שבוע הרסיברים הגדול! Yamaha RX-V2600

לאחרונה עבר תחום הרסיברים לקולנוע ביתי מהפיכה אמיתית: התקדמות האלקטרוניקה ומעבדי הצליל הביאו לרמת ביצועים כה גבוהה עד כי היטשטש ...

7:00
  /  
29.09.2006
  
המאמר נכתב ע"י il62 ונערך ע"י LiorC

ימאהה 2600 הרסיבר שרשם V על- VIDEO PROCESSING (במונחי רסיבר AV)

הרסיבר הראשון בחבורת הנבחנים הנו הימאהה 2600. רסיבר זה מתייצב לקרב מצוייד במיטב השכלולים והשיפורים הקיימים ברסיברים המודרניים.
הרסיבר נבחן במספר מבחנים מצומצם בחו"ל, מככב בציוניו הגבוהים ויש שמועות עיקשות אך עקביות כי הוא מכה את הרסיברים המקבילים של דנון דווקא במגרשם הביתי, אודיו דו ערוצי.
הסקיילר הוידאו הפנימי של המכשיר מעורר סקרנות מיוחדת במיוחד לאור מצוקת בעלי מסכי ה- HD הצופים בעיניים פעורות…ועצובות בשידורי הטלוויזיה דלי האיכות המוקרנים באזורנו.

האם מכאן תגיע הישועה?

מיצוב

דגם 2600 הוא האחרון שיצא לאור מחבורת הרסיברים של ימאהה. הוא שוכן בכבוד לצדו של דגם 4600, דגמים אלו זהים חיצונית כאשר ל- 4600 יתרון בדמות מחבר ה-I LINK אולם ל- 2600 סקיילר פנימי וביצועים דומים לדגם ה- 4600; שניהם נצר למשפחת TOP-ART של ימהאה ובעלי תקן THX SELECT II , מעליהם שוכן אי שם במרומי המדרג דגם העל Z9.

נתונים

– הספק 130Wx7 CH
– תקן THX SELECT 2
– חיבורים FULL UP-CONVERSION COMPOSIT, S VIDEO, COMPONENT, HDMI
2XHDMI INPUT
– וידאו UP-SCALING ALL VIDEO INPUTS TO 480P, 720P, 1080I
– כיול אוטומטי לרמקולים באמצעות מיקרופון.
– שליטה בשלשה אזורים.
– שני שלטים.
– מחיר מחירון 11,000 שח.

איכות והנדסת אנוש

המכשיר מגיע בעיצוב סולידי מודרני ובצבע כסוף.
הצג המרכזי רווי במידע מפורט לגבי סטאטוס המכשיר (לדעתי עודף מידע) אשר מכתיב אותיות וספרות קטנות שקשה לראותן ממרחק שני מטר ומעלה. המכשיר מגיע עם שני שלטים, אחד ראשי ואחד לאזורים 2-3, השלט הראשי הינו שלט מואר בנוי ארגומטרית באופן סביר אך לא יותר מכך. בניגוד לחזית המכשיר המשדרת איכות סבירה עד טובה מחברי הרמקולים בפאנל החיבורים מאחורי המכשיר בנויים באיכות נמוכה עד כי חיבור כבלי הרמקולים גורם לך לחשש די מבוסס כי ישברו בזמן החיבור, לעומת זאת, שאר הפאנל האחורי כולל אינסוף מחברים מכל הסוגים המסודרים באופן נוח ובהנדסת אנוש מצוינת.

כיול

לימאהה תפריט נוח וידידותי במיוחד, תכנות המכשיר מהיר וקל והמדהים מכל הוא כיול ה- SETUP בעזרת המיקרופון. התהליך אורך כשתי דקות וכולל כיוון מרחק, עוצמה ואיזון. התוצאות מוצגות בנתונים ועל גבי גרף במסך, למערכת הכיול אפשרויות לכייל כל כניסה אחורית תוך זימון כניסת האודיו המתאימה וזימון כניסת הוידאו המתאימה. ניתן לכייל את מעברי הוידאו ואף את רזולוציית הוידאו ביציאה למסך.
אין ספק כי הושקעו משאבים רבים בהנדסת האנוש של התפריטים המוצגים על המסך (מה שקשה לומר על השלט הראשי).

