מבחן המדפיים הגדול: רמקול JBL Studio L830

הפעם אבחן את ה- JBL דגם STUDIO L830יצרנית הרמקול- JBL נכנסת למבחן זה בראש מורם המלווה ברזומה מסחרי מכובד... האם ...

7:00
  /  
25.03.2007
  
כתיבה - נמר, עריכה וצילום - LiorC

מי אנחנו ?

JBL היא אולי אחת מהחברות המוכרות ביותר בקרב הציבור, גם אם תשאלו אזרח מהשורה שאין לו עניין רב בתחום האודיו מיד יזהה את שם החברה ואפילו יוסיף שהיא חברה רצינית (עם זה אני לא מתווכח), יצרנית רמקולים זו הגיעה אלינו הישר מדנמרק ומתמחה בתחום האודיו הביתי והמיקצועי כאחד.
יחד עם זאת מיצרת החברה רמקולים לתחום הרכב וגם שם נחשבת לחברה מכובדת.
JBL שייכת לקונצרן הרמן ובנוסף מייצרת פרוססורים מיקצועיים (תחת השם DBX) אשר נחשבים לפרוססורים בין הטובים ביותר בעולם.

איכות בניה

ה- L830 הוא רמקול מדפי גדול ומרשים מאוד עשוי מעץ MDF, מאוד קל להתבלבל ולחשוב שהרמקול עשוי עץ מלא: איכות ההרכבה ובחירת הצבע פשוט לא פחות ממדהימים והוא משדרג כל חדר כרהיט יפיפה.
זהו רמקול 3WAY שבחלקו הקידמי התחתון יושבת יחידת המידבס בקוטר 6.5 אינטש ומעליו טויטר טיטניום בתוך מעטפת אליפסה שמשמשת כשופר לא עמוק. לפי הצהרת היצרן מעטפת זו מסייעת לפיזור התדרים הגבוהים.
מעל יחידת הטויטר נמצאת יחידת הסופר טויטר בתוך שופר עמוק. בחלקו האחורי העליון נימצא הפורט היחסית קטן לגודל הרמקול ומתחתיו 4 הטרמינלים מצופים זהב (אפשרות ל- BI-WIRE), הרמקול נראה מרשים במיוחד ואיכות ההרכבה מצויינת.

נתונים טכנים

Maximum Recommended Amplifier Power 150W
Power Handling (Continuous/Peak) 75W/300W
Nominal Impedance 8 Ohms
Sensitivity (2.83V/1m) 90dB
Frequency Response (±3dB) 48Hz – 40kHz
Crossover Frequencies 2.5kHz, 20kHz
Ultrahigh-Frequency Driver 3/4" (19mm) Mylar® dome, cast-aluminum chassis, mounted in a
Bi-Radial® horn
High-Frequency Transducer 1" (25mm) Pure-titanium dome in JBL EOSTM waveguide, cast-aluminum chassis
Low-Frequency Transducer 6" (150mm) PolyPlasTM cone with rubber surround, cast-aluminum chassis, HeatScapeTM motor structure, Symmetrical Field GeometryTM (SFGTM), oversized Kapton® voice coil, magnetic shorting ring
Magnetically Shielded Yes
Baffle Low-diffraction, IsoPowerTM baffle
Port FreeflowTM, on rear
Network Straight-Line Signal PathTM (SSPTM)
Terminals Gold-plated, 5-way binding posts, bi-wirable
Dimensions (H x W x D) 15-1/4" x 8-3/4" x 12-3/4" (385mm x 222mm x 320mm)
Weight per Speaker 22 lb (10kg)

האזנה

השיר FRAGILE של ISAAC HAYES ניכנס למגש הקומפקט ואני תופס את מקומי בנקודת ההאזנה, מיד אני מבחין שהבס מרוח.
ניגש לרמקול, מרחיק אותו מהקיר האחורי בעוד כמה ס"מ, חוזר לנקודת ההאזנה… הרבה יותר טוב אך עדיין לא מספיק, הרחקתי אותם עוד ועדיין זה לא הספיק עבורם (כנראה שהקיר האחורי כבר לא מהווה את גורם הבעיה) הבס נישמע מרוח ובומי מידי ולא מרגיש כמו תוף רגל אמיתי.
קולו של ISAAC נישמע טוב וחם אבל עתיר בתדרים נמוכים, האמביאנס מצויין והרמקול ממלא את החלל ללא כל בעיה והפסנתר טוב, הגיטרה שמצטרפת מגלה לי כי יחידת הטויטר והסופר אינן מנגנות יחדיו ורמת הפירוט אינה יותר מרמה סבירה, הסינטיסייזר נישמע קר וחסר לו אמצע כאילו יש בס טויטר וסופר טויטר אך המיד אינו מלא ואינו מפורט מספיק.
קולות הרקע קצת נישמעים אנמים וחסרי בשר, הרמקול מרגיש כוחני מאוד, תוקפני בתחום הנמוך והגבוה אך חלש ואנמי בתחום המיד. הבמה טובה מאוד ורחבה, עומק הבמה נישמע רק כאשר כל הכלים וקולות הרקע הצטרפו.

קטע שני

אבישי כהן מתוך התקליט האחרון העונה לשם CONTINU רצועה מספר 4.

