פגישה עם פייר ספריי…

עבור רבים מאיתנו אין צורך לספר מי הוא פייר ספריי. rnאחד מאבות ה-F16 והאיש מאחורי Maple Shade, היות ורבות כבר ...

7:00
  /  
13.03.2006
  
נכתב ע"י rnמרטין סבג rnהערת העורך: נושא "הוודו" בתחום הקולנוע הביתי הוא ענק ומאוד קונטריברסיאלי. אין בכתוב למעלה בכדי לרמוז שהאתר ככלל "מאמין" או תומך בפתרונות מסוג זה. אנו מביאים מידע זה, וכל אחד זכאי לדעותיו.

פייר ספריי הוזמן לארץ ע"י יקי וולשטיין, מנכ"ל מייפל-שייד ישראל http://www.mapleshade.co.il , לסיור קצר, אך עמוס פגישות, בין היתר עם המדען הראשי, מנכ"לים בכירים של חברות היי-טק, חברות סטארט-אפ ואפילו ביקור בבסיס חיל-האויר. אחד הערבים הוקדש לתחום שאותו מכנס ספריי –" הקריירה השלישית" שלו – תחום האודיו, שאם נשפוט עפ"י הגישה, התלהבות והתשוקה – הקריירה שאותה הוא כנראה הכי אוהב הערב אורגן בשיתוף עם חברת "אודיו-דזיינס" ונערך בחדר התצוגה של החברה ברשפון למספר מצומצם של חברים, ואני, כנציג Hometheater.co.il, כמובן לא יכולתי לפספס את ההזדמנות…. rn


rnנתחיל עם החלקים המשעממים – היה קייטרינג יוקרתי ביותר, יין משובח וכמובן מוסיקה טובה, אבל לזה נגיע מאוחר יותר. rn



rnrn

מערכת הבית, עליה הודגם הציוד כללה: מקור – BEL CANTO פרה – BEL CANTO פאוור – C.A.T רמקולים – Magico Mini. כבלים, תמיכה ואביזרים – Maple Shade. rn






rnrn

על האלקטרוניקה לא ארחיב, מכיון שקשה מאוד לשפוט, לדעתי, רכיבים במערכת לא מוכרת. מה שכן אני יכול להעיד עליו הם הרמקולים (שכן, מניסיוני, הם הקובעים את אופי המערכת בהשםעה הרבה ביותר). הרמקולים הללו, אותם ראיתם ושמעתם בתערוכת Hometheater 2005 בכפר המכביה, הושמעו לאחרונה ב-CES בגימור היוקרתי שלהם, הכולל תיבות משופרות וגימור של מיליון דולר, טוב, ליתר דיוק רק 22,000$, זכו ע"י 4 הכתבים ובינהם העורך עצמו של Absolute Sounds ב-Best Sound של התערוכה, כאשר Jonathan Valin, אשר מחזיק ב-Kharma 3.2FE כרמקולי ה-2 way כרפרנס שלו, אמר שאלו, לא רק שמתקרבים אליו אלא הוא אפילו שוקל להחליף אותם כרפרנס החדשים שלו (WOW). הרמקול תוכנן ע"י יאיר תמם ושותפו, אך נמכר תחת המותג Magico, מטעמי שיווק נטו. rn


rnrn

המערכת נשמעה פנטסטית בחדר. דינאמיקה מדהימה, גם במיקרו דינאמיקה וגם במאקרו. פירוט יוצא מהכלל ואימאג'ינג מדוייק מבלי לפגוע בתלת מימדיות של הבמה. אנשים הלכו לסאבים שמונחים שם בחדר, רק כדי לוודא שהם לא עובדים. כן, עד כדי כך התחום התחתון מצויין ברמקול ה"קטנטן" הזה. כפי שאתם יודעים, הרמקול בנוי ממיד-וופר ייחודי אשר תוכנן במיוחד עבור הרמקול הזה, בעל יכולת תנועה של 1" (!!!) עם טוויטר של SCAN SPEAK מדגם Super Revelator. הרמקול בגימור ה"פשוט" יעלה לכם כ-6,000$.


rnrn

תוך כדי ה"קבלת פנים", פייר ספריי, שהייתם מצפים שיעמוד כמו שהייתם מצפים שיעמוד כמו טווס או לכל הפחות כאיזה אריסטוקראט (אולי כמו חלק מהמוזמנים…) בעיקר ישב על כרית (על זה בהמשך), דיי קרוב לרמקולים, האזין למוסיקה וענה לשאלות של כל מי שפנה אליו.


