מצלמת וידאו HDTV, סוני HDR-HC3E, חלק א'

רכשתם מסך HDTV חדש (LCD, פלאזמה או מקרן)? ועכשיו אתם מביטים בסרטים הביתיים שלכם ומתים להראות לכולם את מלוא הפוטנציאל?rn ...

7:00
  /  
22.06.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

רק לאחרונה כתבתי כאן על פורמט HDV אשר חברת סוני, בין שאר החברות, מקדמת אותו במרץ.


ה- HDR-HC3E היא המצלמת CONSUMER HDV השניה של סוני (HC1 היא הראשונה) והקטנה ביותר ממצלמות ה-HDV הניתנות לרכישה כיום. לפני מצלמה זו, שחררה סוני את ה-HC1 המפורסמת, מצלמת ה-CONSUMER HDTV CAMCORDER הראשונה (לפניה היו רק מצלמות מקצועיות או PROSUMER).

rn


למי שמכיר מצלמות HDTV, המצלמה מפתיעה במיוחד – היא פשוט זעירה ואלמלא היה מסומן על הצד שלה HDV, לא היה ניתן לחשוד שהיא משהו פרט למצלמה רגילה לחלוטין. כאמור, מדובר כאן בשדרוג מעל HC1, כאשר מרבית השינויים מתבטאים באריזה קומפקטית יותר, במעט יותר פונקציות, שיפורים טכנים וכמובן חיבור HDMI.

rnבארץ נמכרת הגירסא האירופאית של המכשיר. ההבדלים העיקריים קשורים לפורמטים שהמצלמה מקליטה בהם, אשר כולם אירופאים (כלומר, הקלטות בפורמט DV ב-576i/50 ובפורמט HDV ב-1080i/50). גם יציאות הוידאו של המצלמה בכל החיבורים (ויש רבים כאלה) יוצאים בפורמטי וידאו ארופאיים.

האם 50HZ זה יתרון?

rnקשה מאוד לומר, הגירסא האמריקאית משתמשת באותו קצב נתונים (עוד על כך בהמשך) אך בקצב פריימים גבוה יותר (60HZ), ולכן התנועה צפוייה להיות "חלקה" יותר. מצד שני דווקא בגלל שקצב הנתונים זהה, הדבר נותן יתרון יחסי לגירסא הארופאית אשר בעצם נותנת יחס כיווץ טוב יותר – משמע רזולוציה טובה יותר. ההבדל צפוי להיות די קטן מכיוון שגם ככה מדובר על קצב נתונים גבוה במיוחד אשר מגיע למספרים של BLURAY…

הסנסור
rnאת הצילום עושה סנסור CMOS מהיר במיוחד ברזולוציה של 2MP וביחס של 4:3. היחס הזה, אשר אינו תואם את יחס המסך התקני ב-HDTV (כלומר 16:9) מתוקן בעצם על ידי העדשות לכדי יחס לא לינארי. התמונה שהסנסור מפיק היא ברזולוציה 1440×1080 כאשר הפיקסלים פשוט מלבניים, בדומה למה שנעשה כיום בפלאזמות 42" ברזולוצית XGA.

rnהשיפור המשמעותי בסנסורי CMOS בשנים האחרונות, אשר בעבר סבלו מבעיות מהירות, מריחות ו-UNIFORMITY. כל בעיות אלה אינן קיימות כלל במצלמה. התמונה היא לא פחות ממרהיבה.


rn


rnאלמנט נוסף שמוסיף לאיכות התמונה הוא עדשת CARL ZEISS VARIO SONNAR T אשר נחשבת לטובה מסוגה כיום. מצלמות סוני מאובזרות כיום תמיד עם עדשות של CARL ZEISS וההרגשה שלי היא שלא מדובר סתם בשימוש בשם בתור טכניקת שיווק/מיתוג אלא בהחלט בצעד חכם אשר מקדם את המצלמות כראוי. העדשות מאפשרות עד 10X אופטי (80X למי שעדיין משתמש משום מה בזום דיגיטלי).

