TVNGO – דוח מצב במבט על VOD

לפני כשנה נפגשתי עם NOWCOM – שחלקו ביחד עם "בזק" את האופטימיות שמודל IPTV VOD יאושר  ויאפשר ל"בזק" למכור מוצרים בעולם שבו SKYPE ...

7:00
  /  
10.09.2006
  
הסקירה נכתבה ע"י עדי לב ונערכה ע"י LiorC

מאמר זה הוא מאמר המשך ומעקב על סטטוס TVNGO כחברת (IPTV  (INTERNET INTERACTIVE PAY TV על רקע העיכוב באישור VOD עבור בזק והחלל שנוצר בYES ובפתרונות ADSL כתוצאה מכך.

למאמר הקודם.


מהי טכנולוגית TVNGO? rnrn

מדובר למעשה על MEDIA STREAMER (צד לקוח) שיודע להציג ולהשמיע פורמטי אודיו ווידאו כולל של מיקרוסופט וללא בעיה הודות לטכנולוגיה המבוססת XP EMBEDED . בעתיד מתוכנן לעבור למערכת LINUX בכדי להוריד עלויות ולשפר ביצועים (מערכת זולה יותר, "כבדה" פחות וגם יציבה יותר). כמו כן כמו נגן מדיה הוא יודע לקרוא ישירות מדיסקים ושרתים של XP ללא צורך בהתקנת תוכנה שרת במחשבים ובחירת תיקי המוזיקה והוידאו נעשים ישירות במכשיר עצמו שזה יתרון גדול מבחינת התקנות ותחזוקה. שנית הוא יודע להציג פורטלים מותאמים אשר מעבירים למכשיר מבנה XML עם קישורים לתמונות או וידאו והתוכנה על המכשיר מקשרת בין השלט לנווט קדימה אחורה ברשימות (השלט יודע לעבוד גם בתור עכבר במקרים אחרים) ולהציג את התוצאה במסגרות – זה די מזכיר RSS אבל עם חיבור למדיה כמו וידאו או תמונות. מעניין אגב שאת מושג הRSS לא הכירו בחברה ולא את האפשרות להציג כותרות מתפרצות מאתרי RSS. אולי בעקבות ביקורי ושאלותיי יתחילו לתמוך גם בזה. כמו כל מדיה סטרימר יישנה היכולת להציג סרטים, מוסיקה, רדיו ושידורי טלוויזיה ב-STREAM בשידור רציף על רשת האינטרנט רשת ובקרוב צפוי גם PODCAST . הממשק ידידותי: לדוגמא, ניתן לבחור מוסיקה עפ"י סוג, יצירת FAVORITE וכדומה. בחרתי להתייחס במאמר זה לפורטלי האינטרנט ובהתאמת התצוגה והרזולוציה לשימוש ב-TV שבה יכולת קריאה של אותיות קטנות איננה נוחה.

rnאת תוצאות התאמת הפורטלים ניתן לראות בתמונות.
rnהפורטלים הותאמו לרזולוצית הטלויזיה ולפשטות הניווט בשלט הרחוק, לדוגמא: פורטלי "נענע" ו-"לילה":








המודל העסקי מבוסס על הוספת פרסומת כ-ICON (סוג של BANNER) ראו "מקדולנדס" בתמונה למטה. ה-IOCN הזה מוסף כשכבה מעל שידורי הטלוויזיה וניתן להציגו מעל פני שידורי הטלוויזיה הרגילים. הפרסומות הללו מותאמות לערוצים ואולי גם לתוכניות, כמו פרסומת למוצרי ילדים בערוץ הילדים, ניתן לשמור לצפייה עתידית ולקבל הטבות: קופון הנחה אשר נשלח ישרות לטלפון שלך. הפרסומת הינה נקודתית לפי אזור מגורים  ולכן מחירה זול יחסי גם ביחס לעיתונות מקומית, בעתיד יהיה כנראה שילוב פרסום בין עיתונות לוקלית למכשירים כאלו כמו שיש עכשיו שילוב בין רשת השרון לאינטרנט. עלות סטרימר כזה הינה כ-1000 ש"ח ומבוססת על הרעיון שפרסומות מקומיות בצירוף קניה של המכשיר שיש עליו כרטיס מגנטי (קבלת עמלה מסוימת) הוא הבסיס הראשוני למימון. המשתמשים מקבלים בחינם MEDIA STREAMER ואולי הטבות ייחודיות. המשתמש גם יכול לציין אילו פרסומות לא מענייניים אותו מבחינת סוג ואלו כן. rn

פרסומת:rn



 

ולגבי VOD הודגמו לי מספר הזרמות של סרטים בעיקר מאירופה. האפשרות של הצגת וידאו בסטרימר קיים גם ב 1.5M האיכות סבירה ב900KB (שזה קרוב למה שניתן לקבל מ-PVR 150 באיכות האמצעית ורחוק למדי מאיכות של YES) אבל רוב הספקים בארץ נותנים קצב של 350-400 וזה כבר נראה פחות טוב. התמיכה בפורמטים השונים דומה לתמיכה ב-XP רגיל עם  ENCODER אלא שהוא נטען מזיכרון FLASH ולא מ-HARD DISK .

