פלזמה הדור התשיעי של פנסוניק – 42PHD9

כבר מספר שנים שפנסוניק מהווה את קו האומדן שלפיו משוות חברות אחרות את איכות התמונה ביחס למחיר.מסכי הפלזמה של פנסוניק ...

7:00
  /  
23.06.2007
  
כתב: עפר לאור

כלפני מספר שנים היו מעט מאוד יבואנים בארץ שהביאו מסכי פלזמה. אחת החלוצות בתחום היתה חברת יניר מערכות שייבאה את פוג'יטסו (כיום פוג'יטסו-סימנס) ובהמשך גם את NEC.

בעוד שאני ישבתי וקראתי, עם ריר נוזל, בפורום AVSFORUM על המכשירים מהדור האחרון של פנסוניק. לפי AVS הם היו המסכים הטובים ביותר בשוק. כמובן שפרט ליבוא אישי או יבואנים קטנים פה ושם, יורוקום באותה תקופה לא חלמו על ייבוא של מסכי פלזמה.

אז החלטתי על יבוא אישי. הסיכון הגבוה לא הרתיע אותי ושילמתי לסוחר שנחשב מקצועי ב-AVS (זה היה לפחות לפני 5 שנים). ואז היה דיווחים על מסכים מזמזמים, כלומר סדרה של מסכי פנסוניק שהיה לה זמזום מרגיז בגלל איזה רכיב אלקטרוני. כל כך להוט הייתי על המסך שפשוט ביקשתי מהסוחר שיפתח את המסך ויחבר אותו לחשמל. מתגובותיו הבנתי שמשהו אינו כשורה (אני ידעתי יותר על המסך ממנו למרות שהמסך היה מול עיניו כביכול), ולמזלי מהר מאוד משכתי את כספי ממנו וחזרתי בי מהרכישה (שבועיים לאחר מכן הוא פשט רגל ולא מעט אנשים מ-AVS הפסידו הרבה כסף כתוצאה מכך).

אני אישית נכוותי וזה היה יותר מזל משכל שלא הפסדתי כסף כתוצאה מכך (בגלל זה אני פעמים רבות מזהיר אנשים מלעשות דברים דומים).

לשמחתי, לפני מספר שנים שמה לב חברת יורוקום לעניין הגובר והולך בתחום המסכים הדקים ובזריזות רבה הצליחה להגיע לחדירה מרשימה לשוק הישראלי עם מסכי פנסוניק.

המסך 42PHD9 הוא מסך HD READY, מהסדרה המקצועית של פנסוניק (VIERA היא הסדרה הטלויזיונית/ביתית של החברה). מדובר על מוניטור מהסדרה ה-9 של פנסוניק (עוד על כך בהמשך). מוניטור הוא מסך ללא רמקולים וללא טיונר כלשהו. זהו מסך בלבד, אודיו במערכת שכוללת אותו צריך לעבור דרך רסיבר, והוא זקוק לנגנים וממירים דיגיטליים בכדי לצפות בו ביס או הוט, למשל.

אישית, זה בדיוק התפיסה שאנחנו באתר מקדמים. קולנוע ביתי זקוק לרסיבר טוב, לרמקולים טובים ולמסכי טלויזיה דקים אין לעולם רמקולים שיכולים לעשות את העבודה כראוי וכרצוי. רמקולים כאלה בד"כ פשוט מעוצבים בכדי להיות תואמים למסך ותו לא. הם מתאימים לראות חדשות וסרטים מצויירים (וגם בזה, יתכן שאני מגזים כי בשביל לחוות את קולו של חיים יבין בהחלט רצוי רמקולים בריאים).

בקיצור, מוניטור אידאלי כאשר הוא משתלב בקולנוע ביתי אמיתי.

יורוקום מביאים את המסך כיום בשני גוונים (יתכן שהמשלוחים הבאים יוגבלו לגוון אחד מסויים שיהפוך פופולרי יותר): כסוף ושחור. לבדיקה קיבלתי את הכסוף, אך אישרו לי שאין בעיה לרכוש כיום את המסכים עם שני הגוונים.

דור 9

אז מה מיוחד במסכי פלזמה דור 9 של פנסוניק?

זהו המסך בעל יחס הניגודיות האמיתי הגבוה ביותר שראינו במחוזותינו. פנסוניק מכריזים על יחס ניגודיות של 10,000:1. בפועל זה כמובן כולל את כל הטריקים הידועים של ניגודיות דינמית וכיוצ"ב.

כמובן שאנחנו מכירים מסכי פלזמה (לעיתים מכונים גם פלסמה, למרות שהוא אינו אחד ממרכיבי הדם) רבים שמכריזים על יחס ניגודיות של 10,000:1, אז מדוע אני מתרגש כ"כ ?