rnהעינית נסגרת כאשר המצלמה אינה בשימוש, דבר אשר שומר היטב על העדשות היקרות. בראש הצינור האופטי (חבל שהוא לא מודגש יותר, מכיוון שהוא מעוצב באופן אטרקטיבי למדי!) עומד לו פלאש די חזק (אני עדיין ממצמץ מהתמונה שבטעות צילמתי בה את עצמי). הצילומים במצב STILLS הם ברזולוציה 4MP. ניתן גם לצלם תמונות במקביל לצילום הוידאו. בתום צילום הוידאו מועברים גם צילומי ה- STILLS לכרטיס הזיכרון, ברזולוציה של 2MP בלבד.

rnאיכות תמונות ה-STILLS מצויינת. כאן יש תמונות מוקטנות, אך כשתלחצו עליהן, תוכלו לראות את התמונות המלאות כפי שצולמו במצלמה!!



עינית קטנה באחורי המכשיר אינה מהנוחות שמתוצרת של סוני, ושימושית בעיקר במצבים של אור חיצוני חזק במיוחד אשר עלול לגרום למסך ה-LCD הרחב בגודל 2.7" בצד המצלמה להפוך לקשה לקריאה. מצד שני מרבית הפונקציות לתפעול המכשיר נמצאות באותו LCD, כך שפרט לצילום במצב זה, אין הרבה מה לעשות. המסך הצידי גדול למדי, נוח ובהיר מאוד. התפריטים תלת מימדיים ומסוגלים לעבוד בשני מצבים – מצב "חכם" (עבור משתמשים שמשחקים בפונקציות מתקדמות) ומצב "EASY" עבור משתמשים שבעיקר מעוניינים לכוון וללחוץ על RECORD. מצאתי שהתפריטים במצב המתקדם מתחכמים יתר על המידה, אבל בסה"כ פונקציונליים וקלים ללמידה.

rn

חיבורים ואבזור
המצלמה משתמשת בקלטות MiniDV רגילות לחלוטין, בונוס רציני אשר מאפשר שימוש חוזר בקלטות שכיום ניתן לרכוש בזול מאוד. למרות שהקלטות זהות, אין לטעות – הפורמט שונה לחלוטין, הוא HDV. קלטות שהוקלטו ב-HDV לא ניתנות לצפיה על ידי מצלמה או מכשיר וידאו שמסוגל לקרוא Mini DV. קצב הנתונים, לעומת זאת, זהה, ולכן קלטת של 60 דקות תתמוך במעט יותר משעת הקלטה. קלטות דחוסות יותר, מאפשרות שימוש ב-LP (הקלטות של 90 דקות על גבי קלטת שכזו). הקלטת נשלפת מהמצלמה בדומה למצלמות אחרות, על ידי מנגנון EJECT עדין ואוטומטי.

rnמה שמעניין הוא שבהחלט ניתן להקליט עדיין בפורמט DV ע"ג הקלטות על ידי בחירה בתפריט. דבר זה מאפשר למצלמה לשמור על תאימות, לנגן קלטות מכמעט כל מצלמה אחרת (ניסיתי עם מצלמת MiniDV אחרת של סוני) ולאפשר תאימות מלאה גם בחיבורים החוצה (עוד על נושא זה בהמשך).


rn

בנוסף, המצלמה מאובזרת בכרטיס זיכרון Memory Stick Duo Pro המאפשר שמירת תמונות STILLS ברזולוציה 4M על גבי כרטיסים אלה. בתוספת קטנה של ממיר לחיבור MEMORYSTICK ניתן לקרוא כרטיסים אלה דרך כל קורא כרטיסים רגיל, או לחבר את המצלמה ישירות לחיבור USB ולקרוא את התמונות הישר מהמכשיר.


