המדריך השלם לבחירת מקרן – חלק א´

בשנים האחרונות הולך ונכנס הקולנוע הביתי לבתים רבים.בתחילה, נכנסו נגני ה-DVD, הרסיברים ומערכת הרמקולים ההקפית, שחוברו לטלוויזיות CRT רגילות.אח"כ הגיעו ...

7:00
  /  
02.02.2007
  
המדריך נכתב ע"י מרטין סבג ,עפר לאור ערך: LiorC

מה תורם המקרן לחווית הצפיה? בתחום זה, הגודל הוא פרמטר המשפיע בצורה ישירה על חווית הצפייה: ככל שגודל התמונה (יחסית לחדר) גדול יותר, כך החוויה מרשימה יותר ואף מצליחה להאפיל על מה שהיה "הדבר האמיתי" עד היום: הקולנוע המסחרי.

התאמת ומגבלות המקרן בסביבה הביתית

מקרן יודע לייצר אור, אך אינו יודע לייצר חושך (אי אפשר "להקרין" צבע שחור, שכן שחור זה חוסר אור). זה אולי נשמע ברור מעליו, אבל רבים חושבים שהם יכולים לעבוד עם מקרן ללא צורך בהחשכת החדר. מרבית המסכים הם בצבע לבן ואם החדר אינו חשוך לחלוטין, תמונה שתוקרן על המסך לא תגיע לעולם לשחור אמיתי.
כשמדובר במצגת Powerpoint, אין צורך בהחשכת החדר לחלוטין כי המצגת לא מחייבת מהצופה להרגיש חלק ממנה. כמו כן, מרבית המצגות אינם בכתב אפור כהה על רקע שחור, אך בסרט ממוצע, סצינות ליליות/כהות נפוצות למדי.
על מנת ליצור חוויה אמינה של צפייה בסרט, חייבים תמונה תלת מימדית ועמוקה, משמעות הדבר – שחורים עמוקים… כלומר, חייבים להחשיך את החדר כראוי. וילונות כבדים בהחלט עוזרים.

שימו לב לצבע הקירות בבתי קולנוע: שחור (לעיתים מרופד בבד כהה בולע אור).
הסיבה לכך פשוטה, אור שחוזר מהמסך ופוגע בקירות ומשם חזרה למסך, כמוהו כמנורה שדלוקה בחדר. אי לכך, בחדרי קולנוע, רצוי לצבוע את הקירות/תיקרה באפור או בצבע האידיאלי – שחור.

מה לגבי צבעים אחרים, בורדו או סגול כהה? – אפשר, אבל זה פחות מומלץ וזאת משום שאז ההחזרים לא יהיו ניוטראלים מבחינת צבע: ההחזרים יישטפו את המסך בצבע מסויים (בהתאם לצבע הקיר) זה אומנם ניתן לפיצוי בכיול צבעים, אך מסבך את החיים ללא צורך.

סוגי מקרנים

רבים חושבים שניתן לרכוש מקרן מצגות ולהשתמש בו לקולנוע ביתי. זה אפשרי אבל רחוק מלתת ביצועים איכותיים.

מקרני מצגות

מקרני מצגות מתוכננים להיות קטנים, בעלי רזולוציה ויחס מסך שמתאימים למחשב, בעלי תאורה חזקה (לתנאי חדרי ישיבות), יחס ניגודיות נמוך (אין צורך בשחורים עמוקים) והקפדה פחותה על רמת הרעש המופק. הם זולים יותר, מכיוון שנפוצים מאוד.

מקרני קולנוע ביתי

מקרנים לקולנוע ביתי נדירים יותר ולא תמצאו אותם בד"כ בחנויות לציוד משרד. הם בעלי רזולוציות שמתאימות לקולנוע ביתי (720P עד לאחרונה וכיום גם מקרני 1080p), עוצמת תאורה חלשה יותר (1000cd/m2), יחס ניגודיות גבוה יותר, עלות גבוהה יותר, הם שקטים יותר ובעלי מעבדי תמונה טובים יותר.
בד"כ לא מדובר באותם יצרנים עבור שני סוגי המקרנים. לחברות כמוDELL ו-HP יש מקרנים שמיועדים בעיקר למטרת חיבור למצגות מחשב.