rnrn

לאחר מכן, התכנסו כל המוזמנים בחדר ההאזנה המרכזי ופייר העביר לנו מן הרצאה, ספק פילוסופית, ספק שיווקית על תהליך העבודה שלו, על איך הוא פיתח את המוצרים שלו ושיטות הקלטה. יאיר תמם, נשא מספר דברים על החברה ועל הרמקולים.


rnrn

פייר התחיל בסיפור המפורסם על הניסוי שעשו בקופים, לראות אם יוכלו להשתמש בכלים. תלו אשכול בננות גבוה במרכז החדר ושמו מקל דיי ארוך בפינה של החדר. הכניסו קוף לחדר ורצו לראות האם הוא יהיה מספיק חכם ע"מ לקחת את המקל, לחבוט בבננות ולהפילם. הקוף, משהוכנס לחדר, רץ מיד למקל בלי לחשוב פעמיים, תפס את המקל, העמיד אותו במרכז החדר, טיפס עליו בזריזות וקטף את הבננות.


rnrn

למה הוא סיפר את הסיפור הזה? כדי להראות לנו את החשיבות של חשיבה "מחוץ לקופסא". פייר טוען שכל התחום הזה, של אודיו, שבוי בכל מיני קונספציות "מדעיות" שפשוט לא נכונות ואת רובן הוא גילה שהן לא כאלו, פשוט ע"י ניסוי וטעיה. בל נשכח, לפני שאנחנו צוללים לעולם "ביטול כל החוקים המדעיים", שפייר הוא מדען ביסודו ומהנדס אוירונאוטיקה שככזה, כל תחום הפיזיקה לא זר לו…. ובכן, אחד הדברים שהוא מסביר הוא על ה"משמעת" של הבחינה באודיו. יש לקחת 3 קטעים בני דקה שמאפיינים את סוגי המוסיקה שאתם שומעים ואיתם ורק איתם לבחון את הציוד. אם תצליחו לעמוד במשמעת הזו, הוא מבטיח שאתם תצליחו להבחין, גם בדקויות הקטנות ביותר.

rnrn

דקה – על שום שכל דבר מעבר לזה כבר מתחיל לבלבל אותנו. 3 קטעים – כנ"ל וע"מ לתת מגוון רחב מספיק על סגנונות שונים. כל הרעיון הוא ריכוז ומשמעת, הוא אומר שאחרי שאתה שומע את אותם קטעים כל כך הרבה פעמים, מספיקים כמה השניות הראשונות, ע"מ להבחין באם מה שאתם בוחנים הוא יותר טוב או לא. ובעצם, ככה הוא גילה ופיתח את מרבית המוצרים שלו – פשוט במקרה… למשל, המעמדים הידועים של החברה, שעל שמם החברה למעשה קרויה התגלו במקרה. הוא נהג להעמיד את הציוד שלו על גושי גרניט מאוד כבדים, הרי זה מה שמקובל בתחום לא? לתת מעמד כבד מאוד אשר יימנע ויבראציות. יום אחד הוא היה צריך להעמיד איזה רכיב ולא היו לו מספיק גושי גרניט אבל מה שהיה לו זה גוש עץ דיי עבה. הוא העמיד את הרכיב (CDP) על הגוש וזה נשמע לו שונה. הוא החזיר את זה על הגרניט ולטענתו, על העץ זה נשמע לו טוב יותר. הוא החליט לערוך מספר ניסיונות עם סוגי עצים שונים. הוא הזמין בלוקים בעוביים שונים ומסוגים שונים (אורן, בוק, דובדבן, אגוז, מהגוני, מייפל ועוד) כאשר בכל פעם קיבל תוצאות מאוד קונסינסטנטיות – המייפל נשמע לו הכי טוב.

rnהוא החליט לשתף כמה חברים בתעשיית יצרני כלי נגינה בממצא שלו ואלו צחקו – וואללה, רק איחרת ב-400 שנה את מה שאנחנו כבר יודעים….. מסתבר שמייפל הוא העץ המועדף ל"תמיכה" בכלי הנגינה – בכינורות, אפילו בסטרדיווואריוס, צידי התיבה הם ממיפל, בפסתרים – כמו סטיינווי וכל הגדולים, גם שם, התמיכות הם ממייפל, גיטרות – כנ"ל…. יתרה מזו, כשהוא ניסה ל"טפל" בעץ נגד מזיקים או פגעי הטבע כמו לאכה או שמן, הוא גילה שזה משנה את הסאונד גם כן.


