JM LAB FOCAL 806 SIGNATURE בסקירה

rnחבר טוב אמר לי לא מזמן :" מה יש לכם עם ה-"JM LAB" האלו , כל היום מדברים רק על ...

7:00
  /  
30.04.2006
  
byrdparisrnrnנערך על ידיrnדרור אנגל

ההיפ הגדול של "JM LAB" בעולם כנראה שלא היה דבר של מה בכך ,קלישאה נהיית קלישאה כאשר דבר אמיתי הופך לשגרה . אותו המצב כנראה שקרא גם לחברה הצרפתית הנהדרת הזאת, שאת הרמקולים שלה מכירים כיום בכל העולם כחברת HIGH END אמיתית ולאו דווקא בגלל סדרת האוטופיה שלה.rn

חבר טוב אמר לי לא מזמן :" מה יש לכם עם ה-"JM LAB" האלו , כל היום מדברים רק על המוצרים שלהם ."rnעניתי לו :"כאשר תשמע את הרמקולים בסדרות הגבוהות שלהם תבין למה ההיפ כזה גדול ולא בטוח שתחשוב על משהו אחר מלבדי הם" , כמובן שהגזמתי אבל הוא הבין את הרעיון הכללי וגם אתם .rn

לאחר חודשים רבים של דיבור בלתי פוסק ותעסוקה על החברה הנל בעקבות המחירים התחרותיים שנהיו בארץ בגלל כניסת והחלפת דגמים נוספים ברפרטואר של FOCAL" "החלטתי לאחר ששמעתי רבים מהרמקולים שלהם בסדרות השונות להביא לפניכם סקירה על אחד מהרמקולים שלדעתי הוא התמורה הגדולה לכסף ונהניתי מאיכותו בכל צורה אפשרית .rnה "BANG FOR THE BUCK הי גדול שנתקלתי בו בזמן האחרון בתחום הרמקולים לפחות .rn

כמובן שבשביל לבחון למעשה את הרמקול כדי ליצור כתבה נאותה ורצינית השאלתי זוג חדש של COBALT 806S"" לביתי , להאזנה ממושכת עם מיטב המוסיקה האודיופילית "והרגילה" שברשותי .rn


קצת טכני :rn


rnהרמקול הוא בפורמט המדפי stand mount או book shelf איך שתרצו לקרוא לו במידות של
385X220X278 H-L-P
הרמקול הוא 2 WAY והבס מחוזק בעזרת בס רפלקס קדמי !.
התיבה מתוכננת בקפידה מחומרים איכותיים במיוחד ובגימור מדהים . החברה, בזמן השקת הרמקול (הסדרה כולה), החליטה על 3 גימורים שיהיה אפשר לבחור מהם. לאחר שנה הוציאה את דגם ה S
עם גימור מיוחד של REAL WOOD VANEER בצבע דובדבן מקסים .
הטוויטר של הרמקול בא מסדרת האלקטרה כולל השיפורים שפוקל הכניסה בסדרה הנ"ל , דיאפרגמה במצב הפוך מטיטאניום הכול דמפר מיוחד שמפלטר רסונאנסים ב-HF הקשים ביותר .

