מבחן הפונוסטייג'ים הגדול : EAR 834P DELUXE

לאחר 3 כתבות מבוא בנושא (חלק 1 , חלק 2 וחלק 3 ), הגיע העת למבחן הראשון, בסדרה של מבחנים, ...

7:00
  /  
06.09.2007
  
כתב וצילם: רועי כלב (roeek), ערך: מרטין סבג (MartinHSabag)

על היצרן EAR :

הקישור הטבעי למותג זה הנו, כמובן, לבארון טים דה פאראוויציני, אשר משנת 1965, מעצב ומייצר מוצרי היי-פיי איכותיים ומוצרי סאונד לשוק המקצועי. שמו נקשר באופן היסטורי, לאחד ממגברי המונובלוק הראשונים שיוצרו בעולם, תוך דגש רב על עיצוב. במרוצת השנים עבד עם מספר חברות ובשנים האחרונות הוא עומד מאחורי מוצרי חברת EAR, שנחשבים ומוערכים היטב בעולם כולו. החברה מייצרת מגוון מוצרים אשר לרוב כוללים שפופרות. מוצריה למשל, כוללים CD PLAYER, מגברי אינטגרייטד וכח, והיא מציעה את ה-834 במספר גוונים ודרגות, והוא נחשב לדגם וותיק (מיוצר למעלה מעשור). מה שמפתיע הוא, המחיר, כפי שהגדיר אותו בלייר רוג'ר מהאתר "אודיופילה" כ- "REFRESHINGLY MODEST" (מחיר צנוע באופן מרענן)..

כיצד בדקנו?

חיברנו את מגבר הפונו, בכבל אינטרקונקט של LINN, למגבר אינטגרייטד של AYRE דגם AX-7E מסדרת EVOLUTION, כבל רמקולים של NAIM דגם:NACA5, פטפון LP12 בעל ספק LINGO, זרוע LINN EKOS, ראש MOVING COIL של DYNAVECTOR דגם DV XX1L, כבל חשמל לפונו-סטייג' של "קואינסידנט" (אייל דאג לצרף), ערכת ניקוי ראש של LAST STYLUS CLEANER, מעמד של ATACAMA ורמקולים של NAIM מדגם ARIVA.

איכות בנייה:

מגבר זה מציע בדיוק מה שצריך, מינימליסטי ופשוט להרכבה ותפעול: כניסות LINE IN ו-OUT מוזהבות לללא באלאנס XLR או DIN.

המגבר עצמו בנוי מגוף מוארך ממתכת צבועה שחור, בעל חריצי קירור בחלק העליון. חזיתו היא פלטה בגימור כרום מבריק, בעל כפתור עגול וגדול מוזהב, בצידו הימני, שתפקידו להדליק ולכבות את היחידה. נורה כתומה בחלק התחתי, מורה באם המגבר דלוק או כבוי. על גבי הפלטה צרוב טקסט שחור הכולל את שם היצרן והדגם, וכמובן, איך לא, את שמו של הבארון.

מצטער שלא נפלתי שדוד לרגלי עיצוב הרטרו של הבארון, אך יש שימצאו את עיצוב המגבר יחודי ואסטטי.

כתפור ההדלקה יכול לשמש גם ככפתור ווליום (אופציונלי ללא תוספת מחיר). (לא דבר שהייתי מצפה מפונו-סטייג' "אודיופילי" אך יש אולי מיקרים שבהם זה יכול להיות תוסף נחמד כמו בסט אפ בו המקור היחיד הוא הפטיפון או שהווליום עבור ה-CDP נשלט ב-CD עצמו).

בפנים – ממה שקראתי (ולא העזתי לפתוח) מצויות 3 שפופרות 7025/12AX7WB של SOVTEK.

בעת כיבוי המגבר הוא עדיין מפיק צליל למספר שניות עד ל-FADE OUT מוחלט. המגבר שקט ביותר. כשלעצמו אינו משמיע רחש ולו הקל ביותר וגם אינו מייצר כמעט רעש נלווה, זה הורגש רק בעת הגברת 68 דיבי וסחיטת כפתור הווליום עד למקסימום, ואז הוא הפיק רעש לבן של לא יותר מדיבי או שניים. עם זאת הוא רגיש להפרעות מסביב, דוגמת הפעלת TV או מזגן השפיעו עליו (ולא השפיעו כמעט על הגבר הקבוע שלי), והוא "מפונק", דורש הפרדה והרחקה מכל מכשיר אחר והוא היה נותן תוצאות טובות בהרבה, לדעתי, באם היה מקבל מקור מתח מיוצב (AC POWER CONDITIONER). במילים אחרות: השקעה במגבר הפונו הזה תצריך (וזאת המלצה!) מקור מתח מיוצב, כפי שהענקתי ל-STAGELINE ע"י FLATCAP של NAIM.

