מבוא למערכות סטריאו וקולנוע ביתי – חלק ד'

אנטולי מרדכי מציג בפנינו סדרת כתבות מקיפה על מערכות סטריאו וקולנוע ביתי , להלן חלק ד' בסדרהrn

7:00
  /  
04.04.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי(anatoli15) rn נערך על ידיrnדרור אנגל

rnאיך אני יודע איזו מערכת אני צריך?
rnכשעומדים בפני החלטה איזו מערכת לרכוש, האם זו תהייה מערכת צליל היקפי או מערכת סטריאו, האם כדאי להשקיע בכל הרמקולים באופן שווה או בקדמיים יותר מכולם, יש להחליט מה יהיו השימושים של המערכת.rn

rnמערכת אשר תיועד לסטריאו בלבד, כדאי שתכלול נגן CD ייעודי, מגבר סטריאו נטו (בין שיהיה מגבר משולב, או קדם-מגבר יחד עם מגבר הספק), וזוג רמקולים אחד בלבד בתור בסיס. מעבר לרכיבים אילו, חלק יוסיפו ממירים איכותיים, קדם מגבר ועוד.rn

rnמערכת אשר תיועד לסראונד תצטרך לכלול נגן DVD בתור מקור, מגבר רב ערוצי, ואת המפענחים הדרושים לנו. ברוב המיקרים הרוכשים מסתפקים במפענחים אשר נכללים ברסיבר שלהם, עם זאת אנשים מסוימים משקיעים ממיטב כספם במפענחים חיצוניים מתקדמים יותר. מערכת סראונד תכלול גם מספר רב של רמקולים, בד"כ 5 וסאב-וופר, אם כי ניתן להרכיב מערכת זו גם עם 4 רמקולים, 6 רמקולים, ואף 7 רמקולים, וניתן להרכיבה גם ללא סאב. הכל תלוי בתוכן לו עומדים להאזין.rn

rnזהו כנראה המקום המתאים ביותר להסביר על המפענחים השונים אותם תרצו שיהיה לכם במערכת הסראונד שלכם. שלושת המפענחים הנפוצים מכל הינם ה-Dolby-Digital, אשר מגיע אלינו ממעבדות Dolby, ותומך בקידוד ב-5.1 ערוצים ברזולוציה של עד 20 ביט ובתדר דגימה של עד 48קילו-הרץ. המפענח השני היא ה-DTS (Digital Theatre System) אשר תומך ב-5.1 ערוצים גם כן, אך תומך בקידוד ברזולוציה של 24 ביט בתדר דגימה של 96 קילו-הרץ. המפענח השלישי הנפוץ ביותר מגיע אלינו גם הוא מבית Dolby, ועונה לשם Dolby Pro-Logic. בשונה מהשניים הקודמים, מפענח זה אינו תומך בצליל היקפי אמיתי, אלא בעזרת עיבודים שונים לאות מתרגם שידור סטריאופוני לצליל היקפי. ישנם גם מפענחים שונים אשר נפוצים פחות כמו ה-DTS ES, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus ועוד.rn

rnלאנשים אשר יעדיפו לרכוש מערכת אשר תשמש הן להאזנות לצליל היקפי והן לסטריאו, כדאי להשקיע על פי התקציב הנתון ויחס הזמנים בהם תשמש המערכת להאזנה למוזיקה לעומת בהם תשמש להאזנה לצליל היקפי. אנשים אשר יעדיפו לרכוש מערכת אשר תיועד יותר לסטריאו יעמדו בפני שתי אפשרויות אשר תלויות בתקציב הנתון שלהם. אפשרות אחת היא לרכוש מערכת סראונד עם DVD בתור מקור, ורסיבר קולנוע ביתי בתור מגבר, אך להשקיע סכום גדול יחסית ברמקולים הקדמיים אשר יהיו בשימוש בהאזנה למוזיקה. לאילו אשר נתברכו בתקציב גבוה יותר כדאי לשקול קנייה של נגן DVD פשוט יחסית לצד CDP מתקדם יותר, וקנייה של רסיבר קולנוע ביתי לצד מגבר סטריאו חזק ואיכותי יחסית (אשר ניתן לחבר במקביל לקולנוע הביתי וכך לנצל את עליונותו גם בעת צפייה בסרטים) אשר יחובר לקדמיים בלבד. בצורה זו מקבלים מערכת סטריאו טובה אשר בעת הצורך גם יכולה לשמש בחלק ממערכת סראונד שלמה.rn

rnאיך אני בוחר את החלקים מבין ההיצע שיש בשוק?
rnבעת בחירת החלקים ישנם כמה כללי אצבע ברורים ביותר. הראשון, לא קונים שום דבר בלי לשמוע באוזניים שלנו. השני, בוחנים רכיבים תמיד בסביבה קרובה כמה שאפשר לזו שתהייה בבית. בין שמדובר בהרכבת המערכת בבית לפני הקניה, ובין שמדובר בהגעה להאזנה בחנות עם הציוד שכבר יש לנו במערכת. כל רכיב ישמע שונה לגמרי בכל מערכת וחדר. לבסוף, כשבוחנים מערכת, חובה לבחון אותה עם דיסקים באיכות גבוהה כמה שיותר אשר אנו מכירים בצורה טובה ביותר. בחינה של מערכת עם דיסק צרוב באיכות ירודה (אין שום בעיה טכנית לבצע העתקה של דיסק 1:1), או עם דיסק שלא שמענו בערב היא לא בחינה אלא האזנה סתמית.rn

