מסך פלאזמה 42XR4 של NEC

סקירה על פלאזמה 42XR4 של חברת NEC.

7:00
  /  
29.03.2006
  
המאמר נכתב על ידי עפר לאור


הדבר הראשון ששמים לב כשרואים את ה-42XR4 הוא המהפכה שעברה על NEC בנושא העיצוב. בעבר, מסכים של NEC יועדו בעיקר לשוק המקצועי או התעשייתי, והדגש היה על עיצוב פשוט ובסיסי ולא מנקר עיניים. זאת בניגוד למתחרות של NEC בשווקים הביתיים, כגון פיוניר, סוני, LG ופנסוניק אשר השקיעו רבות בעיצוב.




rnה-42XR4 בהחלט לא נראה כמו מוצר אופייני שעוצב על ידי חברת NEC. למסך מסגרת שחורה אשר הגבול שלה עשוי ממסגרת דקה בצבע כסף. המכשיר נראה אטרקטיבי ביותר ומרשים בעיצובו.

rnהדבר השני שניתן להבחין בו הוא עומק השחורים אשר שופר באופן דרמטי מאז ה-42XR3. יחס הניגודיות כמעט והוכפל ועומד כרגע על כמעט 4000:1 (3975:1) עבור הפאנל. במדידותי את המספר הזה חשוב לציין שמדדתי את המקסימום שהפאנל מסוגל לספק. NEC

rn טוענים שיחס הניגודיות הוא בסביבות 3000:1 בתנאים רגילים של המסך. זה בהחלט נתון מרשים ומצויין. במדידות של המסך ניתן להגיע בערך ל-1200:1, מספר גבוה ומרשים ביותר עבור פלאזמה HDTV!!! כידוע, מסכי EDTV יכולים להגיע ליחס ניגודיות גבוה, אך הדבר קשה בהרבה במסכי HDTV. מרבית המסכים ברזולוציה כמו מסך זה (1024 על 768) מתקשים לעבור באופן ראלי את המספרים הללו, וגם כאשר הם עוברים אותם, האפורים הכהים שלהם לוקים בחסר. כאן זה לא המקרה.



rnהמשמעות הגדולה של יחס הניגודיות הגבוה הזה הוא שחורים עמוקים בהרבה מכפי שמסכי NEC הפיקו בעבר. המסך דומה באיכותו למסך פיוניר, ואכן מיוצר במפעל שהיה בבעלות NEC בעבר וכיום בבעלות פיוניר. השחורים העמוקים, תוצר של מחקרי חברת פיוניר לאורך השנים, נראים בבירור בעת צפיה בתמונות בעלות קונטרסט גבוה כגון סצינת הזריחה מדיסק DVE אשר מרהיב בניגודיות שלו.



rnמבחינת מחברים, הרבה השתנה מאז ה-42XR3, הוא המודל הקודם. המסך כולל כניסות קומפוזיט ו-SVIDEO, וכן שתי כניסות קומפוננט (אין כניסות RGBHV במחברי BNC). מי שזקוק לחיבור SCART RGBcvS יכול לעשות זאת על ידי חיבור של RGB ל-DVD/HD1 ואת חיבורי הסינכרון ל-VIDEO1. המחברים קלים יותר להרכבה כיום ולקח לי פחות מ-10 דקות להסב כבל SCART ל-4 חוטים לכבל RGBS. אפשרות שניה היא חיבור דרך RGBHV ובחירה בתפריט מיוחד אשר מאפשר שימוש במחבר זה בתור חיבור SCART.
rn rn
rnבתחום החיבורים המקצועיים, המסך כולל כניסת VGA למחשב, שתי כניסות HDMI (מדובר באחד המסכים היחידים בשוק בעלי שתי כניסות כאלה) וחיבור RS232 עבור מערכת שליטה לבתים חכמים (דוגמאת CRESTRON או AMX). בנוסף, המסך מאפשר חיבור הדומה לחיבור אוזניות אשר מאפשר לעינית של המסך לשמש כעינית עבור ציוד אחר שעלול להיות חבוי בתוך ארון. כמובן שלשם כך צריך ציוד שיתמוך בכניסה כזו (רסיברים רבים תומכים בה כיום).



