נגן HD-ED1 של טושיבה, ה-HD DVD הראשון בארץ

תוצאות בדיקה של שבוע שלם עם מכשיר HD DVD של חברת טושיבה.להלן הממצאים...

7:00
  /  
12.06.2007
  
כתב: עפר לאור, וידאו: ליאור נאור

בהמשך לכתבת הוידאו אודות ה- HD -E1, צרפנו את המסך לבדיקת ה-REGZA 47WL68E וניצלנו את ההזדמנות לבדוק את השילוב בין מוצרי טושיבה.

 

את החוויה פצחתי בתחילת השבוע עם הסרט MISSION IMPOSSIBLE 3. עם המכשיר הגיעו לי שלושה דיסקים: טרויה, MI3 ו- FAST & FURIOUS : TOKYO DRIFT.

איכות התמונה היתה לרוב טובה. ההבדל בין איכות התמונה הנהוגה במחוזותינו (עם מזרימי מדיה למיניהם) לבין איכות התמונה כאן אינה שמים וארץ, אלא מדובר פחות או יותר על אותה איכות. בנקודות שונות בסרט היתה ירידה באיכות התמונה ובהחלט היתה תחושה שיש כאן סוג של כיווץ יתר.

עבור מי שלחלוטין זר לעולם ה-HDTV, מצפה לו (או לה) חוייה מרנינה, התמונה תלת מימדית, כלומר, מדובר בפירוש על חוויה.

נלך אולי צעד אחורה ונדבר על המכשיר עצמו.

המכשיר מזכיר נגן DVD מהדורות הראשונים שהיו פעם… כלומר,מקדימה דלת שמסתירה את הכונן (בד"כ בכדי למנוע כניסת לכלוך לאיזור הלייזר). בפתיחות הראשונות של ה-DISC TRAY, זה טיפה מפחיד ומזכיר ימי קדם (שנות התשעים הראשונות) שבהם כל נגני ה- DVD אובזרו בפיצ´ר זה…

המכשיר אינו כבד ומרגיש כמו DVD מחברה רצינית. גם איכות הבניה שלו רצינית והוא לא נראה זול או "MADE IN CHINA".

אחוריו מינימליסטים משהו. חיבור HDMI במרכז, חיבורי וידאו המתבקשים (SVIDEO, קומפוזיט, קומפוננט), אודיו סטריאופוני בלבד (כלומר, אם אין לכם תמיכה בפורמטים החדשים תאלצו להשתמש בחיבור האופטי עם DD+ בלבד). חוסר החיבורים האנלוגים (5.1) פשוט בולט בחסרו, וגם חיבור SPDIF קואקס גם הוא בעייתי במיוחד.

במערכת שלי, למשל, המרחק בין הרסיבר למכשיר צריך להיות גדול, מה שפוסל שימוש בחיבור אופטי לחלוטין. בהחלט טוען שיפור.

חיבור ה-כLAN מיועד לחיבור לרשת האינטרנט בכדי לעדכן תוכנת המכשיר וכן לאפשר למכשיר למשוך עדכוני BLACK LIST (דיסקים אסורים), עדכוני HDMI (עבור מסכים או ציוד שמנסים לעקוף את חוקי הגנת הזכויות) ובשביל תוספים לדיסקים.

המכשיר מאובזר בחיבור HDMI 1.2, כלומר, תומך עד 1080i, אבל יכול להעביר את פורמטי האודיו החדשים מבית DTS ו- DOLBY DIGITAL. בינתיים נסתפק כולנו ב-DOLBY DIGITAL PLUS. איך ה-DOLBY DIGITAL PLUS? נשמע פגז. רוחב הפס, ביחס ל-DD רגיל, שופר – ואיכות הצליל בהתאם. יש להניח שגם עורכי הסאונד התערבו פה ושם בכדי לשפר את תחושת הסאונד לצרכן הפשוט. דולבי דיגיטל פלוס, הוא בעצם פורמט חדש וחכם יותר המבוסס על דולבי דיגיטל רגיל ואשר תואם אחורה גם לרסיברים שיודעים לפענח רק DD רגיל. רסיבר כזה (שיש להניח שזה מה שנמצא אצלכם בבית ברגע זה) לא יקבל את מלוא הערוצים והיכולות של DD+, אך כאמור, זה יעבוד, וישמע מעולה.

