מוצרי מייפל שייד בסקירה

למייפל שייד יש המון מוצרים, שכדאי לכם לבחון אותם בעצמכם. אלו שבחנתי, לצערי לא הרשימו אותי, אבל אשמח להתבדות או ...

7:00
  /  
03.05.2006
  
נכתב על ידי: rnboazjrn נערך על ידיrnדרור אנגל


קשים חייו של מבקר האודיו. כשמרטין הציע לי לכתוב ביקורת לאתר, הסכמתי בשמחה. הזדמנות לשמוע אצלך ציוד סטריאו בבית, להחשף לדברים חדשים, ובסוף לכתוב ביקורת איכותית שתסכם את התרשמותך.
rnתשלומי השוחד מהיבואנים והבחורות שנופלות לרגליך בעקבות ביקורת הרמקולים שכתבת, הם רק צ'ופר נוסף.

rnבפועל החיים הם קצת שונים. אני מגיע כל יום הביתה, חצי מת. ארוחת ערב, ילדים, ושעת האזנה היא 23:00 וצפונה. הדבר האחרון שבא לי בשעה וקצת שנשארה אולי למוזיקה, זה להתחיל לחבר ולפרק דברים במערכת, במקום להאזין למוזיקה, במה שנשאר מהיום.
rnגם שהשלב של האזנה נגמר, אתה צריך למצוא איזה כמה שעות לכתיבה. כל הביקורת בראשי אני כבר מבטיח למרטין חודשיים.

rnהתוצאה היא שהביקורת של מוצרי מייפל שייד אודיו (mapleshade audio) שמוגשת לכם היום, כבר שלושה חודשים בהכנה, ונכתבת סוף סוף, על המטוס מסאן פרניסיסקו לניו – יורק בדרך לישראל.
rnאת שמה של מייפל שייד, חברה אמריקאית אותה יסד ומנהל פייר ספרי (Pierre Sprey), לא שמעתי מעולם. מרטין התקשר לשאול אם אני מוכן לכתוב ביקורת על חברה המייצרת מוצרי "וודו" וכך נפגשתי עם יאקי ודודי, שהביאו לי מקצת ממוצרי החברה להדגמה.
rnדף הבית של החברה הינו http://www.mapleshaderecords.com , אבל לחברה גם אתר מושקע בעברית, בו ניתן להזמין ממוצרי ושירותי החברה http://www.mapleshade.co.il.

rnמייפל שייד הינה בראש וראשונה חברת הקלטה, אותה הקים פייר ספרי בארה"ב כאחד מעיסוקיו לעת "זיקנה". חיפוש קצר ב google וראיון טלויזיוני עם פייר, גילה שפייר הינו אחד המהנדסים המובילים בתחום ההגנה בארה"ב, מרצה מבוקש, מהוגי ה F-16 ובעל רזומה ארוך ומרשים של עשייה.
rnהתחביב של מוזיקה וג'אז ליווה את פייר ספרי שנים רבות, והוביל להקמה של אולפני הקלטה ועריכה וליצירת ה label של mapleshade.
rnבמשך שנות האולפן פיתח פייר שורה ארוכה של מוצרים לשיפור איכות הסאונד – אינטרקונקטים, כבלים, מעמדים, נוזל לשיפור איכות הצריבה וההשמעה של תקליטוני CD, ועוד ועוד.

rnיעקב, היזם העיקרי מאחורי מיפל שייד ישראל, (דודי הינו שותפו הנוסף), רוצה לקחת את המוצרים שפייר פיתח כתחביב, ולשווק אותם בארץ ובחו"ל על בסיס גלובלי עיסקי.

rnלבדיקה של ניב ושלי, הביאו יאקי ודודי רק מקצת ממוצרי החברה – מספר דיסקים להתרשמות, מכשיר שפורק חשמל סטאטי, נוזל לתיקון דיסקים ושיפור הצריבה, ואינטרקונקט וכבלי רמקולים בעלות נמוכה (יחסית) מרמת הכניסה של מוצרי מייפל שייד.
rnסקירה של מוצרי "וודו", כמו שאמרתי למרטין, היא loose-loose situation.