הדרייבר הראשי הוא בגודל של 6 וחצי אינצ' אשר עשוי מחומרים מיוחדים ובצורת ה W ,פיתוח עצמי של חברת "JM LAB" לדרייברים שהיא בונה לעצמה (כאמור פוקל).
החומרים שמרכיבים את הדרייבר הנל הם 2 שכבות של פיבר גלאס אשר מופרדים בספוג קצת מיוחד כאשר הכל דחוס בקומפרסיה בטמפרטורה גבוהה בשילוב דבק אפוקסי מיוחד .
תכנון זה גורם לדרייבר להיות בעל מסה נמוכה ביותר אך עם חוזק ותכונות אלסטיות גבוהות מאד .
הבס רפלקס מורכב בסדרה הזאת מקדימה כדי ליצור חוזק ותגבור בתדרים הנמוכים ולשפר את הדרגות הללו בעזרת ניקוז אוויר באופן אופטימאלי .
הרמקול שוקל כמעט 9 קילו ליחידה ואצלי מיקמתי אותם על הסטנדים שלי "ATACAMA NEXUS 6" rnהמלאים בעופרת וחול לשם ייצוב .
הטוויטר ברמקול נחתך עיי הקרוס ב KH2.5 מה שנותן סינרגיות מושלמת בין תדרי המיד והטראבל ברמקול הזה .
בסדרת ה "COBALT" ומעלה, JMLAB"" הכניסו פילטר מיוחד ברמת הקרוס שמטפל בבעיות פאזה וכאלו הנקרא OPC optimum phase crossover rnהטכנולוגיה בעקרון מתיימרת לבטל כל בעית אוברלאפ על הדרייברים ובעיות של פאזות הפוכות .
לדעתי זאת אחת הסיבות שאפשר להעמיד את הרמקולים בקלות שכזאת .

הקרוס בנוי מרכיבים מצוינים ואיכותיים . החברה אפילו לא חסכו מאיתנו לראות את הקרוס היפיפה שלהם ומאחור הרכיבו חלון קטן מפלסטיק אקרילי שקוף כדי שנוכל לראות את הסלילים של JM LAB בקרוס . רעיון מדליק ויפה .
סדרת ה ""COBALT ממוצבת בתחילת עקומת ה-HIGHEND של החברה, בפער ניכר מסדרת ה BUDGET של פוקל ("CHORUS" הזולה ביותר( ולפני הסדרה החדשה שנכנסה בתחילת השנה באופן רשמי "PROFILE" , שבעזרת כתפיים רחבות התברגה במיקום הזה בין ה "COBALT" לסדרה החדשה אלקטרה 1000 BE שהחליפה את האלקטרות הישנות יותר …(בגלל החלפת הדגם של האלקטרה ראינו ושמענו רבות עליהם בגלל המחיר המצוין שהם נמכרו בארץ עקב כך).
rnכמובן במעלה האולימפוס מצוי ה GRAND UTOPIA BE בתמחור של קצת יותר מחצי מליון שקל בארץ .


SOUNDrn

בחזרה לחבר הקטן –""COBALT 806S rnהרמקול הוכנס לסלון שמידותיו הם 3X6 מלא בכל טוב וברמה אקוסטית סבירה + , אין גלים עומדים או החזרים של תדרים גבוהים אשר קופצים מהקירות .
יש שטיח לכל אורך החדר וספות בד גדולות . ויטרינות ארוניות וכו' ממלאות את החדר לבין יהיה חללים מיותרים שגלים יוכלו להתחבא שם.
החדר מאוזן ביותר מהבחינה הזאת ואפילו מכרתי את ה- RC שהיה לי בסלון הקודם , פה לא הייתי צריך אותו .
הרמקולים נעמדו על סטנדים של "ATACAMA" וניגנו כשבוע ימים לפני ההאזנה קריטית לכתבה זאת ..
הרצת BREAK In מיוחדת לא נעשה מפני שחשבתי עם הרגלי ההאזנה שלי של 6 שעות בממוצע ביום,rnה 50 ומשהו שעות יספיקו לספקנים שבניכם …

הסלון שלי נראה פסיכולוגית גדול על הרמקולים המדפים הללו (הסידור הוא לאורך ולא לרוחב כפי שבדרך כלל בסלונים ממוצעים מסדרים).ולדעתי הרבה מכם הייתם דווקא בוחרים ברצפתיים בינוניים .rn