מכיוון שלמכשיר יש GAIN כה גבוה (+68dB !), ישנם ראשי MC (כמו אצלי למשל), שלא נוח לשמוע אותו במצב MC (מכיוון שה-OUTPUT של הראש הוא מעט גבוה מהרגיל בראשי MC), ולכן אעדיף את מצב ה-MM! הפתרון הוא פשוט: ניתן, באותו מחיר, להוסיף כפתור VOLUME (לא דבר סטנדרטי במגברי PHONO!), ואז לעבור למצב MC עם הנחתה של פטונציומטר הווליום, הגמישות הרבה הזו וההתאמה למספר עצום של ראשים ואפשרויות שדרוג עתידיות של הראש מהווה יתרון כיוון שאינך מקובע למגבר שאותו תצטרך להחליף במידה והחלטת לעבור לראש MC איכותי.

מובן שעקב השימוש בקארטרידג' LOW OUTPUT , יש צורך במגבר פונו תואם. מגבר זה תואם גם ראשי MC וגם MM ע"י לחיצה על כפתור יעודי בחלקו האחורי של המגבר, אך כאמור במקרה שלי השתמשתי דווקא במצב MM.

המגבר אינו "מצועצע", אופן החיבור, והשימוש פשוט ומובן (5 דקות), ואינו כולל רכיבים מיותרים.

אין ספק שמגבר זה ילווה את בעליו שנים ארוכות, מלבד התאימות הרבה שלו לשדרוגים אפשריים במערכת הוא נחשב לדגם מנצח ומיוצר שנים רבות כמעט ללא שינויים.

נתונים טכניים:

הגברת 48 דיבי ב-MM, 68 דיבי ב-MC.
משקל: כ-3 ק"ג.
אורך: 28 ס"מ
רוחב: 13 ס"מ
גובה: 10 ס"מ
כניסות: 2 כניסות מוזהבות RCA
יציאות: 2 יציאות מוזהבות RCA
פיוז: 0.1 – 0.2 אמפר
מתח: 200-240 וולט
מעגל: כולל שלוש מנורות של סובטק
הארקה: יש, הברגה.
תאימות: MM וגם MC.
כפתור ווליום: אופציונלי ללא תוספת מחיר.
גימור: מאט שחור עם פנל בצבע כרום מבריק או שחור מאט.

תוצרת: אנגליה

מה שמענו?

לאחר חימום של מספר שעות, התחלתי לשמוע מוסיקה..

אל סטיוארט – שנת החתול 1975 תקליט בהדפסה אמריקנית: המגבר הסגיר מייד את גיל התקליט שהודפס לפני למעלה מ-30 שנים, והושמע פעמים רבות. הוא לא עשה חסד עם פצפוצי האבק שנשמעו פה ושם, אך הוא עשה גדולות ונצורות מבחינת מוסיקה. בכל אספקט מייד נפתחה דמות תלת-מיימדית אשר נמצאת, כאילו, במרכז הסלון ושלחה רגליים רחבות לצדדים ב-IMAGE התחתון. הגיטרה של אל נשמעת צלולה ומפורטת, והבאס דינאמי ונעים ומלטף, ללא ספק המגבר מטפל היטב בגבוהים ובנמוכים, אולי מעט פחות במיד. המכשיר שימר את הפרדת הסטריאו הגבוהה, בניתוק צד שמאל לא חלה כמעט זליגה של הימין..

דבר נוסף ששמתי לב אליו מיידית: בעודי רגיל לסחוט את כפתור ה-VOLUME שבמגבר, תוך הרגל, לרמות של אמצע פלוס, כאן הייתי מייד צריך להוריד את עוצמת השמע מתחת לחצי. במילים אחרות: המגבר "מייצר" עוצמת סאונד חזקה בהרבה מהמגבר הקבוע שלי (NAIM STAGELINE 'S').

באופן כללי הסאונד לא היה סטרילי כפי שציפיתי, הוא עובר טיפול ונצבע בצבעים עמוקים.


BOARDS OF CANADA – CAMPFIRE HEADPHASE – הדפסה אנגלית מ-2006 : אלבום המשלב צ'יל אלקטרוני עם נגיעות אקוסטיות, נשמע צלול ובהיר, המגבר יצר הפרדה יפה עם עומק ובמת צליל רחבה, הבהירות והדיוק היו גבוהים (אולי אף גבוהים מידי, מעט הזכיר מקור דיגיטלי). גם כאן הבאס נשמע עמוק מאוד, היה מודגש ודומיננטי, וריחף באוויר, צנח מטה וייצר אווירה חלומית משהו התואמת את רוח התקליט. המגבר שמר על רמת פירוט גבוהה אם כי לעתים נדמה היה כי הבאס מעט אגרסיבי.


ROXY MUSIC – AVALON – הדפסת 180 גרם של SIMPLY VINYL: תקליט שאני מכיר היטב. המגבר טיפל ,כצפוי, בבאס העמוק כמו שצריך והבליט את ריבוי כלי המצילה ווהקשה , אך קולו של בריאן פרי בפרט והמידים בכלל נשמעו מעט "קשים" ועומדים, וגם התופים הולמים חזק ובאופן מעודן פחות ממה שאני מכיר.


