פלאזמה סמסונג Q7 בגודל 50 אינץ´ – The Big Q

חברת מיניליין, יבואנית סמסונג, החלה בחודשים האחרונים לתפוס באתר לא מעט כותרות בשל סדרת הפלאזמות האחרונה (Q7) של סמסונג. המחירים ...

7:00
  /  
17.12.2006
  
מאת: עפר לאור

קיבלנו לבחינה מסך 50´ כלומר את ה PS50Q7H. המסך הוא בפורמט 16:9, בעל רזולוציה של 1366 על 768 פיקסלים,עם גימור בצבע שחור מבריק וכולל כבר מעמד מתאים ויפה (אין צורך לרכוש מעמד נפרד או תואם כמו במסכים רבים אחרים). הניגודיות המוצהרת שלו היא 10,000:1, והוא בעל בהירות מוצהרת של 1300 נרות למ´ מרובע.rn

רמקולים

rnלא נהוג לכלול במסכים מסוג זה רמקולים, ואכן לא הופתעתי לראות שבצידי ובתחתי המסך אין סימן לרמקולים. להפתעתי הרבה, לא זיהיתי בצידי המסך את החיבורים האופייניים למסכים שדורשים רמקולים חיצוניים (מסכים מוניטוריים). האם יתכן שיש כאן רמקולים חבויים? חיבור זריז לנגן DVD בעל חיבור HDMI שיש לו גם אודיו (ה- OPPO 970) הבהיר לי שאכן זה המצב. בתחתית המסך חבויים להם רמקולים זעירים אשר עושים עבודה מצוינת (עבור צפייה בטלוויזיה כמובן אני לא מציע להשתמש בהם למטרות קולנוע ביתי, כמובן). הדבר בהחלט פותר לאנשים רבים את הדילמה של חיבור הטלוויזיה למספר זוגות רמקולים במקביל למערכת, מכיוון שמדובר בפתרון שהינו פשוט, נשמע מצוין ובנוסף אסתטי מאוד.

חיבורים

שיטת החיבור של המסך מאוד לא אופיינית למסך מסוג זה. היא ממוצבת באחורי המסך ולא בצידו (שם יש מס´ כפתורים + חיבור פשוט אחד). הסיבה ברורה, מדובר כאן במסך שמותאם להעמדה על דלפק ובפירוש לא במסך שמיועד לתליה. שיטת החיבור במצב כזה נוחה להפליא ובמקום לחפש שעות את השקע המתאים עם מראה בתחתית המסך, כפי שאני לעיתים נאלץ לעשות ניתן לראות מה אתה עושה כאשר אתה מחבר את המסך.

למסך יש מס´ לא רע של חיבורים, אבל הוא נטול חיבורי SCART. קיימת בהחלט גירסא של המסך עם מחברי SCART אך מפתיע שזו איננה הגירסא שמיובאת ארצה (יתכן שמודל זה, שאינו בהכרח מיועד לאירופה, זול יותר לייבוא).

rnחשוב לציין שהמדידות והפרטים שאני מעביר מבוססים אך ורק על המודל של 50" של מסך זה (כלומר
PS50Q7H) ולאו בהכרח מקרינים לטובה או לרעה על המודל 42" (כלומר PS42Q7H) אין ספק שהמודלים יהיו דומים, אך בהחלט לא חייבים להיות זהים בכל המדידות והתוצאות. כמו כן, מודל חדש טיפה יותר (ה-P7) אמור להיות כמעט זהה ל-Q7 למעט העובדה שהוא מוסיף מספר נוסף של חיבורי HDMI לרשימת הכניסות.

בעיה ראשונה שנתקלתי בה היתה בקבלת סיגנלים לא מעובדים למסך. כאשר ניסיתי להעביר לו 480i או 576i דרך מחבר HDMI, המסך דיווח על בעיה בקבלת הסיגנל. דבר זה מפתיע למדי, שכן מדובר בחלק מהתקן של HDMI מאז היום הראשון של התקן. המסך גם סירב לפענח YUV (כלומר, קיבל RGB) וכן סירב לקבל 1080P וכן רזולוציה טבעית דרך החיבור. כלומר, מחבר ה-HDMI מסוגל לעבוד אך ורק ב- 480P, 576P, 720p (גם 50 הרץ עבד וגם ב-60), 1080i (גם ב-50 הרץ וגם ב-60).

