פלזמה פנסוניק 50PV700

מודל הגבוה של פנסוניק - 50PV700 נחת בישראל והרי הבדיקה שלנו.עדיין לא מדובר במסך FULL HD (שמו בישראל 50PZ700) אשר ...

7:00
  /  
23.08.2007
  
כתב: עפר לאור
עיצוב

אז נתחיל מהסוף. מדובר במסך מעולה, אחד מהטובים שפנסוניק הוציאה בסדרת VIERA. הוא אינו מושלם אך יש כאן בהחלט התקדמות משמעותית של פנסוניק.

נתחיל מקדמת המסך:

 

המסך הוא שחור, אך לא מבריק וממוסגר בשני פסי כסף מעל ומתחת. הפס התחתון משמש גם כפאנל וכולל כפתור הדלקה וכיבוי, סלוט SD (כרטיס זיכרון ממצלמה) ופאנל חיבור קדמי.

עם קבלת המסך מיד ניתן לשים לב להבדל גדול מאוד בינו לבין מסכים אחרים בתחום. המסך אינו מבריק כמו פלזמה רגילה! פנסוניק החליפה את הפילטר הקדמי של המסך, שברוב מסכי הפלזמה כיום הוא פשוט זכוכית מבריקה, בזכוכית עמומה יותר שמזכירה LCD יותר מאשר פלזמה.

העמעום אינו בא על חשבון חוסר חדות כלשהי, אלא אך ורק בהחזרי האור מהמסך. מדובר על עמעום שאינו קיצוני כמו במסך LCD אך רחוק מהרפלקטיביות של מסך פלזמה. אין ספק שדבר זה יגרום לו להיראות טוב מחבריו כאשר הוא נמצא בסביבה בעלת אור סביבתי חזק (כגון חנות או חדר מואר יחסית). חובבי הפלזמה יתרגלו לעניין במהירות וחובבי ה-LCD רק יכולים לקנא באפקט שמצליח לשלב LCD ופלזמה באופן מוצלח ביותר.

 היה קושי מסויים לצלם את האפקט ולכן הייתי צריך לצלם בזוית ולהקצין את האפקט עם תוכנת עיבוד תמונה:

במסך רגיל, בעצם היה ניתן לראות בבירור את האובייקט המוקף בעיגול כאשר הוא היה מחוזר לצופה בדרך זו.

ניתן לראות גם שפנסוניק שיפרה מאוד את הבעיה של רפלקציות חוזרות (פילטר פנימי) כפי שמוקף באליפסה הארוכה באותה תמונה. במסכים קודמים היה ניתן בבירור לראות "עותק" של התמונה מוחזר. גם כאן ניתן לראות זאת, אך הפילטרים החדשים מעמעמים מאוד את האפקט וכמעט הופכים אותו לחסר רלוונטיות.

הפילטר מבלבל בפעם הראשונה שצופים במסך, העומק של התמונה הוא של פלזמה אך הפילטר הקדמי מקנה לה תחושה של LCD… זה בהחלט לוקח כמה דקות להתעשת, אני חושב שהקהל הישראלי יאהב מאוד את הפילטר החדש.

נחזור כאמור לפאנל הקדמי:

 

מחבר ה-SD והחיבורים הקדמיים הם בין יתר ההבדלים מהאח הקטן יותר בסדרה: 50PV70.

מחבר זה מאפשר הצגת תמונות ב-HDTV הישר מכרטיס הזיכרון של מצלמה בעלת חיבור SD או דומה (מיקרו או מיני-SD). לצערי לי יש מצלמה של סוני (כלומר, כרטיס MEMORY STICK), אך השאלתי מצלמה לצורך הבדיקה. המכסה של החיבור עולה לתוך המסך ובעצם נעלם פנימה (אפקט יפה במיוחד!). הכנסת כרטיס הזיכרון גורם לאור כחלחל להדלק והמסך מיד מעלה תפריט שמאפשר לנו לצפות בתמונות.

 

בחירה בתמונה מציגה אותה, וניתן גם להציג את התמונות כ-SLIDESHOW. אפילו סיבוב של התמונה ניתן לביצוע הישר דרך השלט.