טכנולוגיות מקרנים

הטכנולוגיות בשימוש שני סוגי המקרנים מגוונות:

1. CRT – הטכנולוגיה הראשונה שהומצאה (טלוויזיות ה"זכוכית" ביתיות הנפוצות). יש כאלו עם 3 שפורפרות וחדשים יותר עם שפורפרת אחת. מדובר במקרנים גדולים, כבדים, לעיתים רעשניים, ודורשים התקנה סבוכה למדי. הם נדירים מאוד, אולם בעלי יחס ניגודיות גבוה במיוחד (שחורים כהים במיוחד).

2. DLP – של חברת טקסס אינסטרומנטס היא טכנולוגיה חדשה יותר, ובשנים האחרונות השתלטה על התחום במהירות. היתרון של יחס ניגודיות גבוה ואיכות תמונה טובה, בשילוב מחירים סבירים , איפשרו לרבים לרכוש מקרנים שהיו מחוץ להישג ידיהם קודם לכן. היתרונות כאמור ביחס ניגודיות גבוה במיוחד.
טכנולוגית DLP בד"כ תיתן את התמונה המרשימה ביותר אך חשוב לברר אם אתם, או מי מבני משפחתכם רגיש לטכנולוגיה זו. לצורך זה, כדאי לעבור בין חנויות קולנוע ביתי שמחזיקות מקרנים, ולבקש לצפות במקרן שכזה. מקור הבעיה היא בגלגל הצבע אשר מסתובב לו במהירות וגורם לעין לדמיין שהיא רואה צבעים שונים בעוד שבכל זמן נתון היא רואה רק צבע אחד ("תופעת הקשתות"). הרגישות יורדת ככל שגלגל הצבע הוא בעל מהירות גבוהה יותר (רצוי לחפש מקרן עם מהירות 5X לפחות). גם דיוק הצבע גדל ככל שאנחנו מוסיפים סגמנטים (גוונים) לגלגל הצבע (6 או 7 סגמנטים זה נחשב מצויין).
אם הנכם רגישים ל-DLP או מוצאים שהיא מעייפת אתכם, טכנולוגית LCD בד"כ תהווה אלטרנטיבה טובה

3. LCD – ותיקה מאוד ונפוצה במקרנים גם למצגות וגם לקולנוע ביתי. היתרון של מקרנים מסוג זה – העלות שלהם זולה. מצד שני, הרווח הגדול בין הפיקסלים לרוב גורם לכך שרבים רואים רשת דקיקה מעל התמונה (SCREEN DOOR) אשר מפריעה מעט לחוויה. בעיה נוספת היא יחס ניגודיות יחסית נמוך. בדורות האחרונים של מקרנים שופר נושא זה בעיקר בתחום המקרנים של קולנוע ביתי, וחברות רבות הוסיפו צמצם אוטומטי (לעיתים אפילו שניים) אשר מקפיצים את יחס הניגודיות לסדר גודל של 10,000:1 – שזה כבר מספר מרשים למדי.

4. LCOS – זוהי הטכנולוגיה החדשה ביותר. חברות שונות מקנות לה שמות ייחודים: SXRD של סוני או DILA של חברת JVC. מדובר במעיין הכלאה של LCD עם DLP. המקרנים בד"כ מציגים תמונה חשוכה ביחס לטכנולוגיות האחרות, אך יחס הניגודיות גבוה יותר והתמונה חלקה, נעימה, פחות מעייפת ויותר "קולנועית" מאשר טכנולוגיות אחרות.

 





רזולוציה

הרזולוציה היא מספר הנקודות (פיקסלים) שיש למקרן בכל ציר. מכיוון שמקרנים לקולנוע ביתי באים ביחס מסך 16:9, סופרים את מספר השורות האופקיות (כלומר, מספר הפיקסלים לגובה).