כלומר, בחיבור HDMI, יש את המינימום שצריך, אבל כמובן כל הפורמטים החשובים שם, כך שמי שזקוק לכניסת HDTV פשוטה, לא צריך לדאוג. כאמור, הפורמטים החשובים שם אני לא צופה בעיות לקלוט HDTV מיס או מהוט, כאשר יתחילו לשדר את זה באופן רשמי. rn

מצד שני, קיוותי לגלות שכל הפורמטים כולם ימומשו כאן, אבל כנראה שהחיסכון (כל המאפיינים מראים שמדובר בעצם בצ´יפים של פיענוח DVI אשר בשימוש ולכן החוסר בכל הפורמטים המתקדמים).

ובכל זאת, המכשיר הצליח לפענח אודיו מחיבור ה-HDMI ללא כל בעיה, והאודיו נשמע, כאמור, מצויין ביחס לרמקולים פנימיים ממוצעים. שוב, לא הייתי ממליץ למכור את הרמקולים הקדמיים שלכם, אבל זה בהחלט יכול להוות פיתרון לצפיה בחדשות ללא "הטרחה" של הדלקת כל המערכת כולה.

החוסר העיקרי ב-HDMI הוא, שיש למסך רק חיבור אחד כזה. במודלים האחרונים של מרבית החברות יש כבר 2 או אפילו 3 מחברים של HDMI ו-DVI. כמעט כל מכשיר שיוצא, נגן HD DVD, מזרימי רשת, נגני DVD וטיונרים של HDTV יכללו את החיבור, ובעלי המסך ירגישו במהרה חוסר בחיבורים. לכן לא תהיה להם ברירה רבה אלא לעשות שימוש, במקרה כזה, בממתג HDMI (כזה שהוא חלק מהרסיבר שלהם, או במכשיר חיצוני). כאמור, במודל המעודכן (P7) הבעיה נפתרה.

לחיבור של מעבד חיצוני או HTPC, עדיף מראש לוותר על חיבור ה-HDMI. על מעבד חיצוני הייתי מוותר מראש במקרה הזה (המסך פשוט לא מותאם לכזה) אך החיבור VGA של המכשיר בהחלט יכול להוות פיתרון למחשב HTPC. בעת הכיול ראיתי רגישית של המסך (כמו גם של כל מסכי 50") לתופעת IMAGE RETENTION (השארת עקבות של תמונות בוהקות גם אחרי תום הצפייה בהם) כאשר הן הושארו למס´ ארוך מדי של דקות. לכן, לא הייתי משתמש במסך כזה בתור מסך לעבודה רציפה עם מחשב, אלא בעיקר לצפיה בתכני וידאו שונים.

למסך יש גם טיונר RF אשר הפתיע אותי ביותר. מסכים בגודל כזה צריכים בד"כ מעבד חזק, ואיכות תמונה סבירה. דווקא מקור RF הוא אחד המקורות העלובים ביותר שקיימים. למרות זאת, המסך הפתיע ומקור RF לאו דווקא נראה מזעזע… את הבדיקה ערכתי עם מכשיר וידאו במרחק של כ-5 מ´. כמובן שאני ממליץ להימנע מחיבורים כאלה, אולם למי שיש רק חיבור כבלים אנלוגי לעת עתה, זה יכול להוות פיתרון זמני.

למסך שני חיבורי קומפוננט באיכות טובה. את היס מקס שאיתו בדקתי, דרך TRANSCODER מתאים, חיברתי דרך מחבר זה. לא ראיתי בעיות מיוחדות. למסך יש מספר מוגבל של יחסי מסך אפשריים: 16:9, 4:3 חתוך, ZOOM ו-4:3 מעובד. התמונה חדה ויפה למראה, לאחר כיול SHARPNESS הורדתו למצב 0…

למסך יש גם חיבורי SVIDEO וקומפוזיט, אך אותם לא בחנתי.

יחסי מסך

חלק מהאנשים עלולים להרגיש חוסר ביחסי המסך חכמים יותר, כגון NLS, אשר נהוג במרבית המסכים בכדי לעוות תמונה של 4:3 בכדי שתיכנס ללא בעיה במסך 16:9. אני דווקא אהבתי את הגירסא המעובדת של 4:3 אשר עושה זום על התמונה וחותכת מעט מהחלק העליון והתחתון שלה, אך מצליחה להמנע מעיוות תמונה מורגש. במרבית המסכים אני נאבק במסך בכדי להגיע למצב הזה, אך באופן מפתיע, הטעם שלי כנראה תואם לחלוטין את זה של סמסונג וכאן המסך מגיע מוכן ומזומן כבר עם תמיכה כזו. במצב זה לא הרגשתי שהתרגום חתוך (בעיה אופיינית עבור מי שמשתמש במצב זה) ולדעתי מדובר כאן בפיתרון טוב יותר מאשר במרבית הפלאזמות בשוק.