פשוט מאוד. המסכים שמצהירים על יחס כזה מתייחסים לקונטרסט דינמי (כלומר, איך זה נראה לעין), ופחות למספרים מדידים. בנוסף, למסכים אחרים בעלי יחס ניגודיות שכזה אשר בדקתי, יש בעיות עם רעש קשה ו-FALSE CONTOURING (מילה יפה לחוסר דיוק בצבעים בגוונים כהים). כלומר, התמונה כהה, אבל כל הדמויות ירקרקות או אדמדמות פתאום.

כאן אין את התופעה הזו. מדדתי על הפאנל 2400:1 יחס ניגודיות. כלומר לפי המכפלה הקבועה שלנו מדובר על מסך בעל יחס ניגודיות של 7200:1 (ללא קונטרסט דינמי!!!) אם נוסיף לזה את האלמנט של קונטרסט דינמי, היחס בהחלט מגיע ואפילו עובר את הצהרותיה של פנסוניק על 10,000:1 יחס ניגודיות. כל זאת וללא FALSE CONTOURING שניתן להבחין בו!

קליברציה

המסך דורש מעט שינויים מהכיול הבסיסי שלו: CONTRAST ו-BRIGHTNESS דורשים כיול אמיתי, GAMMA רצוי לשים על 2.2, COLOR TEMP כדאי שיהיה על WARM, את מדיד ה-SHARPNESS כדאי להזיז ל-0, ואת ה-COLOR כדאי להוריד טיפה מהמצב ה-DEFAULT שלו. AGC כדאי שיהיה על OFF.

לאחר כיול בסיסי זה, ובמיוחד אחרי כיול ראוי של BRIGHTNESS/CONTRAST אפשר להתחיל לחוות את המסך באמת.

בהדלקה הראשונה של המסך מיד רואים את עומק השחורים. אך בשביל באמת לחוות את העומק, כדאי לבדוק קטע שמכירים היטב. הקטע הקבוע שלי לבדיקות עומק תמונה ותלת מימדיות הוא קטע ב-1080P של האלמנט החמישי הידוע בתור הקטע שהוא 25:30 דקות לתוך הסרט, הקטע שבו לילו נולדה ומיד בורחת מהבניין.

בחלק הראשון של הקטע ניתן בעיקר לחוות המון פרטים. הרגשתי מאוד בנוח בישיבה גם ממרחק מטר מהמסך. הסרט היה ב-1080P, אך למרות שצפיתי במסך HD READY בלבד, העומק והפירוט תפסו לי את העין. הפרט היחיד שהיה לי קשה לראותו היה הגרעיניות בעותק שלי של האלמנט החמישי, גרעיניות שמפריעה יותר במסך FULL HD, וכאן לא הטרידה אותי כלל. מבחינת פירוט הרגשתי שאני רואה תמונה נהדרת ומפורטת להפליא.

המסך לא הבהב כלל, ולכן יכולתי לשבת קרוב מאוד אליו. זה נדיר למדי עבור מסכים בעלי יחס ניגודיות גבוה, ובכל זאת חשוב לציין זאת.

קטע הבריחה כולל קטעים שבהם יש הרבה פרטים חשוכים (SHADOW DETAIL) כגון פרטים על המדים של השוטרים שרודפים אחרי לילו וכן פרטי המנהרה ופניה של מילה ג'ובוביץ' כשהיא מציצה אל תוך המנהרה עצמה. הפירוט כאן היה מדהים.

ניתן היה לראות כל פרט כולל טקסטורה במדי השוטרים שהיא בעצם שחורים כמעט לחלוטין.

בכדי שזה יופיע בתמונות כאן, הייתי חייב להגביר את ה-BRIGHTNESS של המצלמה עם פוטושופ, התמונה בפועל הרבה יותר כהה ועדיין ניתן לראות את הטקסטורה במכנסי ובגדי השוטרים (במסכי LCD לא ניתן לראות זאת כלל!).

צפיה בחושך כאשר המסך מציג מסך שחור (מה שקוראים CLOSING CREDITS TEST) ממחיש עד כמה המסך באמת חשוך. הוא חשוך כמו מקרן SXRD טוב. הוא חשוך מאוד. עדיין אין בעיה להבחין במסך בחושך של החדר (אם הייתי מתקשה למצוא את המסך בחושך כזה, היינו כבר מדברים על 40,000:1 יחס ניגודיות ומעלה…).