rnנעבור לתחום המדידות. טווח הצבעים של המסך מקיף ביותר ומכסה את רוב טווח הצבעים של REC709 (כלומר HDTV). גם PAL ו-NTSC מכוסים באופן דומה. בדומה למרבית מסכי הפלאמזה שקיימים היום, יש חוסר בכחולים, שהרי זו נקודת התורפה של מסכי פלאזמה כיום.



rnבתחום הגאמה, במצב 2.2 המסך מציג 2.25 – גראף נקי ויפה שחושף פרטים בדיוק כפי שצריך וללא עיוותים – דבר מרשים ביותר עבור מסך שלא עבר כיול כלשהו. במצב 2.4, המסך מפיק בערך גאמה אמיתית של בערך 2.6.



rnבתחום איזון הצבעים, המסך נמדד במצב COLOR TEMPERATURE = LOW, המצב שהיה הקרוב ביותר ל-D65. ללא כיול כלשהו, הירוקים והכחולים היו כמעט מאוזנים, בעוד שהאדומים היו נמוכים בסביבות 15%-20%. דבר זה ניתן בקלות לתיקון על ידי הורדת ה-BIAS של הירוקים והכחולים בתפריט המתקדם של COLOR TEMPERATURE (הורדה זו תשמור על טמפרטורת צבע תקינה).



rnכאמור, המחסור באדומים גרם לטמפרטורת הצבע להיות גבוהה טיפה. במרבית הטווח הטמפרטורה שאפה ל-6700 מעלות קלווין, שזה סביר למדי. כמובן שכיול האדומים יביא את הקו להיות יציב מאוד סביב ה-6500.



rnבעיה נפוצה מאוד במסכים היא איכות האפורים. במסכים בעלי יחס ניגודיות גבוה יש בעיות רבות בתחום של מתחת ל-20IRE. הדבר מתבטא בתמונה גרעינית בגוונים הכהים. לא חוויתי את הבעיה באופן משמעותי במסך זה.

rnמבחינת בדיקות של תבניות בדיקה (TEST PATTERNS), לא ראיתי בעיות חריגות.

rnהדבר שהטריד אותי היה תופעת ה-DITHERING אשר אופיינית לפלאזמות למסכי DLP. התופעה נגרמת בשל הבהוב של הפיקסלים, מה שגורם לתחושה של תזוזה או הבהוב גם כאשר התמונה סטטית. במסך שבדקתי תופעת ה-DITHERING היתה חריפה מזו של מסכים מדורות קודמים של NEC. חשוב לציין שהתופעה הולכת ונעלמת עם התרחקות הצופה מהמסך.

rnהדבר גורם לתחושה של תמונה גרעינית או מעט רועשת כאשר צופים במסך מקרוב. התופעה חריפה יותר מאשר מסכים אחרים. בבדיקה שערכתי, הפסקתי להבחין בתופעה ממרחק 2.5 מ' מהמסך. בכל מקרה, רצוי לצפות ממסך בגודל 42" החל ממרחק 3מ' או יותר.



בצפיה בתכנים קיבלתי תוצאות מצויינות. התאימות ל-50HZ בכניסות ה-HDMI היה מושלם ולא ראיתי בעיות כלשהן בכל הפורמטים שבדקתי, כולל 1080i50, 1080i60, PAL PROGRESSIVE, NTSC PROGRESSIVE, 720P60, 720P50.