rnאם אתה שומע הבדלים ניכרים, יש שורה שלמה של אנשים שנדה לך בצער במקרה הטוב, או מציעה לאשפז אותך במקרה הרווח. אם אתה לא שומע שום דבר – אז על מה יש לכתוב?. חוץ מזה שהכניסה להיכל המכובד של כתבי הסטריאו הדנים בהבדלים של כבלים ב 5000$ לעומת הכבלים ב 10,000$ נסגר בפניך.

rnאני מכיר הרבה מאד אנשים שאני מוקיר ומעריך את דעתם שמעידים שכבלים עושים הבדל עצום, ומולם מספר לא פחות של אנשים, מכובדים לא פחות, שטוענים שמדובר בהונאה, וכבלים כולל היקרים ביותר, לא עושים דבר.
rn



איפה אני עומד בתחום ?

לפני מספר שנים לא קטן, במערכת ה entry level שהיתה לי באותם זמנים, היו כבלים שנקנו ב home center. לאחר מספר שנים קניתי כבלים no name בחנות סטריאו ליד ביתי, ואורית (רעיתי שתחיה) ואני שמענו שיפור אדיר בסאונד , שהביא מיידית לזריקת הכבלים מ home center לפח.


(מאחר שאנחנו האודיפיילים ידועים כמשוגעים, אנחנו תמיד נזקקים לחיזוק מנשותניו ולהתלות בהן, כשאנו מדברים על שיפור משמעותי בסאונד.)


rnמאז אותה תקופה, ולמרות שהמערכת הישנה ההיא שודרגה ללא היכר, כבלי הרמקולים החדשים ההם ב 10 ש"ח למטר, מככבים במרכז המערכת שלי, ומחוברים למגבר ולרמקול, ע"י חוטים חשופים. אכן, ביזיון לכל אודיופיל שמכבד את עצמו. מעולם לא השקעתי מחשבה רבה או ניסיון לשדרגם.


rnהאינטרקונקט שלי אמור להיות איכותי יותר, פרי יצור עצמי של "חולה כבלים" שאני מכיר, שנשבע שמדובר ב"סוף הדרך". מאחר והמחיר היה עממי ביותר וכיסה בקושי את מחיר הרכיבים, החלטתי להשתמש בו ללא תהיות נוספות.
rnאת הבחינה של מוצרי מייפל שייד, התחלתי לפיכך בהחלפות של האינטרקונקט הנוכחי שלי ב Clearview Ultrathin Ribbon, ובהחלפות של חוטי הרמקולים הלבנים שלי ע"י Golden Helix של מייפל שייד.

הערה ראשונה לכבלי הרמקולים ואינטרקונקט של מייפל-שייד – הם נראים נורא.
rnפייר מאמין שאחת הבעיות הגדולות בהעברת המתחים דרך כבלים הוא השפעת הסיכוך/העטיפה של הכבלים. הציפוי ה"פלסטי" של הכבל פוגעה בהעברת האות.

rnפסי המתכת המוזהבים המהווים את בסיס כבל האינטרקונקט, עטופים במה שנראה כשקית ניילון שנלקחה מהסופר. המגעים כבר נראים טובים ואיכותיים בהרבה.

rnכבלי הרמקולים הינם כבלים דקים וקשים כמו חוטי תייל, ואכן גם ניתן לכופפם באופן דומה. הכבלים צריכים להיות מחוברים ישירות לרמקול מצד אחד ולמגבר מצד שני (וכן – הכיוון חשוב, הכבלים הללו אמורים להיות כיוונים ). לכבלים אין שום טרמינציה !!. פשוט לדחוף אותם ולחבר להדקי הרמקול והמגבר.


