רסיבר Denon 4306

rnבשנים האחרונות החלפתי מספר פעמים רסיבר, בד"כ בגלל פיצ'ר ספציפי שחשבתי שהוא קריטי באותו רגע בזמן... בפעם האחרונה, היה מדובר ...

7:00
  /  
08.05.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאורrn סוף המאמר עודכן!

עם כל הדיבורים על ROOM CORRECTION כבר יותר משנה, הריר התחיל לזרום אצלי. אני בהחלט לא אודיופיל, אבל גם לי הפריע שהרמקולים הקדמיים שלי לא תאמו לסנטר. היופי ב-ROOM CORRECTION הוא שזה מתקן את ההתנהגות לא רק של החדר, אלא גם של רמקולים. הסלון שלי, מקום משכן הקולנוע הביתי ב-CASA LAOR, רחוק מאוד מלהיות אידאלי. אילוצים שונים גורמים לכך שהרמקולים לא בדיוק סימטרים ויש בעיות ורפלקציות רבות.

rnROOM CORRECTION אמור היה להפוך את החדר ואת השמע ללא פחות ממדהים.

rnבשלב ראשון, החלפתי את הרמקולים הקדמיים והאזנתי עם ה-אינטגרה (הרמה הגבוהה של אונקיו). בשלב שני, הוחלף הרסיבר ל-3806 (אם ובלי ROOM CORRECTION) ובשלב האחרון ל-4306 (עם ובלי ROOM CORRECTION). להלן רשמי מהסאונד ומהרסיבר עצמו.





rnהחוסר העיקרי שהיה באונקיו היה בכך שלא היה לו ROOM CORRECTION. גם ל-3806 וגם ל-4306 יש את אחד ה-ROOM CORRECTIONS המוצלחים בשוק. חברת Audyssey היתה אחת הראשונות שהצליחו להביא את מושג ה-ROOM CORRECTION לכדי מוצר ביתי. חברת DENON היתה מהראשונות שלקחו ברצינות את הרעיון ומימשה אותו בסדרה הקודמת של הרסיברים שלה.

rnה-3806 וה-4306 כוללים גירסא מתקדמת יותר של ROOM CORRECTION, ה- Audyssey MultiEQ XT. כיול המערכת כוללת מספר בדיקות רציפות אשר בודקות את המרחק בין נקודת השמיעה המרכזית (התאמת פאזות), אילו רמקולים פעילים, בעיות אקוסטיקה, והתנהגות תדרים של כל רמקול ורמקול. הדבר מבצע על ידי סדרת צפצופים בתדרים משתנים. כל סדרה אורכת מספר דקות, ואחריה יש להעביר את המיקרופון המיוחד, אשר מסופק עם הרסיבר, אל מיקום שונה. על ידי מדידת החדר במספר נקודות, מסוגלת המערכת להביא את הסאונד למיטבו בכל רחבי החדר.

rnלפי ההסברים שקיבלתי (אשר סותרים את מה שכתוב בספר המוצר), יש לבצע את הפעולות:
rn1. יש לכוון את המיקרופון לכל רמקול, לא לכוון לכיוון התקרה, ויש לשבת במקום ולא להניח את המיקרופון על הספה.
rn2. המדידה הראשונה צריכה להימדד בנקודת השמיעה המרכזית (מרכז הספה,בד"כ) , גובה האוזניים, ואז שתי מדידות בצידי הספה.
rn3. את המדידה הרביעית יש לעשות במרכז החדר וכ-30 ס"מ מעל גובה השמיעה.
rn4. את המדידות החמישית והשישית יש לבצע בצידי החדר.
rn5. יש לבצע את כל ששת המדידות ולא לוותר על המדידות הנוספות.
rn6. בסוף הפרוצדורה, ולאחר הפעלת מצב AUDYSSEY, יש לבדוק עם מד SPL עם רעש לבן, ולהתאים רמות אודיו מנקודת הישיבה המרכזית.

rnמכיוון שהמערכת בודקת רמות אודיו בשלב ה-ROOM CORRECTION, הייתי מצפה שרמות האודיו יהיו כמעט זהות. להפתעתי ההפרש היה של 1.5db בין הרמקולים השונים.

