מבוא למערכות סטריאו וקולנוע ביתי – חלק ה' ואחרון

אנטולי מרדכי מציג בפנינו סדרת כתבות מקיפה על מערכות סטריאו וקולנוע ביתי , להלן חלק ה' ואחרון בסדרהrn

7:00
  /  
14.04.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי (anatoli15) rnrnנערך על ידיrnדרור אנגל

rnאיך אני מרכיב וממקם את המערכת בחדר ההאזנה שלי?
rnלאחר האזנה ממושכת למערכת בחנות, אנשים רבים מגלים כי הצליל שהמערכת מפיקה אצלם בבית שונה מאוד, בדרך כלל לרעה. לכן צריך לדעת כיצד למקם את המערכת נכון, כיצד לחבר את המערכת בצורה הטובה ביותר, וכיצד לדאוג שהחדר יתאים כמה שאפשר למערכת אודיו – סטריאו או קולנוע ביתי.rn

rnהשלב הראשון הינו מיקום הרמקולים בחדר. מומלץ לא למקם את הרמקולים בצמוד לקירות, ובעיקר לא בסמוך לפינות החדר. הסיבה לכך היא פשוטה, החזרות. הקירות מחזירים את הגלים אשר הרמקולים משדרים לעברם, והתוצאה הינה צליל לא מאוזן. רמקולים עם באס-רפלקס אחורי כנראה שידרשו מרחק גדול יותר מהקיר. עם זאת רמקולים מדפיים מסוימים בעלי פיר אחורי יוכלו לקבל תגבור ניכר בבאס אם ימוקמו במרחק של עשרות בודדות של סנטימטרים מהקיר האחורי. נקודה חשובה נוספת במיקום הרמקולים היא שבירת מקבילות. במידה ויש לנו חדר מרובע עדיף יהיה לא למקם את הרמקולים בצורה סימטרית ביחס לחדר אחרת נקבל החזרות רבות יותר, וכתוצאה מכך תופעה ידועה של גלים, התאבכות. תופעה זו תניב צליל מאוד לא מאוזן.rn

rnלאחר שדאגנו למקם את הרמקולים על פי התנאים בחדר, ישנם שני דברים אחרים שחובה לבדוק לפני שמחליטים על מיקום סופי של הרמקולים. הראשון הינו המרחק בין הרמקולים, והשני הינו הזוית של הרמקולים ביחס למאזין. כל אחד מאילו יגרום לשינוי ניכר ביכולת המערכת לשחזר במה רחבה ועמוקה מספיק, וביכולת המערכת להפיק צליל ממוקד. כל שינוי שכזה חייב להיבדק על ידי האזנה למספר קטעים מוזיקליים (אשר אסור שישתנו בין בדיקה לבדיקה בכדי לשמור על בחינה אובייקטיבית), עד אשר מגיעים לתוצאה הרצויה (שלב זה כמובן שיתבצע עם סיום הרכבת המערכת).rn

rnשלב הבא בהרכבת המערכת הינו מיקום הציוד האלקטרוני וחיבור כל הרכיבים יחדיו. את רכיבי ההגברה, המקור, ושאר הציוד במידה וקיים כדאי למקם על גבי מעמדים שמתאימים לצורך זה. לא חובה להשתמש במעמד "אודיופילי" יקר במיוחד, למען האמת, ניתן גם להשתמש במעמד שלא יועד לכך תחילה במידה והוא עומד בדרישות המתאימות. מעמד מתאים למערכת יהיה כזה שיצליח לבודד את המערכת עד כמה שניתן מהרעידות החיצוניות שמייצרים הרמקולים.rnהכבלים שיחברו את רכיבי המערכת יכולים לשנות את הצליל בצורה ניכרת, לכן לא כדאי להזניח גם תחום זה. כבלי אינטרקונקט (מחברים בין רכיבי המערכת האלקטרוניים) לא ניתן לבחון כלל על פי מראה חיצוני שכן יצרנים רבים משתמשים בכבלים גרועים ומצפים אותם בגומי יפה בכדי להקנות להם מראה "מקצועי". כבל אינטרקונקט טוב יהיה בעל סיכוך ובידוד איכותיים בכדי שהאות המועבר על גביו ישתנה כמה שאפשר פחות. גם הכבל בו נעשה שימוש בכדי לחבר את הרמקול ישפיע מאוד על הצליל. בהתאם למחיר המערכת והסכום אותו אנו רוצים להשקיע בכבלים אילו, אין חובה לרכוש כבל יקר ממותג מוביל. עם זאת, חובה לדאוג לכך שהכבל יהיה עבה עד כמה שאפשר. כבל בקוטר 4 מ"מ סטנדרטי יעלה לא יותר מ-15 שקלים למטר, וכדאי להשקיע בו שכן ההשפעה שלו תהייה מכרעת.rn

rnלבסוף, לאחר שהמערכת מוקמה וחוברה כראוי, השלב האחרון לדאוג לו הוא ההתאמה של החדר להאזנה – אקוסטיקה. הטיפול באקוסטיקת החדר יכול להתבצע במספר כלים, פאסיביים ואקטיביים. כלים פאסיביים יהיו עצמים אשר מטרתם לשבור ו/או לבלוע גלים. ישנם לא מעט חומרים בשוק אשר מיועדים למטרה זו, כל אחד מהם פועל במיטבו על תחום תדרים שונה, ולכן יש לדאוג כי החומר בו נבחר יתאים לתדרים הבעייתיים בחדר ההאזנה שלנו. גלים עומדים בתדר נמוך יהיו קשים מאוד לבליעה ונזדקק לכמות גדולה של חומרים בכדי לטפל בהם, לכן שבירה של גלים אילו תהייה בדרך כלל פיתרון מעשי יותר. חשוב לדאוג לא "לייבש" את החדר יותר מדיי שכן ההחזרות הינן הכרחיות לצורך הקניית צליל "חיי" ועומק לבמה שהמערכת משחזרת. טיפול מוגזם באקוסטיקת החדר יכול להיות גרוע לא פחות מחוסר טיפול כלל. כלים אקטיביים לטיפול באקוסטיקה החדר הינן מערכת Room Correction. מערכות אילו בוחנות את ההחזרים בחדר על ידי מיקרופון שממוקם בנקודת ההאזנה, ומשנות את האות הנשלח מהמקור אל שלב ההגברה כך שהצליל הסופי שמתקבל בחדר יהיה מאוזן יותר. בשנים האחרונות מערכות אילו נהיות זמינות יותר במחירים אטרקטיביים יותר, וכיום גם מספר רסיברים המיועדים לקולנוע ביתי כוללים מערכות שכאלו.rn

rnלאחר המסע הארוך בדרך לנירוונה האודיופילית, הדבר האחרון שיש עלינו לבצעו הוא להתיישב בנקודת ההאזנה שלנו, להינות מפרי עמלנו.rn


7:00
  /  
14.4.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי (anatoli15) rnrnנערך על ידיrnדרור אנגל

1