rnישנן דעות שונות בנוגע לנושאים של איזה חלק הינו המכריע ביותר, איזה חלק יש לרכוש ראשון, וכמה להשקיע בכל רכיב. גישה אחת טוענת שיש להתחיל מהמקור שכן האיכות שלו תקבע את הרף של המערכת כולה. דעה אחרת טוענת כי יש להתחיל מהרמקולים שכן הם יקבעו את אופי הצליל הסופי. אחרים טוענים כי קודם יש לבחור את ההגברה הדרושה ולאחר מכן להתאים לה את הרמקולים, שכן לא כל מגבר מסוגל להניע כל רמקול כראוי. מעשית, אם נבדוק מערכות שנבדוק בכל אחת מהגישות, ישנן מערכות מעולות, וישנן מערכות גרועות. ניתן להרכיב מערכת מעולה בכל אחת מהגישות כמו גם מערכת גרועה על פי כל אחת גישות.rn

rnבכל הנוגע לתקציב הנפרד שיוקדש לכל חלק, גם כאן הדעות חלוקות. בעוד אחדים טוענים כי יש להשקיע באופן שווה בכל אחד מהרכיבים, אחרים טוענים כי כחצי מהתקציב צריך ללכת לרמקולים והשאר להתחלק שווה בשווה בין המגבר למקור. בכל רכישה של מערכת, יש לזכור להשאיר סכום נכבד גם לחיווט. חיווט טוב יכול להשפיע על המערכת רבות. בכל הנוגע לרמקולים יש לבחור לכל הפחות בכבלים עבים ככל הניתן וקצרים ככל הניתן בכדי להפוך אותם "לשקופים" כמה שאפשר מבחינת המערכת. את קבלי האינטרקונקט (המחברים בין המקור למגבר) יש לבחור לפי אורך קצר ככל הניתן, וסיכוך איכותי כמה שאפשר.rn

rnבכל בחינה של מערכת כדאי להגיע עם חבר אשר יש לו רקע כלשהו בנושא, ויש לנו "קבלות" ליכולות ההבחנה שלו בפרטים. אדם בעל רקע בתחום יוכל לבחון דברים כמו במה, מיקוד, פירוט, רזולוציה ועוד, בצורה טובה יותר מאדם אשר חדש בתחום. עם זאת, כדאי לזכור כי לכל אדם שמיעה שונה לגמרי עקב מבנה שונה של האוזן, וטעם שונה במוזיקה. לכן כדאי לקחת את דבריו של החבר בעירבון מוגבל, ולזכור שאנו אלה שיצטרכו לחיות עם המערכת בעתיד, ולכן הצליל שלה צריך להיות לטעמנו. כדאי גם לזכור, שהמערכת תישאר אצלנו זמן רב, ולכן כדאי לעבור על מגוון רחב כמה שאפשר של רכיבים, ולשמוע אותם במשך פרקי זמן ארוכים יחסית ואם ניתן גם יותר מפעם אחת. הסיבה לכך היא שבהאזנה ראשונית מערכות מסוימות ייצרו בנו אפקט של "וואו" בעוד מערכות אחרות לא יעשו זאת. עם זאת, לאורך זמן ייתכן ונגלה כי המערכת הראשונה למרות היותה מרשימה תחילה הינה מתישה להאזנה ונמצא עצמנו מאזינים לה פחות ופחות, בעוד המערכת השנייה תישמע מרשימה יותר ויותר מפעם לפעם ונמצא עצמנו מגלים בה תכונות חיוביות (אם כי יכולות להיות גם שליליות) אשר לא הכרנו בעבר.rn

rnבעת כל קנייה של מערכת, כדאי מאוד לבחון את ההיצע בשוק המשומשים, בתחום הרמקולים בעיקר. רמקולים טובים יעבדו שנים רבות, ולעיתים אף עשורים רבים עם טיפול מינימלי אם בכלל. עם תג מחיר אטרקטיבי הרבה יותר משל מוצר חדש, ומצב מכני מעולה, רמקולים משומשים יכולים להיות מציאות. בכל הנוגע לרכיבים משומשים אחרים כמו מגברים ומקורות, גם במקרים אלו שוק המשומשים מציג מציאות, עם זאת במקרים אלו כדאי להתייעץ יותר מכל עם אנשים אחרים בכדי לעמוד על אמינות המוצר שאתם עומדים לרכוש וקלות/עלות התיקון שלו במידה ונזדקק לו.rn


7:00
  /  
4.4.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי(anatoli15) rn נערך על ידיrnדרור אנגל

1