rnלקח לי די הרבה זמן למצוא תזמון מושלם למסך עבור NATIVE RATE = DOT FOR DOT. הנתונים הללו עובדים ב-60HZ (יש לי תזמון אחר למי שזקוק ל-75HZ). ההתאמה דורשת הורדה של ה-ORBITER בכדי לעבוד.rn



rn1024x768 @ 59.94Hz
rnHfront= 50
rnHSync=50
rnHBack=60
rnHActive=1024
rnHtotal=1184
rn
rnVFront= 4
rnVSync=4
rnVback=12
rnVActive=768
rnVtotal=788

rnיכולות הכיול של המסך מצויינות ועומדות בכבוד בשם הטוב של NEC. כיול יכול להתבצע לכמה סוגי מכשירים וניתן לשמור פרופיל מלא של כיול לפי מספר זכרונות ולהעביר בינהם לפי הצורך. הדבר מאפשר ביצוע כיול יום (גאמה גבוה יותר ו-BRIGHTNESS חזק יותר אשר יתנו תמונה יותר בולטת בשעות היום) לעומת כיול לילה (שנותן גאמה פחות קיצונית ושחורים מכויילים במדוייק יותר).

rnשאר הפרמטרים של המסך דומים עד כדי זהים למסכים הקודמים של NEC, כולל אפשרויות של SCREEN SAVING כגון ORBITER, WIPER, הפיכת התמונה – נגטיב, ופוקוס רך של התפריטים בתצוגה).

rnמעבד התמונה של 1080i (מצב פילים) עובד יפה והזיהוי הוא זריז ויעיל, כך שהמכשיר ישמש כתצוגה טובה לתכני HDTV.

rnהמסך מאפשר מיתוג סטריאו (כולל שליפת האודיו ממקור HDMI!) והגברה לרמקולים אשר ניתן לחזק בצידי המסך.

rnהשלט פשוט למדי ומאפשר פעולות דיסקרטיות כגון בחירת הכניסה הנכונה, הדלקה וכיבוי של המסך וכן שליטה על הווליום ופעולות תמונה בתוך תמונה (PIP).

rnהמסך תומך באפשרויות רבות מספור של PIP. קשה להאמין עד שמנסים…

rnאת המקור השני ניתן לשים בכל פינה של המסך, ובמספר רב של גדלים אפשריים.




rnניתן אף לשים את התמונות צד לצד (כאשר אחת מהתמונות יכולה להיות גדולה ממשניה, או בגודל זהה). כמובן שמצב זה לא בריא לאורך זמן.






rnהאופציה המעניינת מכולן היא האפשרות לשלב את התמונות זו בזו, מה שמאפשר לתמונה להיות ברקע בכל רמה של שקיפות (מ-10% ועד 100%). ניתן גם לתכנת את המערכת שלא להציג דבר כשאין אות וידאו במקור שמכוון להיות בתמונה
rn"הקטנה". הדבר מאפשר לנו אין ספור שימושים כגון הצגה של תמונת הכניסה לבית כאשר האדם בחוץ לוחץ על הפעמון.



rnבתחום יחסי המסך, יש למסך אפשרויות רבות, החל מתמונה אנמורפית, תמונה ריבועית (4:3), פשרה שטיפה מעוותת את התמונה (14:9) אך מקטינה את השטח המת בצידי המסך. אפשרות 2.35:1 ו-ZOOM מאפשרים להוריד פסים עבור מקורות שיש להם פסים שחורים מעל ומתחת לתמונה (על חשבון איבוד מידע בצידי המסך כמובן).

rnהאפשרות המעניינת ביותר היא כמובן STADIUM, מצב שבו יש עיוות שונה בכל מקום ברחבי המסך, מה שמזכיר טיפה את עין הדג. העיוות גורם טיפה למחלת ים כאשר המצלמה עושה סריקה אופקית, משמאל לימין למשל. מהר מאוד מתרגלים למצב זה, שבו אין פסים ואין כל איבוד מידע מהתמונה. ניתן במהירות להתרגל למצב זה, אלא שרבים מסרבים לעוות את התמונה, ובמקרה שלהם ניתן לעשות שימוש באחד הפשרות האחרות.

rnלסיכום: מסך מרשים ביותר, ובהחלט התקדמות בתחום פאלזמות בהפרדה גבוהה.

מחיר רשמי של היבואן בארץ: 19,900 אלף ש"ח
תודה ליבואן: יניר מערכות, אשר השאילו לנו את המסך לבדיקה


7:00
  /  
29.3.2006
  
המאמר נכתב על ידי עפר לאור

1