rnההבדל בין האינטגרה לבין שני הרסיברים השונים מהותי למדי. האינטגרה היה הרבה יותר פאנצ'י ודחף את הרמקולים הקדמיים (B&W 601 סדרה 3) טוב יותר ומפורט יותר. הפעלת ה-ROOM CORRECTION עזרה מאוד עם הפירוט אך פחות עם ההגברה. משום מה, הצליל של האינטגרה דיבר אלי יותר כאשר ה-ROOM CORRECTION היה כבוי. כאשר הוא היה דלוק, הפירוט היה טוב יותר וניתן היה לשמוע במוזיקה פרטים שלא נשמעו קודם לכן.

rnמבחינת אפקטים בסרטים (בדקתי בעיקר מקורות DOLBY DIGITAL), ההבדל היה לטובת ה-DENON. קל יותר לשמוע אפקטים והם היו עדינים אך ברורים יותר. הצליל היה נקי ומדוייק.

rnמבחינת סאונד, לא מצאתי הבדל משמעותי כלשהו בין ה-3806 לבין ה-4306.

rnבסופו של דבר השיפור בין ה-DENON לבין האונקיו התבטא בדברים הבאים:
rn1. LIPSYNC DELAY היה מדוייק יותר ואפקטיבי יותר מהאינטגרה, למי שזקוק לזה, כמובן (ככל שעיבוד התמונה חזק יותר, כך הופכת אופציה זו לחשובה יותר!).
rn2. ה-ROOM CORRECTION הצליח כמעט להעלים את ההבדלים המהותיים בין הסנטר שלי לבין הרמקולים הקדמיים, אך היה פחות דרמטי מכפי שציפיתי.

rnלגבי הנקודות הפחות טובות:
rn1. לטעמי האינטגרה דחפה טוב יותר את הרמקולים הקדמיים שלי
rn2. ההבדל בין שני רסיברים טובים (אם או בלי ROOM CORRECTION) פחות מהותי ממה שציפיתי מבחינת עיבוד סאונד.

חיבורים






הרסיבר כולל 3 ZONES, יציאת חשמל ממותגת בודדת (לאינטגריה היתה שתי יציאות, ושתיהן היו בשימוש אצלי…). חיבורי הרמקולים מאפשרים גם שימוש בשני סטים של רמקולים אחוריים בנוסף ל-7.1 התקניים (או שימוש ב-BI-AMPING).

rnכניסות האודיו כוללות כניסות אנלוגיות רבות, אולם רק שתי כניסות COAX בלבד. לאלה מצטרפות 6 כניסות אופטיות, כניסת DENON LINK (חיבור CAT5 לשימוש בחיבורים מתקדמים כגון SACD). ברסיבר ברמה זו, הייתי מצפה לחיבור ILINK אחד לפחות.

rnשלושת חיבורי ה-HDMI מסוגלים להעביר אודיו, והרסיבר מסוגל לפענח אודיו זה ולמתג ולעשות UPSCALING ליציאת מוניטור HDMI.

rnמבחינת וידאו, המכשיר מסוגל לעבד תמונה (UPSCALING) בניגוד ל-3806 אשר מבצע UPCONVERSION. ההבדל הוא שהרסיבר בעיקרון לא רק מתרגם את החיבורים ליציאות המתאימות, אלא גם מאפשר עיבוד תמונה והעברת הרזולוציה לרזולוצית ATSC (כלומר 720P או 1080i). לא בחנתי עדיין את איכות עיבוד התמונה, ועל כך צפוי מאמר נפרד בעתיד.

rnלמכשיר גם חיבורי קומפוננט, SVIDEO וקומפוזיט. מערכת ה-UPSCALING מאפשרת מיתוג ל-קומפוננט או UPSCALING דרך יציאת ה-HDMI.

rnמעבר לשאר החיבורים הרגילים ראויים לציון גם חיבור אחורי ל-IPOD וחיבור ETHERNET (עוד על כך בהמשך).

דבר מוזר נוסף אשר מאפיין את כל הרסיברים ברמה הזו, היא מחסור בחיבור הארקה בחיבור החשמל ברסיבר. חיבור הארקה הוא דרך מחבר נפרד, דבר שכלל לא ברור לי…

rnהגימור של המכשיר הוא איכותי להפליא, והוא פשוט נראה נפלא.





