מעבד וידאו VP50Pro של חברת ABT, חלק ב'

בהמשך לחלק א' , חברת Anchor Bay Technologies (בעלת מותג DVDO) הכריזה לאחרונה על ה-VP50Pro, אשר צפוי להחליף את ה-VP50.בתור ...

7:00
  /  
05.10.2007
  
כתב: עפר לאור

זכרונות

לכל כניסה במכשיר יש זיכרון משלה, וגם לכל כניסה שיש לה פורמטי תמונה שונים (PAL, NTSC, 480P, 720P, 1080i) המכשיר זוכר אוטומטית את הכיול הבסיסי (Brightness/color/sharpness) ונתונים נוספים כגון Y/C DELAY וכו'. ניתן גם לשייך לכל פורמט פרופיל תמונה אחר. זה אומר שלמשל כאשר אנחנו צופים בטלויזיה ניתן יהיה לתכנת את המערכת כך שתעבוד ב-720P50 אך כאשר צופים ב-HDTV, ניתן יהיה להשתמש בפרופיל תמונה אחר.

שימוש חכם ב-24HZ וב-48HZ מאפשר אין ספור קומבינציות שיתאימו לכל מקור ולכל מסך. מרגע שמבינים את התפיסה הכללית, שהיא די אינטואיטיבית, תכנות המכשיר הופך פשוט למדי.

כניסות וידאו

vp50pro_back_490

ל-VP50Pro יש כניסות רבות – והוא מאוד דומה חיצונית ל-VP50 ול-VP30. למכשיר שתי כניסות קומפוזיט, שתי כניסות SVIDEO, שתי כניסות קומפוננט (אשר גם יכולות לעבוד ככניסות RGBS תוך שימוש במחברי RCA). בתחום הדיגיטלי יש למכשיר ארבעת כניסות HDMI 1.3a (זהו המעבד הראשון שתומך בחיבור HDMI 1.3a במלואו). בנוסף, למכשיר סט כניסות RGBHV ויציאה אנלוגית RGBHV תוך שימוש במחברי BNC ויציאת HDMI דיגיטלית.

כאשר מקור וידאו מוצפן (HDMI) בשימוש, יציאת הוידאו RGBHV תהיה כבויה. חשוב לציין שניתן להשתמש בכניסת ה-BNC RGBHV אך ורק כאשר יציאת ה- RGBHV בשימוש ורק בחיבור כזה; חיבור RGBS לא יעבוד בכניסה זו.

את איכות הוידאו בדקתי עם כמה ממירים של יס. ממיר PACE 1000 הותיק והטוב עבד היטב עם SVIDEO, אך נזקק ל-Y/C DELAY בכדי לעבוד כשורה בחיבור SCART RGBS. גם ממיר ADB3100S הזדקק ל-DELAY קטן בחיבור SCART RGB ונתן תמונה מצויינת (ללא כל DELAY) בחיבור SVIDEO. היס מקס 2 לא נזקק ל-Y/C DELAY בשני המצבים ועבד כשורה בכל שיטות החיבור.

בכל המקרים היה צורך בכיול נפרד של BRIGHTNESS ו-CONTRAST למעבד ולכניסות. השיטה המקובלת היא שימוש ב-TEST PATTERNS המובנים של המעבד בכדי לכייל את המסך מול המעבד8 ואחר כך שימוש ב-TEST PATTERNS שונים עבור כל מקור תוך שימוש בכיול הפנימי של המעבד. במקרה של ממירי יס, מומלץ להשתמש ב-YES IMPACT, תחת ערוץ 144 ומשם בתפריט "יס עד הבית".

תוספות חדשות

בנוסף לתכונות החדשות שתיארתי עד כה ביחס ל-VP30 וה-VP50 (הורדת תופעות כיווץ, פילטרים חדשים, עיבוד HDTV ומחברי HDMI 1.3a), החברה הוסיפה מספר תקנים למכשיר:

  • THX – התקן הידוע (במקור של של לוקאס) מוכר היטב מתחום האודיו. גם כאן, הוא בעיקר תקן שבונה רשימת מבחנים ואשר דורש שינויים ממעבד בכדי לעבור את המבחנים. לחצו כאן בכדי להגיע לרשימת המבחנים הדרושים בכדי לקבל את תקן THX לוידאו.
  • ISF CCC – תקן של IMAGE SCIENCE FOUNDATION של ג'ו קיין (אותו אחד שעשה את DIGITAL VIDEO ESSENTIALS…). שמו המלא של התקן הוא CERTIFIED CALIBRATION CONTROLS והוא לראשונה שולב במסכים של פיוניר ומוצרי RUNCO. הרעיון הוא ליצור סט תקני של כלים שמאפשרים כיול מסודר של מסך באופן מלא. ISF, אשר עוסקים בחינוך ולימוד של מכיילים בעצם מאפשרים למסכים ומעבדים להגיע לאופטימום.