הסימפוניה החמישית של בטהובן בניצוחו של הרברט פון קארייאן, הקלטה משנת 1963 תקליט בהדפסת "דוייטשה גראמופון" גרמניה:

תענוג לאוזניים. כל כלי נשמע היטב וממוקם באימג' שנוצר במקום ראוי. זוהי יצירה קלאסית דרמטית בעלת קטעים שקטים מאוד וחזקים מאוד והמגבר מתאים עצמו לדינאמיות הרבה בלי כל בעייה. בקטעים שקטים הצליל מפורט ומדוייק, ורמת הפירוט לא נעלמת גם בהתחזקות המוסיקה, ואף חזוקם של התופים שהרעימו בכח, הוגדש היטב והדרמה מועברת היטב לחלל החדר באופן כמעט מושלם. אני חושב שכאן המגבר הגיע לשיאו, מכל הבחינות. הבמה היתה רחבה במיוחד, הדינמיות של הצליל קיבלה ביטוי עצום, המגבר נשמע מפורט מאוד וגם המידים (שסבלו קצת מקשיחות באלבומים הקודמים), פתאום טופלו טוב יותר. (ככלל מצאתי שצלילים אקוסטיים נשמעים נפלא בוויניל, ובמגבר זה ספציפית, זה בולט).


החלטתי להקשות על המגבר. בקלאסי הוא נשמע אולטימטיבי, אך החיים קשים… בחרתי ב:

 

TIESTO – IN SEARCH OF SUNRISE 4: ציפיתי שהמגבר ייכנס למצוקה עקב הבאסים האלקטרוניים וה-BPM הגבוה, אך לא! המגבר שידר לי מסר כאילו "אם ניסית להקשות עליי רק הצחקת אותי!"… זכרו – אני שומע את התקליט במצב MM, מנצל רק חלק מעוצמתו, למרות שהראש הוא MC, ההספק היה אמור להיות נמוך ב-20 דיבי, ואני שומע חזק וברור, צלול ומדוייק, ה-BPM מתוזמן, המוסיקה נשמעת נקייה במיוחד, הצלילים על שלל תדריהם מטופלים, הבאס נשמע עמוק, הקצב נשמע מדוייק ותואם לבייס-ליין להפליא, והיה נדמה לרגע קט כאילו אני שוב רואה לנגד עיניי את טיאסטו האגדי באותו לילה קסום בחוף ניצנים. דוקא כאן בא לידי ביטוי חולשת הרמקולים ולא ה-834 (רמקול NAIM ARIVA לא כלכך מתאים לקלאבטראנס….).


בעד: דנאמי, מפורט, GAIN עצום, מותאם למגוון גדול מאוד של ראשים, מדוייק, באסים עמוקים, מעט מודגשים (מודגשים מידי?), גבוהים נעימים ומאוזנים, מותאם גם לסוגי מוסיקה רחבים, עתיר כח, משמר במה יפה ואף IMAGE עמוק ורחב.

 

נגד: מפונק, דורש טיפול בחשמל או מייצב מתח, לא זול מאוד, עיצוב רטרו (אני אישית לא מאוד אהבתי), מידים נשמעים לעתים חסרי נשמה, באסים עמוקים וברורים אך לעתים מעט אגרסיביים.

סיכום:

תעניקו למגבר זה, ראש איכותי, מייצב מתח AC איכותי, תרחיקו אותו מכל מקור אחר, תייצבו אותו על בסיס רחב ויציב ותתנו לו את תנאי העבודה שהוא דורש, הוא ייתן יותר מאשר תמורה לכסף – מדובר האחד המגברים הטובים ששמעתי, והוא נמכר ,לדעתי, ברמת מחיר סבירה ביותר ביחס של עלות מול תועלת. הוא דינאמי מאוד, מתאים עצמו לכל קהל, לכל סוג מוסיקה, לכל סוג ראש, לכל סוג מוסיקה כמעט ולכל "שגעון" של בעליו.

 

ציונים:

גבוהים – 9 נעימים לאוזן ומאוזנים.
נמוכים – 8 עמוקים מדוייקים אך מודגשים לעיתים באופן לא מאוזן.
מיד – 7 נשמעים טוב אך לעתים נוקשים "וצרודים".
במה – 9 – רחבה במיוחד, מתפשטת בחלל הסלון הרבה מעבר למה שהורגלתי.
פירוט – 9.5 מפורט ביותר, כל צליל מורגש ונחשף ולו הקטן ביותר, הפרדת סטריאו מצויינת.
אפיון צליל כללי – 8.5 – מגבר נעים לשמיעה, מדוייק ומפורט אך לעתים יוצר רושם של "קשיחות" רבת עוצמה.
תמורה למחיר ומחיר – 9 תמורה מצויינת למחיר, גם בטווח הרחוק.

מחיר בגימור סטנדרטי (נמסר ע"י אייל פור), 6,900 ₪.

להמשך דיון בנושא הסקירה לחץ כאן.

הבדיקה בוצעה באדיבות אייל פור, אודיו פידליטי.


7:00
  /  
6.9.2007
  
כתב וצילם: רועי כלב (roeek), ערך: מרטין סבג (MartinHSabag)

1