תופעה שקיימת במסך זה, כמו במסכים שונים אחרים (כגון NEC) היא בעיה קלה של BANDING בעת תזוזה כאשר מדובר במקור 50 הרץ (מרבית התוכן בארצנו). מרגישים בזה בעיקר כאשר יש תזוזה מאוד חדה, ובעיקר בפניהם של אנשים. במקום מיליוני גוונים (מיליארדים אם נאמין לחברה) פתאום מס´ הצבעים על פניהם של האנשים הזריזים הופך לנמוך יותר והדבר מזכיר מעט מריחה שקיימת במסכי LCD. הבעיה לא ממש חמורה, והיא קיצונית כאשר מביטים במסך ממרחק קצר בלבד.

באופן כללי, עיבוד התמונה של המסך סביר, אם כי בהחלט ניתן היה להגיע לתוצאות טובות יותר… הפשרה היא כמובן כזו של עלות, וביחס לעלות המסך, התוצאות אינן רעות. בכל אופן, מסך בגודל כזה מיועד לסלון לא קטן. לא הייתי ממליץ על מסך כזה למרחק צפיה נמוך מ-4 מטר, במיוחד אם מדובר על צפיה בטלויזיה רגילה ולא בתוכן HDTV. rn

כאמור, בטלויזיה רגילה (המסך נבדק עם יס בלבד), התוצאות היו טובות כל עוד מרחק הצפיה הגבוה נשמר. ממרחק של 2 עד 3 מטר, התחושה שלי לא היתה נעימה במיוחד, גם בגלל גודל המסך וגם בגלל ה-ARTIFACTS. לא מדובר בבעיה במסך עצמו, אלא פשוט שאיכות השידור בישראל פשוט לא מותאמת לצפיה ממרחק קצר במסך כל כך גדול.

מדידות

rnבשלב זה עברתי לכיול ולמדידות. חברת סמסונג מצהירה על יחס ניגודיות של 10,000:1. המסך כולל בהחלט עיבוד תמונה מאוד אגרסיבי, אשר חוסם כל ניסיון למדוד תאורה חזקה במסך. בשל כך, לא הצלחתי למדוד יחס ניגודיות גבוה במיוחד, אך לפי המדידות שלי הצלחתי להגיע לכ-2000:1 יחס ניגודיות. בהחלט מרשים, אך השחורים לא מגיעים לרמות הדרושות בכדי להגיע למספר המוצהר 10,000:1. הדינמיות של המסך מתבטאת בעיקר במצב
DYNAMIC אשר מצליח להגיע לתאורה חזקה לזמן קצר (הוא יורד עם הזמן בכדי להמנע מצריבה) והגברת השחורים כאשר הסצינות חשוכות מדי.

rnהרגשתי בפירוש חוסר בפרטים בשחורים, ויחס ניגודיות גבוה יותר היה בהחלט פותר את הבעיה. מבחינת מדידות, יחד הניגודיות בפועל לא גבוה יותר מזה של חברות מתחרות אשר מצהירות על יחס ניגודיות של 3000:1 או 4000:1.

במדידות נתקלתי בבעיה אחת אשר צפיתי בה גם בתוכן מאוחר יותר. יש למסך Y/C DELAY מורגש. כלומר, הסטה קלה בין הצבעים לבין העוצמה שלהם. הדבר מתבטא בעיקר בגבולות אובייקטים. יתכן מאוד שמדובר בבעיה מקומית במסך הספציפי אותו בדקתי וגם יתכן שמדובר בבעיה שניתן לתקן אותה. במסך הטכנאים יש בפירוש אופציות לתיקון Y/C, אולם העדפתי שלא לשנותם, אלא רק לציין את קיומם. הבעיה הופיעה בכל הכניסות, אך המפתיע ביותר הוא שזה גם הופיע בכניסת HDMI (שזה מוזר מאוד). rn

בתמונה הבאה ניתן לראות זאת בגבולות פני הבחורה.

ממרחק צפיה של כ-4מ´ קשה (אם בכלל) לזהות את הבעיה, אולם חשוב לציין את קיומה בכל זאת.

rnעוצמת הצבע הטבעית של המסך היתה כמעט אופטימלית. המסך נוטה להדגיש שחורים (בעיקר במצב
DYNAMIC) ולכן מומלץ להשתמש ב-BRIGHTNESS נמוך בכדי להמנע מתופעות לוואי. במצב SHARPNESS גבוה, המסך נוטה להדגיש, בדיוק כמו מסכים רבים, את התמונה, אך עבור תמונה טבעית יותר, מומלץ לעשות שימוש ב-SHARPNESS נמוך ככל הניתן.

