HDV – יוזמה ברוכה של סוני

rnהתקן של DV (קלטות MINI DV) הפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות עם הכניסה של מצלמות וידאו דיגיטליות לשוק. כניסה של ...


חברת סוני היא מהראשונות שהתחילו את המהפכה של צילום וידאו דיגיטלי איכותי, דרך קלטות DV למיניהם (לאחרונה MINI DV ו- MICRO DV הפופוליות).

rnיש יתרונות רבים בשימוש בתקן כל כך אוניברסלי, דבר שמאפשר למצלמות של חברות שונות לעבוד עם אותן קלטות, וכן מאפשרות לגופי שידור לערוך, לשעתק ולקרוא תוכן מכל מצלמה ומכל מקור. פורמט ההקלטה של DV הוא מעניין למדי, וכולל רק שני פורמטים: 720 על 480i שורות ב-60HZ ו- 720 על 576i שורות ב-50HZ.

rnבשני המקרים מדובר על יחס מסך של 4:3 או 16:9 CROPPED. הפורמט של DV הוא באופן מפתיע מאוד לא יעיל. הדגימה מתבצעת בקצב מהיר של 13.5Mhz (בדיוק כפליים מהתדר הגבוה ביותר של שני הפורמטים הללו). הדגימה מתבצעת ב- 4:2:0 עבור PAL וב- 4:1:1 עבור NTSC, כלומר, אין דגימה של צבע עבור כל פיקסל, אלא כל כמה פיקסלים וכל כמה שורות.

rnכיווץ DV מתבצע על כל פריים בלבד (בדומה לטכנולוגית MOTION JPEG) ובשל כך יחס הכיווץ הוא כ-5:1 (יחס גרוע למדי בתחום הוידאו). הכיווץ ההנ"ל דורש קצב וידאו של כ-25Mbps, מה שגורם לוידאו להיראות טוב יותר לעיתים (במצלמה ראוייה) מאשר DVD כולל גם SUPER BIT…

rnמצד שני מדובר בד"כ במצלמת וידאו (כלומר, כזו שמצלמת FIELD אחד בכל עת) מה שדורש DEINTERLACING טוב בכדי לעבד (חפשו באתר זה לפי ערך DEINTERLACING בשביל מידע נוסף בנושא).

rnמבחינת אודיו, DV מסוגל לדגום או ב-48Khz/44/1Khz (לפי בחירת המשתמש) או 32Khz במקרים שבהם מקליטים בארבעה ערוצים (זה דורש בד"כ מקודד של DPL בכדי להכניס ל-DVD) כאשר האודיו נדגם ב-16 ביט עבור 2 ערוצים או 12 ביט עבור 4 ערוצים.

rnסה"כ קצב האודיו הוא 1.5Mbps אחרי כיווץ (כיווץ חלש למדי). עבור מערכות עריכה, מדובר על פורמט תקני של IEEE 1394 DV (אשר נקרא גם FIREWIRE DV). חשוב לציין שהמידע עובר כמו שהוא דרך FIREWIRE, ולכן קלטות MICRO DV אשר משתמשות בכיווץ חזק יותר, אינן משתמשות באותו תקן להעברת המידע דרך חיבור FIREWIRE.

HDV
rnתקן HDV כולל לא מעט פורמטים שונים, כולל: rn

  • 720/25p

  • 720/50p (video 2:2 cadence!)

  • 720/30p

  • 720/60p(video 2:2 cadence!)

  • 1080/50i

  • 1080/60i
  • rnrnבעוד ש-720P משתמש בפורמט הוידאו התקני של 1280 פיקסלים על 720 שורות, הפורמט HDV ב-1080i משתמש בתקן מעט מוזר של 1440 על 1080 שורות. התקן נובע מצורת ה-CCD אשר בשימוש על ידי סוני, ויש להניח שבעתיד ישפרו פורמט זה עם כניסת סנסורי CCD צפופים מעט יותר. תקן HDV מגדיר בפירוש שיחס המסך בצילום יהיה תמיד ב-WIDESCREEN (16:9 בדיוק כמו התקן של HDTV).