rn

למצלמה יש סוללה רגילה בסגנון של מצלמות הוידאו הרגילות של סוני: Info Lithium. בצד הסוללה מספר חיבורים: מחבר קומפוננט מיוחד, A/V וחיבור החשמל. המטען של המצלמה זעיר במיוחד והצליח להטעין את המצלמה בתוך כשעה.

rnמצידה השני של המצלמה ישנם חיבורי I-LINK (או כפי שאנחנו מכנים חיבור זה – FIREWIRE או IEEE 1394) להורדת תכנים מהמצלמה הישר למחשב או למקליט DVD, או HDTV/DVHS. חיבור נוסף הוא חיבור HDMI עליו נדון בחלק הבא.
rnבראש המצלמה ישנו חיבור גנרי למיקרופון, פלאש או אביזרים דומים.

חיבורי הוידאו
rnמכיוון שמדובר במצלמת HDTV, לא נתעכב על חיבורי וידאו רגילים. מה שמעניין את כולם זה כמובן קומפוננט ו-HDMI. נתחיל מקומפוננט, האיכות פשוט מדהימה. 1080i בקומפוננט נותן תוצאות שמפילות בקלות כל הקלטת HDTV רגילה שראיתם, ומתחרה בעיקר בהקלטות ה-DEMO המפורסמות שמוצגות בחדרי התצוגה של רשתות החשמל והקולנוע הביתי.

rn


rn


rnקצב הסיביות הגבוהה (26Mbps!!) מגיע עד פי 3 מהקלטות HDTV גרועות, ועובר בקלות את ההקלטות האיכותיות ביותר שניתן להשיג כיום (LOTR מגיע לכ-18Mbps). למען האמת, מדובר כאן פשוט בגבול העליון שהתקן מותיר… חיבורי הקומפוננט מעבירים את מלוא הרזולוציה ושומרים על CADENCE סביר אשר מאפשר למחשב או מסך בעל מעבד טוב להציג את מלוא הרזולוציה.

rnאיכות התמונה? אני אתן לכם לשפוט בעצמכם. הקלטתי מספר קטעים קטנים (כדקה וחצי), מקווה שתהנו. לדעתי מדובר באיכות יוצאת מהכלל, אבל קחו בחשבון שמרבית המחשבים פשוט לא יעמדו בקצב הנתונים המהיר ועלולים להיתקע קמעה… אני מצליח לצפות בקבצים הללו עם CLASSIC WINDOWS MEDIA PLAYER…

rnלא הכל חדשות טובות, לא משנה מה ניסיתי, המצלמה סירבה להעביר 1080i דרך חיבור ה-HDMI למסך שלי. התיעוד בספר מעדכן לגבי פרטים איזוטרים רבים, אבל דווקא כיוון של חיבור זה, החשוב מבין החיבורים במערכת, משום מה חמק מעיני כותבי המדריך. ניתן להציג את הסטטוס, מה שדיווח לי את שידעתי – חיבור ה-HDMI מוציא לי רק 576P. תחילה חשבתי שמדובר במגבלה מכוונת אשר מיועדת לשמור על תאימות מול מסכים רבים שעדיין לא תומכים ב-1080i50. כשניסיתי את זה שנית מול LCD של סוני, זה עבד כראוי. כלומר, או שהמצלמה החליטה ש-576P יראה יותר טוב מ-1080i ע"ג המסך שלי, או שיש לה העדפה למסכים של סוני…

rn

למרות כל זאת, אין חיסרון ברור בחיבור האנלוגי במקרה הזה וזה בהחלט פיתרון מצויין (ראו את התמונה הבאה). מכיוון שאחת נקודות המכירה הטובות בעד ה- HC3 היא חיבור HDMI, הייתי מצפה ליותר מידע בנושא.




rnהמשך – חלק ב'


7:00
  /  
22.6.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1