 

החוסר היחיד בנושא הזה הוא בכך שאין חיבור USB או מחבר אוניברסלי שהיה מאפשר לי שימוש ישיר במצלמה הקיימת שלי (כרטיס MEMORY STICK DUO). האמת היא שרוב המצלמות שאינן של סוני באמת משתמשות בכרטיס SD או כזה שיש לו מחבר מתאם ל-SD, כך שזה בהחלט פיתרון מצויין למרבית האנשים.

לצד החיבור של ה-SD, נמצא פאנל חיבורים וידאו ואודיו:

הפאנל כולל מחבר HDMI (שימושי ביותר עבור מצלמת וידאו HDTV שניתן לחבר לשם), חיבור קומפוזיט ו-SVIDEO עם חיבור אודיו מתאים, ומחבר אוזניות. בצידו השני של הפאנל (אשר גם המכסה שלו מתקל פנימה לתוך המסך באופן מרשים) הוא סט קטן של כפתורים לתפעול המסך במקרה של חוסר שלט באיזור.

בצידי המסך שני רמקולים צרים וכמעט בלתי נראים. איכותם גבוהה מרמקולים אופייניים למסך מסוג זה. לפי התיעוד מדובר בתכנון מעניין מאוד שכולל גם שני סאבים פסיביים בגוף המסך עצמו (ככל הנראה משתמשים במרחב הפנימי של המסך בכדי ליצור את אפקט ההדהוד):

 

בכל אופן, האפקט לא רע בכלל עבור מסך מסוג זה.

מאחורי המסך, פאנל חיבורים נרחב למדי:

 

יש שם שני חיבורי קומפוננט (כל אחד עם אודיו אנלוגי משלו וחיבור קומפוזיט כגיבוי), חיבור SVIDEO בודד (עם חיבורי אודיו וחיבור קומפזיט כגיבוי) וכן חיבור RGB (עם אודיו אנלוגי פנימה) ושני חיבורי HDMI (שתומכים באודיו).

מכיוון שהמסך יכול לשמש כמפענח האודיו, ניתן להוציא ממנו DIGITAL AUDIO OUT בחיבור אופטי הישר לרסיבר ובכך לפתור את בעיות המיתוג של הוידאו/אודיו שמסתבכות כיום עם הכנסת ה-HDMI לתחום. למסך אין תמיכה ב-HDMI 1.3.

למסך יש גם יציאת מוניטור החוצה (כולל וידאו) אשר לא ממש ברור מה בדיוק מטרתה. מוניטור אודיו די ברור – אפשר לחברו כחיבור אנלוגי לרסיבר, אך מוניטור וידאו אולי ישרת מישהו בעל מסך טלויזיה קטן בצד שרוצה לראות את אותו תוכן גם במסך השני…

למסך גם חיבור RF אשר הופך אותו לטלויזיה לכל דבר, כולל תמיכה בכבלים אנלוגים (לא מומלץ…).

מדידות

מדידות

את הכרותי עם המסך פצחתי בסדרת מדידות. כידוע, פנסוניק היא חברה יפנית "מהקשות" לפיצוח והאחרונה שתומכת בפורמטים חדשים (כגון 24FPS, תמיכה ב-NATIVE  RATE ובקצבי 50HZ באופן טבעי). מצד שני, החברה הולכת ונפתחת לעולם החיצוני.

המסך מצהיר על יחס ניגודיות של 10,000:1 – יחס ניגודיות מרשים ביותר.

בפועל מדדתי עליו לא יותר מאשר 2000:1. ההפרש בא משתי סיבות שכל אחת מעניינת בפני עצמה:

1. פנסוניק הוסיפה קונטרסט דינמי (בדומה למסכי LCD ופלזמה אחרים) אשר עושה בעצם CONTRAST STRETCHING

2. במדידות שלי ראיתי שבעצם הקונטרסט מוגבל באופן מפתיע על ידי דווקא העוצמה הגבוהה שהמסך מפעיל. כלומר, בעצם יש לו שחורים מאוד עמוקים, אבל הוא לא בהיר מספיק בכדי לקבל מספרים גבוהים יותר. גם לדבר זה יש שני הסברים אפשריים:

  א.  פנסוניק בעצם שמה פילטר כהה, מה שמחשיך גם את הלבנים וגם את השחורים.

  ב.  בכדי להגיע לאורך חיים גבוה יותר למסך וכן במאמץ למנוע ולהפחית צריבה במסך, המסך מגביל את עוצמת האור המקסימלי ו "פותחת" אותו עם הזמן בכדי לאפשר לנו לנצל באופן טוב יותר את המסך.

