מבוא למערכות סטריאו וקולנוע ביתי – חלק ג'

rnאנטולי מרדכי מציג בפנינו סדרת כתבות מקיפה על מערכות סטריאו וקולנוע ביתי , להלן חלק ג' בסדרה



סוגי המגברים הקיימים כיום

המגברים בימינו מתחלקים להרבה קבוצות, אשר מאופיינות על פי הטכנולוגיה אשר בה הן עושים שימוש, והתפקיד אותו הם אמורים למלא.rn
המגברים מתחלקים בעיקר ל-3 קבוצות עיקריות על פי הטכנולוגיה בה הם עושים שימוש. הגברה שפופרתית, הגברה טרנזיזטורית, והגברה דיגיטאלית.rnהמגברים הטרנזיסטורים הינם הנפוצים ביותר כיום, ונמצאים בכל טלוויזיה/נגן נייד ועוד שאנו פוגשים כיום. הטרנזיסטורים נמצאים בשימוש כ-30 שנים, ובתחילה היו הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. הם הציגו נתונים טובים בהרבה מכל מה שהיה עד אז, פליטת חום נמוכה יותר, ואורך חיים גדול יותר. מגברים אלו קלים יותר לשידוך לרמקולים עקב הגמישות שלהם לעומת מגברים שהיו קיימים לפניהם, ולכן הרבה בוחרים בהם בכדי שיתאימו לשדרוגים עתידיים.rn

מגברים שפופרתיים הינם הותיקים ביותר מכל שלושת הסוגים, וקיימים עשרות רבות של שנים. מגברים שפופרתיים עובדים על עיקרון של יצירת הפרש מתחים גדול מאוד בין 2 חלקי המנורה (שפופרת), הלא הם האנודה והקתודה, מסך חשמלי אשר נמצא במרכז מווסת את הזליגה, וכך מוגבר הקול. שפופרות בניגוד לטרנזיסטורים, לא הגיעו להספקים גבוהים מאוד, התחממו יותר, וסבלו מאורך חיים קצר יותר. השפופרות הינן בעלות זמן חיים מוקצב הנע בין 2000 עד ל-40000 שעות עבודה, בהתאם לסוג השפורפרת. השפופרות היו קלות יחסית להחלפה, והחלפה של שפורפרת בשפופרת מיצרן אחר, הניבה צליל שונה, דבר אשר קורץ לאנשים רבים. מגברים אלו סבלו ממחסור בפופולאריות לאחר כניסתם של המגברים הטרנזיסטורים, עם זאת, כיום הם תופסים נתח שוק גדול יחסית, וניתן לראות לא מעט יצרנים אשר מייצרים מגברים כאלו.rn

מגברים דיגיטאליים הינם החדשים ביותר, ועובדים על עיקרון שונה מבעבר. מגברים דיגיטאליים מתחלקים לשתי קבוצות, Class D ו-Class T. מגברים מסוג D מקבלים אות דיגיטאלי בכניסה, ומגברים מסוג T מקבלים אות אנלוגי בכניסה וממירים אותו לדיגיטאלי. מגברים אלו מגבירים את האות על ידי מיתוג של מתח הספק על פי סיגנל המוזיקה ישירות. מגברים אילו התחילו לאחרונה להיות זמינים במחירים נמוכים יותר מאיי פעם. הודות למחירים נמוכים, פליטת חום נמוכה, ונצילות גבוהה, מגברים אלו צפויים להיות נפוצים מאוד בשנים הקרובות בכל מקום. החל ממגברים אודיופילים, ועד לנגנים ניידים.rn

מעבר לטכנולוגיות ההגברה השונות, המגברים נחלקים גם לסוגים שונים של מגברים, כאשר לכל מגבר תפקיד שונה, והוא מתאים למערכת שונה.rn

קדם מגברים (Pre-Amplifier) הינם מוצרים אשר עובדים בהספקים נמוכים יחסית. תפקידם הוא למתג, ובצע ויסות ווליום לאות, בכדי להתאימו לאות הכניסה שמגבר ההספק דורש. קדם מגברים מותאמים לתפקידים שונים. ישנם קדם מגברים שמיועדים ל-CDP, וישנם כאלו שמותאמים לפטיפונים ומגבירים את האות בצורה שונה.rn

מגברי הספק (Power-Amplifier) מקבלים את האות מהקדם מגבר, ומגבירים אותו לעוצמות גבוהות הרבה יותר, וזאת בכדי שניתן יהיה להניע את הרמקולים לעוצמות שמע גבוהות.rn

מגברים משולבים כוללים את שני הרכיבים שצוינו מעלה (קדם מגבר ומגבר הספק) באותה הקופסא. בצורה זו ניתן לחסוך בעלויות ייצור, וזאת עקב העובדה שניתן לחלוק רכיבים מסוימים לשני המגברים (ספק כח).rn

rnרסיברים בהגדרתם הינם מגברים משולבים הכוללים בתוך אותה הקופסא גם מקלט רדיו. רסיברים יכולים להיות הן רסיברים לסטריאו ואז יכלילו הגברה לשני ערוצים בלבד, והן רסיברים לסראונד ואז יכילו הגברה לחמישה ערוצים או יותר. בימינו נפוצים מאוד רסיברים לקולנוע ביתי, אשר למעשה יותר מסתם רסיברים. הם כוללים בתוכם גם פרוססורים ו-DAC.rn