האם לחברה יש בעיה רגולטורית התשובה לא, היא גם יכולה לספק VOD ללא בעיה מכיוון שעובדת כמוצר מול ספק תוכן והיא בעצמה ספק תוכן כמו כל אתר אינטרנט קיים. דווקא חיבור פרסומות בהסכם עם הכבלים או עם YES יוצר בעיה רגולטורית כי אז זה נחשב כהפרה של הכבלים או YES את תנאי הרשיון. האם ביכולת החברה להרים שרות VOD שיצדיק את הפרסומות זו כבר בעיה.

לגבי תוכן של VOD הם עדיין במלכוד. אומנם ה"אוזן השלישית" מאפשרת הצגת סרטים אבל רובם סרטי סינמטק וחלקם ישנים מאוד. חברות בארץ עדיין מסרבות להשקיע בתשתית של הסבה ל-STREAMER ויותר בהקמת STREAMERS מבוזרים בארץ. מכיון שאין במכשיר HARD DISK המשמעות היא שצריך בזמן אמיתי לעמוד בקצב הזרמת וידאו איכותי. עד שלא יווצר שוק מספיק גדול אזי חברות מהססות להשקיע בכך. בצרפת המצב אחר וגם לאחרונה בארה"ב ובאנגליה זה מתחיל להיות מוצר שיש לו ביקוש בארץ זה עוד מוקדם אבל ההצלחה של HOT מעלה את העניין בהשקעה כזו של ספקי תוכן. מצד שני טכנולוגיה זו מאפשרת הפעלת VOD על קווי ADSL בישראל במצב הנוכחי (ש-5M עולה כמו מנוי בסיסי של חבילת סרטים וזה המקסימום מול ה-20M שקיים בצרפת למשל). הצפי גם שבתוך שנה עלויות ה-5M ירדו לרמה סבירה יותר.

איך מתקדמת החברה מבחינה אופרטיבית: די לאט עד עתה עדיין לא עברו לתפעול מודל הפרסומות והיצע הסרטים שיש כ-VOD מינימלית דרך ה"אוזן השלישית". מה שיש זה חיבור לפורטלים מותאמים כמו "לילה" ו-ZAP ובקרוב גם חיבור לאתר קניות כמו "וואלה SHOPS" עם יכולות ביצוע קניה מאובטחת יחסית מבחינת כל הצדדים: יחסית לאינטרנט כי מתבצעת מול הכרטיס בפועל ולא מול רישום אינטרנט. (כמובן שעדיין קיים אפשרות שכפול וזיוף כרטיסים).

סיכום

rnהאם VOD הינו פתרון אטרקטיבי מחברת TVNGO במצב המחוקק כעת בזמן שבזק  חסומה? כבר חלפו 8 חודשים מאז השימוע הראשוני ואין התקדמות. התשובה היא שאין בעיה של המחוקק עם TVNGO הבעיה טמונה באמצעים של TVNGO ובהשקעות בארץ באספקת VOD, תשתיות וזכויות של VOD – לחברה אין כרגע האמצעים המספקים להרים שרות עם היצע גדול ולכן היא תסתפק בשרות מוגבל כנראה חינם של VOD עם פרסומות עד שחברות תוכן כמו NETVISION, 013 או חברות הסרטים עצמם יחליטו ששווה להם להשקיע בהיצע ובשרתים לאספקת VOD. האם ללא VOD מספק יש ערך מוסף שיצדיק לאנשים "לסבול" פרסומות , רק כסטרימר לבית, בספק אבל כן אם מספר הפורטלים הנתמכים יעבור בהרבה את מה שיש בשירות האינטראקטיבי של YES או HOT .
rnלי ברור ש-
VOD עם מבחר גדול וחדש של סרטים יהיה נקודת המפנה להצלחה מוצר שכזה.



















7:00
  /  
10.9.2006
  
הסקירה נכתבה ע"י עדי לב ונערכה ע"י LiorC

1