להנות גם בעבודה – רמקולים Audioengine 5

תמיד רציתם להנות בעבודה, נכון ? טיפ לשיפור האווירה: נסו זוג רמקולי מחשב שיכולים לשמש גם בסיס למערכת סטריאו קומפקטית ...

7:00
  /  
08.04.2007
  
כתיבה וצילום - LiorC

החברה נוסדה ב-2002 ע"י שלושה חברים שעבדו לפני כן במגוון חברות כמו הרמן קרדון, גיבסון (גיטרות) ו-Apple. הרמקולים תוכננו במקור כרמקולי סטודיו "מקצועיים" אך בשלב מסויים קיבלו תפנית לכיוון התחום הביתי. הניסיון הקודם ב-Apple חיבר את המתכננים אל עולם נגני המדיה הניידים, נקודה שקיבלה משקל משמעותי בהקניית כניסות ויציאות נדרשות לעולם הנגנים הניידים.
כפי שתראו, גם בנושא העיצוב ניתן לזהות סממנים תפוחיים משהו…

כמו כל רמקולים המיועדים למחשב, הצמד כולל מגבר פנימי שנמצא בתוך הרמקולי השמאלי (מרגישים את זה במשקל הרמקול השמאלי).

נתונים

מגבר פנימי
הספק 2X45Watt (לא מצויין עבור כמה אוהם)
מגבר Class AB
יחס אות לרעש 95Db
THD: 0.05%

רמקולים
טווח תדרים 60Hz-22kHz +/-1.5dB
טוויטר משי 20 מ"מ
מיד/וופר קוולר 5 אינץ'
תיבה עשוייה MDF בעובי 1 אינץ'
משקל רמקול שמאלי (כולל מגבר) 6.4 ק"ג
משקל רמקול ימני 4 ק"ג
גימור לבן מבריק
מוגן מגנטיות להצבה קרובה למסך מחשב או טלוויזיה

היות והרמקולים מגיעים עם מגבר פנימי, אין לחבר אותם ליציאת הרמקולים ברסיבר או מגבר (!) אלא ליציאת Line או ישירות למקור / נגן.

כבלים

הרמקולים מגיעים כשהם מצויידים במגוון סוגי כבלים: כבל אודיו מפצל מ-2 ל-1 עבור חיבור לנגני CD, כבלים לחיבור נגני MP3/יציאת אודיו אנלוגית בכרטיס קול מחשב, כבל USB למטרת הטענת נגני MP3 וכמובן כבל לשקע החשמל.

חיבורים

בחלק האחורי (של הרמקולי השמאלי), ניתן למצוא:
כניסת אודיו אנלוגית, יציאות לסאב וופר, חיבור לרמקול ימין, שקע חשמל המאפשר הזנת מתח עבור נגן CD או Airport Express של Apple.
ניתן לראות בתמונה גם את פורט הבס האחורי.

בצידו העליון של הרמקול, ישנם חיבורים העליונים מתאימים עבור תחנת עגינה אוניברסלית של ipod או נגני MP3 אחרים: חיבור אודיו נוסף וכניסת USB עבור טעינת הסוללה.

בחלקו הקדמי של הרמקול תמצאו את כפתור הווליום.

האזנה

הפעולה הראשונה שעשיתי היתה לחבר אותם למחשב, מלחיצה ראשונה בעכבר על קובץ המוסיקה עולים הצלילים ועוטפים, התחושה היא של ישיבה בתוך המוסיקה.

קשה להשוות אותם לרמקולי מחשב "רגילים": גודלם – כשל רמקולים מדפיים והמרחק בו הם יושבים מול המאזין (כחצי מטר או מטר מהמאזין) מקנה דימיון רב לתנוחה בה יושב טכנאי סאונד באולפן הקלטות.