החזית כולת מתג כניסה סיבובי, מספר לחצנים למיתוג מקור, מיתוג מקור וידאו, מעבר בין PRESETS של רדיו, ותפעול ZONES. בצד ימין, מתחת למכוון עוצמת האודיו, מצויים שלושה מתגים אשר מאפשרים קפיצה זריזה בין מצבים שונים (מקור, מקור וידאו, מצבי עיבוד וכו').

rnמתחת למכסה מצויים מתגי התפעול הרגילים, חיבורי אודיו נוספים, חיבור נוסף ל-IPOD ומחבר USB.

rnמחבר ה-USB מאפשר כמה דברים מעניינים, שלפתי את ה-DISK ON KEY שלי, שכולל מספר קבצי MP3 באיכות טובה (256Kbps). איכות הסאונד היתה מצויינת ועם קבצים אף יותר גדולים (320Kpbs) לא זיהיתי את ההבדל למקור.

rnכאמור, למכשיר חיבור רשת והוא תומך ב-UP&P. שימוש ב-WINDOWS MEDIA CONNECT או TWONKEYVISION המצויינים מאפשר שיתוף זריז של קבצי ה-WMA וה-MP3 למכשיר. הרסיבר מזהה בזריזות את השרתים ומאפשר השמעתם ללא מאמץ ובאיכות מדהימה.

rnבנוסף, ניתן גם לקבל ערוצי SHOUTCAST אשר משדרים הישר מהרשת. תחנות אודיו ב-128K עברו ללא מאמץ ונשמעו מצויין. גם באינטגרה שלי היתה אופציה דומה, אך ההבדל הוא שמיים וארץ.

השלט של הרסיבר מבוסס על טכנולוגית תאורה electro-luminscent, טכנולוגיה ששימשה בשנים האחרונות כתאורה אחורית עבור מסכי LCD.

rnהשלט כולל אייקונים קבועים אשר הפונקציה שלהם מתחלפת לפי אופי הפעולה והמכשיר אשר נבחר. השלט מעוצב באופן מדהים, נוח לשימוש, והמסך מעט רך ונותן תחושה יציבה של מגע. לשלט יש פונקציות לימוד ואפילו יכולת לשלוט על עוצמת ההארה של המסך לפי התאורה בחוץ.

rnבלימוד של שלטים אחרים, כגון שליטה על ממיר יס, לא היתה לי הצלחה גדולה. חזרתי שוב ושוב על הפעולות לפי הוראות הספר ומדי פעם אכן הצליח השלט ללמוד כפתור זה או אחר. אולם התייאשתי לאחר חצי שעה של נסיונות כושלים בלימוד מספר כפתורים אחרים.

rnעם הרסיבר מגיע ספר בגודל שגורם לספר תנ"ך להסמיק. במקום להפריד את הספרים לשפות שונות (עברית לא כלול), בחרה דנון ליצור את הגירסא שלה של מאהבארטה ההודי… לא רק שחסרה גירסא עברית, אלא שגם הגירסא האנגלית לוקה מאוד בחסר ומתקשה להסביר כיצד להפעיל פונקציות שונות.

rnתפעול הרסיבר, במיוחד בהתחלה, דורש חיבור למסך כלשהו. בנוסף מומלץ לקרוא את הספר, שכן בניגוד למכשירים רבים אחרים, כמעט בלתי אפשרי לתפעל אותו ללא קריאת הספר. את קליברצית ה-ROOM CORRECTION נאלצתי להפעיל כשלוש פעמים ובכל פעם פעולה לא בדיוק לפי סדר הפעולות כפי שהן מתוארות בספר, גרמה לכך שאיבדתי את כל העבודה שביצעתי עד כה. התפריטים של הרסיבר מאוד לא אינטואיטיביים ואני עדיין מוצא את עצמי מחפש פונקציה שאני זוכר שקיימת אך אין לי מושג ירוק איך להגיע אליה…

rnחיבור האינטרנט עוזר לא רק עבור STREAMING אלא גם על תפעול וקונפיגורציה של המכשיר מרחוק בעזרת גישה מהאינטרנט (ליתר דיוק הוא אפשר לי לגשת אליו מתוך הרשת המקומית בלבד, אבל לא ניכנס לדקויות). הדבר מאפשר לעבור על כל האופציות וגם להפעילם גם כשאינך בדיוק מול הרסיבר. זה היה די משעשע לשנות את תצורת המכשיר מקומה נפרדת בעוד שהילדים צופים בסרט בסלון…












rnלסיכום: הרסיבר הוא אחד הטובים בשוק, אך אסור לטעות – הוא איננו מושלם. המכשיר מתאים לחובבי פיצ'רים ומשתמשים "מתקדמים".