    באופן מעשי, ה-VP50Pro עדיין לא מימש את מלוא הפוטנציאל שלו בתחום זה. מעבדי תמונה מבית LUMAGEN ו-PIXEL MAGIC כוללים כיום יכולות כיול מתקדמות יותר, עד רמה שמאפשרת תיקון של טעויות של חצי אחוז בכיול נקודתי של מסך כלשהו לקבלת תמונה מושלמת ומדוייקת ככל האפשר.

    הצהרה על תאימות לתקן מצביע על כך שהמכשיר יתמוך ב-ISF DAY ו- ISF NIGHT. הדבר מאפשר לסמן למעבד לכייל בנפרד מצב לילה (שבו אין אור רקע) אל מול מצב יום (שבו הדרישות שונות ובכדי לראות באופן אופטימלי יש צורך בכיול מעט שונה). בנוסף, יש לחברה כוונה להוסיף כיול מתקדם בסגנון של המתחרים תוך שימוש בנקודות כיול שונות.

  • 12V trigger – ל-VP50 Pro יש שתי יציאות 12V TRIGGER תוך שימוש במחברי אוזניות תקניים. חיבור TRIGGER 1 מאפשר לך לדעת מתי המכשיר דלוק ולפי כך לשלוט על אורות חיצוניים או אפילו לאותת למערכת שליטה מרכזית (של CRESTRON/AMX או אפילו הדור האחרון של שלטי PRONTO) שהמכשיר אכן דלוק. שימוש אחר הוא פתיחה וסגירה של וילון או של מסך מקרן קדמי חשמלי.

    TRIGGER 2 מעניין אף יותר וניתן לא רק לשלוט בו באופן ידני, תוך שימוש בתפריטים או בשלט חכם, אלא שניתן גם לקשר אותו ליחס מסך 2.35 ומעלה. הדבר מאפשר שימוש במקרן עם עדשה אנמורפית חשמלית. כאשר אתה מעביר ליחס 2.35, המכשיר מזהה זאת מיד, הוא חותך את התמונה ומסמן לעדשה להתחלף.

    לדוגמא במקרן 720P, כאשר סרט כזה נמצא בשימוש, 25% מהפיקסלים קבועים על שחור. לא רק שזה פוגם בכמות האור שהמקרן מסוגל לספק, אלא שזה גם מפריע בגלל האיריס הדינמי. במקום זה, המעבד חותך את הפסים השחורים מעל ומתחת לתמונה, ומקרין את התמונה באופן מעוות. את העיוות מתקנת העדשה שמחזירה את המסך ליחס 2.35:1. היתרון הוא איכות תמונה משופרת בגלל שימוש בצמצם דינמי באופן מלא, והארה של 25% יותר פיקסלים.

trigger2_379

triggerpolarity_300

  • מחבר ה-SDI הותיק שניתן היה להתאים למעבדים בגלגולים הקודמים שלהם, כבר אינו תואם למכשיר החדש. יש לציין שחיבור SDI כבר אינו מהפכני כפי שהיה לפני מספר שנים אך בקרב וידאופילים רבים הוא עדיין אהוב. חובבי מקרני ה-CRT עדיין זקוקים לו מכיוון שאין להם כניסות HDMI דיגיטליות . בנוסף, בעלי נגנים (כמוני) שיש להם SDI MODS עדיין טוענים שאיכות התמונה דרך SDI עדיפה מהאיכות דרך HDMI, אך כמובן שהעלות בהתאם.

    השינוי בגישה הגיע בגלל שה-VP50Pro תומך ב-HD SDI. כרטיס חדש שעדיין לא מיוצר יאפשר למכשיר לקבל שתי כניסות שונות שיכולות להגיע או באיכות SDI (כלומר SDTV מנגן DVD) או HD-SDI. זה השני בעיקר בשימוש כיום בחדרי עריכה ובגופי שידור, אך ניתן להתאים כיום לכמעט כל נגן HDTV מתאם יקר למדי שמאפשר לעקוף את מערכות ההצפנה HDCP ובכך לקבל את הוידאו טהור לחלוטין וללא עיבוד כלשהו. האם זה שווה את המאמץ? רק למי שמוכן לעמוד במחיר המטורף בשביל לקבל שיפור איכות של אחוזים בודדים לכל היותר.