הרמקולים, באופן כללי, נעימים להאזנה, מפורטים, מבלי לצרוח באוזן למרות שאני מזהה בהירות מסויימת בצליל, בשלב אינני מכיר מספיק טוב את המערכת (זה בהחלט יכול להיות מאפיין של כרטיס הקול במחשב) ולכן את הבדיקות ה"רציניות" אערוך בשלב מאוחר יותר – בחיבור לנגן ה-CD.
הבס איכותי למדי, מקנה נפח מהנה למוסיקה – מבלי לטלטל את האוזן (שקרובה כל כך לרמקולים).
כל "בן תמותה" שהושבתי אל מול המחשב, התרשם מנפח ועומק המוסיקה (בהשוואה לרמקולי המחשב הסטנדרטיים אליהם רגילים כולם).

בשלב השני, העברתי את הרמקולים לסלון בחיבור ישיר אל נגן התקליטורים.

שיר ראשון, הגיטריסט "ארל קלוג", רצועה 1:
הגיטרה מנגנת, מובדלת באמצע הבימה, מפורטת, תוף ובס מדוייקים. אם כי התופים נשמעים קטנים למדי. הפרדת הכלים טובה לאוזניי – הכינורות נשמעים חדים וצלולים כשהם יוצאים/עוזבים את רמקול שמאל.
קטע 2, הגיטרה בולטת מעט פחות מהמוכר לי, מרגיש משהו פחוס קמעה במיד-היי.
הטוויטרים נוטים קמעה לצד ה"עוקצני" – מעט בהיר אבל דווקא כשמגבירים את הווליום לרמות האזנה גבוהות יותר, הבהירות אינה מתגברת (כצפוי לחשוב) אלא האיזון הטונאלי משתפר.
הסיבה כנראה נעוצה בכך שבווליום נמוך, וופר הקבלר אינו "נפתח" מגיב מספיק ולכן קול הטוויטר בולט יחסית אליו. בווליום בינוני ומעלה, הוופר מגיע ל"פעולה מלאה" והשילוב הופך להומוגני יותר.

בס:

מדוייק ומהנה, מלא במידה הנכונה לטעמי – אינו מאפיל על שאר התדרים. מתכנני הרמקול לא נפלו בפח של "ליצור בס מרשים בכל מחיר" כזה שהופך את הרמקול למרשים יותר אבל כובש כל חלקה טובה בשאר התדרים ולכן הרמקול מאוזן יחסית בטונאליות שלו.
פורט הבס הינו אחורי, גם כשהעמדתי את הרמקולים קרוב יחסית לקיר אחורי (10 ס"מ) ולא הרגשתי בבעיית בס מיוחדת.
בווליום האזנה בינוני הדינמיות הטובה של הרמקול יוצאת החוצה.

קשה לצפות מהם לבס נמוך באמת ודחף דינמי מתפרץ. במוסיקה אקוסטית הם נשמעים מפורטים עם הפרדת כלים טובה בין רמקול ימין לשמאל.
במה אמנם לא ענקית אבל מפתיעה לגודלם.

עוברים אל ג'ורג' בנסון והרמקולים מתמודדים היטב עם רצועה מס' 1: אמנם התופים והבס אינם מנדנדים את החדר אבל החליל צלול לאוזן, קולו של בנסון ברור, ניתן להבין כל מילה ומילה. הוא שר מהמרכז ושאר הצלילים מופרדים לחלקי הבמה השונים, מפורטים מבלי להציק בבהירות יתרה.
גם רצועה 3 מספקת חווית האזנה נעימה ודינמית למדי: מצליחים להרגיש את הקצב, הבס נשאר תמיד מדוייק ומהודק – מחזק את השיר מבלי להאפיל על השאר כולל קולו של הזמר.רגל המתופף, החצוצרות ברקע וקולן המהפנט של זמרות הרקע עוטף את בנסון כפי שזמרות ליווי אמורות לעשות.

קטע 6 סיפק לי חוויה מענגת, מפורטת. כאן מרגישים דחיסות קלה במיד-היי: החלק הגבוה יותר בטונאליות של החליל עצור/סגור קמעה.
הגיטרה נשמעת במיטבה והרמקול מצליח להפתיע בכושר ההפרדה. זהו קטע דינמי מאוד המשלב גיטרה, חצוצרות, חליל ותופים בקצב מהיר ובולט. הרמקולים מצליחים להחזיק את תמונת הסאונד יציבה בווליום בינוני עד גבוה, בווליום חזק התמונה מאבדת מעט מהפוקוס אבל זה קורה ברמה שחזקה מדי להאזנה ממושכת.