(אני רוצה לחסוך את הויכוחים בענין כיווניות הכבלים, ומביא כאן דברים בשם אומרם. עפ"י חכמנו זה כבר מספיק בשביל להביא גאולה לעולם)


בקיצור, אם הטענה הרווחת בתחום ה high-end היא שחלק מהכסף הולך לעיצוב, ל"proud of ownership", לאיכות גימור טובה יותר, ולמוצרים שפשוט מרשימים ונראים איכותיים וטוב, אז הכבלים שקיבלתי ממיפל-שייד, מקבלים ציון מספיק בקושי, וגם זה בגלל שלא נעים לי להכשיל את התלמידים.

זה פשוט נראה כמו anti high-end.

rnאני שתמיד דגלתי בגישה הפיוריסטית, חייתי שנים ללא שלט, טענתי שהעיקר איך שזה נשמע, וגם כמעט הגעתי בגלל זה לרבנות (ואולי עוד אגיע לשם), לא נרתעתי ממראה הכבלים.
rnכבלי הרמקולים שקיבלתי לבדיקה עולים 80$ בארה"ב וכ 560 ש"ח בארץ והושוו ב 6MOON בהצלחה לכבלים שעולים כ 1000$.
rnפחות מ 600 ש"ח לנירוונה אודיופיילית ? – סכום פעוט בשבילנו כשמדובר בשידרוג המערכת, אפילו בת הזוג לא תאמין שהפעם הצלחנו לצאת כ"כ בזול.
rnגם האינטרקונקט עולה סכום סביר יחסית של כ 790 ש"ח, ולמייפל שייד יש אינטרקונקט בפחות מ 300 ש"ח לנורמלים מביננו.

rnלטובת הבדיקה, השארתי את הכבלים הנוכחים שלי מחוברים ללא שינוי. יציאה A במגבר, וחיבור לטרמינלים העליונים של הרמקולים. שני זוגות הטרמינלים שלי מגושרים.
rnאת הכבלים של מייפל-שייד חיברתי ליציאה B של המגבר ולזוג השני של הטרמינלים ברמקולים. שוב מאחר והטרמינלים מגושרים, האות הולך לשתי הכניסות. למעשה יכולתי לחבר את הכבלים לאותה כניסה של הרמקול. מבחינתי, הרצון היה לעשות מבחן A/B לשני הזוגות. עיוור או לא, כבר פחות חשוב לי.

טוב, אז עכשיו שהמתח נבנה -איך נשמעים הכבלים ?

rnאז זהו. פה כבר יש לי הרבה פחות לספר. בחנתי את כבלי הרמקול הפשוטים שלי מול הכבלים (המאד לא יקרים למען האמת) של מייפל-שייד. שמתי את המגניפיקט של באך, אלה פיצרלד ופאס, קולטרין ומיילס ולא הצלחתי לשמוע שום הבדל משמעותי.
rnהיה נדמה לי ששמעתי הבדלים זערוריים, אך ניב שהיה אצלי איזה ערב להאזנה, ביצע החלפות בין זוג A ל B, באופן עיוור, ולא יכולתי לזהות באיזה כבל השתמשנו בכל שלב.

rnלגבי האינטרקונקט, לא יכולתי כבר לארגן מבחן עיוור. חיברתי את האינטרקונקט של מייפל-שייד ליציאה נוספת ב creek שלי, והחלפתי כל הזמן את החיבורים ב CD.
rnהאינטרקונקטים שלי, אמורים להיות סוף הדרך, עפ"י "משוגע הכבלים" שייצר לי אותם. היה נדמה לי שהכבלים של מייפל-אודיו טובים מעט יותר, ששומעים קצת יותר מהמוזיקה טיפ-טיפה יותר קרוב, אבל שום דבר שהייתי מוכן לשים את ראשי עליו. לא בטוח שהייתי מצליח להבדיל בינהם במבחן עיוור, למרות שלאלה שאינן מאמינים במבחנים כאלה, זה בוודאי פחות חשוב. rn

אם היתה לי עוד טיפה סבלנות, הייתי שם אינטרקונקטים בשקל, ורואה האם אלה שלי בכלל מהווים שיפור לעומתם.

