המסך המקצועי של פיוניר – 42MXE10

rnפיוניר השיקו בו זמנית מספר גירסאות של פלאזמה, כאשר ה- 436 על כל גירסאותיו (RXE, FXE וכו') בעצם מתחרה עם ...

7:00
  /  
30.06.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור המאמר עודכן!

כפי שרבים יודעים, חברת פיוניר רכשה זה מכבר את מפעלי הייצור של NEC בתחום הפלאזמות, מה שהופך את פיוניר לאחת היצרניות הגדולות ביפן ואת חברת NEC לקליינטית גדולה שלה. עם השקת סדרת ה-436 של פיוניר, על כל גירסאותיה, ומצידה של NEC את ה-42XR4, היה מעניין לבחון מוצר מעט שונה של פיוניר, ה-42MXE10, המבוסס על פאנל חדש אשר בשימוש לעת זו רק במסך זה.

rn


המיצוב
rnברכישת המפעל ובהסכם עם NEC, בעצם האמינה פיוניר שהיא תפנה לכיווני CONSUMER בעוד ש-NEC תמשיך לפנות לקהל המקצועי, שם היא עשתה את מרבית הונה בתחום זה. להפתעתה, דווקא NEC הצליחה בשנתיים האחרונות להשיג לא מעט אחוזים מהשוק הביתי עם ה-42XR3 וה-42XR4, מסכים זולים וטובים.

rnלכן פיוניר הרחיבה אופקיה ובעצם יצרה מוצר מסוג חדש שהיא לא היתה מנוסה בו עד כה, מוצר מקצועי: 42MXE10. המוצר מיועד לשימושים מקצועיים, למתקינים מקצועיים ול-PROSUMERS, אותו פלח שוק של משתמשים חכמים אשר לא מסתפקים "בסתם עוד מסך יפה"…


ה-42MXE10 מעוצבת כמסך מקצועי, אין לו את הסקס אפיל של ה-436RXE, או רמקולים צמודים או מדיה רסיבר. הוא מסך בלבד ללא סייגים או פניות… החיסרון בכך הוא שהוא מתקשה למשוך את העיניים בחנות ולהתחרות במסכים אחרים, כולל ב-436 אשר מעלה ריר בפי הצופים אשר חושקים בפיניש המבריק שלו.

rn


rnהיתרון הוא שאפקטיבית, אין המסגרת צריכה למשוך את העיניים, אלא התוכן, וכאן ה-42MXE10 מנסה להגיע לתוצאות מעניינות במיוחד.

rnאת ההפתעה הראשונה שלי עם המסך קיבלתי בכך שהוא הראשון עלי אדמות אשר תומך (עדיין בחצי פה ובאופן לא רשמי) בתדרי סריקה של 50HZ ו-75HZ. הדבר ככל הנראה מתאפשר הודות לטכנולוגיה שפיוניר מפתחת עבור ה-FHD1, מסך העתיד של פיוניר – 50" ב-FULL HD, אשר גרם לי לאובדן תחושה קל בגפיים התחתונות בתערוכת CES. מסך זה הוא אחד הראשונים שתומך באופן פומבי כמעט בכל תדר מעניין (48HZ, 50HZ, 60HZ, 72HZ, 75HZ ועוד!). למה זה טוב, אתם שואלים? דבר ראשון, תמיכה פומבית בתדרים מבוססי 50HZ יגרום להעלמות בעיות מריחה, תזוזה, BANDING וכיוצ"ב אשר אנו רואים תדיר במסכים מהדורות הישנים. לא די בכך שהמסכים "תומכים" בתדרים אלה, הם גם תומכים בהם ב-NATIVE RESOLUTION, דבר אשר יתרום רבות לחובבי HTPC ומעבדי התמונה אשר לא יצטרכו לעשות שימוש בתרגילים מסוגים שונים בכדי לצפות בטלויזיה.


העובדה שהמסך מיועד למתקין מקצועי הופכת ברורה מאוד כאשר מתחילים לתפעל את המסך. למסך אין כמעט פונקציות… מרבית הפונקציות המעניינות באמת שלו חבויות בתפריט הטכנאי, אשר בניגוד למסכים אחרים (שם הוא מגן על פונקציות "מסוכנות למשתמש") משמש במקרה הזה פשוט לחסימת המשתמש הרגיל מכדי שישנה פונקציות שעלולות להרע את איכות התמונה. דרך ההגעה לתפריט זה הוא פשוט לחיצה ממושכת על DISPLAY ואח"כ לחיצה על כפתור SETUP.