חיברתי את הרמקולים גם לנגן MP3, כאן גיליתי שהרמקולים חושפניים במידה כזו המאפשרת לגלות הבדלי איכות בין הנגנים השונים.
סה"כ גם האיכות בחיבור לנגן MP3 של סאנדיסק (מדגם Sansa c240) היתה סבירה לחלוטין ומי שאינו מחפש את ה"איכות הסופנית" בפרטים הקטנים או בגודל הבמה בהחלט יוכל להנות מהאזנה.

כל מי שמורגל ברמקולי מחשב סטנדרטים (400" וואט PMPO !!!") יצלול עם ה-Audioengine אל תוך חווית צלילים עוטפת. איתם מבינים באמת את משמעות המושג Near Field: המוסיקה עוטפת מכל עבר והתחושה של צלילה בתוך ים הצלילים. (צלילה-צלילים-צלול…)

ה-Audioengine 5 מצליחים להשתחל בתוך פער קיים בין עולם המחשבים (עם סטנדרטים של "אביזרים למחשבים") לבין עולם ההיי פיי ולסגור אותו בהצלחה לא מבוטלת.

אותם צריך לשפוט במושגי עולם הסטריאו / אודיו ולא במושגי עולם המחשבים .

הם יכולים לשמש כבסיס (כלומר מערכת כמעט שלמה) לחדר שינה בדיוק באותה מידה / התאמה בה ישבו במשרד או בסטודיו מהודר.
למעשה, על מנת להרכיב מערכת יש צורך בנגן MP3 + הרמקולים = מערכת סטריאו נעימה מאוד לאוזן.

בבית, חזרתם מהעבודה, חיברתם את נגן ה-MP3 הנאמן שליווה אתכם כל היום ועד מהרה עוטפים צלילי השירים האהובים את חלל החדר, המוסיקה מלווה אתכם לכל מקום. הם בהחלט מסוגלים למלא חלל חדר בגודל 3×4 מטר ולהקנות חוויה מוסיקלית מהנה.
אבל, אם כבר חשב היצרן על אפשרות מיקום בחדרי שינה, מדוע לא להוסיף לחבילה גם שלט רחוק פשוט שמקנה שליטה על הווליום ? אם כבר איכות ונוחות אז שיהיה עד הסוף !

בעבודה, הם מהווים תוספת ברוכה למי שמבלה שעות ארוכות בעבודה אל מול מחשב (בתנאי שהווליום לא מפריע לשכנים במשרד…): המוסיקה עוטפת אותך מכל כיוון, משדרגת פלאים את סביבת העבודה ועם עיצוב שמשתלב היטב בסטודיו המודרני ביותר.
ניכר מאוד כי שזורה ביצירתם חשיבה מאוד "תפוחית" הן במראה והן בחשיבה על חיבוריות למוצרי APPLE.

במחירם הנוכחי, האלטרנטיבה לשני השימושים הנ"ל (אם מבקשים לקבל איכות צליל דומה) היא לרכוש זוג רמקולי סטריאו "רגילים" + מגבר/רסיבר + נגן.

ציונים

במה – 8.5 (עבור חדרים קטנים)
דינמיות – 8 (נמצאים במקום טוב באמצע בין "רך" ל"מאוד דינמי")
פירוט – 8
גבוהים – 8 (לעיתים נוטים לצד הבהיר, משתפרים בווליום האזנה סביר)
מיד – 7.5 (מפורט, בהקלטות מסויימות ובכלים מסויימים יכול להשמע מעט פחוס)
בס – 9 (נעים, הדוק ומהנה)
גימור – 9.5 (איכותי וכולל את כל הכבלים הנדרשים)

מחיר היבואן: 2400 ₪

הבדיקה בוצעה באדיבות צור סחר

מערכת הבדיקה:

מקורות: CDP Harman Kardon HD76, נגן Sandisk Sansa MP3, מחשב עם כרטיס קול Intel HD Audio
כבלים: Kimber+כבלים של Audioengine

 


7:00
  /  
8.4.2007
  
כתיבה וצילום - LiorC

1