HDMI 1.3a

עיקר המשמעות של שילוב HDMI 1.3a מתבטא בכך שניתן יהיה להשתמש בקידודי האודיו החדשים של חברות DTS ו-DOLBY. לא היה בנמצא מקור Blu-ray / HD DVD בעל יכולת שידור של פורמטים אלה או רסיבר בעל יכולת לקבל אותם ולכן לא היה לי דרך לבדוק זאת בשטח.

lipsync_300

יתרון נוסף של HDMI 1.3 הוא בכך שהוא גם מעביר מידע LIPSYNC (הדלת נטרקת אבל שומעים את הטריקה חלקיק שניה אחרי שרואים אותה בפועל) לכל אורך שרשור הוידאו/אודיו. לא רק שהדבר מאפשר ל-VP50Pro לתקן הפרשי זמן כאלה אלא גם לייצר הפרש זמן הפוך (בגלל הזמן של עיבוד הוידאו, הוא יכול לגרום לראשונה לאודיו להקדים את הוידאו במקרים שבהם במקור היתה טעות שעד כה לא ניתן היה לתקן).

ה-VP50Pro מעביר, כך מדווח לי, X.V.YCC – או מרחב צבעים מורחב אשר כיום קיים בעיקר במצלמות וידאו וכן ב-DEEP COLOR – רזולוצית צבעים מדוייקת יותר שתכנס לשימוש בעיקר עבור סרטי Blu-ray. האם אנחנו זקוקים באמת לשני היכולות הללו. כרגע לא, אך בשנה הבאה, כאשר הם יהיו נפוצים יותר, יש סיכוי יותר מסביר שנתחיל לרצות אותם…

audioinputs

העברת האודיו במכשיר היא בעיקר על טהרת הדיגיטלי. למכשיר כמה כניסות אודיו דיגיטליות. הן לחלוטין לא מספקות וברור לחלוטין שהמכשיר מכוון או להיות משולב עם רסיבר או לקבל בעיקר מקורות וידאו שהם HDMI. בארה"ב ניתן כבר לקבל את כל מקורות הוידאו שלכם בדרך חיבור HDMI (החל מ-ממיר של כבלים/לויין, ממיר HDTV, נגן HDTV, נגן DVD וכו'). בארץ אנחנו עדיין מקבלים לא מעט מקורות אנלוגיים ולכן כמה שיותר חיבורי אודיו עוזרים כאן. ממירי ADB3100 ומקס כבר מאפשרים שימוש בחיבור אודיו דיגיטלי וכך גם נגני DVD ישנים יותר. למכשיר שני חיבורי אודיו אופטיים או קואקס דיגיטליים וחיבור אודיו אנלוגי בודד (זוג RCA). לרוב האנשים זה יספיק וכל השאר בכל מקרה רצוי שיחברו את האודיו שלהם דרך הרסיבר ולאו דווקא דרך המכשיר. היתרון העיקרי, מעבר ל-LIPSYNC, שבריכוז האודיו במעבד וידאו הוא בכך ששלט אחד יכול להעביר גם אודיו וגם וידאו ללא בעיה.

ה-VP50Pro כולל יציאות אודיו דיגיטליות לרסיבר, אך בגירסאת הבטא של המכשיר לא ניתן היה להעביר תכני DD דרך HDMI מוצפן דרך המכשיר כך שהוא ישמש כמפענח אודיו ויעביר לרסיבר את האודיו דרך חיבור SPDIF. הדבר לא נעשה מטעמים טכניים אלא מחשש של החברה מכך שהיא תעבור על חוקי HDMI הדרקוניים. זו גם הסיבה שחברת LUMAGEN, למשל הכניסה במעבד ה-RADIANCE שלה שתי יציאות HDMI, אחת שתשמש כיציאת אודיו לרסיבר ושניה לוידאו…

audiooutput_349

מכיוון שאין בפיענוח שכזה עבירה על חוק ממשי כלשהו, סביר להניח שהדבר יתאפשר, ואני מקווה שבגירסאת 1.0 הרשמית שצפוייה בקרוב מאוד כבר יתאפשר לעשות זאת.

עיבוד HDTV

בעוד שברור לחלוטין שכמעט כל אחד יכול להרוויח מעיבוד שיוריד תופעות לוואי של כיווץ, כלל לא ברור האם יש רווח ממשי בעיבוד HDTV, כלומר כזה שמעביר מ-1080i ל-1080P. בניגוד ל-SDTV, מסתבר שעיבוד כזה אינו מסובך כל כך ומרבית המסכים, כולל זולים למדי, מסוגלים לבצע עיבוד כזה ברמה סבירה בהחלט. לכן, דעתי היא שעבור מסכים דקים אין יתרון משמעותי בעיבוד כזה על פני זה שכבר קיים במסך. במקרנים מסויימים ראיתי יתרון במעבד חיצוני בעל יכולות עיבוד FULL HD (את הבדיקות הללו ביצעתי עם ה-VP50 ולא עם ה-VP50Pro), אך ההבדל לא היה שיפור של יותר מ-5-10%, עד כמה שאפשר לכמת שיפור בוידאו מהסוג הזה.