הרמקול הקטן הפתיע בשליטה שלו על התדרים הנמוכים והבס היה פשוט מלא חיים והדוק מספיק כדי לחוש בו תחת כריות הספה .
"JMLAB" מצהירים על הענות של 50hz-20khz ב -+3 די בי וירידה של עוד 5 הרץ ל 45 הרץ ב -+6 די בי , כמובן שעם מיקום בחדר וסידור החדר אפשר לרדת קצת יותר אך ברול אוף שכזה שהמדידות שוליות .
כל אלו לא הפריעו לתחום התחתון לתת מהרמקול הזה כל מה שבעיקרון צריך למוסיקה טובה להיות מאוזנת ויפה .
איני יכול להגיד שבשלבים מסוימים לא הייתי מייחל לעומק או בעיטה בריאה מ- 30 הרץ בריא, אך הכמות שלזה ייחלתי מול ה + של רמקול מדפי ברמה שכזאת לא הדירה פעולות אוזן מאוזניי .
הפורט הקדמי עוזר במיוחד בהעמדת הרמקול במרחבים צפופים יותר ואפשר אפילו למקם אותו בספריה מלאה בספרים וחפצים אחרים ועדיין לצפות שישמע טוב מאד .

תדרי המיד והטראבל של הרמקול הזה פשוט פתוחים בצורה שלא תאמן , הרמקול מאד מפורט ואנאליטי rnובשל כך רגיש מאד להגברה המשולבת עמו. לדעתי עדיף להתאים לרמקול הגברות מאוזנות מאד או לחילופין חמות כדי לאזן את החדות המאופיינת עם הרמקול .
הרמקול נבלע בחדר וכמעט נעלם מעיני המאזין בצורה כמעט מושלמת בכל סגנונות המוסיקה שניגנתי דרכו .
כל מושגי האודיופיליה השגורים בפי הגיחו בפורמט של פרקטיקה לשם הבדיקה, ולמבדק ההאזנה של הרמקולים השונים כמו כן לבדיקה זאתי.

אימג, סטיג', דינאמיקה, מיקרו ומאקרו יכולת העמדה עומק גובה ושילוב האלמנטים והרמקול במרחב ההאזנה .
שילוב הדרייברים בעזרת הקרוס היה פנומנאלי והרמקול נשמע כמקשה אחת אשר מייצרת מוסיקה ולא חלקים המייצרים תדרים בתחומים שונים ., הסטייג' היה רחב כפי שהעמדתי את הרמקול ולעיתים אפילו שבר את הגבולות של התיבה , האימג' היה לדעתי הדובדבן שבקצפת והנק' החזקה של הרמקול .
הכלים היו מסודרים בחלל שבין הרמקולים ואפשר היה להצביע עליהם בהבדל של ס"מ בודדים מה SWEET SPOT .
כמו כן עומק והגובה של הסטייג' שהגיח מהרמקול היה מדהים , לאחר 2 העמדות הגעתי לאופטימום אצלי בחדר עד שהסטייג' והאימג' היו ריאליסטים ביותר .

בטריו של באך לכלים עתיקים היה אפשר ממש לשים לב להבדלי הגובה בין הכינור (גובה כתף) והויולה דה גמבה (גובה מפשעה), את הלוטה היה אפשר להרגיש וממש "לראות" שהיא ממוקמת משמאל לכלי הקשת באופן שלא משאיר שום ספק איך התיישבו הנגנים בעת ההקלטה .

הרמקול יוצר אמביאנט וריאליזם ישירות לחדר ההקלטה בכל דיסק או תקליט שניסיתי את הרמקולים הללו …rnבהקלטות אולפן היה אפשר לחוש בחדרי ההקלטה ובמיקום המיקרופונים (במקרה שלי גם בסוג המיקרופון המקליט ובמספרם לפעמים) בהקלטות חיות של קונצרטים או הופעות רוק היה אפשר לחוש מיד באולמות או באצטדיונים אשר הוקלטו המדיות.
כבר היה לי הרגל לנסות לנחש באיזה אולם קונצרטים אותה הקלטה הוקלטה לפי רמת האקוסטיקה והריוורב הטבעי שנוצר סביב המוסיקה .
הכלים תמיד מסודרים מצוין והיה אפשר לחוש בקבוצות הלכים במרחב לפי מיקום ישיבתם וצלילם .

