תכשיט אוסטרי – רמקול VC7 E Bösendorfer – הצצה ישראלית ראשונה

הגעת הרמקול לארץ בצירוף הסקרנות הגדולה שלי לגביו חברו ליצירת פגישת הכרות מהנה ומעניינת.

7:00
  /  
21.04.2007
  
כתב - Eyal_W, עריכה וצילום - LiorC

היסטוריה

"ב- 25 ליולי 1828 הקים Ignaz Bösendorfer חברה לייצור פסנתרים והחל לשלם מיסים"

זו בעצם שורת הפתיחה המתארת את הקמת חברת בוזנדורפר.
משורה זו ניתן להבין כי שם הרמקול הינו כשם המייסד, תאריך יסוד החברה, וכמובן תאריך תחילת תשלום המיסים.
באמת איני יודע מה קשור כאן סיפור המיסים אבל זה נשמע די מעניין, נשמע מאוד קשור לאקטואליה הישראלית…

ובנימה רצינית יותר: ייסוד חברת בוזנדורפר הביא לווינה היסטוריה של יצרן פסנתרים מהשורה הראשונה והפך להיות שם דבר בתחום ייצור הפסנתרים במאה ה-19, 20, 21.
זה בעצם הפך את ייצור הפסנתר לחלק מהמסורת הווינאית.

פיתוח הפסנתרים ממשיך עד היום וחברת בוזנדורפר נחשבת בין המובילים בתחום.

Ignaz Bösendorfer, בן ה-34, בנו של נגר אשר הכיר טכניקות בעיבוד עץ עוד מילדותו.
הוא פיתח מיומנות בבניית כלים עוד כשהיה חניך בשורותיו של Josef Brodman.
כבר בתחילה ייצר Ignaz פסנתרים באיכות גבוהה מאוד ולא עבר זמן רב עד שהעולם היה מודע לצליל מהדהד העשיר של כליו, ועד מהרה צבר תדמית.

בשנת 1839, לאחר אחד עשר שנים מייסוד החברה העניק השליט האוסטרי הכרה ואת התואר "Imperial and Royal Court and Chamber Piano Manufacturer" ל-lgnaz, לפניו לא קיבל אף אדם תואר דומה.

הסטוריית החברה ושל מקימה הינה הסטוריה ארוכת שנים של עשייה ובניה פסנתרים אשר נקנו בכל רחבי תבל.

מתחילים לייצר רמקולים

אני קופץ מספר דורות קדימה: חברת בוזנדורפר הינה עתירת ניסיון, בעלת תדמית ושם דבר בתחום ייצור כלי נגינה ומחויבות מוחלטת למוסיקה מחליטה לפתח רמקולים אשר יביאו לעולם סטנדרט חדש של איכות צליל.

את לב הפיתוח מהווים עקרונות האקוסטיקה ושימוש ברזונטור – מכשיר להגברת הקול על-ידי תהודה המבוסס על הורן ופלטות, המאפשרות כוונון הצליל והסביבה.

השימוש בתיבה כחלק מייצור הצליל הופך את גוף הרמקול לתיבת כלי נגינה, בדומה למיתרים הממוקמים בתוך גוף פסנתר. לדברי החברה, המאמץ בפיתוח הינו מכוון על מנת ליצור חווית אותנטית של צליל והאזנה.

בסדרה ישנם רמקולים מדגמים שונים – סדרה 7, סדרה 2, סידרה 1.
החברה מייצרת גם רמקולים משלימים לבנית מערכת קולנוע ביתי.

הרמקול הנבדק הינו הרמקול הגדול בסדרה: דגם VC7 E.

נתונים טכניים

frequency response 25 – 27,000 Hz ( ±3 dB)
crossover frequencies 130 Hz*; 2.5 kHz
power rating 180 watts
music rating 360 watts
impedance 4 ohms
operating performance 1.1 watts (for 91 dB/m)
dimensions (h x d x w) 1330 x 403 x 195 mm (52.4" x 15.9" x 7.7")
weight 36.5 kg (80 lbs)

מבנה הרמקול

הרמקול צר בחלקו הקדמי ובעל עומק גדול למדי.
המראה חלק ומרשים בגימור שלא ניתן לראות בכל רמקול: גימור פסנתרי משי "זכוכתי", כך לפחות הוא מכונה.
לטעמי, כאשר מישהו יבקש לראות רמקול בגימור פסנתר, אמליץ לו על דגמים אלו כדוגמה הטובה ביותר למימוש גימור שכזה.
המראה מרשים ביותר, רמת הגימור מדהימה, בחזות של תכשיט יקר ערך. מדובר ביצירת אומנות שעומדת על ארבעה ספייקים.
המראה שלו פשוט ריגש אותי.