    rnתדר דגימת הוידאו יהיה 74.25Mhz עבור 720P (מה שמאפשר העברת תדרים של עד כ-37MHZ לפי חוק נייקוויסט) או 55.6875MHZ עבור 1080i (כלומר עד תדר 28MHZ) כאשר בכל הפורמטים נדגם הוידאו ב- 4:2:0 (כמות האור נדגמת כל פיקסל, צבעים נדגמים אחת לשני פיקסלים, ואחת לשורה). קצבי הנתונים ב-HDV הם 19Mbps עבור 720P ו-25Mbps עבור 1080i אשר מייצגים איכות אופטימלית עבור סוגי האותות הללו (אלה גם מספרים אופטימליים בשידור HDTV עבור שידורים לוייניים כיום, אך כנראה ש-BD ו-HD DVD יעלו עליהם במקרים מסויימים). הכיווץ ? MPEG-2, הוותיק והטוב, אשר עושה חסד עם הפורמט הזה.

    rnמבחינת אודיו, הוא תמיד נדגם ב-48KHZ (2 ערוצים בלבד), בדגימה 16ביט, אשר לאחר כיווץ יורדים ל-384Kbps. שיטת השידור הוא TRANSPORT STREAM ב-MPEG2 (בדיוק מה שאתם מורידים באינטרנט לעיתים) או במקרה של 1080I גירסא טיפה מתוחכמת יותר – packetized elementary stream (שגם הוא תקני). הטכנולוגיה למעבר התוכן למחשב היא IEEE 1394 (כלומר FIREWIRE) עם שיטת תקשורת MPEG-2-TS (כלומר TRANSPORT STREAM). מה שמאפשר חיבור למקליטי תוכן (כגון DVHS, מקליטי HDV, BD ו- HD DVD) ללא צורך במתקן המרה כלשהו. זה פשוט מקליט את ה- MPEG2 TRANSPORT STREAM וזהו…

    rnהשימוש ב-TRANSPORT STREAM הישן והטוב מוזיל גם את עלות ה-ENCODING, העריכה, ועוד, מכיוון שניתן להשתמש בכל אותן טכנולוגיות שעבדו ב-5 שנים האחרונות את תעשית ה-HDTV. אפילו ADOBE PREMIERE מסוגל (על גבי מחשב מתאים, כמובן) לערוך ולעבוד על תכנים מסוג זה…



    איכות

    סוני התחילה עם מצלמות אולפן HDV וכיום יש מספר מודלים של מצלמות וידאו ביתיות (בגלל העלות, אפשר לקרוא להן PROSUMER = למשתמשים "המקצועיים" אבל לשימושים ביתיים) ומקצועיות גרידא. ההבדלים בינהם רבים, אבל רובם ככולם משתמשים בקלטות MINIDV רגילות להקלטות. בגלל שקצב הנתונים בסופו של דבר כמעט זהה לזה של SD, בעצם זמן הקלטות נשאר כמעט כמו שהוא היום (קלטת 60 דקות תהיה טיפה פחות מ-60 דקות בעיקר בגלל קצב נתוני האודיו שהוא גבוה יותר). ב-1080i קצב הנתונים נמוך יותר, מה שמאפשר לקלטת להחזיק למעלה מ-60 דקות!


    מספר גופי שידור כבר משתמשים בהקלטות כאלה, כולל עם מצלמות ביתיות. הדוגמא המעניינת ביותר היא MARIPOSA, הקלטות HD בסגנון BIKINI DESTINATIONS אשר מתמקדות במעקב אחר דוגמניות ברחבי אתרים אקזוטיים. לא רק שההקלטה מתבצעת במכשירי HDV ביתיים, אלא שההפצה מתבצעת באופן ויראלי דרך BIT TORRENT ודומיהם.


    למי שהוריד, איכות התמונה יוצאת מהכלל ומתחרה בהצלחה במרבית ההפקות ההוליוודיות.


    לפי כל העדויות, מסתבר ש-HDV תופס תאוצה ומרבית החברות שמתכננות להוציא מצלמות וידאו HDTV יעשו זאת תוך שימוש בפורמט HDV (קנון, שארפ, סוני, JVCלמשל). יציאות הוידאו של מצלמות כאלה הן בד"כ FIREWIRE/I-LINK/IEEE1394 וכן HDMI או אפילו קומפוננט בכדי לאפשר צפיה ביתית הישר מהמכשיר. מכיוון שמדובר לרוב בהקלטות 1080i, רצוי שהמסך ידע לעבד 1080i ברמה סבירה.


    ההערכה שלי היא שכאשר HD-DVD / BD יתחילו לתפוס תאוצה וכאשר המחירים של המצלמות הללו ירדו משמעותית, נתחיל לראות יותר ויותר הופעות אורח של המצלמות הללו.


    rnאני כבר מזיל ריר…


    חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
    עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

    7:00
      /  
    18.06.2006
      
    מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

    1