rnנאמר כבר בפורום תפוז, ע"י אחד מהיבואנים, שהוא למד עד כמה הבדלים זהים במוצר, הם הבדלים שוליים עבור אחד, ושמיים וארץ עבור מישהו אחר.
rnאני חושב שזה אחד מהמשפטים המעניינים ששמעתי לגבי התחביב המשותף של כולנו, ואולי אחד המסבירים העיקרים של התיאורים וחוסר ההסכמות בתחום האודיו.

rnאני מאלה, שישדרגו רכיב במערכת, רק אם השיפור באוזניהם יהיה דרמטי, קפיצת דרך מול המצב הקיים, כמו (בואו נלך על בטוח) שהחלפת רמקול היתה עושה. שינוי מובחן שניתן לשמוע במבחן עיוור.
rnבמבחן שלי כבלי הרמקולים לא עשו שום שינוי, כבלי האינטרקונקט עשו לדעתי שיפור, אבל די מינורי, לא משהו שאני בטוח בו, ויביא אותי לשידרוגם.

האם כבלים עושים שינוי ?

rnלא בחנתי הרבה כבלי רמקולים ואינטרקונקט בימי חיי, ויכול להיות שהמערכת שלי, "כמו שאומרים", לא מספיק שקופה.
rnאם אתם שיכים לאלה שכבר יודעים ובטוחים שכבלים עושים הבדל גדול, שיותר רגישים להבדלים מינוריים (לטעמי) או שהמערכת שלכם יותר "שקופה", תנו הזדמנות לכבלים של מייפל-שייד. לחברה יש גם מוצרים יקרים מאד, אבל אולי תמצאו שהגעתם לסיפוקכם גם ברמת המחיר הנמוכה.

rnאני לצערי נהיה יותר סקפטי לגבי הכבלים, ועדיין מחכה למערכת, לכבלים ולהדגמה שתוכיח שהם יכולים לחולל מהפיכה. הכבלים שלי מייפל שייד במערכת שלי, לא עשו את זה. ולדעתי (ובטח לדעת רעיתי שתחיה) כבר הוצאתי מספיק כסף על המערכת, כדי שתחשב כ"רצינית".

rnאחרי הכבלים, התפנתי לבחון את חומר "הליטוש" של מייפל-אודיו ה- "Mikro-Smooth ".
rnהחומר נמכר היום בהרבה רשתות (צליל, DNM,…) כחומר ניקוי, שיפור צריבה והצלת דיסקים שרוטים ותקולים. החומר בא עם מטלית זעירה. לאחר ששמים טיפה או שתיים מהחומר על הדיסק, משתמשים במטלית המצורפת והיא דואגת להחדרת החומר לדיסק, מילוי החורים הזערוריים שיש בו, ושיוף השיכבה העליונה של הדיסק. rn


rnכמי שיש לו הרבה דיסקים שרוטים שחלקם שוכפלו במחשב לאחר שה sony scd-777es שלי סירב לקרוא אותם, החומר נראה כמתנה משמיים. חוק מספר 7 של האודיופיליה אומר, שככל שנגן התקליטורים יותר יקר, מספר הדיסקים ששיש לו בעיות לקרוא אותם, גדל. והגידול אקספוננציאלי למחיר.


rnאצלי כשהנגן האודיופלי נכשל בקריאה, ונתקע בכל track , מגיע הזמן בו יש לקחת את ה CD ולשכפל אותו בכונן המחשב "המחוXXן".

לכולנו כונן מחשב שעלה 50$ ובנוסף לנגינת דיסקים וצריבתם, גם קורא וצורב DVD ים, תומך ב 10 פורמטים, ומסכים לנגן ולשכפל כל מה שהנגן האודיופילי שעלה $$$ לא הצליח. הכונן הזה ישכפל או ינגן את הדיסק ללא השתהות.
rnלצערי, כל הדיסקים הסרוטים שלי, התחילו פתאום לנגן, כנראה מהפחד שאני אשתמש ב mikro smooth.
rnאני יודע שניב הצליח להחזיר דיסקים לתחיה באמצעותו, וההחלקה של שכבת ה CD והורדת מספר השריטות נראית בעין לאחר השימוש בחומר. אצלי הדיסקים סירבו לשתף פעולה ושבו לנגן במפתיע.