היתרון המעניין שהמכשיר מביא בתחום הזה הוא בתחום ה-24FPS. ה-VP50 מסוגל לפענח וידאו מסוג 1080i60 ולחלץ ממנו את ה-1080P/24FPS (או לחלופין ממקור 1080i50 את מקור ה-1080P/25FPS). במסכים מהדור החדש, משמעות הדבר הוא תמונה חלקה ומדוייקת יותר.

framerate_350

מכיוון שמרבית נגני ה-Blu-ray החדשים (ואפילו נגני HD DVD של טושיבה) מגיעים כבר עם תמיכה מובנית ב-24FPS, זה מעניין מזוית טיפה אחרת. לא רק שניתן להשתמש במכשיר בכדי להמיר חזרה מ-24FPS ל-60HZ, במידה והמסך אינו תומך עדיין ב-24FPS, אלא שניתן יהיה לקחת מקור וידאו HDTV כגון של YES HD או HOT HD ולפענח ממנו את מקור ה-24/25FPS שלו!

עד כמה זה משמעותי מבחינת איכות התמונה עדיין קשה לשפוט, מכיוון שזה דורש את הדור האחרון של מסכים ומכיוון שגם HOT וגם YES טרם הציגו את שידורי ה-HDTV הרשמיים שלהם.

יחסי מסך

כאשר משתמשים במעבד תמונה, המעבד הוא האחראי על שינוי יחסי המסך בתמונה. למעבד יש כמה יחסי מסך, כולל זה של התצוגה (DISPLAY) , של ה-SCREEN (המסך עליו מקרינים), של ה-LENS ושל המקור. לאחר הגדרה של הנתונים הטכניים, צריך רק לשנות את יחס המקור (SOURCE ASPECT RATIO). המכשיר מספק מספר רב של יחסי מסך הניתנים לתכנות, אך בשביל לגשת אליהם צריכים להשתמש בשלט חכם מסוג PRONTO או דומיו. היה מאוד רצוי לספק כמה כפתורים כאלה בשלט המקורי.

עבור מקורות 4:3 המוצגים על גבי מסך 16:9 המכשיר מספק מצב מעוות (NON LINEAR STRETCH) בשם "פנורמה". העיוות המובנה בתוך מצב זה יותר מדי קיצוני והתמונה המתקבלת מעוותת מדי בכדי שניתן יהיה לצפות בה לאורך זמן.

שלט

remote_490

השלט נשאר זהה מאז ימי ה-VP30 וה-VP50. השלט דומה למדי ל-VP50Pro עצמו – פונקציונלי אך לחלוטין לא אטרקטיבי…

כל כניסה כוללת אפשרות DISCRETE, והדלקת המכשיר וכיבויו נעשים על ידי שני כפתורים שונים. בנוסף, באתר החברה ניתן לקבל תוכנה קטנה שמייצרת בעצם קודי PRONTO לפי הפעולה הדרושה (פשוט כי רשימה ארוכה מדי וקשה מדי למצוא משהו בזה), כולל אפשרויות קיצור מעבר למה שקיים בשלט עצמו.

סיכום

topview_490

מדובר על מעבד חזק ביותר בעל יכולות חזקות ביותר, אך גם תג מחיר לא קטן. העיצוב בפירוש מגיע מתפיסת המקרן הקדמי שאומרת שציוד כמו מעבדי תמונה צריך להיות צבוע בשחור וחבוי בארון מאחורי הצופה. הייתי רוצה לראות גירסא של המכשיר עם גימור מפואר יותר.

ברמת עיבוד התמונה, הייתי מצפה בהחלט למצב NLS (עיוות מצב 4:3 על גבי מסך 16:9) חכם יותר. אחרי הכל, יש כיום כמה וכמה אלגוריתמים כאלה שפועלים עם עיוות מינימלי ושאינם גורמים לי לעיניים אדומות לאחר כמה דקות צפיה. רצוי שהחברה גם תשפר את תחום ה-SCALING, שהיא לא שיפרה באופן משמעותי כבר כמה דורות של מכשירים.

סה"כ מדובר על מעבד תמונה מוצלח ומאוזן שיתאים למרבית האנשים בעלי מסכי FULL HD בגודל 50" ומעלה.

ציונים

עיצוב: 8
עומק תמונה: 8
יחסי מסך: 8.5
מצב NLS (עיוות יחסי מסך): 7
HDTV איכות תמונה: 9.5
SDTV איכות תמונה: 9
פונקציות: 8.5
קלות שימוש: 9
שלט: 8.5

מחיר מומלץ לצרכן: $3,499 בארה"ב

לדף המוצר באתר היצרן

להסברים של היצרן על המוצר

לספר המוצר באתר היצרן

לשרשור התגובות בפורום לחצו כאן


7:00
  /  
5.10.2007
  
כתב: עפר לאור

1