סביר להניח שהתשובה האמיתית כוללת אלמנטים מכל אחד ואחד מההסברים הנ"ל. כלומר, פילטר שחור יותר, הגבלת אור, ושימוש בקונטרסט דינמי.

המשמעות המיידית של כל זה הם שחורים עמוקים מכפי שראינו במסך של פנסוניק בעבר. הם בהחלט משתווים ועוברים מסכים רבים בעלי יחס ניגודיות דומה. מצד שני, המסך לא בהיר מאוד, כך שמי שאוהב להשתמש במשקפי שמש בעת צפיה במסכים, לא זקוק להם כאן…

ה-FILL RATIO במסך שופר ויש הרבה פחות מרווח בין פיקסל לפיקסל. עם זאת, המסך אינו FULL HD והמשמעות המיידית היא שמדובר למסך עבור סלון גדול. כלומר, רצוי מרווח בין המסך לבין הצופה שיהיה יותר מ-4 מטר ב-SWEET SPOT (כלומר, איפה שבעל הבית יושב לצפות במסך).

המסך הוא מסדרת VIERA ולכן יש לו פחות אפשרויות כיול וכיוון מסדרת ה-PHD המקצועית. עם זאת, למסך יש אפשרות לבחור בשני מצבי צבע (COLOR MANAGEMENT). בעצם COLOR MANAGEMENT OFF מכוון ל-COLOR GAMUT רגיל:

 

והרי המצב עם COLOR MANAGEMENT ON:

עיקר ההבדל מתייחס לירוקים, אבל קל לראות שהמסך מכסה 100% מה-GAMUT של התקן של HDTV (טווח הצבעים עבור PAL ו-NTSC קטן יותר, כך שהוא אוטומטית מכוסה גם כאן). בעצם מדובר על נסיון של פנסוניק להרחיב את התקן. היופי כאן הוא שמי שאוהב כיול סטנדרטי יכול לקבל את ה-PRIMARIES שלו מדוייקים (במצב OFF) או ירוקים טיפה יותר "עמוקים" מהתקן כאשר הוא במצב ON.

חיסרון אחד נמדד הוא בגרף הגאמה של המסך אשר נמדד מעט טיפה נמוך לטעמי (גאמה 1.92):

 

אני מעריך שפנסוניק פשוט רצו להדגיש את הפרטים בתמונה על חשבון עומק התמונה (בד"כ רצוי להגיע לגאמה של כ-2.2 או אפילו טיפה יותר). הייתי מעדיף אופציה לפחות לשחק עם הפרמטר הזה (נגיד 3 מצבים שונים).

בתחום הספקטרלי, המסך נראה דומה מאוד למסכים קודמים של פנסוניק, כך שאין כאן פריצת דרך חדשה אלא בפירוש אבולוציה ושיפור מתמיד של הטכנולוגיה של פנסוניק.

בתחום הכיול RGB הגיעה דווקא הפתעה מאוד נעימה, המסך מגיע מכוייל ל-D65 ממש OUT OF THE BOX!

זו אחת הפעמים הבודדות שאני נתקל במסך שמגיע מכוייל ברמה שכזו ללא צורך במגע יד אדם (מעבר לכיול בהירות / קונטרסט בסיסי). יש עדיין טיפה התנדנדות סביב נקודת הכיול, אבל אין ספק שפנסוניק עשו כאן מאמץ כביר להגיע לתקן באופן מודע ומדוייק ביותר. הדבר מפתיע שבעתיים כשמדובר במסך שמיועד לשרת כטלויזיה ולא כמוניטור.

 

פורמטים וחיבורים

המסך אינו תומך ב-NATIVE RATE דרך חיבורי ה-HDMI. מצד שני, כל פורמט אחר שבדקתי, כולל 24FPS (הבדיקה עדיין לא שלמה ללא נגן Blu-Ray אמיתי לוודא אותה) עברו כשורה. כלומר, PAL, NTSC, פורמטים פרוגרסיביים: 480P, 576P וגם HDTV אמריקאי ואירופאי: 1080i 50/60hz ו- 720P 50/60hz עברו ללא בעיה וגם ללא JUDDER או ירידה באיכות התמונה.

חיבור של מקורות בעלי אודיו דרך HDMI עברו ללא כל קושי.