מיד מרגישים שהבס כאן הוא הדומיננטי, הפסנתר נישמע טוב ומזהים מיד שזהו פסנתר אמיתי אך גם כאן הוא נישמע קצת אנמי ושוב המיד מגלה חולשה בהמחשת כלים אקוסטים, מקל השערות המכה את הסנר נשמע מפורט היטב וזוג הטויטרים עושים עבודה נהדרת רק חבל שהם לא עושים את העבודה הנהדת ביחד עם יחידת המיד בס.
אפשר למקם את הלהקה בחלל שבין הרמקולים והבמה נישמעת רחבה אך לא עמוקה כלל. בסולו הצ'לו יחידת המידבס מגלה כושר גופני עילאי ומחזיקה את הקטע בהתברברות קליליה והבס קצת משתלט אך עדיין אפשר להבין מה רצה הסולו צ'לו והרמקול מעביר את החוויה באופן סביר בהחלט, אך שוב… חוסר האיזון בין יחידת המידבס וטויטר מציקים קצת ופוגעים בחווית ההאזנה.

קטע שלישי

Cello Concerto – ELGAR + Jacqueline Du Pre – OP.85 זהו קטע קלאסי אחד המורכבים והתובעניים שאני מכיר, משני דברים לא חששתי כאשר שמתי את היצירה הקשה הזו: הרמקול הזה כוחני דיו בכדי להחזיק אותה בעוצמה מספקת אך האם יעשה זאת כמו שצריך ? מיד אני מבחין שוב בחוסר האיזון בין יחידת המידבס לטויטרים וחסר לי עוד בשר באמצע, כשמצטרפים שאר הצ'לואים אני מרגיש שרמת הפירוט טובה ואפשר להבין שיש שם יותר מצ'לו אחד, בשלב העליה ביצירה הרמקול מפליא אותי מאוד: הוא מצליח להישאר דינמי במיוחד ואינו משנה את היתנהגותו כלל, הבס כאמור קצת מרוח אבל עובר, מה שחשוב הוא שהוא אינו משתלט על שאר הרמקול ועדיין אפשר להרגיש שמדובר התיזמורת גדולה שמורכבת מהמון כלים שיוצאים החוצה בלי בעיה.
הרמקול הזה אינו מפחד כלל ממוסיקה תובענית אם כי לא משחזר כלים אקוסטים באופן משכנע, הבמה נישמעת בין הרמקולים אך לא היה ניתן היה למקם את הכלים בבמה.

קטע רביעי

מוסיקת מועדונים ניכנסת לקומפקט וכמו בשאר המבחנים miss sin- lady's light נמצא מוכן ומזומן במכשיר, אני שוב מתיישב בנקודת ההאזנה שלי, רק לפי המראה של הרמקול ומה שהוא הצליח לעשות עד עכשיו (כולל הנקודות בהן נפל) אני בטוח שאני הולך לשמוע תוצאה לא פחות ממרשימה במיוחד.
ואכן התבדתי כלל… אם יש משהו שלא חסר לרמקול הזה זה כוח כוח והרבה ממנו, הוא אולי אחד מהרמקולים המדפיים היחידים שאני יכול להשוות לריצפתי מבחינת נוכחות וגודל, הבס נישמע עשיר בריא ודינמי במיוחד, יחידת הטויטר והסופר טויטר מתאימים מאוד לסיגנון המוסיקה האלקטרוני והמהירות שהם מוציאים את הצלילים לחלל החדר פשוט ראויה להערצה, קולה של miss sin מבעד לשאר הצלילים התובעניים במיוחד יחד עם הבס הרציף נישמע היטב והרמקול נישאר דינמי להפליא, מסיבתי, כוחני ומדוייק מאוד… JBL שבאו מהתחום המיקצועי יודעים לעשות רמקול שישמע טוב גם כאשר מלחיצים אותו.

יתרונות

מראה מרשים, דינמי, טויטרים מהירים מפורטים ונעימים, בס עמוק מאוד, מוסיקה אלקטרונית נישמעת דרכו לא פחות ממדהים.

חסרונות

איזון, מיד, פירוט בתחום המיד בס, אינו מצליח להעביר כלים אקוסטים באופן משכנע.

סיכום

ה- STUDIO L830 הוא רמקול טוב ומרשים במיוחד במראהו, קל מאוד להבין למה הוא נועד: להעביר כמה שיותר סגנונות מוסיקה באופן סביר עם דגש על מוסיקה אלקטרונית.
הרמקול נציל מאוד, קל לדחיפה ומסוגל לעבוד עם רוב המגברים שקיימים, בקטעים אקוסטים חולשתו מתגלה במהרה והיא בתחום הפירוט בנמוכים ובאמצע, וטויטרים והיחידת המיד בס אינם מנגנים כמקשה אחת וזה די חבל… אם היה מאוזן יותר יש סיכוי שזה היה אחד הרמקולים היותר טובים שיצא לי להיתקל בהם.

ציונים

במה – 7 (היא מקבלת את העומק שלה רק בקטעים תובעניים אך רחבה למדי)
דינמיות – 8 (דינמי במיוחד בתחום הגבוה ובנמוך אך לא מספיק בתחום המיד).
פירוט – 6 (הטויטרים מפורטים מאוד ומהירים להפליא אך יחידת הבס אינה מפורטת מספיק ויחידת המיד עצורה ואינה יוצאת החוצה).
איזון – 6 (הרמקול אינו מאוזן, הטויטרים מנגנים ממקום אחד במהירות אדירה ויחידת המיד בס מזדנמת אחריהם ומנסה להדביק פער)
גבוהים – 9.5 (מהירים מפורטים ונעימים לאוזן, רמת הפירוט מדהימה)
מיד – 6.5 (מיד עצור, אנמי, חסר בשר בתחום המיד הנמוך)
בס – 7.5 (קצת מרוח ולא מפורט במיוחד אך עוצמתי ועמוק, לא מפחד מכלום.)
תמורה למחיר – 7

מחיר – 3990 ש"ח

הבדיקה בוצעה באדיבות ניופאן

לדיון על הרמקולים בפורום לחץ כאן

למידע על תנאי הבדיקה לחץ כאן


7:00
  /  
25.3.2007
  
כתיבה - נמר, עריכה וצילום - LiorC

1