שתי רזולוציות חשובות בעיקר לקולנוע ביתי העדכני:

1. 720P – כלומר, 720 שורות אופקיות של פיקסלים. זו רזולוציה שמתאימה להקרנה על גבי מסך עד 90" (מעבר לכך, כדאי לשקול מעבר ל-1080P). המקרנים בקטגוריה הזו כוללים DLP ו-LCD, והעלויות מאוד ירדו בשנה האחרונה.
רזולציה זו מתאימה יותר למקורות שהם DVD, אך המקרנים מסוגלים כמובן להציג HDTV באיכות מעולה.

2. 1080P – או FULL HD הינה הרזולוציה הגבוהה ביותר שניתן להשיג כיום ב-HDTV. לכן מקרנים מסוג זה הם הטופ של המקרנים בתחום כיום.
העלויות בד"כ מתחילות לקראת 25,000 ₪ ומסתיימות בכ-60,000 ₪. טכנולוגיות אפשריות הן DLP, LCD ו-LCOS.
כאן כבר ניתן להגדיל ממש את גודל המסך ל-120" ללא בעיות רבות.

מקרני קולנוע ביתי שונים בעניין הזה ממקרני מצגות שיהיו בד"כ ברזולוציות של מחשב (ביחס 4:3 ריבועי) כגון 800×600 או 1024×768. מקרנים כאלה יתקשו בד"כ לעשות את העיבוד התמונה הדרוש בכדי להציג תמונת DVD ראויה לשמה. עיבוד התמונה במקרנים למטרת קולנוע ביתי, עדיפים בהרבה.

מצד שני, מכשירי DVD מתקדמים (כגון הדנון 1930 או OPPO ) יכולים לשפר את איכות התמונה גם אל מול המקרן הטוב ביותר, וכדאי להתאבזר במכשיר כזה. פיתרון אחר, לאנשים בעלי "תקציב בריא", יכול להיות שימוש במעבד תמונה.
רבים מאוד משתמשים במחשב HTPC (מחשב סלוני) כמקור הוידאו שלהם. מקור כזה יכול לספק תכני וידאו, משחקים, HDTV ועוד.
חשוב להתאבזר בכרטיס מסך מתאים אשר ידע לעבוד עם המקרן ברזולוציה הטבעית שלו (כלומר 720P או 1080P).


עוצמת אור

עוצמת אור חזקה משמעותית בעיקר כאשר מדובר על חדר שאינו יכול להיות מוחשך לחלוטין, או כאשר רוצים להקרין על גבי מסך גדול במיוחד.
במרבית המקרים, מקרן בעל 1000cd/m2 יספיק בהחלט למרבית האנשים בבית.

לומנס ומיתוסים

אחת הטעויות הנפוצות, שוב, נובעת מאותו מיתוס שככל שהמקרן יאיר "חזק" יותר, תוכלו לצפות בתנאי סביבה פחות חשוכים, הוא שככל שהמקרן בעל עוצמת הארה גבוהה יותר (אנסי לומנס), המקרן טוב יותר.
מה שקובע בסופו של דבר הוא מה עוצמת ההארה על המסך עצמו ולא כמה יוצא מהמקרן.
היחידות הן FOOT LAMBERT . בקולנוע טיפוסי יש בין 16-25 FL על המסך עצמו.
עוצמה זו תלוי בשטח המסך שעליו תאורת המקרן צריכה "להתחלק" וכמו כן בהחזר (GAIN) של המסך.
לא נלאה אתכם בחישובים, אבל בואו נגיד שעם מקרן של 1000 ANSI , מסך של 100" ו-GAIN של 1.0 מקבלים דיי והותר…