חוסר בולט בחיבור SCART RGB הוא חיסרון שאני מקווה שיורוקום יתקנו עם המשלוחים הבאים של המסך. מכיוון שאין דרך להוסיף חיבור נוסף (אין את אפשרות ה-SLOTS כמו שיש בסדרת המסכים המקצועית) ולכן חיבור ליס או להוט מומלץ דרך TRANSCODER שימיר את ה-SCART RGB לחיבור קומפוננט.

HDTV

איכות תמונה

התחלתי עם סדרת הסרטים הקבועה שלי, האלמנט החמישי ו-נרניה במקור HDTV (הראשון ב-1080P והשני ב-1080i).

תשפטו בעצמכם (ניתן להגדיל את התמונות בעלי המסגרת הכחולה):

נרניה


ניתן לראות את פרטי הבגדים על הילדים למרות הרקע הבהיר של השלג מאחור.


הפירוט של שערות השועל מדהים


קטע קשה במיוחד באלמנט החמישי ובו ניתן בכל זאת לראות את פרטי המדים של השוטרים למרות האורות החזקים והעובדה שהמדים שחורים לחלוטין.

העומק בעיניה של לילו היה יכול להיות טוב יותר (מעט גאמה גבוהה יותר וזהו), אבל זו עדיין תמונה מעולה. המסך היה יכול להגיע לעומק רב יותר עם גאמה חזקה, אבל רמת הפירוט גבוהה, וניתן לראות בפרוטרוט את הנימים בפניה של מילה ג´ובוביץ´ וכל שערה מחומצנת על ראשה…

עוד קטע שמדגיש עד כמה ניתן לראות את פרטי הרקע מאחורי לילו למרות הפרש האורות החזקים. זהו קטע שאף LCD בעולם אינו יכול לשכפל כראוי. קטע מואר שכזה על רקע חשוך הוא בדיוק הקטע שבו היכולות של פלזמה מצליחים להתעלות על כל האפשרויות האחרות. הדינמיות של הטכנולוגיה הזו מאפשר קליטת פרטים קטנים גם על גבי ה "חולצה" הבוהקת של לילו כגון התפירה שלהן, ובמקביל פרטים של הרקע הכהה במנהרה מאחוריה. הצילום הזה אפשרי בזכות כפתור FREEZE שיש בשלט של המסך (כפתור שהייתי מאוד רוצה שיהיה בכל המסכים שאני סוקר…)

SDTV

SDTV

פצחתי את צפיית ה-SDTV עם חדשות ערוץ 2…..

 

כאן ניתן לראות את הסרט CLICK (מקור: DVD), אבל ממרחק קצר אדם סנדלר פחות ממוקד כמובן ממקורות ה- HDTVשצפיתי בהם קודם לכן.

אין ספק שהמסך מותאם יותר לשידורי HDTV עבור מרחק צפיה קרוב. כלומר, אם עיקר התוכן שלכם הוא SDTV, אני ממליץ על מרחק צפיה בריא של 4-5 מ´, בעוד שעבור מקורות HDTV טובים אפשר להתקרב גם ל-2.5 עד 3 מ´ בלי בעיה כלשהי.

יכולת נוספת שיש למסך הוא MPEG NR אשר מורידה את תופעות הלוואי של כיווץ יתר בערוצי כבלים, לויין ו-DVD. האפקט פחות משמעותי מכפי שאני רגיל ממעבדים חיצוניים שמתמחים בכך, אולם יש לכך השפעה.

היכולת הזו משמעותית יותר עבור מי שמשתמש ב-SHARPNESS גבוה. הישראלים, בדומה לקהל המזרח אסייתי, מעדיפים תמונה חדה מאוד, גם אם החדות איננה טבעית. עבור קהל זה, פנסוניק הוסיפה יכולת SHARPNESS חזקה שמזכירה מעט את התפריט הנ"ל במסכי טושיבה (שם אלגוריתם החדות הזה הפך לשם נרדף למסכי טושיבה). אולם SHARPNESS גבוה גם מגביר את תופעות הלוואי של הכיווץ ולכן אם אתם אוהבים תמונה חדה באופן קיצוני מומלץ להגביר גם את אופציה זו במקביל.