בשלהי שנות השישים, מפתח הרמקול Hans Deutsch, אשר הינו בעל כישורים רבים פיתח עבור החברה אורגן קלידים.
בשנות השבעים פיתח Hans רמקולים העונים לשמות "אמדאוס" ו-"אודסה" ושנתיים לאחר מכן פיתח את מתודולוגית הורן רזונאטור.
הוא הפך בעצם להיות היוצר הבלעדי של הרמקול "פוסידון" ו"אמדאוס" החדש.
בשנות השמונים ייצר Hans מערכת רמקולים העונים לשמות "Pedro Lume and Santo Domingo" המבוססת על טכנולוגית "מחזור מרחבי של הצליל באמצעות פילטר תדרים אקטיבי ". זו קיבלה פטנט טכנולוגי באותה שנה. שנתיים לאחר מכן קיבל פטנט נוסף על טכנולוגית HornResonator.

רק בשנת 2000 חבר Hans לחברת בוזנדורפר, שם הוא פיתח דור שני המבוסס על אותה טכנולוגיה.
הדור השני מהווה את הדור הנוכחי.

הסאונד

היכרותי עם הרמקול הנ"ל הייתה רק בשנים האחרונות וגם זו רק דרך מגאזינים ואינטרנט.
אני חייב לציין שהרמקול הנ"ל סיקרן אותי בצורה שלא תיאמן.
לא יצא לי לפגוש אותו במסעותיי ברחבי הגלובוס, חיפשתי אותו גם במסעי האחרון באתונה (למי שזוכר, קיימת שם קהילת אודיופילית לא קטנה ) אך לא הצלחתי לתאם השמעה.
המתנתי בסבלנות עד שאפגוש אותו.

התמלאתי צפייה למפגש עם הרמקול, לכך לא מעט סיבות – הראשונה שבהם כפי שהבנתם, הינה האקזוטיות שבמראה שלו. השניה הינה הסאונד: חברה אשר מייצרת פסנתרים אמורה להבין משהוא בסאונד, לא ?
הסיבה השלישית שסקרנה אותי הינה טכניקת השימוש בתיבה ככלי נגינה, זהו קונספט אשר מוכר לי מאוד: גם הרמקולים שלי עושים שימוש בתיבה, אומנם לא באותה הצורה אך עדיין זהו מכנה משותף שיצר בדמיוני רמקול מאוד מוסיקאלי.

הסקרנות המרכזית שלי בהאזנה לרמקול הזה הייתה בשאלת יכולתו להעביר חוויה מוסיקלית רבת סגנונות ובכללם מוסיקה ניאו קלאסית, רוק כבד ו-FUSION.
הנחת היסוד שלי היתה שמוסיקה קלאסית והרכבי גא'ז אקוסטים יתאימו לרמקול זה.

הבאתי איתי חבילת דיסקים מגוונת, לדוגמא:

Chick Corea / Eye Of Beholder

Yngwie Malmsteen / Inspiration

Frank Gambale / The Great Explorers

Richard Bona / Reverence

Pat Metheny / Secret Story


אייל עם עופר שחורי
חימום המערכת היה באמצעות קטע קלאסי מבוסס פסנתר, אינני חובב מוסיקה קלאסית, אך הפסנתר נשמע יפה….. אופס סליחה זה הרמקול שמשמיע פסנתר!
הרמקול פיזר את צלילי הפסנתר כאילו מדובר היה בפסנתר כנף LISZT. הצליל היה גדול ונקי, משהו בתהודה ה"פסנתרית" באמת קיים שם.
קשה לי מעט לתאר במילים את החוויה, זו היתה באמת מיוחדת. מבחינה טונאלית הקטע נשמע מאוזן מאוד ומוסיקאלי, היה לי מאוד נעים להאזין, גם כאחד שאינו חובב מוסיקה קלאסית.

במעבר חד הוכנס לנגן הרכב טריו גא'ז בביצוע של קולטריין, גם כאן התוצאה הייתה מרשימה והרמקול נשמע מאוזן ונעים.
כלי הנשיפה, הבאס והפסנתר היו מאוד חדים וברורים. הסאונד המופק נקי ומסודר עם במה גדולה.
ומכאן עברנו ליצירות פסנתר (לא זוכר את שם הדיסק).
הרמקול ניגן בטבעיות כאילו לזה הוא נברא.

עברנו לחלק הקשה יותר:

הדיסק הראשון Chick Corea / Eye Of Beholder קטע הפתיחה נשמע מאוד מרשים, רמת פירוט טובה: ניתן היה כמעט להרגיש את אולפן ההקלטות בחדר. אני רוצה להזכיר כי מדובר ביצירה מורכבת מאוד אשר מתפתחת לקטעי FUSION. ההרכב כולל את פטיטוצי, וואקל, וגאמבלה. קבוצת מטורפים המרוסנת ע"י המאסטר קוראה. קטעי ה-FUSION היותר כבדים עם מקצבי תופים מטרפים באס וגיטרה חשמלית היו קצת חסרי אוויר.
נראה שמצאתי את נקודת החולשה אך עדיין אני חייב לציין מבחינת יכולת מוסיקלית וטונאלית לא הורגשה בעיה מיוחד דבר שהעיד שהרמקול מאוזן.