מבחינת מדידות הגרפים של המסך מציגים תמונה מעניינת. הפיזור הספקטרלי זהה כמעט ל-42PS9 (כלומר, הם משתמשים בעצם באותם חומרים פוספורים שמבחינה ספקטרלית ממש יכולים לשמש כטביעת אצבעות של היצרנים השונים והטכנולוגיות השונות).

מצד שני, גרף ה-CIE רחוק למדי מזה של ה-42PS9 ולוקה בחסר בתחום הכחולים. נראה שלפנסוניק יש עדיין עבודה בתחום זה.

אם בתחום זה פנסוניק זקוקה לעזרה, המסך אינו זקוק לעזרה כמעט כלל בשביל להגיע לכיול מצויין. גרף טמפרטורת הצבע של המסך מצויין עוד לפני כיול (כלומר, כיול נרחב יותר מומלץ כאן בעיקר לפרפקציוניסטים). כיול בהחלט יכול לשפר כאן, אבל מראש המסך עושה עבודה מצויינת

לגבי גרף הגאמה, מסכי פנסוניק הם הבודדים שלא מבלפים. אם כתוב 2.5 הם מתכוונים לכך (מדדתי 2.41!). במצב 2.2 המסך נמדד כערך 2.1 וזה טיפה מתחת לאידאל).

בתחום ה-NATIVE RATE, לא חל שיפור בחיבור HDMI. המסך תומך באותם פורמטים כמו כל מסכי פנסוניק: קרי 1080, 720 (ב-50 וב-60HZ). ניתן להגיע ל-NATIVE RATE (קרי: 1024×768) אך ורק ב-60HZ, מה שלא עוזר למי שצופה בתכנים בפורמטים ארופאיים עם מחשב HTPC, נגן שתומך ב-VGA או מעבד תמונה חיצוני.

כמובן שניתן להעביר גם PAL ו-NTSC (גם PROGRESSIVE עובדים). בכל הפורמטים הסטנדרטים יש תמיכה מלאה ב-50HZ.

תופעה מעניינת במסך היא רעש זמזום קל ביותר ששומעים כאשר הבית כולו שקט (אני כותב מאמר זה בשעה 1 בלילה). שמעתי את זה כאשר החדר היה שקט ממרחק של 2מ'. יתכן שמדובר רק במודל שבדקתי ולדעתי מרבית האנשים לא יחושו בכך אך חשוב לציין זאת עבור אותם אנשים שהרעש הקל ביותר מוציא אותם מדעתם.

תופעה נפוצה נוספת במסכים של פנסוניק הוא רפלקציות בגלל פילטר זכוכית פנימי. גם במסך זה הרפלקציות קיימות. ניתן לראותן בבירור בתמונה שצילמתי בבדיקה של הדור הקודם (ה-PHD8).

ניתן לראות עותק של התמונה מוחזר על ידי הפילטר. ניתן לראות זאת בעיקר מקרוב למסך ובזוית רחבה במיוחד (כלומר, לקראת 160 מעלות ומעלה). מצד שני, התופעה בהכרח פוגמת בשלמות המסך וראוי שפנסוניק ישפרו את התופעה כפי שיצרנים אחרים (כגון פיוניר) שיפרו או אף פתרו אותה במקרים מסויימים. יתכן שהפיתרון יהיה על חשבון הורדת איכות התמונה ויתכן שזו הסיבה שפנסוניק נמנעו מפיתרון שכזה עד כה.

חיבורים

מבחינת חיבורים, פנסוניק ממשיכה את הדרך כתמיד. המסך מאובזר בשלושה סלוטים שניתן להשתמש במגוון של חיבורים בהם. יש לבדוק מול החנות שרוכשים בה את המסך אילו TERMINALS הם מספקים לכם. יש טרמינל של HDMI, יש SCART, יש קומפוזיט/SVIDEO (משולב, אך ניתן לבחור בין השניים ככניסות שונות) ויש חיבור כפול – קומפוזיט, SVIDEO ו-קומפוננט/RGBHV דרך חיבורי BNC.

לא כל טרמינל מתאים לכל שלושת החיבורים. משום מה, TERMINAL 1 וTERMINAL 2 הם מיוחדים ורבים מהמחברים עובדים רק איתם. למשל גם ה-קומפוזיט/SVIDEO, וגם ה-SCART וגם ה-HDMI שלושתם דורשים להיות באחד משני הסלוטים הראשונים בכדי לעבוד.

בנוסף לשלושת הטרמינלים, המסך כולל כניסת VGA קבועה וחיבור RS232 לשליטה על המסך ממחשב או התקני בית חכם.