חשיבות הניגודיות והארה

יחס ניגודיות משמעותי ביותר עבור מקרנים כיום. כדאי להתרכז ביחס של 5000:1 ומעלה. פחות מזה, והתמונה פשוט תהיה חלבית והשחורים יהיו בהירים מדי. זהו פרמטר חשוב ליצירת תחושה "קולנועית".
יחס הניגודיות הוא זה שקובע עד כמה השחורים, יהיו שחורים וכמה הלבנים יהיו בוהקים.
אתם כבר יכולים להבין למעשה, שהחוכמה היא להגיע ליחס ניגודיות גבוה עם עוצמת הארה לא גבוהה במיוחד, שכן, זה ייתן שחורים עמוקים.
אם עוצמת ההארה (הלבן) יהיה גבוה מאוד (נניח 2500 אנסי), הרי שניתן יהיה לקבל יחסית יחס ניגודיות גבוה, אבל השחור יהיה למעשה אפור דיי בהיר…
לאחרונה רואים יותר ויותר מקרני ק"ב בעלי יחס כזה, הודות לשימוש בצמצם דינאמי (כזה שמחשיך את התמונה כשהסצינה חשוכה ומבהיר את התמונה בסצינה בהירה).

LENS SHIFT

זו היכולת להזיז את התמונה על המסך, מעלה-מטה, ולעיתים, גם ימינה-שמאלה, מבלי הצורך להזיז את גוף המקרן.
אופציה זו יכולה להיעשות ידנית-מכנית או חשמלית דרך השלט וחשיבותה מתבטאת במקרים בהם לא מתאפשר למקם את המקרן בקו ישר מול המסך.
רצוי שלא להשתמש באופציית ה-Keystone (תיקון דיגיטלי) שמובנית במקרנים, כי בד"כ זה בא על חשבון איכות תמונה.

הקרנה ישרה מול הפוכה

כל מקרן כיום, מאפשר דרך התפריטים, להגדיר האם המקרן מותקן ישר או הפוך (על מנת להפוך את התמונה ב-180 מעלות).

עלויות

מחירי מקרני קולנוע ביתי איכותיים ברזולוציה ה-720P יכולים לנוע בין 8000 ₪ לבין 15,000 ₪ עבור המקרנים האיכותיים יותר.
כמובן שקיימים בשוק מקרנים זולים יותר שיכולים להתחיל ממחיר שהינו פחות מ-5000 ₪, אולם הם לרוב רחוקים מהטופ שקיים כיום.

ברזולוציה גבוהה יותר, של FULL HD =1080P, ניתן למצוא מקרנים בעלויות שמתחילות ב-25,000 ₪ בארץ ומסתיימות אפילו במקרים מסויימים (כמו מקרן של חברת MERIDIAN המשלב טכנולוגית LCOS של JVC עם עיבוד תמונה של FAROUDJA) גם במחיר יקר פי-4.

עלות המנורה: בעוד שלרוב המקרן עצמו יהיה זול ממסך טלוויזיה דק בגודל וברזולוציה מקבילה, אורך חיי המנורה הוא קצר בהרבה (1000 עד 2000 שעות בד"כ) ועלות מנורה עלולה להיות יקרה (בד"כ בין 250-450$).

בעיה זו, וגם בגלל שהתוכן הטלויזיוני שמשודר בארץ לא תוכנן להיות מוקרן על גבי מסך של 120", גורמים לכך שבד"כ מומלץ שלא להשתמש במקרן לצפיית טלויזיה כלל.
לעומת זאת, בצפייה ב-3 סרטים בשבוע מדובר על 300 שעות שנתיות בלבד.

פעמים רבות, משדרגים בעלי מקרנים את המקרן זמן רב לפני תום חיי המנורה.

סיכום

משיקולי עלות ואיכות החומרים המשודרים, הפשרה הטובה ביותר כיום הינה שימוש בטלוויזיה זולה לצפייה בשידורי ערוצי הכבלים והלוויין ושימוש במקרן עבור סרטים ותכנים ממקור וידאו איכותי.

מטרת המקרן המרכזית הינה להכניס את חווית הקולנוע אלינו הביתה ובגדול, אם תספקו את התנאים המינימאליים (מסך מתאים, חדר חשוך ומקור וידאו איכותי), תמצאו שאין תחליף למקרן קדמי עבור חווית הסרטים.


7:00
  /  
2.2.2007
  
המדריך נכתב ע"י מרטין סבג ,עפר לאור ערך: LiorC

1