המסקנה שלי מהתוצאה היא שהרמקול מנסה לעשות טוב גם במשהו או סגנון שפחות מתאים לו.

השני בסידרה Richard Bona / Reverence, בונה נחשב לאחד היוצרים היותר גדולים בתחום ה -World fusion והוא מלווה ויוצר עם נגנים רבים כגון פט מתיני.
בונה מגיע אלינו בקטעים מוסיקליים ווקאלים בשפת המקור שהרי הבחור נולד בקמרון – אפריקה.
למי שאינו מכיר היוצר הינו כשרון מהלך על שניים, הוא מנגן בכלים רבים: גיטרה אקוסטית קלאסית, גיטרה באס, כלי הקשה וכמובן הוא גם בעל יכולת ווקאלית מרשימה
.את התקליט הזה הרמקול ניגן בהנאה רבה וגם אני נהנתי מהתוצאה.

הבא בסדרת הבדיקות היה Yngwie Malmsteen / Inspiration גיטריסט מהולל בסגנון ניאו קלאסי, מוסיקת רוק כבד.
כאן התגלתה החולשה של הרמקול במלואה, הוא לא הצליח להעביר את החוויה:האווריריות נעלמה וכך גם הדינאמיות של המיד-בס, תחום התדרים הנמוך לא היה מספיק גדול ולא הורגש שמדובר ברוק כבד.
כפי שכתבתי בתחילת המאמר, הסקרנות הרבה שלי לגבי הנושא קיבלה הגיע לסיפוקה: כניראה שעל מדף מתכנן הרמקול לא קיימים תקליטים מהסוג הזה.
הרמקול פשוט לא תוכנן לזה.

גם Frank Gambale / The Great Explorers סבל מאותה התופעה חוסר זרימה.

לקינוח Pat Metheny / Secret Story , אני מניח שכמעט לכל אחד בבית יש העתק של היצירה הזו ואם לא אז כדאי ללכת לרכוש, ממליץ מאוד.

היה נעים להאזין לדיסק, ניתן להתרשם מהיכולת הטונאלית, הרמקול בעל צליל מיד מדהים וזאת לא על חשבון תחום התדרים הגבוה.
היצירה התנגנה לה בנעימות הבמה גדולה, עם צליל אוורירי ורמת פירוט גבוהה כך ניתן היה לחוש בכל תו הזורם בחלל. החוויה היתה גדולה ונעימה.

מס' מילים על הסטאפ:

מקור – DUEVEL SHUTTLE CD
הגברה – VAC STANDARD MKII PREAMP
VAC 160 MONO BLOCKS
כבלי מתח ואינטרקונקטים – Analysis Plus
כבלי רמקול – Synergistic Research (זהה לחווט הפנימי של הרמקולים)


סיכום

אין ספק שמדובר ברמקול איכותי בעל יכולת העברת חוויה מוסיקלית טובה מאוד.
את מה שהוא תוכנן לעשות הוא עושה בצורה מדהימה, הרמקול מאוד מאוזן טונאלית ניראה מליון דולר, מה עוד אפשר לבקש…
נקודת כשל אחת מהזווית שלי זה שנראה כי הוא לא נועד להיות ALL ROUNDER, לכן את מה שהוא תוכנן לעשות הוא מבצע בצורה מאוד מרגשת אבל במוסיקת רוק כבד, FUSION אינם מהתחומים החזקים שלו.
אני מניח שקהל היעד של הרמקול אינו מאזין לסגנונות אלו ולכן עבורם מדובר פשוט ביצירה מושלמת.

ציונים

איכות בניה וגימור – 9.5
פירוט – 8
סאונד – 8 (לטעמי בגלל מגבלת יכולת העברת סגנון רוק כבד)

הרמקולים מגיעים ברמות גימור שונות. הבדלי המחיר בין רמות הגימור גדולים מכיוון שמדובר בעבודת עץ שונה, בדיוק כמו בפסנתרים. ביצוע הגימור הינו באותה הסדנה בה מיוצרים הפסנתרים.

רמות הגימור

רמה 1. black semigloss = S
רמה 2. black high-polish = H
רמה 3. black high-polish / veneer = E
burl birch, burl maple, burl walnut, pomele

הרמקולים הריצפתיים מגיעים בשלוש רמות הגימור, רמקולי הקיר והסנטר בשתי הרמות הראשונות בלבד.

המחירים בארץ לפי רמות הגימור:

זוג VC1

28,900 36,600 40,000 ש"ח

זוג VC2

39,900 51,900 58,200 ש"ח

זוג VC7

60,000 78,000 86,000 ש"ח

CENTER – בודד

9,900 12,900 ש"ח

זוג Wall

10,900 13,500 ש"ח

המחירים מבוססים על שער האירו ולכן נתונים לשינוי.

הבדיקה בוצעה באדיבות מאסטרו

לדיון על הרמקולים בפורום לחץ כאן


7:00
  /  
21.4.2007
  
כתב - Eyal_W, עריכה וצילום - LiorC

1