האם הmikro smooth משפיע על איכות הנגינה ?

rnכשיעקב ודודי הדגימו לי את תוצאת הטיפול היה נדמה לי שהטיפול עוזר. כשאני שיכפלתי מספר דיסקים ואח"כ השתמשתי ב mikro smooth כדי לשפר את הדיסק המקורי, לא שמתי לב לשינוי מול הגיבוי המקורי. כנ"ל כשטיפלתי בדיסקים לצריבה לפני תהליך הצריבה וגם לאחריו. החלפות תכופות של הדיסקים המטופלים לעומת הלא מטופלים, לא הביאו לשום שיפור מובחן.
rnאני לא רוצה וחסר כלים להכנס לויכוח האם טרנספורט / שיפור שיכבת הדיסק / עט ירוק / עינית הליזר /….. יכולים להביא לשיפור באיכות הנגינה. ראיתי לאחרונה מאמר שמנסה להסביר מדוע למרות שה DATA בתקליטור המקורי והמשוכפל זהה, במוזיקה יכולים להשמע שינויים בעלי משמעות. בואו נאמר, שאני הייתי ונשארתי סקפטי.rn


rnאם אתם מחפשים חומר ניקוי או דרך להחזיר דיסקים לתחיה, משהו שגם ישמור עליהם יותר טוב, אז לכו על ה mikro smooth של מייפל שייד. הוא אמור להמצא בהרבה נקודות מכירה וגם ניתן להזמינו מהאתר בארץ.
rnהדיסקים ישמעו יותר טוב ? your mileage may vary.

אז מה כן ?
rnאז זהו שיש. הדיסקים של מייפל שייד.
rnסוף הדרך !!!!!!
rnההוכחה האולטימטיבית, שהמקור הכי חשוב. והמקור זה לא הנגן, זה ה CD של ההקלטה.
rnהמוזיקה בLABEL היא בעיקר ג'אז ואמריקאית ולא תקלע לטעם כולם. מצד שני אני לא מאמין במוזיקת מעליות ודיסקים אודיופיילים. כנראה שגם פייר ספרי לא.
rnמדובר בדיסקים של מוזיקה אמיתית. גם אם לא התחברתי לכל הדיסקים ששמעתי, ההקלטה של כולם היתה באיכות נדירה.
rnאני אוהד גדול של מוזיקה ווקלית בכלל, ושירה בפרט. שמעתי מעט מאד הקלטות שהקול האנושי נשמע בהם כל-כך טוב. אולי דוגמאות ספורות בדיסקי הסמינרים שיש לי ממפגשי פורום תפוז.
rnהייתי שולח את החבר'ה של Chesky Records להשתלמות ב maple shade, כדי לראות איך עושים הקלטה.
rnוהכי טוב, האוצר הזה של דיסקים נמכר ב 89 ש"ח לדיסק, וללא תיאורים פלצניים של שיטות ההקלטה, הטכנולוגיות המיוחדות, ולמה SACD או HDCD או….. יותר טוב.

rnאז תעשו לעצמכים טובה.
rnלמייפל שייד יש המון מוצרים, שכדאי לכם לבחון אותם בעצמכם. אלו שבחנתי, לצערי לא הרשימו אותי, אבל אשמח להתבדות או לגלות שלאחרים הם כן ביצעו שיפור דרמטי.
rnבינתיים תתחילו מלנבור בקטלוג ההקלטות שלהם ולראות אם יש שם סגנונות מוזיקה לטעמכם. האיכות המדהימה מובטחת.

rnrn

דעה אחרת – ניב (ש.פ.ד)



כן – עבר הרבה יותר מדי זמן, אבל הגיע הזמן לכתוב.