הרמקול נותן חווית האזנה מצוינת לריאליזם המוסיקאלי אך לא מוריד מהרגש הפלאש וההתערבות במוסיקה עצמה .
ניסיון לשחזר חליל צד בקונצ'רטו לחליל מעת מוצארט בביצוע של שרון בצאל בהוצאת BIS SACD rnהיה פשוט וקל עבור הרמקולים של JM LAB כל הנואנסים נשימותיה ואפילו הרוק על שפתיה של שרון היה מורגש ויצר תחושה שהיא עומדת בחדר.

בקונצ'רטו יש קטעים שהחליל ממש מצפצף בתדרים מסוימים והרמקול פשוט יוצר את זה ללא כל קושי אך עם ריאליסטיות מקסימאלית .
כל התזמורת מאחוריה נשמעת מצוין והשילוב בהקלטה יוצא מהרמקול ללא כל קושי .

לאלה שסובלים מרמקולים חדים מאד ומבעיות בתדרים הגבוהים יכול להיות שהרמקול יהיה קשה להאזנה ארוכה אך לדעתי יש כאלו שקשים יותר ממנו הוא עדיין לא מחריש או חורק אוזניים כמו דוגמאות רבות אחרות .
לאלו הייתי ממליץ על הגברת מנורות או מגברים עם איפיוניים "חמים" יותר. rn

בתחילת הקטע ה4 בסימפוניה ה 8 של דבוג'אק יש תרועת חצוצרות , סקשיין קבוצת הנשיפה ממתכת עולה על רגליה ופשוט פורצת בפראזה אימתנית בדיבי גבוהה בתדרים גבוהים באוקטבה הלפני אחרונה בכלי , זה פשוט הרעיד את הסלון שלי עד כדי כך שאישתי פשוט צרחה עלי מאזור המטבח "וואי קרעו לי את האוזניים החצוצרות האלו " rnעניתי לה : שמעת פעם חצוצרות מנגנות את זה בחדר ? זה נשמע בדיוק כך !! והעלתי חיוך ענק על פרצופי .

סגנונות מוסיקה נוספים נשמעו דרכם בימים שבאו לאחר מכן מג'אז קליל , טריו פסנתר קונטרבאס ותופים עד ל BIG BANDS אימתניים של 16 נגנים.
הדאבל בס נשמע מוסיקאלי וחמים עם גוף עבה ושומעים את הליכת ומשיכת האצבעות על המתכת וצביטת יד ימין בתחתית המיתרים .
תופים נשמעים שוב ריאליסטים ביותר ועמוקים בסטייג' כמו שהם אמורים להיות .
על כלי נשיפה דיברנו בקלאסי. בג'אז נשמע בדיוק כך . סקסופון שמלווה את החצוצרה של צ'אט בייקר נשמע באופן פוער עיניים ואוזניים , פלטתי מיד לאחר שהתחיל לנגן " ככה צריך סקסופון להישמע מרמקול ולא מילימטר אחרת .

בדיסק מיוחד של BIG BAND מניו יורק שמנגנת קטעים של זאפה בעיבודי ג'אז נשמעה פשוט מצוין הטרומבון יחד עם כלי הנשיפה האחרים נשמעו ריאליסטים קוהרנטי ואחוזים במציאות. כמו כן כלי ההקשה והגיטרה שפשוט עשתה כיף לכל אורך האלבום .
אלבומים נוספים נשמעו דרכם כמו פאט מת'יני , קולטריין , דיוייס, מונק ,ביג בנד של קווינסי ג'ונס ועוד ועוד …
מהקלאסי שמעתי אפילו יותר …
גם במטאל ובפרוג נוסו הרמקולים וגם שם לא הבהבו במיוחד כדי להראות על מאמץ להרים את המשימה לרמה שהם מסוגלים .


לסיכום :rn

הרמקול שולט בכל התדרים למעט הנמוכים ביותר אך לא מסגיר את מידותיו הקטנים ברמת הנפח והבס המצוין שהוא מייצר , הדרייבר בשילוב הבס הרפלקס נותנים תפוקה יפה מאד באזור הזה .
התדרים הגבוהים יותר, המיד והטראבל פתוחים מאד וזה יוצר תחושה של פירוט רב, מה שמתברר כנכון ביותר במקרה הזה .
אימג'ינג וסטיג'ינג נהפכים ריאליסטים ביותר בהעמדה טובה של הזוג. גובה ועומק הכלים מוגדרים ביותר מה שמשפר מבחינתי את חווית ההאזנה הכוללת .
הרמקול הינו קטן מידות אך לא פצפון ושוקל כמעט 9 קילו ליחידה.

