טייב לא צריכים איזה שהוא עיבוד בכל אופן…

לפחות הילד שלי, זאטוט שובב בן שנתיים, נדמה שהעריך קצת יותר מאיתנו את הנגלה אליו מהמסך בעת צפייה בתוכנית האהובה עליו "עולמו של נוני".
ייתכן ושילוב של מעבד קצת יותר טוב, כמו Silicon Optix HQV היה מניח תוצאות יותר טובות.

קצת תמונות כירורגיות למי שאוהב
קצת תמונות כירורגיות למי שאוהב

סיכום

ה- VSX-LX70 הינו רסיבר מצויין, אבל מתלווה אליו תג מחיר מעט יקר (דברים טובים לעולם לא מגיעים בזול).
לרסיבר זה מספר מתחרים קשוחים ובולטים כרגע בשוק, ה TX-SR875 Onkyo, Yamaha RX-V1800 וה- Denon AVR-2808CI. מספר תפקודים של הרסיבר לא נבחנו בביקורת זו, עם רסיבר מקליבר שכזה קל מאוד לשקוע בפרטים ולרשום ביקורת מאוד ארוכה וטכנית. בסופו של יום, מה שציבור הקוראים רוצים לדעת זה את התמונה הגדולה.

התמונה הגדולה היא שה VSX-LX70 הינו רסיבר מצויין בסקלה שלו. עיצוב אשר יוציא לשכן שלכם את העיניים, בעל יכולת להיות המרכז הבידורי בסלון הביתי ולרכז את כל מקורות הוידאו והאודיו שברשותכם. התכונות שלו ראויות לשבח וכמעט שלא הרגשתי שום רפיון בכל פרמטר. הייתי שמח לממשק משתמש צבעוני ושלט קצת יותר ידידותי.

הקפידו לבדוק את הבריון הקשוח לפני רכישת הרסיבר הבא שלכם!

  • איכות בנייה 8.5
  • ארגונומיה ושמישות 8.5
  • תמורה לכסף 8
  • תכונות 9
  • שלט 6
  • ביצועים 9
  • ציון סופי (לא ממוצע) 8.5

למפרט טכני לחץ כאן.

מחיר מומלץ לצרכן: 10,000 ש"ח.

הבדיקה בוצעה באדיבות חברת ט.ר אלקטרו סטריאו בע"מ.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן


7:00
  /  
30.10.2007
  
כתב: זיו רוזנפלד

1