עקרונית היינו מעדיפים שפשוט תעשו כיול ל-SHARPNESS (כלומר, שימו איזה שקופית שיש בה קוים שחורים על רקע אפור או קוים לבנים על רקע אפור ותפחיתו את ה-SHARPNESS עד לנקודה שבה הקוים אינם כוללים הילה לבנה סביבם). במסך שבדקתי, מספר הפלא קרוב למדי למינימום בסקאלה.

נתונים נוספים

יחסי מסך

המסך תומך במספר יחסי מסך אופייניים לפנסוניק: 16:9 עבור תכני HDTV או תכנים אנמורפיים (מרבית דיסקי DVD וחלק מתכני יס שמשודרים ב-WIDESCREEN הם כאלה). 4:3 כולל פסים בצדדים ולכן לא מומלץ לשימוש שוטף. JUST הוא תחליף עדיף עבורו, שכן הוא מיועד להצגת תכני 4:3 על המסך (שהיחס שלו הוא 16:9). הדבר נעשה על ידי מעט עיוות בצידי המסך. הדבר בעיקר מפריע כאשר צופים בחדשות כאשר התחתית כוללת TICKER עם עדכוני החדשות (במקרה כזה, מהירות התנועה של האותיות ישתנה לקראת הגעתם לקצוות המסך).

שני מצבים נוספים משמשים כמצב ZOOM1 ו-ZOOM2 אשר משרתים להורדת פסים שחורים בתוכניות וסרטים שונים כאשר יחס התמונה גבוה מ-1.77:1 (למשל 1.85:1 או 2.35:1 הפופולרי במיוחד בימים אלה). האחד מיועד לתכנים FULL SCREEN והשני ל-WIDESCREEN אנמורפי.

בכל המצבים יש בערך 4-5% OVERSCAN. בגלל הרזולוציה של המסך, אין לזה השפעה מיוחדת, אבל הייתי בהחלט רוצה לראות אופציה להוריד זאת ל-0 אם זה היה אפשרי.

שלט

בתחום המסכים, שלטי פנסוניק לרוב היו סתמיים ופשוטים מדי ביחס למסך עצמו. במקרה הזה מדובר על שינוי גישה מבורך. מדובר על שלט נוח ביותר, קל לשימוש, שנראה יוקרתי ומרגיש נהדר ביד.

 

הטענות הקבועות שלי עבור שלטים גם רלוונטיים כאן – כפתור אחד בלבד להדלקה וכיבוי (מתאים אכן למשתמשים פשוטים, אבל מפריע לי) וכפתור אחד רק לדפדוף בין כניסות ה-AV השונות, בעוד שהן החשובות ביותר במסך. אני מעריך שהסיבה להחלטה הזו בפנסוניק היא זהה לחברות האחרות – זה מה שהקהל מכיר ומצפה בטלויזיה שכזו. אני מקווה שהמקבילה המוניטורית למסך זה תכלול פתרונות לתלונות אלה שלי.

סיכום

סיכום

כפי שכתבתי בשורת הפתיחה, מדובר באחד המסכים המוצלחים ביותר שראיתי מבית פנסוניק ובהחלט משכמו מעלה. המסך בהחלט מכבד את השם.

היתרונות הבולטים של המסך הם פילטר קדמי מצויין, יחס ניגודיות מרשים (ויותר חשוב – שחורים עמוקים), עיצוב יפה, כניסות רבות ונוחות, כניסת כרטיס זיכרון SD, פיענוח HDMI נוח, שלט מצויין, ואיכות תמונה מעולה.

החסרונות של המסך הם חוסר בכניסת SCART RGB, מחסור ביכולות כיול ואפשרויות מתקדמות (בסגנון מסכי המוניטור) כגון שליטה בגאמה.

המסך מותאם יותר לסלון גדול, ויכול להתגבר על החזרי אור באופן מרשים. מרחק צפיה מומלץ בסביבות 4.5 מ´ עבור תכני SDTV וכ-3מ´ עבור תכני HDTV.

ציונים 

עיצוב:  9
עומק תמונה: 8.5
HDTV איכות תמונה: 9
SDTV איכות תמונה: 8
פונקציות: 8
שלט: 9

מחיר מומלץ לצרכן: 24,900 ש"ח

לתגובות בפורום על המאמר נא לחצו כאן.

דף המוצר בעברית של ה- 50PV70

דף המוצר בעברית של ה- 50PV700

המסך נבדק באדיבות היבואן: יורוקום


7:00
  /  
23.8.2007
  
כתב: עפר לאור

1