Belkin – PureAV Razor

בדיקה של אחד המוצרים המעניינים שהוכרזו השנה בתחום עיבוד התמונה.

7:00
  /  
16.03.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי rnעפר לאור

את חברת BELKIN רבים מאיתנו מכירים. הם מייצרים סוגי כבלים וממירים רבים בתחומים שונים ובעיקר בתחום המחשבים. כיום אנחנו מתחילים לראות את הכניסה שלהם לארץ, דרך היבואן APEX.


על ה-PURE AV RAZOR דנים רבות בעיקר בפורומים מקצועיים של עיבוד תמונה בארה"ב, מה שהפך אותי לסקרן במיוחד. בעת ביקורי ב-CES בתחילה השנה, התעכבתי בדוכן של BELKIN וביליתי כחצי שעה מול המסך בנסיון להבין מה בדיוק ואיך המכשיר הקטן הזה עובד.


המכשיר משמש ככמה מכשירים באחד:
rn1. הוא כבל HDMI/DVI ל-HDMI/DVI (כלומר, אפשר לרכוש אותו בכל קונפיגורציה)
rn2. הוא משמש כמאריך טווח
rn3. הוא משמש כ "מעבד תמונה על כבל".


המכשיר עצמו קטן למדי, בערך באותו גודל של ה-PSP.




על המכשיר יש שני כפתורים, הימני בכדי לקבוע את עוצמת העיבוד ומשמאל – את מצב הפעולה (דלוק, כבוי או מסך חצוי).


למכשיר 6 נורות, אשר מאפשרות להבין באיזה מצב הוא נמצא וכן מציגות האם יש תקשורת משני צידיו של הכבל.


בשני קצוות המכשיר יש מחברי HDMI אשר מאפשרים את חיבורו החוצה.


rnהמכשיר מגיע עם שני כבלים לפי הדרישה (HDMI ל-DVI או HDMI ל-HDMI) באורכים שונים. לבדיקה קיבלתי כבל אחד מכל סוג, אשר מאפשר למכשיר לשמש למעבר מ-HDMI ל-DVI.




rnהכבלים של בלקין באיכות מצויינת ופשוט נראים ומרגישים נהדר. קל מאוד להכניס ולהוציא אותם והם יכולים בכבוד להתחרות בכל כבל אחר ב-HDMI או DVI.



בתחתית המכשיר ישנו מחבר לחשמל חיצוני וכן אפשרות לחיבור USB בכדי לשדרג את התוכנה בעתיד.




בכדי לתפוס את האפקט המלא של המכשיר שמתי אותו במצב מקסימלי עבור הצילומים. חשוב להבין שמצב זה אינו מצב מומלץ (הוא קיצוני מדי), ובמרבית הזמן רצוי לעבוד במצב עם עיבוד מינימלי (LOW). למכשיר שלושה מצבים ובמצב LOW, עיבוד התמונה הוא העדין מבין המצבים.


הרי כמה תמונות בכדי לעורר את עניינכם. תחליטו לבד איזה צד נראה לכם יותר טוב ובהמשך המאמר אומר לכם איזה צד הוא המקורי (ללא עיבוד) ואיזה הוא המעובד דרך המכשיר:












נתחיל מהתאוריה ואיך המכשיר עובד. בגדול, המכשיר עושה שני דברים:
rn1. CONTRAST STRETCHER
rn2. SHARPNESS ENHANCER


עם שני האלגוריתמים הללו, אשר קיימים במכשירים רבים, בעצם המכשיר עושה באופן שונה בתכלית ממכשירים אחרים. CONTRAST STRETCHING הוא פעולה שלפיה בעצם נמדדת כל תמונה ועל ידי בניה של היסטוגרמה עבורה (גרף של אילו בהירויות בשימוש בכל תמונה) ניתן בעצם למצוא איזורים שלמים שאינם בשימוש. על ידי פעולת CONTRAST STRETCHING, ניתן לתת תחושה של יותר פירוט מכיוון שההבדל בין הגוונים הופך משמעותי יותר. כמובן שהמחיר של פעולה זו זה גראף גאמה טיפה "משוגע" (כלומר, על חשבון הדיוק האבסלוטי של התמונה). את המדידות שערכתי על המכשיר לא אצרף מכיוון שהן ידרשו יותר מדי מלל בכדי להסביר, אבל אפשר לומר שאת מרבית התובנות קיבלתי מהמכשיר על ידי חיבורו ל-TEST PATTERN GENERATOR יעודי ומדידת התוצאות בכל מקרה (מעט מידע נוסף על כך בהמשך).