זו הפעם השניה שיצא לי לבחון את חיבור ה-SCART של המסך. לרוב יוצא לי לבדוק מסכים של פנסוניק עם חיבור HDMI והחיבור הכפול (שכולל RGBS/קומפוננט ו-SVIDEO/קומפוזיט).

חיברתי את ה-YES MAX והתחלתי במשחקים. תחילה שמתי לב שעיבוד התמונה ב-SDTV פחות מוצלח מ-HDTV. הבעיה דווקא בתחום ה-SCALING. הורדת חדות התמונה (הורדת SHARPNESS אפילו מתחת לקו האפס) שיפרה את המצב.

חיבור ה-SCART עבד ב-RGBcvS ואיכות התמונה היתה טובה. לא בדקתי חיבור SVIDEO (אין צורך בכך שכן אם RGB עובד, רצוי לעבוד במצב זה).

המסך לא זיהה מעבר בין סרטים שהיו WIDESCREEN לרגילים ולא העביר בין המצבים אוטומטית (עד כה, רק מסכי סוני עושים זאת ללא בעיה). לכן, יש צורך להעביר ידנית בין יחסי המסך.

יחס המסך JUST הוא זה המיועד לעקם תכני 4:3 לכדי 16:9. עיבוד התמונה לא השתנה כלל מאז שפנסוניק החלה להפיץ אותו. בזמנו הוא היה מהטובים בתחומו, אך כיום יש חוסר ביחסי מסך חכמים יותר. הרגשתי צורך גם ביחסי מסך 15:9 ו-14:9 ואפילו מצב JUST יעיל יותר ומעוות פחות. יתכן שזה סתם דקדקנות או ציפיית יתר, אבל חבל שפנסוניק לא משקיעה גם בתחום הזה.

שלט

מה אפשר לומר על השלט של פנסוניק שלא אמרנו בכל המאמרים הקודמים. שהרי, זה אותו שלט בדיוק כבר 3 דורות אחורה. אחזור ואומר שעיצובו מושלם. כלומר, יש לו את כל הפונקציות DISCRETE שאפשר לייחל להם (אולי פרט ליחסי מסך, אבל אף מסך אחר לא נותן יכולות DISCRETE כאלה).

נקודת התורפה של השלט הוא בכך שהוא מפלסטיק זול וראוי שפנסוניק תשפר את איכות הבניה שלו. אני חושב שפנסוניק מניחה (יתכן שבצדק) שמי שזקוק למסך כזה יעבוד איתו במשרד (כלומר, לא זקוק לשלט), או דרך HTPC (גם לא זקוק לשלט ביום יום) או בסביבה שהותקנה על ידי מתקין מקצועי (מה שאומר שיש שלט מתכנת בסגנון PRONTO או HARMONY).

בכל אופן, ראוי לקחת דוגמא מפיוניר ולבנות שלט טיפה יותר יוקרתי.

סיכום

פנסוניק מתרכזת כעת בעיקר בשיפור יחס הניגודיות ומצליחה מאוד במשימה. אין ספק שהיתה צריכה לעשות שיפורים נוספים וחבל שהם מוזנחים לטובת חברות כגון פיוניר שמקפידות על רשימת פיצ'רים, אסטטיקה ונוחות משתמש טובה יותר.

מבחינת איכות תמונה, מדובר במסך האיכותי ביותר שבדקתי עד כה בגודל 42". התמונה פשוט מצויינת ועוקפת בסיבוב כל טכנולוגיה ומסך אחרים. היתרון הוא ללא ספק ביחס ניגודיות משמעותית טוב יותר מכל דבר אחר.

מדובר בחבילה אטרקטיבית ביותר. אפשר רק לקוות שפנסוניק ישאפו לשלמות ויפתרו את מספר הבעיות שצויינו כאן באחת מהגירסאות העתידיות של המכשיר. יתכן שהשיפור המיוחל יופיע בגירסאת ה-VIERA מסדרת 70 שצפוייה לעורר רעש גדול בגלל היותה הראשונה שמציעה מסך פלזמה ברזולוצית FULL HD אמיתית בגודל 42". הסנוניות הראשונות (ובוודאי לא הזולות ביותר) צפויות להגיע לארצנו בעוד כמה חודשים לפחות.

ציונים:

עיצוב: 9
איכות תמונה SDTV היא: 8
איכות תמונה HDTV היא: 9.5
שלט: 8 (איכות בניה)
כניסות: 8
יחס ניגודיות: 9.5

מחיר מחירון: 14,500 ש"ח

המסך נבדק באדיבות העולם הדיגיטלי

לינק למוצר באתר של פנסוניק


7:00
  /  
23.6.2007
  
כתב: עפר לאור

1