גרף טמפ´ במצב WARM ללא כיול:

המשכתי לכיול טמפרטורת צבע. למסך יש רק מס´ אפשרויות קטן (שני מצבי COOL, מצב נורמלי ושני מצבי WARM). בכל המצבים טמפרטורת הצבע הנמדדת היתה חמה מדי והתמונה היתה תמיד מעט כחלחלה. הדבר בד"כ נעשה בכדי לשוות לתמונה תחושה של תאורה חזקה יותר, וגם לפצות על כך שבמדידות ה-PRIMARIES הורגש מעט חוסר בגוונים כחולים. בנוסף, צריך לזכור שמדובר במודל שככל הנראה מיועד בעיקר לשימוש במזרח אסיה, שם הטעם אחר לגמרי, והם מעדיפים תמונה בעלת טמפ´ גבוהה יותר (יותר לכיוון של 8000 קלווין וצפונה) בעוד שאנחנו שייכים לאוכלוסיה האירופאית והאמריקאית (אשר נוטים להעדיף טמפ´ נמוכה יותר של 6500 קלווין). כאמור, אנשים שונים יעדיפו טמפרטורות שונות, אך במדידות חשוב שטמפרטורת הצבע תישמר לכל אורך טווח הגוונים. זה לא נחמד אם הלבן יהיה בגוון כחלחל, בעוד שהאפור יהיה צהבהב.

לאחר כיול:

המסך עצמו לא ממש מאפשר כיול אמיתי. רק במסך הטכנאים ניתן להגיע לכיול צבע. השקעתי כשעתיים בניסיון כושל למדי לכייל את המסך. כיול של גוונים בהירים היה מקלקל את הכהים וההיפך. התוצאות לאחר כיול לא היו טובות בהרבה מאלה שלפני הכיול. לכן, במסך כזה, הייתי נמנע לחלוטין מניסיון לכיול מדוייק.

במצב CUSTOM, לאחר כיול מספר פרמטרים שונים, ראיתי תופעה אחת בעייתית המעבד הדינמי (DNIe) של המסך לעיתים אינו עושה עבודה חכמה במיוחד ועלול להגביר את התאורה באופן מוקצן כאשר התמונות כהות במיוחד. במצב כזה, השחורים הופכים לאפורים והתמונה הופכת לגרעינית מאוד. במרבית המצבים האחרים, המעבד עושה עבודה לא רעה.

הדגמת DNIE:

ב-HDTV המצב היה טוב בהרבה, התמונה היתה מאוד מדוייקת וחדה, וקלה לצפייה גם במרחק קצר. rn

צפייה

rnצפיתי במספר קטעים. דווקא האלמנט החמישי, אשר ממנו התחלתי, נראה פחות מוצלח מאשר במסכים אחרים. קשה לי להסביר את זה, אך הרגשתי פחות פירוט ותמונה פחות טובה מאשר זו שהייתי מורגל אליה.

לעומת זאת, איכות התמונה בסרט נרניה האריה המכשפה וארון הבגדים : הן במצב 1080i והן לאחר עיבוד ל-720P היתה נהדרת. הייתי אישית מעדיף לנסות את החיבור ב-HDMI במצב 768P, אולם המסך אינו מתיר זאת ולא יכולתי לבחון זאת כראוי. גם קטעים קשים שמשלבים תמונות כהות, כגון דמויות, על רקע בהיר של שלג נראו מצויין. הקטעים החשוכים ביער סבלו מחוסר ניגודיות ומערכת ה-DNIe פיצתה על כך, אולם לא מספיק.

בבדיקות שערכתי ראיתי שבמצבים שונים, בעיקר ב-HDTV, יש למסך CROPPING קל של הגבולות (כנראה בכדי להמנע מגבולות שחורים בקצוות של התמונות). למרבה הצער, לא מצאתי דרך לשלוט בכמות ה-CROPPING. עם זאת, מדובר על מעט מאוד מידע שחסר. עם מקור DVD דווקא כמעט ולא היה CROPPING (מצב מצויין).