מבחן האזנה

אודיו דו ערוצי – אחת השאלות שנשאלות ע"י כל חובב סטריאו המסתכל על רסיבר במבט נוגה היא "איך הוא בסטריאו", ימאהה בדומה לאחרים משתמשת בפונקציית PURE DIRECT המכבה את הפרוססורים הפנימיים ברסיבר. ימאהה הלכו צעד נוסף קדימה ואף כיבו את כל תצוגות המכשיר במצב זה.
התוצאה? אכן מצוינת, הפירוט הוא ברמה הגבוהה ביותר, נשמע כמגבר משולב טוב: בדיסק של SADE ניתן לשמוע כל צליל וכלי נגינה בצורה חדה, צלולה ומודגשת.
נשימות הזמרת בדיסק של ENIGMA נשמעות באופן טבעי אנושי כמעט ואילו קטע המבחן STIMELA של הזמר האפריקאי נשמע בדיוק כמו במועדון ג´אז צפוף ודחוק כאשר קולות הקהל עוטפים אותך מסביב.
נבחנו גם מספר שירים של STING ומבחר קטעים מדיסקים יעודיים למבחני אודיו, התוצאה הצטיינה בכל קטע מבחן.

לסיכום קטע הבחינה באודיו דו ערוצי אומר כי התוצאה מרשימה ביותר, אינני בטוח כלל באם מגבר סטריאו משולב (טרנזיסטורי) בעלות דומה לרסיבר הזה ואף יותר ממנו יניב שיפור ברמת הסאונד שהפגין המכשיר. שאפו לימאהה!

אודיו רב ערוצי – ימאהה מאז ומתמיד שמו את הדגש על איכות קולנוע ביתי משובח ובזכות כך פורסם המוניטין שלהם, האם הדור החדש אכן קידם את מעמד הרסיבר הזה גם בתחום השמיעה הרב ערוצית כשם שהתקדם בתחום הדו ערוצי?

אחד הסרטים המרשימים ביותר לבדיקת איכות הסראונד הינו "מחול הפגיונות", קטע הפתיחה בו רוקדת הרקדנית העיוורת לצלילי התופים מרשים ביותר ונשמע באופן כמעט מושלם תוך שליטה בבאס הרועם ובחדות צליל צלחות הזכוכית הנשברת לרצפה. קטע מרשים נוסף הוא חיתוך ענפי הבמבוק במנוסת הזוג אשר נשמע ריאליסטי באופן יוצא דופן ובישר טובות להמשך.

סצינת הפתיחה בסרט "גלדיאטור" אכזבה והצליל נשמע מעט עמום ולא בעל נוכחות עוטפת בחדר.
בסרט "מאסטר אנד קומנדר" נבחן הפירוט בסצנת ההפצצה בין הספינות, חדי השמיעה יבחינו בעשרות צלילים ברקע ההתרחשות וגם את המבחן זה עבר הימאהה בציון טוב מאוד אך בהחלט לא המצטיין שבחבורת הנבחנים.

רמת הציפיות מרסיבר משובח בהדגמת הסרט "TOP-GUN" היא כי מרדף המטוסים ישמע בחדר ברמת ריאליסטית כזו שאם תעצום את עיניך תוכל לדמיין את מיקום המטוסים בכל רגע נתון ואכן ה-2600 עושה זאת באופן מרשים אם כי לא מושלם.
יש לציין כי לימהה כ-40 מצבי סראונד DSP שונים הפועלים ללא דופי, אולם עיקר המשקל במבחן הרב ערוצי ניתן לפורמטים הטבעיים של הכותרים.

נבחנו שני קטעי האזנה רב ערוצית להופעות.
הראשון היה הופעת ה-CORRS UNPLUGGED הופעה אקוסטית האהובה על רבים בזכות האיכויות הקוליות של הלהקה האירית המשובחת.
ביצועי הימאהה היו טובים מאוד, אם כי לא מושלמים משום שתחושת המוזיקה העוטפת את החדר ללא נוכחות הרמקולים לא הייתה מושלמת.
הקטע האחרון בו נבחנה המערכת שייך להופעתה בפריז של דיאנה קרל בעלת הקול האלוהי: בשיר האחרון בהופעה נשמע הפסנתר טבעי לחלוטין ואילו קול שירתה של הזמרת אכן התעלה ממרומי הרמקולים ונשמע אי שם במרכז החדר – בדיוק כמו שמצפים מרסיבר משובח – בראבו ימאהה!

