מגברים ,פרמטרים טכניים ומה שבינהם

rnלעיתים נדמה כי כח הינה לעיתים מילת מפתח בפוליטיקה , מערכת יחסים, ובעסקים. rnהאם גם בתחום ההגברה זוהי מילת המפתח ...
7:00
  /  
10.07.2006
  
המאמר נכתב ע"י Metheny ונערך ע"י LiorC

לכל מגבר ישנו פרמטר כח/Power שמוצג ביחידות Watts (הספקי רוב המגברים הביתיים נעים בין 50-200 וואט).
rnרוב האנשים חושבים שיותר כח = יותר טוב: דעה רווחת היא כי מגבר 100W יהיה טוב יותר ממגבר 50W.
rnהאומנם כך הדבר?

rnתשובתי היא : לא מדוייק .

rnעל מנת שנוכל להבין את הקשר בין איכות, ניקיון הצליל ומימדים הפיזיים יש להכיר בפרמטרים טכניים נוספים.
rnרבים שואלים אותי מה המשמעות של הפרמטרים הבאים:
rnDecibels, Distortion, S/N, Continuous Power ופרמטרים רבים נוספים
rnומה השפעתם על המכשיר , האם ניתן לקבל החלטות רק ע"פ קריאת ה- Spec ?
rnגם כאן התשובה מורכבת יותר ולכן אשתדל להסביר את המינוחים ואת השפעתם.

rnנתחיל ב:

Decibels
זוהי יחידת מדידה המודדת את גובה הצליל.
rnהאוזן שלנו מגיבה לגובה הצליל באופן לא לינארי' כאשר הצליל מתגבר האוזן שלנו הופכת להיות פחות רגישה.
rnדציבלים הם לוגריתם מדידה של יחס הרעש (ביחידות db).
rnאינני רוצה להיכנס למתמטיקה מסובכת וחישובים משעממים ולכן אספק אינדיקציה כללית של רמות ה db:

rnלחישה: 15-25 db
rnרעשי סביבה: about 35 db
rnרעש סביר בבית ובמשרד: 40-60 db
rnרמת דיבור סבירה: 65-70 db
rnרמות שיא בתזמורת : 105 db
rnהופעת רוק: 120 db+
rnעל סף כאב: 130 db
rnמטוס סילון: 140-180 db

rnומאחר ומדובר בסולם לא לינארי אז אם ניקח מגבר וננגן בו מוסיקה, על מנת לייצר צליל הגבוה פי 2 מצליל נתון נצטרך פי 10 יותר כח (וואטים ביציאה).
rnכלומר, מגבר המספק 100W הוא מגבר היכול לספק פעמיים ווליום לעומת מגבר של 10W.
rnוכך הלאה מגבר החזק פי שניים ממגבר 100W ידרש להספק של 1000W.

Distortion
rnפרמטר נוסף הוא Distortion או בשפת הקודש דיסטורשן.
rnכל נגן גיטרה מתחיל מכיר את המונח.
rnמילה זו מייצגת את הצליל שמופק מהגיטרה כאשר מנגנים רוק, מעין "צליל לא נקי" (אני בטוח שאתם יודעים על מה אני מדבר ).
rnגם בהגברה קיים הפרמטר הנ"ל והוא מגדיר את איכותו של הצליל המופק מהמכשיר ,משמע, הצליל ללא עיוות .
rnברור כי פרמטר זה חשוב יותר מכוח (וואטים ביציאה ) שהרי אנו רוצים לקבל צליל נקי ואיכותי .
rnמגברים אשר מציגים רמות "לכלוך" ועיוות מוגזמות של הצליל בווליום גבוהה יכולים להיות בלתי נעימים בעליל לאוזן ולספק למאזין חווית האזנה גרועה (ניתן לפגוש זאת בהגברת חוץ בירידים ופארקים ).
rnומאחר ופרמטר זה חשוב ומרכזי עדיף לרכוש מגבר החלש יותר מבחינת הכוח ורמת דיסטורשון נמוכה מאשר מגבר גדול וחזק עם רמת דיסטורשון גבוהה.
rnלדוגמא:
rnמגבר בעל 10% דיסטורשן בעוצמת ווליום גבוהה יביא לתוצאה גרועה ולא יהיה ניתן להאזין.
rnלעיתים במגברים בעלי רמות דיסטורשן כאלו גבוהות, רמת הדיסטורשון יהיו עדיין גבוהות אף בווליום נמוך יותר.
rnלעומת זאת בנתון של 0.01% רמת הדיסטורשן ב"פול ווליום" תהיה בלתי מורגשת לרוב המאזינים.
rnיחידת רמת דיסטורשון מובעת באמצעות THD -Total Harmonic Distortion.

Signal-To-Noise Ratio: S/N
פרמטר נוסף הוא ה S/N אשר מגדיר את היחס לרעשי רקע (של המגבר עצמו) Background noise.
rnככל שפרמטר זה גדול יותר התוצאה תהיה יותר טובה וצלילים רצויים כגון קול ,מוסיקה וכד' יהיו מופרדים מהשפעות אקוסטיות פנימיות ("רעש" במעגלי המגבר) .
rnגם כאן יחידות המידה הינם דציבל .
rnבמידה ויש מגבר בעל S/N ratio של 70db התוצאה תהיה טובה יותר ממגבר בעל נתוני S/N ratio של 50db.

Continuous Power

rnהמשמעות הינה יכולתו של המגבר לייצר את אותו ההספק לאורך זמן ממושך .
rnלדוגמא: האם מגבר של 100 וואט מסוגל לספק את אותו ההספק לצרכן (רמקול) לאורך שעות רבות באופן יציב .

סיכום
rnכפי שהראתי, קיימים מספר פרמטרים המגדירים את איכות ההגברה .
rnבמאמר זה הבאתי רק חלק מן ההפרמטרים הטכניים החשובים בבחירת המגבר .
rnובמציאות? גם מגבר בעל נתונים טכניים טובים מאוד יכול לא להתאים לשאר מרכיבי המערכת שלכם (תמיד מומלץ לבחון אותם ביחד לפני הרכישה).
rnבקיצור אני מנסה לומר כי לא בוחרים מגבר רק על סמך נתון טכני יחיד שלו בלבד.
rnהתמונה השלמה מורכבת יותר והרכבת הפאזל לא פשוטה.
rnהאם יותר כח בהכרח טוב יותר ?
rnכמובן שלא תמיד עוצמה משמעה איכות , על מנת שסטאפ ינגן מוסיקה באופן מהנה יש לבצע התאמה של הרכיבים כך שהם ישמעו טוב ואיכותי יותר (ולא לבחור עפ"י "חוזקה" בלבד).


7:00
  /  
10.7.2006
  
המאמר נכתב ע"י Metheny ונערך ע"י LiorC

1