הכיול

באתרים רבים בחו"ל מוזכר מסך זה כאחד המסכים שניתן להגיע לכיול מדוייק במיוחד איתו. לאחר הבדיקה אני לא רק מסכים עם קביעה זו, אלא טוען שזה המסך פלאזמה שניתן להגיע בו כיום לכיול הטוב ביותר שאני השגתי עד כה עם כל מסך. אחוז הטעות שהגעתי אליו עם הכיול הפנימי היה כאחוז, וזאת ללא כל צורך בכיול עם מכשיר חיצוני כלשהו.

rn



עם זאת, המסך זוכר כיול עבור NATIVE RATE ב-60HZ בלבד, דבר שמפריע מאוד למי שמתכנן לעשות שימוש בכיול עבור NATIVE RATE 50HZ (כמוני). מצד שני, מרבית המשתמשים במסך לא יזדקקו לכך שכן המסך זוכר את הכיול ללא כל בעיה גם עבור 720P (גם 60HZ וגם 50HZ)וכן PAL, NTSC וכמובן 1080I.


rn


מבחינת GAMMA, המסך מתחיל עם גאמה נמוכה למדי, מה שמניב תמונה חלבית מדי. מעבר למצב GAMMA 2.4 מניב תוצאות מצויינות של 2.25 (באופן ראלי זה טיפה יותר גבוה, ראו בגרף עצמו). ולאחר כיול, התוצאות כמעט אופטימיליות ולא הייתי יכול לקוות לתוצאות טובות יותר.

rn



מעניין שבמצב OOTB (הישר מתוך הארגז), המסך מגיע עם כיול מאוד "חם" (הכחול חזק מדי והאדום חלש) כנראה בגלל הרצון לגרום למסך להיות יותר בוהק.

rn

לאחר כיול: rn

rn


rn

מבחינת ה-COLOR GAMUT, הוא יפה למדי, ומלבד סטורצית יתר בצד של הירוקים (אופייני למדי) יש את החיסרון הקבוע בכחולים שאופייני לפלאזמה. האדומים קרובים מאוד לנקודת האידאל. rn

rn



לגבי השחורים, הם עמוקים ובבדיקה שערכתי הגעתי למספרים נמוכים למדי של תאורה (יחס ניגודיות של הפאנל נמדד בסביבות 3000:1). השחורים לא היו עמוקים כמו ב-42XR4 אך היו דומים למדי לשחורים של ה-42PHD8 של פנסוניק.

פיצ'רים ואופציות

למסך מספר אופציות שונות כגון מערכת TIMER אשר יכולה להפעיל פעולות שונות ביממה (למשל הדלקה על מסך לבן למשך כשעה באמצע הלילה, דבר שגרם לכמה תלונות מבאי ביתי אשר מסתבר שהם ערים בשעות מוזרות בלילה…) ופעולות נוגדות-צריבה אחרות.


האופציות של FRAME RATE CONVERSION מדהימות במיוחד ומאפשרות בעצם למסך לעבוד בתדרים שונים בטכניקה חדשה. ב-50HZ הדבר גורם לתמונה מושלמת ותנועה חלקה יותר, אולם תופעת לוואי של פונקציה זו היא הבהוב בתדר 50HZ. ככל הנראה המסך נכבה למרווח של כ-3 מילישניה (ההבדל בין 60HZ ל-50HZ) בכל סינכרון ורטיקלי. ניתן להבחין בתופעה רק בתדרים גבוהים במיוחד וקרוב מאוד למסך. יש לציין שצריך להעביר את המסך למצב זה באופן מיוחד, שכן זה לא המצב הטבעי שלו (במצב טבעי הוא עובד במצב כמו של מסכים אחרים – של העברת כל התדרים ל-60HZ, התדר הפנימי שלו).


כניסות הוידאו שלו כוללות את כל הכניסות שהתרגלנו אליהם (דרך כרטיס נוסף שמצורף למכשיר) – קומפוננט, קומפוזיט, SVIDEO, כניסת DVI, ו-VGA. החיסרון הגדול הוא שהכניסות ממוקמות בתחתית המסך, מה שמקשה מאוד את מלאכת הסתרת החוטים ואת חיווט המכשיר ביחס למסכים אחרים.

rnעיבוד התמונה טוב מאוד, ובמיוחד ניכר העובדה שפיוניר הצליחו כמעט לחלוטין להעלים את תופעת ה-BANDING שמאז ומתמיד הפריעה לשלמות התמונה. גם תמונות באיכות בינונית עברו יפה על המסך ללא BANDING! גם תמונות שבהם הכיווץ החד של MPEG גורם לבעלי עיניים חדות להתכווץ בכיסא בד"כ, לא משפיע כאן, והמסך סלחני מאוד לבעיות כיווץ כחלק מהעידון שנגרם עקב כך. המחיר הוא תחושה קלה של חוסר פוקוס או חוסר חדות, אשר מתבדה כאשר מריצים את הבדיקות הנכונות. ב-TEST PATTERNS ברור שהמסך אינו מחביא פרטים כלל. rnלחץ על התמונה בכדי לקבל את מלוא הרזולוציה rn


rnהקונטרסט הגבוה איפשר לי לצפות שוב בסצינת הפתיחה (זריחה מעל ההרים החשוכים) של קטעי בדיקת התמונה ב-DVE, קטע שמשלב אור חזק עם פרטים מדוייקים באיזורים הכהים, מה שמצריך טווח דינמי טוב במיוחד מהמסך בכדי להציגו. המסך הציג אותו בכבוד רב.