סוגי הרמקולים הקיימים כיום

הרמקולים הנפוצים ביותר והמוכרים ביותר הינם רמקולים דינאמיים, אשר דרך פעולתם פשוטה מאוד להבנה. אם נסתכל על הצד האחורי של הדרייבר נראה כי ממוקמים מגנט, וסליל אשר מחובר לממברנה (החלק אותו אנו רואים מלפנים). עם מעבר הזרם החשמלי המגיע מהמגבר בסליל, נוצר שדה אלקטרומגנטי אשר נדחף/נמשך על ידי המגנט הממוקם באחורי הרמקול, וכך נוצרת תנועה.rn

רמקולים אלו נחלקים לכמה סוגים. לכל סוג היתרונות והחסרונות שלו.
רמקולים סטאליטים (לווינים) הינם רמקולים קטנים ביותר אשר לא מסוגלים להפיק שום באס, וגם המיד שלהם לוקה מאוד בחסר. רמקולים אילו מלווים תמיד במה שהיצרן מכנה סאב-וופר. למעשה, אין זה סאב-וופר, אלא וופר בלבד. תפקידו להשלים את אותם התדרים שהרמקולים הסטאליטים אינם מסוגלים להפיק. רמקולים אלו הינם הבחירה הגרועה ביותר לכל מערכת. אין לבחור בהם בשום פנים ואופן אלא אם כן יש בעיה חמורה של מחסור במקום.rn

רמקולים מדפיים הינם גדולים יותר מסטאליטים, ומסוגלים להפיק מיד עשיר מאוד, וחלקם מסוגלים אף להפיק באס לא רע כלל וכלל. רמקולים אילו כפי ששמם מרמז אינם מיועדים להיות ממוקמים על גבי הרצפה. ולמרות העובדה שהם מכונים מדפיים, הדרך הטובה ביותר למקם אותם הינה על גבי מעמד אשר מיועד לכך. מעמד טוב יהיה כבד ויציב כמה שיותר. זאת בכדי לנתק את הרמקול עד כמה שאפשר מן הסביבה החיצונית והרעידות החיצוניות. רמקולים אלו הינם מיזוג טוב בין חיסכון במקום לבין איכות צליל טובה. אנשים מסוימים אף מעדיפים להשתמש במערכות שלהם ברמקולים אילו על פני סוגים אחרים כאשר אין צורך בבאס נמוך מאוד.rn

רמקולים רצפתיים הינם הגדולים מכל הסוגים, ומסוגלים להפיק חלק גדול יותר מספקטרום התדרים אותם אנו מסוגלים לשמוע. רמקולים רצפתיים יהנו מבאס נמוך יותר מכל הסוגים שצוינו מעלה, יתאימו מאוד למוזיקה אשר דורשת באס נמוך מאוד, ובסרטים עתירי אפקטים.rn

סאב-וופרים הינם רמקולים המיועדים למיקום על הרצפה בלבד, ולא בשום מקום אחר. רמקולים אלו מפיקים תחום מצומצם יחסית של תדרים, ותדרים אלו הינם הנמוכים ביותר אותם אנו מסוגלים לשמוע. קשה למצוא סאב שיתאים למערכת קיימת בצורה מושלמת, אך לעיתים תוספת של סאב איכותי יכולה להוסיף למערכת המון. במערכות קולנוע ביתי סאב וופר הינו בגדר חובה כמעט, וזאת עקב העובדה שבפס הקול שלהם ישנו ערוץ מיוחד שמיועד אך ורק לרמקול זה.rn

טכנולוגיות נוספות של רמקולים הינן רמקולים אלקטרוסטטיים, ורמקולים פלנר-מגנטיים.
רמקולים אלקטרוסטטיים עובדים על עיקרון שונה. רמקולים אילו יורכבו מיריעה דקה במיוחד אך גדולה יחסית של חומר מוליך (או חומר אשר צופה בחומר מוליך) אשר ינוע במרווח בין שני לוחות טעונים במטען חשמלי הופכי – האחד חיובי והשני שלילי. המטען בשני הלוחות החיצוניים קבוע ונוצר על ידי חיבור לנקודת חשמל בקיר, והמתח על היריעה המרכזית הינו מתח משתנה, אשר נקבע על פי האות שמגיע ממגבר הקול שלכם. המתח נקבע על פי שטח היריעה, מרחקה מהלוחות החיצונים, ועל פי התדרים אותם רוצים שהרמקול יפיק. מתח זה יכול לנוע החל מ-1500 וולט ועד ל- 5000 וולט. רמקולים אילו נהנים מיתרון ברור עקב העובדה שהיריעה שלהם הינה דקה ביותר, ולכן רמת הפירוט של רמקולים אלו והדיוק שלהם הינה גבוהה במיוחד. עם זאת, עקב המסה הנמוכה ומרווח התנועה המוגבל יחסית, רמקולים אלו מתקשים להפיק באס נמוך מאוד. עקב חיסרון זה, חברות מסוימות, כמו Martin Logan לדוגמא, הגו את הרעיון של רמקול משולב, אשר יעשה שימוש ברמקול אלקטרוסטטי להפקת התחום החל מהבאס העליון ומעלה, ודרייבר דינאמי אשר יפיק את תדרי הבאס הנמוכים יותר.rn

רמקולים פלנר-מגנטיים, עובדים על עיקרון דומה לרמקולים אלקטרוסטטיים, אך עושים שימוש בשדות מגנטיים במקום בשדות חשמליים. בדומה לקודמים, גם רמקולים אלו נהנים ממיד וגבוהים עשירים, אך חסרים בבאס. מסיבה זו, ברמקולים אלו נעשה שימוש בד"כ בתור דרייברים אשר מיועדים להפקת הצלילים הגבוהים בלבד, הלא הם טוויטרים.rn


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
22.03.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי(anatoli15)rn נערך על ידיrnדרור אנגל

1