במידה ומחוברים למסך ישירות, חשוב להקפיד לסמן בתפריטים שהסאונד ב-HDMI הוא DOWNMIXED אחרת אתם עלולים לשמוע את שני הקדמיים במסך במקום בסטריאו (כלומר, תשמעו הכל, פרט לקולות האנשים המדברים!).

ליד חיבור ה-HDMI נמצא מאוורר קטן שעושה לא מעט רעש עבור מכשיר DVD. צפיתי בסרט בשעה מאוחרת בלילה (לא נגלה עד מתי אני ער…) והשקט בחוץ היה מוחלט. גם ממרחק 2 מ´ ויותר שמעתי את המאוורר. בסרט ממוצע (עם לא מעט רעש) לא תשמעו זאת, אבל למי ששומע חלש חלש באמצע הלילה או שדברים מסוג זה מטריפים לו את הדעת, זה בהחלט נקודה רעה למכשיר.

אגב, הודעות מסוג זה מטושטשות למדי, ויש את התחושה שיש לא מעט תפריטים שמוצגים ב-SDTV (מידע על הסרט, מסכים קטנים שונים והודעות שגיאה).

באחורי המכשיר יש גם סימן של 4 גדול, כלומר המכשיר סופק עבור ZONE 4 (המזרח הרחוק), בדיקה זריזה מאשרת זאת. דיסקי DVD מ-ZONES שונים (גם 2 הנמכרים בארץ וגם 1 של ארה"ב) לא מנגנים על המכשיר. מדובר על מכשיר שמסופק לעיתונאים ולכן יש להניח שהמכשיר שימכר ללקוחות יהיה בעל ZONE 2, אך יש לדרוש מכשיר ZONE FREE, כנהוג במחוזותינו.

הדבר אילץ אותי להשתמש בסט דיסקים שונה מהרגיל בכדי לבחון איכות DVD רגילה. איכות התמונה סבירה בהחלט, לא שונה מהותית מנגני DVD ממוצעים בשוק כיום.

רציתי גם לבדוק CD, אבל המכשיר כמובן לא מכיר בפורמטים איזוטריים כמו דיסקי CD רגילים (שלא לדבר, רחמא לצילן על DVD-A, SACD או אפילו DIVX למינהם). הדבר נגרם בגלל טווח אורך הגל הגבוה שדרוש בשביל כל הפורמטים הללו, מה שמראש דורש מהנגן כיום להחזיק 2 ראשים (אחד עם לייזר כחול-סגול והשני עם לייזר אדום) בשביל לתמוך ב-DVD. עבור CD ידרש עוד ראש שלישי שמייקר מאוד את האופטיקה (בעיקר את העדשות שצריכות להיות גדולות יותר ומסובכות יותר).

יש להניח שהדור הבא של נגנים כבר יהיה אוניברסלי יותר, אם כי חבוייה כאן התמיהה האם הפורמט יצליח ביחס לBlu-Ray אם לאו.

התלונה הנפוצה ביותר על מכשירי HD DVD ו-Blu-Ray הוא האיטיות שלהם. במכשיר זה הדבר בעיקר מתבטא באיטיות בשלב ההדלקה ועד שמגיעים לשלב שבו ניתן לראות סרט. זמן ארוך מדי עובר מהרגע שנחבר אותו לחשמל ונדליק אותו ועד שניתן יהיה לראות תמונה זזה על גבי המסך. ברגע שהמכשיר דלוק, לא היתה לי תחושה שהוא איטי. ההיפך הוא הדבר, תפריטים, עלית הדיסק וכו´ – כולם היו מהירים ויעילים מאוד.

תפריטי ה-SETUP יפים מאוד ופשוטים מאוד להפעלה:

 

המגבלה הזו של 1080i עלולה להיות בעוכרי המכשיר אם הוא משולב עם מסך שאינו מסוגל לעבד 1080 כראוי. בשילוב עם מסך שכזה, ניתן לראות DEINTERLACING ARTIFACTS מצבים שונים, כאשר 1080P טהור היה יכול לשפר זאת.

זו, אגב, אחת הפעמים הראשונות שבהן, חיבור דרך VP50 של חברת ABT הניב תוצאות משמעותית טובות מחיבור פשוט בין הנגן למסך.

