"דארן ארונופסקי (רקוויאם לחלום, פאי), יצא מחורר".
זאת הייתה הכותרת של מבקר סרטים מחו"ל על סרטו האחרון של הבמאי המסקרן הזה. כל כך חיכיתי וציפיתי ל-'מעיין' ולא רק בגלל 'רקוויאם'. סיקרן אותי לדעת איך ארונופסקי יתמודד עם תסריט מד"בי די מסובך ומה תהיה התוצרת. וגם לא הבנתי למה הוא דילג על הקולנועים ונחת ישר על המגש שלכם, עד שראיתי את הסרט.
ארונופסקי שיעמם את הסרט למוות.
במקום לקחת את הסיפור שמתפרס על שלוש נקודות זמן שונות, לכיוון 'מותחני' יותר ואלי אפילו קצת אלים יותר, הוא נשאר בקו הדרמטי/רומנטי. ועמוד השדרה של הסרט מתכופף ביחד עם משחק פושר של יו ג'קמן ורייצ'ל וייז.
האמת היא שהתסריט בכלל לא פשוט. אי אפשר לדעת גם מה היה עושה במאי אחר עם תסריט כזה. אבל ארונופסקי לקח סיפור מפותל מימלא ופיתל אותו עוד יותר עד שאיבד את קהל היעד האמיתי של הסרט, חובבי המדע הבדיוני. אני יודע שלא בכל סרט חייבים לפוצץ איזה חללית ולהוציא לאיזה חייזר עין עם קרן חלקיקים, אבל ארונופסקי נכשל והתפזר במבנה העלילתי של הסרט. ומשאיר אותו פתוח לכל מיני פרשנויות והגיגים של צופיו.
במאה ה-16 בספרד נשלח הקונקויסטאדור תומס קרואו (ג'קמן) בפקודת מלכת ספרד איזבל (ווייז) למצוא את מעיין החיים שזורם לשורשיו של עץ החיים, בכדי שמלכתו תחיה לנצח.
בזמננו אנו טומי קרואו הוא אונקולוג שמחפש תרופה לסרטן הסופני של אישתו.
ובמאה ה- 26 טום קרואו יוצא במסע לחלל כדי להגיע עם תודעתו של אישתו אם תרצו, לסופרנובה מרוחקת אשר תשיב את אישתו לחיים.
בסופו של הסרט משאיר ארונופסקי את צופיו עם השאלה האם כל הסיפורים התרחשו במציאות? או שכל הסיפור מתרחש בנקודת זמן אחת והצופה בוחר איזה. אם זה בעבר, ההווה, או העתיד.
שורה תחתונה:
המעיין קיבל ב-IMDB ממוצע של 7.7 אין לי מושג על מה. אני לא הייתי נותן לו יותר מ-5. זהו לא סרט שכולם יאהבו, אם בכלל.
סיפור מסובך, מבנה עלילתי מחורר וסרט שמתנהל על מי מנוחות עם הרבה לחישות ודמעות. ואם ארונופסקי קורא את זה:
בחיית דארן ממך ציפיתי ליותר…
מצד שני יש את דני בויל שהוא בדרך כלל *** של במאי. (וכן אני לא מחזיק לא מטריינספוטינג ולא מ-28 יום אחרי וגם ממש לא מחברים לנצח) רק שהפעם יצא לו סרט בן ז@#$.
Sunshine או שמש (ושוב פעם מוכיחים המתרגמים הישראלים את עליונותם האינטלקטואלית עלינו בני האנוש).
להבדיל מ'המעיין' המתחכם, הוא סרט מדע בדיוני כהלכתו. מי שאוהב מד"ב אמיתי יאהב אותו. מי שלא, לא יבין על מה הוא הסתכל במאה וקצת דקות האלה.
חלליות, האנושות בסכנה, משלחת אסטרונאוטים, כל הבסיס למדע בידיוני הארד קור אמיתי.

אלכס גארלנד שכתב את התסריט הזוועתי ל- 28-' יום אחרי' ול-'החוף'. כותב שוב לבויל, אבל הפעם תסריט מוצק ומותח, שאמנם מזכיר הרבה סרטים אחרים שעוסקים בהיכחדות המין האנושי, אבל מוסיף לסיפור המון ערכים מוספים ונוגע המון בהשפעות הפסיכולוגיות של המסע אל תוך השמש, בשעה שבני משפחותיהם של האסטרונאוטים גוועים ביחד עם כל האנושות.
50 שנה אל תוך העתיד, השמש שלנו מתחילה לגווע וכבר לא מספקת את האור והחום להם זקוקים בני האדם כדי לשרוד. למה? מדענים מגלים חומר מיסתורי ולא ידוע בתוך השמש אשר מפריע להיתוך הגרעיני שלה. מכיוון שכך, השמש כבר לא מייצרת את אותה כמות האנרגיה. והאנושות איך לומר, הולכת פייפן.
כל העולם מתגייס למבצע ענקי כדי לשלוח את החללית איקארוס 2 עם פצצה ענקית כדי לעשות ג'אמפ סטארט לשמש. למה 2? כי 7 שנים קודם לכן נשלח צוות דומה עם החללית איקארוס 1 לאותה משימה ומשום מה אבד הקשר עם החללית. וכשצוות האיקארוס 2 מוצא את החללית דברים מתחילים להשתבש.
למרות סוף די מאכזב, שלא לומר מעליב, מרבית הסרט והאפקטים המעולים מחפים על כך. גם המשחק של הצוות בראשותם של סיליאן מרפי וקליף קרטיס (שמשחק גם בסרט שמעל) שעושים עבודה טובה בהחלט שוב, למרות הסוף המאכזב משהו.
שורה תחתונה:
אוהבים מד"ב ועוד לא ראיתם? לכו עליו, לא תתאכזבו. אם לא אז אל תצפו לסרט אקשן שיסחף אתכם כי sunshine הוא לא כזה.
ובפינתנו הפנינה החודשית: לא מזמן יצאו לחנויות ההוצאות המחודשות והכל כך נהדרות של 'הקשר הצרפתי' 1 ו-2. מי שראה יודע כמה הסרט הראשון של הבמאי הגאוני וויליאם פרידיקין, מעולה. ג'ין הקמן במשחק עטור זכויות כפופאי דויל, השוטר האלכוהוליסט והחשוך שיוצא למרדף מורט עצבים ושערות אחרי אלן קרנייר (פרננדו ריי), סוחר סמים מתוחכם ואכזרי. הותיקים שבניכם יזכרו את אחת מסצינות מרדפי המכוניות הטובות ביותר בהיסטוריית הקולנוע. פשוט תענוג רצוף. שורה תחתונה: אין. מארז מושלם. אמנם הסרט השני נחות משמעותית. אבל במחיר שדורשים עליו בחנויות הוא שווה ביותר.לחטוף ולרוץ הביתה. |
להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.