בידוד ואיטום אקוסטי לרכב – המדריך למתחיל

אם ניקח פעמון ונכה בו, נשמע צליל צורם אשר נוצר מתנודות המתכת.rnאם נכה בו שוב, אך הפעם נעטוף אותו עם ...

7:00
  /  
23.10.2006
  
המדריך נכתב ע"י gal-cohen ונערך ע"י LiorC


רעש והשקטתו

rnמה הוא רעש? מה זה איטום בכלל? למה צריך אותו?
rnרעש, הינו סאונד (קול) לא רצוי, רעש מורכב מקולות רבים (המורכבים מתדרים שונים).
rnלרוב, נרצה להפריד בין הרעש הרצוי – לרעש המצוי.
rnכל דבר בעולם כמעט, יוצר רעש, או קול; הקול הזה, מורכב ממספר תחומי תדרים, כך שתמיד נוכל להבדיל בין פסנתר לבין חצוצרה, על אף שהם מנגנים את אותו סולם ביצירה.
rnאותם תדרים מאפיינים נותנים את ה"צבע" והעומק לאותו הקול שמדובר.
rnבמרוצת השנים, השתמשנו בהרבה טכניקות ליצור לעצמנו סביבות שקטות יותר, מבודדות יותר, בכדי להפריד בין הקולות המצויים לבין הרצויים.

דוגמא למצוי: רעשי דרך, רעשי מנוע, בתי ספר ועוד…
דוגמא לרצוי: שקט, סאונד מפורט של מוזיקה ועוד…

rnישנן מספר דרכים לבידוד/איטום (בין אם ברכב ובין אם בבית) ואנו נדבר כאן על האיטום הבסיסי של השקטת החומר (גוף הרכב).

rnהמחשה קטנה:
rnאם ניקח פעמון ונכה בו, תנודות המתכת יוצרות את הצליל הצורם, ואט אט דועכות עד אשר המתכת מפסיקה לרעוד ונודמת.
rnאם נכה בו שוב, אך הפעם נעטוף אותו עם כף ידינו – הפעמון לא ישמיע כמעט קול, למעט קול לא רציף ועמום.
rnמדוע? כי לא אפשרנו למתכת לרעוד ולהפיק את הקול הלא רצוי.
rnכך הוא עקרון האיטום לרכב, אשר מתמקד בהשקטת החלקים בעלי אופי רעידה גבוה, אשר עלול ליצור סאונד מצוי שיתמזג עם הסאונד הרצוי.

מה הוא חומר האיטום ?

rnמדובר ביריעות (בגדלים שונים, ליעדים שונים) שעשויות מחומרים ביטומנים, גומי ורדידי אלומיניום אשר נצמדות (בעזרת דבק) לגוף המתכתי ומונעות ממנו את הרעידות שסבל מהן טרם לכן.
rnהערה: החומר לא אוטם את הדלת (איטום הוא רק תרגום גרוע להגדרה האמיתית של sound deadening) הפירוש האמיתי הוא – השקטה.
rnשימוש נכון בחומר זה יניב לכם תוצאות טובות בהרבה מאשר סתם התקנה בסיסית ברכב. (*ראו הערה בסוף המאמר)
rnהאפליקציה של חומר זה נעשית בכמה אופנים, למשל – על ידי שימוש ביריעות שמודבקות על הצד הפנימי של הדלת:




rnאו כמו בדוגמא הבאה – איטום על מכסה תא המטען: rn




rnישנה אפשרות נוספת לאטימה/השקטה והיא על ידי תרסיס מיוחד (שעשוי מאותם חומרים) אשר מרוסס על האיזור המבוקש ויוצר שכבה רצוייה, לרוב משתמשים בו במקומות שלא ניתן להגיע אליהם עם היריעות. עובדים עם החומר ומרססים בצורה אחידה את החלק הרצוי של האיזור במספר שכבות עד שמגיעים לדרגה הרצויה.
rnשתיים מהחברות שמייצרות חומר זה הינן: Dynamat, B-quiet , ישנן גם חברות נוספות.
rnלחברת דיינמאט יש שני סוגים של החומר הנ"ל – אקסטרים ואוריג'ינל, האקסטרים חדש יותר ואמור להיות טוב יותר וזה מתבטא בדבק חזק יותר, גמיש יותר ותכונת החומר שלו מביאות לאטימה טובה יותר.

ביצוע:

rnעכשיו, לאחר שהבנו את העקרון, אנו מגיעים לשלב הביצוע:

אביזרים וחומרים נדרשים: קיט התקנה (לאזור הנדרש), סכין חיתוך, רולר ומייבש שיער.
rnעבור אטימה טובה נאטום את הדלת בקיט לדלת ואת תא המטען גם, מומלץ להשתמש בספריי על מנת לאטום מקומות שקשה להגיע אליהם.

rnבשלב הראשון, נתחיל בפירוק הדלת וננקה אותה בצורה יסודית.










rnלאחר מכן יש לחמם את היריעה המיועדת מעט בעזרת מייבש השיער (על מנת לתת ליריעה גמישות טובה יותר), להדביק את היריעות ולעבור על כל קימורי הדלת עם הרולר.








rnניתן ואף רצוי להשתמש בספריי על מנת לאטום מקומות שלא הצלחנו להגיע אליהם בעזרת היריעות.
rnבסופו של דבר אנו מעוניינים כי גם החלק הפנימי וגם החלק החיצוני של הדלת יהיו אטומים עם החומר, אך לרוב (בעיקר בגלל עלויות) אנשים נוטים לעשות רק את החלק החיצוני (לדעתי, זו טעות לעשות רק חצי עבודה).

rnנעבור לתא המטען, ניתן לראות שאפשר לאטום גם את המכסה ובנוסף לאטום גם את רצפת תא המטען (כאמור, לאטום = להשקיט).
rnלמי שיש מערכת SPL עם סאב/ים עוצמתיים מאחור, דלת תא המטען עלולה לרעוד בצורה מאוד חזקה ומרעישה ולכן השימוש בחומר זה שם הוא מומלץ מאוד כמובן. rn







rn
rnרק לאחר שאטמנו/השקטנו את הרכב ניתן לעבור לשלב הבא – התקנת המערכת שלכם.

rn*ההערה מתייחסת לרכבים שבוצע בהם איטום בצורה מקצועית, לפי הכללים, וכמובן לא לוקחת בחשבון בעיות כאלו ואחרות של אקוסטיקה, מיקום לא טוב של אלמנטים ועוד.

rnבהצלחה !


7:00
  /  
23.10.2006
  
המדריך נכתב ע"י gal-cohen ונערך ע"י LiorC

1