בקטע אחד, שצולם גם בוידאו (בסוף הכתבה) יש קטע (45:50 דקות לתוך MI3) שבו יורדים כמה כמרים במורד מדרגות הוותיקן.המדרגות אינם בדיוק בזוית אופקית מול המצלמה ולכן נוצרות תופעות לוואי שנגרמות בגלל DEINTERLACING. אלה בדיוק אותן תופעות ישנות שהמבוגרים שביננו זוכרים בתחילת העשור עם DEINTERLACING של SDTV… שימוש ב-VP50 שיפר משמעותית את התופעה, אך לא העלים אותה לחלוטין (ככל הנראה, קיים גם עיבוד כלשהו במקור, או על גבי הדיסק עצמו). היה מעניין לבחון את אותה סצינה על גבי מדיה מסוג אחר (DVD או HDTV) בכדי להשוות בין הפורמטים בקטע פרובלמטי זה.

בעת שימוש במסך FULL HD, כדאי להקפיד על NATIVE RESOLUTION, אשר מאפשר התאמת פיקסל במקור לפיקסל על גבי המסך, מה שמנטרל פעמים רבות את הצורך מהמסך לעבד תמונה ומשפר את התמונה בהתאם.

להפתעתי, חיבור הקומפוננט עבד ב-1080i ללא כל בעיות (לא DOWNSCALED ולא בטיח…). ניסיתי להשוות בין איכות התמונה בין HDMI לבין קומפוננט. היה הבדל, לטובת הקומפוננט, אך הוא לא היה משמעותי במיוחד. מפתיע לראות שעם כל הלחץ של הוליווד, הצליחה טושיבה להפעיל יציאה זו ללא התנגדות מהגופים. כל הכבוד, ישר כח!

ב-FAST & FURIOUS 3, איכות התמונה היתה מוצלחת מאוד במרבית הסרט. מרגיז טיפה שהפורמט החדש עדיין מאפשר רק לבחור מסכים בעלי יחס מסך 16:9 או 4:3 בלבד, בעוד שכמעט כל סרט שנבחר יהיה ביחס גבוה יותר. אולי הגיע זמן להתחיל ולשקול ייצור ציוד ומסכים עם יחס מסך 1.85, אך הפורמט אינו תומך בזאת לצערי.

F&F3 מנסה להתחכם על ידי הוספת יכולות בצד המסך. בכל שלב במהלך הסרט ניתן לראות קטעים מעניינים על מאחורי הקלעים במין "תמונה בתוך תמונה", שרץ במקביל לסרט. ניתן לשמוע את קולות הסרט בנוסף או במקום האקסטרה הזה, אבל למען האמת זה די מעצבן אחרי כמה דקות ואלא אם כן מכורים כבד לסרט כלשהו, זה מתאים בעיקר לצפיה במקום הסרט, ודי מעצבן לצפות בזה תוך כדי. פיצ´ר אינטראקטיבי חביב הוא הציורים שציירו לפני הסרט (story boards) והאחרון הוא מסך GPS קטן שניתן לפתוח ולראות בכל שלב איפה הנהגים נמצאים בעולם ואיפה המתחרה שלהם נמצא ביחס אליהם, על גבי מסך GPS על המסך. חביב ביותר בסרט מרוצים, אך דווקא בקטע המרוץ הגדול הם "שכחו" לשים אותו.

מעניין שכל שלושת הסרטים שקיבלתי עם הסרט היו בפורמט VC1 המיקרוסופטי ועם DOLBY DIGITAL PLUS. בפורמט HD DVD יש לא מעט אפשרויות אודיו ווידאו באין ספור קומבינציות. VC1 הוא אחד משלושה CODECS שנבחרו בנוסף ל-MPEG2 (שכמעט אינו בשימוש בפורמט HDDVD בגלל המחסור במקום על גבי הדיסקים) וכן AVC/H264 (אשר יקר יותר לקדד עבורו).