המשך ועידכון לאחר כמה שבועות שימוש
rnאת המאמר הקודם על ה-4306 כתבתי מזה זמן רב, אך הוא לאחרונה התפרסם כאן


rnrn
חשבתי שמן הראוי לרשום גם את מסקנותי לאורך זמן ולא רק בסמוך לעת הרכישה. אתמקד בנקודות ששונות במידת מה מהסקירה המקורית שערכתי:
rnrn



  1. ההגברה של ה-DENON שונה מזו של ה-ONKYO שלי. האם היא "טובה" יותר? אין לי מושג, אבל כשעברתי בין רסיברים שונים בעבר (כולל בין מודלים של אונקיו/אינטגרה) היתה לי עקומת הסתגלות ולקח לי כשבועיים לפני שהרגשתי שהסתגלתי לסאונד החדש.

  2. אחרי שלב ההסתגלות, אני כיום מרגיש שאני שומע "טוב", כמה טוב? טוב מאוד…

  3. ה-RC עושה עבודת קסמים ממש ב-SETUP שלי, עיקר התיקון שלו הוא בין הרמקולים הקדמיים לבין הסנטר (שאינו תואם אותם מבחינת סאונד).

  4. ה-RC אינו משווה רמות בין הרמקולים ברמה סבירה, חייבים עדיין לעשות שימוש ב-SPL METER!

  5. ה-RC מחדד את האפקטים, בעיקר כאלה של סרטי 5.1 ומעלה. כבר נפגשתי בכמה סרטים שפשוט הייתי צריך לחזור על הקטע ולוודא ששמעתי מה ששמעתי. זכור לי קטע מסויים מסרט שבו פתאום קלטתי שמוזיקת הרקע נובעת ממרכז החדר ולאט לאט מתקדמת לעברי! זה היה קטע מטורף שבסופו תיפוף עדין (לפחות לפי האיבחון שלי) כאילו הוא בוקע ממש ממני עצמי! אני מעריך שהדיוק הוא הודות לדיוק במדידת המרחקים בין הרמקולים למאזין.

  6. דווקא בתכנים שמקורם במקור סטיראו דרשו לא מעט TWEAKING, אם כי חשוב לציין שההרגל שלי עם ה-ONKYO/INTEGRA דרש הסתגלות מחדש. בתכנים הללו אני צופה לרוב כאשר הרסיבר במצב NEO 6 MUSIC. מצב זה הוא DPL MATRIX DECODER אשר מרחיב מאוד את הבמה הקדמית ומונע תחושה של מונו כאשר מישהו מדבר ואין מוזיקת רקע. הפיענוח הנ"ל מרגיש לי טיפה חלש יותר מאשר המצב המקביל במגבר הקודם שלי. יש לי חשדות שמדובר באשליה או כתוצאה מהסאונד השונה (החלפתי גם רמקולים באותה הזדמנות). אחרי הכל, מדובר בצ'יפים סגורים ואלגוריתמים שאינם נתונים לגחמות החברות השונות.

    rnהערכתי כרגע היא שהתחושה הזו נובעת או מההגברה השונה, או מהרמקולים, מהסובייקטיביות שלי או אפילו מפרמטרים שונים של האלגוריתם אשר ניתנים לשינוי. בכל מקרה, ההבדל כיום אינו מהותי כמו שחשבתי במקור, אך ללא מבחן A/B אני מתקשה לחשוב אם הדבר באמת נכון או מוצדק או לא.

rnמאז רכישת הרסיבר היו לו כמה רגעים מופלאים (SOUNDGASMS), והוא לטעמי נפלא למטרותי. לקח לי טיפה זמן להתרגל לטמפרמנט שלו, אבל אני לא מצטער לרגע על המעבר!
rnrn
הרסיבר משווק על ידי היבואן: חברת ניופאן.
rnעלות: כ-15,000 ש"ח (לפי אתר ZAP).


7:00
  /  
8.5.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאורrn סוף המאמר עודכן!

1