החלפת סוללת שלט Pronto בסוללות נטענות סטנדרטיות.

כאשר סוללת ה-Pronto שלי "מתה", החלטתי להרכיב סוללה חלופית בעצמי, התחליף מורכב מארבע סוללות AA נטענות סטנדרטיות. כאשר ניגשתי למשימה, ...
7:00
  /  
26.07.2006
  
המאמר נכתב ע"י vitalyi ונערך ע"י LiorC

כל בעל Pronto מאושר חווה רגעים עצובים כאשר סוללת המכשיר מגיעה לסוף חייה. מעבר למחיר הגבוה (מאוד) העומד על מאות שקלים לסוללה, השגת הסוללה בארץ היא משימה לא פשוטה אשר הופכת לבלתי אפשרית אם השלט לא נקנה דרך Top Audio (הם פשוט מסרבים למכור חלפים ללקוחות שלא קנו שלט אצלם).
כאשר הסוללה שלי "מתה", החלטתי להרכיב סוללה חלופית בעצמי, סוללת התחליף מורכבת בעצם מארבע סוללות AAA נטענות סטנדרטיות. כאשר ניגשתי למשימה, הבנתי שניתן במאמץ סביר לבנות מתקן אשר יאפשר להחליף סוללות בקלות – וכך לפתור את הבעיה פעם אחת ולתמיד. הרווח הוא כפול: שימוש בסוללות של 950 mA מעריך גם את זמן תפקוד השלט באופן משמעותי.
במאמר זה אתייחס לבניית המתקן לדגמי Pronto הבאים: 3000, 7000, 7500 (או דגמים אירופאים – 950, 980, 990). בתרשים 1 ניתן לראות את המתקן אחרי הרכבתו:

<תרשים 1>

מעגל חשמלי:

מעגל חשמלי של הסוללה מוצג בתרשים 2 ומכיל מעגל טעינה (דרך התילים אדום וצהוב) ומעגל פריקה (דרך התילים אדום ושחור).

<תרשים 2>

רכיב 1 הוא "נתיך" רב-פעמי Bourns resettable fuse לפי האתר www.remotecentral.com. רכיב 2 הוא תרמיסטור אשר מווסת את זרם הטעינה עם שינוי טמפרטורת הסוללות. הרכיב הזה מוצמד לאחת הסוללות בקיט.

רכיבים, חומרים וכלים:

סוללה משומשת של Pronto , בית סוללות לארבע סוללות AA (ניתן לרכוש בחנויות "כל בו" – ראה תרשים 3), לוח מפלסטיק קשיח בעובי של כ- 1-1.5 מ"מ (נוח להשתמש בלוחות עליהם מרכיבים מעגלים אלקטרוניים), 20 ס"מ של תיל מוליך, כ-10 ס"מ של צינור בידוד.

<תרשים 3>

כלים אשר יעזרו לבנות את המתקן: מרצע, פלייר שפיץ, פלייר רחב, מחתך, מקדחה, מקב, מסור קטן (למי שיש – יותר נוח להשתמש ב-DREMEL), מלחם.

מהלך העבודה:

1. משום שאין להשיג בארץ את הרכיבים האלקטרוניים המורכבים בתוך קיט מקורי (לפחות אני לא הצלחתי) , נוציא אותם מסוללת Pronto הישנה. חותכים מלמעלה (בעזרת סכין חד) את הניילון העוטף את קיט הסוללות, מורידים אותו ומפרידים עם מלחם את התרמיסטור וחוטי האדום ושחור מהסוללות. הנתיך (פס לבן מהצד השני של הסוללות) לא מולחם אלא מרותך, לכן יש להפריד (לקרוע) בעזרת מברג קטן את הקצה הארוך שלו המסוללה – בעדינות רבה! לאחר מכן ניתן לכופף את הנתיך ואת הקצה הקצר לחתוך עם מחתך.

2. יש להכין שתי לוחיות זהות מפלסטיק קשיח לפי תרשים 4:

<תרשים 4>

משום שמרחב הסוללות בשלט הוא מאד צפוף, יש לדייק במידות (דיוק של 0.5 מ"מ מתקבל על הדעת) – אחרת הסוללות לא יתיישבו כראוי. כל המידות בתרשים – במילימטרים, קוטר החורים בלוחיות – 3 מ"מ.

3. בית סוללות לסוללות AA משמש כ"מקור" של המגעים. על מנת להוציא מגעים מבית הסוללות, צריך ליישר עם מרצע את ה"זנבות" המקופלים מהצדדים החיצוניים של בית הסוללות. יש לפעול בזהירות כי הם די שבירים. אחרי היישור יש להוציא את המגעים מבית הסוללות וליישר את ה"זנבות" סופית עם "שפיץ פלייר" (כך שיוכלו להיכנס לחורים בלוחיות). את המגעים הקפיציים צריך לקצר בליפוף אחד מלמטה ולייצבם מחדש. לקפיצים עם גשרון יש להתאים את המרחק בין הלולאות למרחק בין החורים בלוחיות (ראה תרשים 5).

<תרשים 5 >

4. כעת מרכיבים מגעים על הלוחיות בהתאם לתרשימים 6 – 9 ומחזקים אותם עם מקב. טיפ: יותר נוח להלחים תילים למגעים בטרם הרכבתם על הלוחיות.

<תרשים 6>

<תרשים 7>

<תרשים 8>

<תרשים 9>

5. מרכיבים את הלוחיות בתוך השלט:

<תרשים 10>

שימו לב – התרמיסטור חייב להיות בדיוק בין שתי סוללות כך שיוכל להצמד אליהן אחרי הכנסתן לתוך התא!
זהו, מכניסים את הסוללות ומטעינים את השלט ו…חוזרים להנות.
בהצלחה !


7:00
  /  
26.7.2006
  
המאמר נכתב ע"י vitalyi ונערך ע"י LiorC

1