לגבי פורמטי האודיו, לפי מה ששמעתי מחבר שעוסק בעריכה וקידוד של סרטים עבור התעשיה, יש בהחלט מחסור במקום עבור הפורמטים הבזבזניים החדשים ולכן יש צפי שיתכנו אפילו דיסקים כפולים, כאלה עם DD+ ודגש על הוידאו, וכאלה עם אודיו בקידוד LOSSLESS ודגש חזק יותר על האודיו. בסרטים שניסו לקדד עם הפורמטים המתקדמים יותר, האודיו תופס מספיק מקום בכדי לפגום בחווית הצפיה בוידאו בפורמט ה-HDDVD (כנראה שהבעיה פוגעת מעט פחות ב-BD בגלל תוספת המקום שיש לו). כל זה מתייחס בעיקר לדיסקים חד ודו שכבתיים אשר הם אלה שמצויים בשוק כעת.

בכל אופן, במרבית הסרטים יש לצפות שקטעי האקסטרה כבר יסופקו על דיסקים נפרדים ולא על אותו דיסק, בדיוק כפי שנעשה בעבר עם DVD בגלל הלחץ על המקום. ב-MI3, הדיסק הוא דיסק כפול, כך שהאקסטרות מחוץ לסרט מראש.

סיכום:

המכשיר נוח מאוד לשימוש ובהחלט יכול להתאים לסבא וסבתא, שאינם מכירים STREAMERS, או שמעוניינים להשתמש ב-LCD או הפלזמה החדשים בביתם באופן אופטימלי ללא מחשב או ציוד מחוכם בביתם.

איכות התמונה הולמת את הצפוי ממכשיר מסוג זה. למי שכבר רגיל, כאמור, לתכני HDTV, האיכות לא תהיה באופן פנומנלי טובה יותר ממה שהוא רגיל בסרטים (גודל סרט TS ממוצע הוא בין 10 ל-15 גיגה, סרט HDDVD ממוצע יכיל בין 20 ל-25 גיגה). אם כי, איכות הקידוד בסרטי ה-HDDVD שצפיתי בהם היתה טובה בהרבה מזו הנהוגה לשידור בלויין ובכבלים האמריקאים.

הטכנולוגיה בהחלט בשלה, והתפעול של המכשיר נח, קל וסקסי בהרבה ממה שהיה נהוג ב-DVD רגילים.

האם הטכנולוגיה תביס את המתחרות? לדעתי התחרות הגדולה של הפורמט היא לא Blu-Ray אלא דווקא כמות הסרטים הנפוצה ב-HDTV בשידורי הכבלים והלויין האמריקאיים. קרובי משפחה בחוף המזרחי בארה"ב, שביקרתי אותם לאחרונה, מקבלים כיום כ-16 ערוצי HDTV אליהם הביתה דרך שידורי הכבלים, והממיר שלהם הוא HDTV PVR. איכות התמונה אינה נופלת באיכותה באופן דרמטי מהתכנים של HD DVD.

שאלתי אותם לגבי העדפותיהם. אז הם משתמשים בשרות NETFLIX (השכרת דיסקים לעצלנים) אבל בפועל, מרבית התוכן שהם צופים בו מגיע מהכבלים. לדעתי, כשמערכות NVOD ו-VOD יתחילו לתפוס, מקום המדיה הפיזית יהיה פחות חשוב ומדיות כמו BD או HD DVD יהפכו פחות רלוונטיים.

בחנויות בארה"ב, HD DVD בהחלט תופס את מקומו (האיזור של DVD בחנויות כמו BEST BUY, TARGET ודומיהם צומצם משמעותית ביחס ל-BD). האריזות הכחולות (Blu-Ray) בינתיים תופסות יותר שטח מדף, אבל גם האריזות האדומות של HDDVD מחזיקות לא מעט שטח מדף.

ציונים

עיצוב: 8
פשטות הפעלה: 9
אודיו: 7 (ללא יציאות 5.1 אנלוגיות)
תאימות פורמטים: 7 (ללא CD, ללא DIVX, מוגבל ב-ZONE של ה-DVD).
עיבוד תמונה: 8 (ללא 1080P)
מהירות: 8 (יותר טוב ממכשירים אחרים, אבל עדיין לא "מהיר")
איכות תמונה: 8.5 (חסר 1080P)

לדיון בפורומים על המכשיר

הבדיקה בוצעה באדיבות חברת ניופאן


7:00
  /  
12.6.2007
  
כתב: עפר לאור, וידאו: ליאור נאור

1