יום אחד מגיע בועז לדירתי הצנועה ומביא עמו שקית עם מיני טובין – "תנסה ותדבר אתי". אז ניסיתי…



מדובר היה בשקית מלאה בציוד וודו קלאסי: כבלי רמקול, אינטרקונקטים, מעין "מצית" חשמלי וחומר לניקוי דיסקים וכמובן – אוסף קטן של דיסקים. חשוב לי להדגיש כי סקירה זו הינה סובייקטיבית, מתארת את ההתרשמות שלי מהמוצרים הספציפיים להם האזנתי ולא מתיימרת כלל להסיק מסקנות כוללות לגבי מוצרים מהסוג שנסקרים כאן.



כיון שבוודו אנו עוסקים, חשוב להתייחס גם לקנקן וכאן קיימת בעיה מסויימת. קיים בתחום השיווק מונח המכונה "ערך נתפס של בעלות" ובתחום זה נכשלים המוצרים כשלון חרוץ. בשקית מצאתי זוג כבלי רמקולים דקיקים, חסרי גימור או מעטה בידוד, קשיחים ובלתי נוחים לשימוש ודי מכוערים. בנוסף, האינטרקונקטים עונים לתיאור "מוזרים", והיו מאוד בלתי נוחים לשימוש בגלל הרצועות הנפרדות והרחבות שחיברו את שני ראשי האינטרקונקט.



עברתי להאזנה:



הבה נתחיל במצית – Ionoclast כפי שהחבה קוראת לו. בדיקה ראשונית העלתה כי הוא אינו בזבוז כסף גמור וכי הוא מצליח בקלות להדליק את האש במטבח. ניסיתי אותו גם בסמוך לדיסקים, לכבלים ולאינטרקונקטים, בהתאם להנחיות היצרן, ולא הצלחתי לשמוע שום הבדל בצליל לפני ואחרי השימוש במכשיר.



למעשה – "לא שמעתי הבדל" הוא מוטיב שעומד לחזור מספר פעמים בסקירה הזו – לא שמעתי הבדל בין האינטרקונקטים שלי (Audioquest Ruby) ל- Omega Mikro Planar שקבלתי לבדיקה. הבדלים לא נשמעו אצלי בבית (חיבור בין Rotel RCD-991ו- Audiolab 8000Q+M) וגם לא אצל שותפי לסקירה בועז.



לא שמעתי גם הבדל בצליל בהשוואת כבלי הרמקול Golden Helix לכבלי ה- Monster הסתמיים והזולים בהם אני משתמש. השוואה זו נערכה גם אצל בועז, אצלו מתג A/B אפשר השוואה ישירה ונוחה בין שני זוגות כבלי הרמקול ולא ניתן היה לזהות בהאזנה את ההחלפות.



החומר לניקוי דיסקים Mikro-Smooth אכן מבצע את תפקידו, לפחות באופן חלקי. בהיותי אב גאה, מצויים בביתי לא מעט דיסקים שאינם ניתנים עוד לקריאה במכשיר ה- CDP שלי. ליטוש של שניים מאלו השיב אותם לשימוש לשימחתו הרבה של בני הצעיר. ניסיתי להשתמש בחומר על דיסקים תקינים, ואני מודה שלא שמעתי הבדל בצליל, אבל גם מודה שבשל משך הזמן הגדול יחסית הנדרש לליטוש הדיסק – השוואה אמינה לא היתה אפשרית. אני מניח כי במידה והמוצר אכן משפר את איכות הקריאה של הדיסק – ההבדל הנשמע יהיה קטן מאוד.



לבסוף אנו מגיעים אל הדיסקים – אמנם לא היה מדובר בכוס התה שלי, אבל אין ספק כי מדובר בהקלטות מהטובות ששמעתי מעודי!


7:00
  /  
3.5.2006
  
נכתב על ידי: rnboazjrn נערך על ידיrnדרור אנגל

1