rnrn

בצורה דומה הוא החליט לבדוק את נושא הכבלים. הוא פשוט זרק את כל ה"חוקים" המדעיים לפח, והחל לנסות בצורה חווייתית את הנושא. שכן, לטענתו, הקשר בין "מדידות" לבין "מה נשמע לנו טוב" הוא מקרי בלבד ולכן הדרך היחידה לדעתו לפתח משהו לתחום הזה הוא ע"י האזנה בלבד. הוא החליט לחשוב "מחוץ לקופסא" ולהיות ממוקד בבננות – שהמוסיקה תשמע טוב. הוא לקח כל מיני חומרים וכל מיני עוביים וטופולוגיות של כבלים והתוצאות שקיבל היו מדהימות. הוא גילה שככל שהכבל דק יותר, זה נשמע טוב יותר. הבאס הדוק יותר, הפירוט משתפר, הקוהרנטיות במוסיקה משתפרת.


rnrn

הוא סיפר איך הגיע למצב שבו זה כבר היה פשוט לא מעשי, כבל כ"כ דק שהיה צורך לכוון את המוצרים אחד מול השני כי לא ניתן היה לכופף את הכבל בכלל ! הטענה שלו היא שתופעת ה-Skin Effect מאוד משמעותית לתחום שלנו, אף על פי שבמדידות הוא בטל בשישים. הפשרה בין עובי, או יותר נכון כמה שיותר דק ופראקטיות הוא רצועה דקה מאוד מרוקעת לעובי של פחות מעובי שערת אדם. עוד הוא גילה כי לבידוד השפעה ניכרת על התוצאה הסופית ולכן מה שעשה היה להניח את הכבלים הללו על כל מיני חומרים ולהאזין. בסוף גילה כי יצירת רשת מחומר מוליך, אך מצופה, אשר שזור מחוט בודד אחד וטעינתו במתח של 18VDC משפר את הסאונד ע"י יצירת BIAS של שדה אלקטרוסטאטי מסביב למוליך.


rnrn

קופסאות העץ שמהם יוצאים שני חוטים, הם למעשה המארזים של הסוללות.






rnrn

את החשיבות בכיוויניות הכבל, הסביר פייר, שנובע מכיון ששוב, מהנדסי האלקטרוניקה, השבויים בקונספציות שצורת החיבור + ו- כל עוד הם עיקביים לא משנה לסאונד – שגויה. התגלה לא מזמן שלא רק שהשמיעה שלנו רגישה מאד למה שנקרא Absolute Phase, כלומר, אם Kick Drum יוקלט בפאזה הפוכה – כלומר, הממברנה תיכנס פנימה במקום לצאת החוצה, למרות היות האות חילופין, אנחנו נרגיש בזה. הסיבות לטענתו הן שתיים –
rnrn

1. המוח "מכין" את האוזן ומשנה את הרגישות של ה"שערות" שבתוך האוזן התיכונה לקראת מה שבא. אם אתם עומדים ליד פסי רכבת, ורכבת מתקרבת, האוזן "מתקשה" כי היא יודעת שעומד להגיע רעש של 120db. בדומה לאישון שלנו עבור אור.
rnrn

2. גילו שאין לנו סימטריות בתנועת ה"שערות" הללו בשני הכיוונים, כלומר לעל לחץ או לתת לחץ באויר. זו הסיבה שכבלי מתח למשל, הוא מייצר בשני סוגים, שאותם הוא מסמן ככחול ואדום, רק לצורך הסימון.
rnrn

עוד המשיך, פייר, על ה-micro smooth שהוא חומר שעושה פוליש למעשה לשכבת הדיסק. החומר הוא אותו חומר שמשתמשים בו לליטוש עדשות של טלסקופים. הרעיון מאחורי החומר הוא מצד אחד, החלקה ויישור פני הדיסק ומצד שני, מילוי שריטות, דבר אשר לטענתו, מוריד את רמת ה-JITTER. בעיניין המעמדים, שוב, הוא שובר את כל הקונספציות. הרעיון של רגליות גומי לציוד או מעמדים משוככי קפיצים או אפילו בוכנות אויר הם הדבר הכי גרוע שיכולים להיות, שכן הם "כולאים" את האנרגיה המכנית בתוך המכשיר. הרעיון שלו הוא ע"י העברת האנרגיה החוצה – ע"י ספייקים מפליז עבור הציוד ורגליות אשר מורכבות משכבות של שעם וגומי עבור לוחות המייפל.
rnrn