עיבוד הוידאו

רסיברים מודרניים מבצעים UP-CONVERSION שמשמעותו שדרוג ואיחוד כל מקורות הוידאו שמחוברים למכשיר.
באופן זה, יציאת המכשיר ממתגת באופן איכותי את כניסות הוידאו של המכשירים השונים אל עבר יציאה איכותית המחוברת למסך.
הימאהה אכן אלוף ללא תחרות בביצועים אלו ולא די בזאת שהוא ממתג כל כניסת וידאו אנלוגית ודיגיטלית ליציאת HDMI איכותית ,הוא גם מבצע UP-SCALING לאות הוידאו כך שרזולוצית התמונה תשתדרג לרזולוצית High-Definition 720p או 1080i ובכך אין לו מתחרים אמיתיים במבחן זה.
בפועל כל זה עובד טכנית מצוין, אבל, האם מתקבל השיפור המיוחל באיכות התמונה?
בשידורי TV הירודים הנהוגים במחוזותינו ציפיית רבים היא כי SCALER פנימי יביא לשיפור דרמטי ברמת התמונה ויקנה מעט נחת לרבים מרוכשי המסכים הדקים. צר לי לאכזב את כולם אך מתקבל שיפור מינורי… אם בכלל – כמו שנאמר "אין יש מאין" גם חיבור COMPOSITE, S-VIDEO או COMPONENT מהממיר ויציאת HDMI ברזולוציית 720p ובמיוחד 1080i לא הניבו את התוצאות המיוחלות, התוצאה ב- 720p משופרת במעט ודומה לתוצאה של שינוי SHARPNESS, התמונה המתקבלת "חלבית" וחלקה יותר.
רזולוציית 1080i לעיתים גרמה לתוצאה גרועה אף יותר מחיבור ישיר וחשפה את איכויות השידור הבעיתיות בישראל.
בחיבור למקור DVD ושדרוג הרזולוצייה המצב משתפר אך לא באופן שדומה לרוב המכשירים עם יציאת – HDMI 1080 במחירי 200 דולר (רובם טובים ממנו).
לשם דוגמא מכשיר ה- OPPO שברשותי מבצע את אותה פעולה תוך הצגת תמונה קריסטלית מדהימה בחדות ובפירוט שלה אשר גרמה לימאהה להסמיק קשות.
ניתן לסכם פרק זה במשפט המתחכם "יעיל אבל לא אפקטיבי".

סיכום

ימאהה לקחו את רסיבר מדגם 4600 שלהם צעד אמיץ קדימה ויצרו את רסיבר "הכל כלול" בנסיון לרצות את רוב סוגי הלקוחות.
החברה הצליחה לחזק את נקודות התורפה ה"קלאסיות" של ימאהה – איכות האודיו הדו ערוצי והפכו אותה לאחת מנקודות החוזקה של הרסיבר.
הרסיבר קל ונוח לכיול (שגם מתבצע במהירות), חבל שבניגוד לחיבורים המסודרים מאחורי המכשיר בהנדסת אנוש משובחת ,מאופיין השלט ברישול מסוים בסידור הכפתורים.

הרסיבר יספק למעלה מ90% מהלקוחות הפוטנציאליים ומהווה תמורה מצוינת לכסף.

יתרונות -שמע דו ערוצי.
-מיתוג וידאו מעולה.
-40 מצבי DSP.
-תפריטים נוחים והנדסת אנוש טובה.
-עוצמה טובה לכל הערוצים.
-תמורה מצוינת לכסף.
-מבקש להיות הכי טוב בכל מחיר.

חסרונות -סקיילר מאכזב.
-ROOM CORECTION בינוני.
– מבקש להיות הכי טוב בכל מחיר…

ציונים

איכות והנדסת אנוש -9
כיול ותפריטים -9
שמע דו ערוצי -10
שמע רב ערוצי -8
מיתוג ועיבוד וידאו -9
תמורה לכסף -9
ציון ממוצע סופי -9

 

הבדיקה בוצעה באדיבות "סטריאו סטאר"

פרקי המבחן:

Denon AVR 3806

ציוד הבחינה (לכל הרסיברים במבחן)

רמקולים קדמיים: SONUS FABER CREMONA
רמקולים אחוריים: SONUS FABER CONCHERTO
רמקול סאבוופר: VELODYN
מכשיר קומפקט דיסק: UNISON RESEARCH CDP
מכשיר דיוידי: OPPO 971
מסך: פלאזמה Pioneer 435
כבלי רמקולים NORDOST RED DOWN
כבלי אינטרקונקט TARA LAB+ AUDIO QUEST


7:00
  /  
29.9.2006
  
המאמר נכתב ע"י il62 ונערך ע"י LiorC

1