במצב SDTV כמעט אין CROPPING:

בבדיקה זו עשיתי שימוש בנגן מסוג MB200 אשר יש לו חיבור HDMI אך כזה שלא מעביר אודיו. למסך יש אפשרות לחבר אודיו למקור HDMI דרך חיבורי RCA יעודיים. חיבור זה לא עבד עד אשר ניתקתי את הכבל HDMI וחיברתי אותו מחדש. המסך פשוט מסרב לקבל אודיו ממקור שכזה אלא אם כן הוא לחלוטין מנותק בעוד שמקור האודיו האקטיבי הוא האנלוגי. מדובר כמובן על מקרה קצה וקשה לי לדמיין מישהו שירצה לחבר מקור HDTV ללא שימוש ברסיבר בכדי לפענח את האודיו כמו שצריך.

גם קטעי הוידאו בסרט HITCH היו נהדרים ומצב ZOOM עזר במקרה זה בשל יחס המסך הקיצוני של הסרט הנ"ל (2.4:1) אשר משאיר ברוב המסכים פסים שחורים לרוחב מרבית המסך.

ההופעה של JACK BLACKTenacious D בלטרמן היתה יוצאת מהכלל. הרזולוציה ואיכות התמונה שיקפו מאוד את המקור. קטע זה, למשל, עבר רע מאוד במקרנים ומסכי 1080p והופתעתי לראות אותו באיכות טובה כל כך כאן.

כמו מרבית המסכים בגודל הזה, גם למסך זה יש מצבי PIP שונים. המצב עובד יפה, אך לא בחנתי אותו יותר מדי (מישהו באמת משתמש בזה לאחר הרכישה?)

למסך יש מצבי הגנה שונים כנגד צריבה. ליתר דיוק ישנן אפשרויות רבות להעדפות שונות, כגון תזוזה של המסך (מה שלעיתים קוראים ORBITER או WOBBLER). התזוזה עצמה כמעט אינה מורגשת, אולם סמסונג המתחוכמים גם מזיזים את התפריטים של המסך מה שמראה על מודעות טובה בתחום הזה.

rnהתפריטים של המסך פשוטים ביותר לשימוש ולא דורשים דוקטורט או קריאה בספר (למזלי, כי למכשיר שקיבלתי לא היה מצורף מדריך, אך למען האמת, הכל היה כל כך ברור שלא ממש היה צריך אחד כזה…) rn

מצד שני, הייתי מעדיף תפריטים מתקדמים יותר (עבור אופציות כגון כיול), בכדי להמנע מהצורך להיכנס לתפריטי הטכנאים למטרה זו. rn

שלט rn

השלט בעל תכונות מעניינות אשר מאפשרות לו להתנהג כשלט אוניברסלי. לא בחנתי את יכולותיו הנ"ל, הייתי מעריך שהשימוש בו יהיה אידאלי כאשר ישולב עם מקורות וידאו של סמסונג כגון BD (הם היצרן הראשון של נגני BLURAY בעולם) או DVD.

חיסרון רציני בשלט הוא העובדה שיש לו כפתור אחד שמדליק או מכבה את המסך, גם גישה לכניסות וידאו שונות מתבצע על ידי דפדוף תוך כדי לחיצה חוזרת על אותו כפתור. גם במקרה של מעבר בין יחסי מסך שונים, הדבר מתבצע על ידי לחיצה חוזרת בכפתור ה-PICTURE SIZE.

משמעות הדבר אי יכולת להשתמש במסך עם שלטים חכמים כגון PRONTO.

סיכום

לא מדובר כאן במסך הטוב ביותר שמדדנו או ראינו בקטגוריה הזו, אולם הוא בהחלט לא נמצא מרחק רב מאחורי מסכים אחרים ובהתחשב במחירו הוא מהווה פיתרון מצויין לבעלי סלון גדול אשר אינם מוכנים (נפשית או כלכלית) לרכוש מסכים יקרים יותר. rn

עיקר הבעיות שהמסך סובל מהם לא יטרידו את מרבית האנשים (כיול צבע וכו´). המסך מותאם לתאורת חדר בהירה יותר, וסובל מעט בשחורים שלו, בעיקר בסצינות חשוכות ביותר.

סה"כ ניתן לומר שמדובר היה בחוויה חיובית ולדעתי סמסונג בהחלט מתקדמים מאוד בתחום. הייתי מקווה שבמסכים הבאים של סמסונג, ייחסו חשיבות גבוהה יותר לכיול ולחיבור המסכים ליותר מקורות דיגיטליים ותמיכה רחבה יותר בפורמטי תמונה חשובים (בעיקר 1366X768).

הבדיקה נעשתה באדיבות מיניליין

מחיר מחירון: 23,990 ש"ח (המחיר בחנויות זול יותר)


7:00
  /  
17.12.2006
  
מאת: עפר לאור

1