לבסוף הוא קינח בהסברים ואנקדותות על ההקלטות שלו ועל הפילוסופיה שלו מאחורי ההקלטות, אשר רובן נעשות באולפן שהוא בנה בביתו. כל הדיסקים שהושמעו הם מפרי הלייבל Mapleshade, והן נשמעו פנטסטיות. פייר מקליט ומקדם אומנים שהוא חושב שראויים והוא אוהב אישית, ככה שאתם חייבים לבדוק בעצמכם אם יש משהו שקולע לטעם שלכם (ניתן לעשות זאת בקלות באתר שכן יש דוגמאות). בכל מקרה, אם ג'אז או קלאסי זה הטעם שלכם, בטוח תמצאו כמה דברים מעניינים.
rnrn

רוב הציוד הוא בבניה אישית שלו (ממיקרופון דרך ממירי ADC וכלה במיקסרים) כאשר הקוים המנחים אותו הם כבלים, תמיכה ושיכוך עפ"י מה שהסביר מעלה, עד לרמת המיקרו – כלומר, הוא אפילו לקח את רכיב ה-ADC (ג'וק) והפעיל עליו את אותם חוקים – ספייקים מפליז קטנים וחיווט מחדש עם כבלים שלו. ואת זה למעשה הוא מנסה להפיץ. חברות טכנולוגיות שתממשנה את הרעיונות הללו במוצריהן ע"מ להוציא מוצרים שנשמעים טובים יותר. הוא טוען שאם חברה של כרטיסי קול, תיישם חלק מהרעיונות הללו במוצרים שלה, היא תשפר את האיכות בכמה דרגות, כמעט ללא מאמץ או עלות.
rnrn

הקיבעון המחשבתי הוא אשר פייר מנסה לשבור. עשינו מבחן לא עיוור להסרת המדף עץ והספייקים מתחת לנגן CD, ואני חושב ששמעתי הבדל, אבל זה חייב להיבדק יותר לעומק, עם אותם קטעים שאני מכיר היטב ובמערכת שלי. לאחר שהרוב עזבו, נשארתי לקשקש איתו עוד קצת, הפעם באחד על אחד, ואני חייב לציין שפייר הוא אחד האנשים היותר חביבים שפגשתי מימי בעשייה הזו. הוא DOWN TO EARTH אשר מדבר איתך בגובה העיניים ומשתף אותך בחוויות כמו גם מקשיב לחוויות שלך כאילו הוא רק עכשיו גילה את התחום. הוא נתן לי מספר טיפים למערכת שלי שאני מתכון ליישם בהקדם ואדווח לכם על התוצאות.
rnrn

מכיון שהוא אינו עוסק בתחום הזה למחייתו, אלא בעיקר כ-Passion והוא כל כך מאמין במוצריו, הוא עומד מאחורי כל מוצר באחריות מלאה ומבטיח Money Back Guarantee ללא שום דמי Restocking Fee או משהו כזה, בעם לא תשמע שיפור או לא תהיה מרוצה מהמוצר. דוגמא נוספת היא כבלי המתח שהוזכרו מעלה – מכיון שאין לדעת איזה כבל יעבוד טוב יותר בכל מקרה נתון, בעת רכישה של כבל מתח – שני כבלים יישלחו אל הלקוח – אחד אדום ואחד כחול, והלקוח יחזיר את זה שנשמע לו פחות טוב. אז יסומן המגבר שלו עם מדבקה תואמת למען יידע בעתיד שהמגבר שלו אוהב כיוון ספציפי…. מבחינתי הערב היה בלתי נשכח. אדם מקסים עם תשוקה עזה לתחום שאותו אני כ"כ אוהב, גישה מאוד ייחודית אשר פתחה לי עוד דרך מחשבה על נושאים מדעיים שלעיתים אנחנו כ"כ בטוחים בהם ואפילו לא מנסים לבדוק אותם שנית. rn



7:00
  /  
13.3.2006
  
נכתב ע"י rnמרטין סבג rnהערת העורך: נושא "הוודו" בתחום הקולנוע הביתי הוא ענק ומאוד קונטריברסיאלי. אין בכתוב למעלה בכדי לרמוז שהאתר ככלל "מאמין" או תומך בפתרונות מסוג זה. אנו מביאים מידע זה, וכל אחד זכאי לדעותיו.

1