הרמקול עלול להיות רגיש להגברות קרות או חדות במיוחד ועצתי היא לשלב אותו עם הגברות יותר חמות ומאוזנות .
הרמקול נציל כ- 90 דיבי ומתחיל בעכבה של 8 אום אך יורד עד ל-3 (!).

גימור הרמקול מתאים לצרפתים , עץ בשילוב עם חומרים שונים מראה קלאסי משולב באינדסטריאל.
הגימור שהרמקול שהיה אצלי נקרא סיגנצור והוא בפיניש של עץ אמיתי בצבע דובדבן מקסים ביופיו .
הגימורים האחרים שמוצעים בסדרה זו נראים נפלא גם כן .

הקרוס בנוי מרכיבים מציוניים וכבר בסדרה זו JMLAB הכניסה את טכנולוגית ה OPC שלה לקרוס של הרמקול אשר עוזרת בהעמדה טובה של הרמקול ובבעיות שעלולות לצוץ עם רמקולים אחרים , כגון היפוך פאזה בגלל בעיות מיקום ובעיות אקוסטיות שונות .

התמורה לכסף בתמחור ח"ול של המוצר (1400$) היה לפני שנתיים אחד הטובים שהיה אפשר למצוא והיום בתמחור של 1099$ (בגלל כניסה והחלפת דגמים בחברה) הוא טוב עוד יותר .
המחיר בארץ עומד כמעט על 6 אלף לזוג המדפים הללו ,במבצעים לחברי האתר והמועדון ניתן לקנות את כל סדרת COBALT (806,816,826) כבמעט חצי ממחיר המחירון .

לדעתי סדרת ה COBALT של החברה הצרפתית JMLAB נותנת BANG FOR THE BUCK מדהים !rnוהרמקולים כבר ברמת ה HIGH END למי שלא רוצה להתפשר על איכות אך גם הכיס אינו מרשה על הוצאות של 5K$ ומעלה .

בגלל התכונות הסוניות , הגימור והעיצוב האירופאי יחד עם המחיר הנמוך יחסית לתמורה אודיופילית שכזאת – קשה מאד לנצח את הזוג 806S בתקציב שלו .
בטח ובטח לא במחירי מבצע שלעיתים הם יכולים להופיע .

הרמקול הוא פשוט תאווה למאזין ולמתבונן .


אני רוצה להודות במיוחד לאורי יפה מאולפני אבי יפה בירושלים שהיה אדיב מספיק להשאיל לי את הזוג rnלהאזנה ארוכה לשם כתיבת הסקירה rn


המערכת המחוברת לסקירה : rn

מקורות :
CDP VINCENT SD-S2 , MARRANZ CD 5400
DVD PIONEER 575-SACD
TT – PRO-JACR RPM 5 +GRADO RED PRESTIGE (סקירה בקרוב)
HP LAPTOP

מגבר :
POWER VINCENT 2 CH SP 331 HYBREED

פרא:
VINCENT SA 31 HYBREED
CAMBRIDGE AUDIO PHONO STAGE 540P

סטנדים :
ATACAMA NEXUS 6
DIY HDF STAGE FOR THE COMPONENTS . ]

כבלים :
אינטרקונקט של LABOGA ,VIVANCO, AQUA
כבלי רמקולים : VDH CLEAR WATER+AQUA CONECTORS

רמקולים :
CRYSTAL AUDIO PRISMA 2 , FOCAL JMLAB COBALT 806S
MOREL BI2 SETrn

רכיבים נוספים :
PROJECT SPEED BOX MK2


7:00
  /  
30.4.2006
  
byrdparisrnrnנערך על ידיrnדרור אנגל

1