המסך מאמץ תכונות מהארסנל של פאנסוניק, דווקא, ומגן על המסך מפני צריבה בטכניקה מיוחדת שמונעת שימוש יתר במסך. לטכניקה זו יש השפעה, ביחס למסכים אחרים, המסך כמעט שאינו נצרב ולא ראיתי סימנים אפילו קלים של IMAGE RETENTION. הבעיה היא שהדבר גורם להחשכת המסך והוא פחות בוהק באופן נורמאלי ממסכים אחרים. דבר נוסף שנגרם עקב כך הוא הבהוב קל שנראה בנקל ממרחק קצר. ההבהוב מזכיר את התופעות שתיארתי ב-42XR4, אולם הן פחות חזקות ונעלמות במרחק של כמטר וחצי מהמסך.

rnלמסך מוצהר מספר פיצ'רים, בינהם היכולת לגרום למסך PIP להופיע ברמות שונות של שקיפות, בדיוק כמו ב- 42XR4. לצערי, מלבד התיעוד על כך באתר פיוניר, אין זכר לפיצ'ר זה כלל… ה-PIP של המכשיר מצויין ונוח במיוחד, וניתן לגרום למסך PIP להופיע רק כאשר יש מקור וידאו פעיל (למשל כאשר יש מישהו בדלת תופיע התמונה שלו ע"ג המסך ולאחר זמן תעלם מעצמה).

rnהתפריטים פשוטים ויעילים. מצאתי שאני מתקשה להיזכר היכן כל אופציה נמצאת, אך לאחר זמן קצר הצלחתי להבין את ההיגיון והדבר נפתר.


rn

השלט פשוט ולא מתחכם, הוא נוח, תכליתי ופרט למחסור הזועק בכפתורי ON/OFF נפרדים (חובבי פרונטו, זעקו לשמים!) הוא נותן פיתרון טוב ממרבית השלטים של המודלים המתחרים. את בעית כפתור ההדלקה/כיבוי הבודד ניתן לפתור (עבור חובבי הפרונטו ודומיהם) על ידי שימוש בקודים INFRA RED של NEC, אשר עובדים כראוי על המסך.

תכנים

כאמור, בתכני SDTV כגון DVE התמונה נהדרת. בשידורי YES יש למסך נטיה לעבור מהר מדי ל-VIDEO, תופעה שהיא מאוד אופיינית למודלים הנוכחים של פלאזמות בכלל.


מעבר לגאמה 2.4 הוריד את הנטיה לתמונה חלבית, שהיא התמונה המקורית של המסך, אך אם היה ניתן להגביר עוד את הגאמה, סביר להניח שהיה ניתן לגרום לתמונה להפוך ליותר תלת מימדית (דבר שהיה טיפה חסר לי במסך זה).


מלוא היופי של המסך מתגלה כאשר מעבירים לו תכני HDTV. במקרה שלי, עשיתי שימוש בשני STREAMERS שונים אשר נכנסו למסך דרך כניסת DVI. האלמנט החמישי ב-1080P הציג תמונה יוצאת מהכלל.
rnלחץ על התמונה בכדי לקבל אותה במלוא הרזולוציה: rn




הסרט שבאמת עשה לי את זה, היה כמובן REVENGE OF THE SITH אשר (פרט למשחק העלוב של חלק מהשחקנים בו) הפרטים העמוקים בסרט היו לא פחות ממדהימים. קטעי ההתקפה בתחילת הסרט, המשלבים אורות חזקים קוים זויתיים ורקע שחור של כוכבים, הופיע במלוא הדרו.

rn


rnכמו במסכי פלאזמה אחרים בגודל זה, מומלץ להביט במסך לפחות ממרחק של 2.5 מ' בכדי להפחית את ה-SDE = SCREEN DOOR EFFECT. אשר נגרם בגלל FILL FACTOR שאינו אופטימלי (אחד הנקודות החלשות בפלאזמה והחזקות ב-LCD).


