ביקורת סרטים: the illusionist כנגד the Presige

עפר לאור סוקר את ההדמיון וההבדלים בין שני סרטי קוסמים שיצאו לאחרונה, the presige אל מול the illisionist. שני סרטים ...

20:00
  /  
23.04.2007
  
כתב - עפר לאור

לכאורה, וגם הלכה למעשה, מדובר בשני סרטים דומים ביותר. שני הסרטים מתמקדים בעולמם של הקוסמים בתור הזהב של התחום, סוף המאה ה-19. בשני המקרים, הסרט משתמש בקסמים בתור מטפורה לסוד נשגב ובלתי מושג – דבר שיש לאחד ושאחר חומד אותו.

הסרטים, אשר יצאו בארץ במרווח לא גדול, בעצם מהווים דוגמא לשיטה הוליוודית קלסית – ברגע שנושא כלשהו עולה, נראה 2-3 סרטים דומים מאוד, אפילו כאלה שיוצאים זה בסמוך לזה.

הסרטים שניהם עוסקים ביריבות, בחמדנות, בסודות, ובמידה מסויימת באהבה. כן כן, בסדר זה בדיוק.

היריבות ב-ILLUSIONIST היא בין קוסם מוצלח (אדוורד נורטון) לבין יורש עצר אשר מרגיש עצמו חייב להשיג את כל סודותיו של אותו קוסם. כמו גם בפרסטיג', השחקניות מהוות מעט יותר מתפאורה ותירוץ בשביל להניע את העלילה. היריבות האמיתית היא לא על ארוסתו של יורש העצר המלכותי, אלא על טכניקות הקסמים. פול ג'יאמטי, המצויין, בתור יד ימינו המושחת של הנסיך ליאופולד. אדוורד נורטון במשחק אנמי למדי ומבטא חצי גרמני עלוב משחק את אייזנהיים הקוסם. ג'סיקה ביל חלשה למדי בתור אובייקט התאווה/אהבה של נורטון והנסיך לאופולד במשחק סביר.

היריבות כאן מתבטאת בסוג של אניגמה – סט של קסמים לא ברורים שאייזנהיים מצליח לעשות למרות מגבלות הולכות וגוברות מצד הנסיך שמרגיש כיצד גונבים לו את הארוסה המיוחסת מבין הידיים.

הטוויסט בסוף הסרט מזכיר טווסטים חלשים בסגון נייט שמאליין – כלומר, מגיעים לסוף הסרט ואומרים, מה – זה כל הפואנטה? העלילה והשחקנים פשוט לא הצליחו לרתק אותי למסך.

הפרסטיז'

ב-THE PRESTIGE משחקים שחקנים לא פחות מוכשרים. היו ג'קמן (שבד"כ מחורר דברים עם חיצים או ציפורני ברזל) משחק את תפקיד רוברט אנג'ייר, קוסם שאשתו נלקחה ממנו בטרגדיה שעליה אחראי אלפרד בורדן (כריסטיאן בייל המדהים – אמריקן פסיכו ובטמן מתחיל). היריבות בינהם, אחרי חברות קצרה מתנהלת בעזרתו של מייקל קיין – ממציא קסמים שעוזר בעיקר לג'קמן.

בעוד שג'קמן מצליח מאוד, בייל עובד במקומות בזויים ונאלץ להשתמש בקסמים מסוכנים בכדי להרוויח את לחמו. היריבות בינהם (כאמור, התירוץ הוא אשתו ז"ל של זה הראשון, אבל ברור שיצר הנקמה פה הוא המוביל ולא האהבה) גוברת והולכת ובדרכה סוחפת את כל מי שבא במגע עם שניהם. מדובר ביצר הרסני שפוגע בגופם של שני הקוסמים ובנפשם של משפחותיהם ואהובותיהם של השניים. ברור לחלוטין שהיריבות בינהם והסודות הפרטיים שלהם כל כך עצומה שהיא חזקה יותר מהאהבה של כל אחד מהם לנשים ולילדים שלהם.

בעוד שב-ILLUSIONIST משתמשים בתעלולים גרפיים ממוחשבים לרוב במקום לנסות ולהסביר כיצד הקסמים מתבצעים, דווקא ה-PRESIGE עושה עבודה טובה יותר. שם דווקא יש תעלולים חזקים יותר, אך הם מוצגים בפשטות וטבעיות. לא רואים את תעלולי הצילום, מה שהופך את העלילה למרתקת יותר ואמינה יותר. בעוד שיש כאן שחקנים מוערכים ביותר, דיוויד באווי בתור הממציא ה "לא לגמרי שפוי" טסלה, גונב את ההצגה. דווקא סקרלט ג'והנסן מיותרת בסרט ומרגישה בתור אמצעי תסריטאי בלבד ולא כדמות אמינה ותלת מימדית.

כמובן שגם כאן יש טוויסט מעניין בעלילה (לא אהרוס לכם), כאשר אפשר כבר להבין אותו לקראת שלושת רבעי הסרט (יש רמזים בעלילה מהולייוד ועד ראשון לציון) אם כי, לא כולם יקלטו את הקטע עד הסוף של הסרט. העלילה רהוטה, הביצוע מהודר.

איכות התמונה והסאונד של ה-PRESTIGE מוצלחים ביותר. מצאתי את עצמי לא פעם נבהל מהאפקטים (במיוחד של ההמצאות של טסלה), בשביל להסב הנאה אמיתית מסרט זה, רצוי סאב מוצלח.

ILLUSIONIST:
משחק: 7
עלילה: 7
בימוי: 7
וידאו: 8
סאונד: 8

PRESTIGE:
משחק: 9
עלילה: 8
בימוי: 10
וידאו: 8
סאונד: 9.5


20:00
  /  
23.4.2007
  
כתב - עפר לאור

1