rnהבעיה הגדולה של CONTRAST STRETCHING הוא שהיא פועלת על המסך ככלל. הבעיה היא שכאשר התמונה בהירה באיזורים מסויימים וכהה באחרים, פעולה זו אינה אפקטיבית, והפרטים אינם בולטים. ה-RAZOR בעצם עוקף את הבעיה באלגנטיות על ידי זיהוי שטחרים בתמונה שהם קנדידטים טובים לפעולה (למשל חולצה של מישהו, או פנים) והתעלמות מאיזורים שלא ירוויחו מהפעולה. CONTRAST STRETCHING לוקאלי (כלומר, באיזורים מוגבלים בתמונה) היא פעולה חדשנית למדי ואפקטיבית למדי בהדגשת פרטים שקשה באופן נורמלי לשים אליהם לב.

rnאת הפעולה השניה, שיפור החדות של התמונה, בד"כ מבצעים באופן די לקוי במרבית המערכות. בד"כ מדובר על פילטר בעייתי אשר גורם ל-RINGING בתמונה. את פעולתו הוא מבצע על ידי הדגשת הגבולות בין איזורים כהים לבהירים ולכן גבולות בד"כ יקבלו "צלצול" (פס דק נוסף בסמיכות לגבול האובייקט).

rnגם כאן משתמש ה-RAZOR בזיהוי איזורים בתמונה ועל ידי שימוש בהרבה יותר נקודות אשר מושפעות מסביבתן, הוא מסוגל לתת יותר פרטים ללא "RINGING" (גבולות כפולים ליד כל אובייקט, אשר מאוד נפוצים במרבית הפתרונות הקיימים כיום).






rnאת האפקט במלואו ניתן לראות בתמונה מעל אשר במקור היא ריבוע אפור 60IRE על רקע שחור מוחלט (0IRE). המכשיר מוסיף גבול לבן עדין לצידי האובייקט ובכך משפר את חדותו ללא גבולות כפולים.


rnrnrn
מה התועלת בכל זה?


rnהתועלת המיידית היא יותר פרטים בתמונה ותמונה יותר "חדה" ובוהקת. האם אנחנו רוצים תמונה חדה ובוהקת יותר?


rnכאן הדעות מתחלקות. לשם כך ביקשתי שתביטו בתמונות למעלה ותנסו להחליט מי מוצאת חן בעיניכם יותר – התמונה בחצי הימני או השמאלי…



את אותו מבחן העברתי מספר אנשים, כאשר הדעות היו חלוקות. היו כאלה שאהבו את השמאלית והיו את הימנית.



עכשיו לפיתרון החידה, התמונה המעובדת היא בצד ימין וזו המקורית בצד שמאל.



חשוב לציין שעם העיבוד של המכשיר, שני דברים קורים:
rn1. לא ניתן לקבל תמונה מכויילת, התמונה הסופית היא מעובדת לחלוטין ומיועדת לתת מקסימום פרטים.
rn2. במקורות שיש בהם כיווץ (רוב המקורות), מבט מקרוב, או לחדי עין גם מרחוק, יודגשו גם אפקטי הכיווץ בגלל ה-SHARPNESS המחוזק. במקורות בעלי רעש, הרעש יוגבר (כלומר, התמונה תהיה יותר גרעינית).


rnהמכשיר ספציפית מחפש איזורים בטווח ה-IRE האמצעי, כלומר לא תראו אותו הופך סצינת לילה לסצינת יום. אולם, תמונה רוויה תהיה יותר דרמטית, ואנשים שאוהבים לשים את מצב ה-SHARPNESS שלהם למספר גבוה, יהנו יותר מאלה שאוהבים SHARPNESS נמוך.


rnבקיצור, זה לא מתאים לכולם, אלא לכאלה שאוהבים תמונה חדה (במצב HIGH, תמונה חדה עד זוב דם).



בהזדמנות זו, אני מאחל לחברת APEX, אשר החלה ליבא ציוד של BELKIN , בהצלחה!


7:00
  /  
16.3.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי rnעפר לאור

1