מעת לעת אני חש שהמסך מתקן את הדינמיות שלו, כלומר שיש לו אלמנט כלשהו של AGC אשר מנסה לשפר את איכות התמונה על ידי התערבות בחוזק האור של המסך לפי תוכן התמונה. עדות לכך היא שמדי פעם אני חש בירידה קלה ברמת התאורה, דבר שנגרם בד"כ עקב תיקוני AGC. הדבר מתרחש לחלקיק שניה ואיני רואה אותו יותר מפעם פעמיים ביום במקרה הרע ביותר. יש להניח שמרבית האנשים בכלל לא יבחינו בכך.

rnתופעה נוספת שראיתי בפאנל היא הופעתם של כתמים קלים, בעית UNIFORMITY קלה אשר בד"כ מתגברת עם השנים ע"ג פלאזמות רבות. היא דומה ללכלוך קל על המסך עצמו שאינו זז עם התמונה. אחת הסיבות להרצת מסכים היא מניעת התופעה הזו. למרות שהמסך עבר הרצה כראוי, התופעה עדיין מתרחשת באופן טיפה יותר חזק מאשר בפלאזמות אחרות (בסופו של דבר לכל המסכים יש בעיות UNIFORMITY, אבל במסך זה הבעיה טיפה יותר חזקה).


מסקנות

מדובר במסך סולידי, הוא לא הכהה ביותר, ולא הבהיר ביותר. הוא אינו היפה ביותר בחבורה, וגם לא החכם ביותר. מה הוא כן? הוא שילוב מסודר של דיוק, כישרון ויכולות שבהחלט יכולים לקדם אותו לאחד מראשי הרשימה. כאמור, הכח של המסך הזה הוא בשילוב של היכולות שלו, ולא בפיצ'ר אחד ספציפי.

rn



חיסרון אחד ברור שלו הוא מדיניות התמחור של פיוניר (אשר גם ט.ר., היבואן בארץ) כפוף אליה, וזה לתמחר את המסך באופן זהה כמעט ל-436 (קרי: יקר באופן יחסי למסכים אחרים בעלי כישורים דומים). עם הסקס-אפיל של האריזה של ה-436, והמחירים הזולים של המתחרים, מרבית הצרכנים כלל לא יגיעו לבחינה מדוקדקת של מסך זה. מכיוון שבארץ, שוק ה-CUSTOM INSTALLERS אפסי עד לא קיים, שוק ה-PROSUMER מוגבל כיום בעיקר לקוראי אתרים כגון האתר הזה, מה שבהחלט עלול להגביל מאוד את הביקוש למסך.

rnהאם המסך בכ"ז שווה רכישה? לטעמי כן, יש לו בהחלט יותר יתרונות מחסרונות, ואם מחירו היה אטרקטיבי יותר, אני מעריך שהיו לו בארץ הרבה יותר מעריצים.



מספר תוספות מאז כתבתי את המאמר


rnמאז שכתבתי את המאמר גיליתי מספר דברים מעניינים נוספים על המסך וראיתי לנכון לעדכן את המאמר בהתאם:


rn1. כשהמסך במצב VIDEO, אין תמיכה ב-NR, אולם המכשיר תומך בכמעט כל פורמט סטנדרטי שקיים. איכות התמונה מעט משתפרת (הפלאזמה מעלה את הגאמה מעט ומשפרת את איכות התמונה בהתאם) והלבנים מעט יותר בוהקים וברורים.


rn2. במצב זה, ניתן להגדיר מספר פרמטרים מעניינים, כולל הורדת MPEG ARTIFACTS (לא התלהבתי) וכן לשנות את גודלי הפילטרים השונים (שימו לב ל-SHARPNESS שגם במצב 0 הוא גבוה מדי במרבית המקרים!).


rn3. בחנתי את מנגנון ה-SCALING הטבעי במסך. למרות שהוא טוב יותר ממרבית המסכים שבחנתי, עדיין הוא מוסיף יותר מדי EE (כלומר סוג של גבולות מוגזמים לאובייקטים). רק במצב SHARPNESS נמוך במיוחד הצלחתי להוריד זאת.


rn4. למסך יש אפשרות לבחור ידנית מצב RGB, או קומפוננט (REC601 או REC709), שזה מבורך ומדהים עבור מסך פלאזמה. בד"כ אופציה זו בכלל אינה קיימת, או שקיימת רק במקרנים HIGH END. זה מעולה עבור חיבור למכשירים כמו ה-TOSHIBA AX1 (נגן HD DVD) שיש לו באג ומוציא בטעות REC601 עבור תכני DVD ב-UPSCALE!!!



5. כניסת ה-DVI איכותית ביותר, והצלחתי לקבל, תוך משחק במצבים השונים, תמיכה בעצם בכל פורמט שניסיתי עד כה, אם כי חלק מהמצבים דרשו טיפה עבודה בתפעול המסך.


7:00
  /  
30.6.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור המאמר עודכן!

1