מבוא למערכות סטריאו וקולנוע ביתי – חלק א'

rnאנטולי מרדכי מציג בפנינו סדרת כתבות מקיפה על מערכות סטריאו וקולנוע ביתי , להלן חלק א' בסדרה

7:00
  /  
09.03.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי (anatoli15)rnrnנערך על ידיrnדרור אנגלrnrnrnשימו לב: תחום המיד נערך עפ"י הערתו של Croc.


מהו קול?rn

קול הינו תנועה גלית של תווך. הקולות אותם אנו שומעים הינם תנועה של חלקיקי האויר אשר נקלטת באוזן שלנו.
גלי הקול נבדלים זה מזה על ידי שתי תכונות. הראשונה היא עוצמה, והשנייה הינה התדירות שלהם. תדירות הגל הינה מספר המחזורים אותם משלים הגל בפרק זמן
של שנייה אחת, והיא נמדדת ביחידות הרץ (Hz).
תיאורטית האוזן האנושית מסוגלת לשמוע כל גל בעל תדירות שהיא בין 20-20000 מחזורים לשנייה. מעשית התחום מצומצם יותר, ומשתנה מאדם לאדם.
נהוג לחלק את התדרים השונים ל-3 קבוצות עיקריות:
באס – 20-160 הרץ.
תחום ביניים (מיד-ריינג') – 160-5120 הרץ.
גבוהים – 5120-20000 הרץ.
גם תחומים אילו ניתן לחלק לתתי תחומים כמו מיד-באס ועוד.
ככל שתדר הגל גבוה יותר, אורך הגל קצר יותר. כך לדוגמא, בעוד אורך גל של גל בתדירות של 20 הרץ עומד על כ-17 מטרים, אורך גל של גל בתדירות של 20קילו-הרץ (20000 הרץ) יהיה פחות מ-2 ס"מ.
עקב הבדלים אלו באורכי הגל, נהוג לייצר סוגים שונים של דרייברים (אותם עיגולים ברמקול שנעים) מחומרים שונים, ובגדלים שונים. כל דרייבר מיועד לייצר תחום תדרים מסוים בלבד. לתחום התדרים הגבוה מיוצר דרייבר קטן מאוד אשר נקרא בשם טוויטר, לתחום התדרים האמצעיים מיוצר אלמנט גדול יותר אשר נקרא מיד, ולתחום הנמוך מיוצרים וופרים. ישנם גם דרייברים אשר מיועדים להפיק יותר מאשר רק מיד או באס, וחלק אך מיועדים לפעול במלוא הספקטרום השמיע. rn


מהו התפקיד של המערכת בבית?

תפקידה של המערכת הביתית הינו להביא אלינו הביתה את החוויה המשכנעת ביותר של החומר המוקלט על גבי המקור שלנו, בין שיהיה הופעה חייה של הזמר המועדף עלינו,
פס קול מפוצץ של סרט הפעולה החדש או שאגות המנועים ממשחק המרוצים שרכשנו לאחרונה. בפרקטיקה ישנן שתי קבוצות עיקריות אשר לכל אחת גישה שונה בנוגע ליעוד
של המערכת הביתית. בעוד קבוצה אחת שואפת להגיע לכדי שלמות ולגרום לקולות הנובעים מהמערכת שלהם להיות זהים לאילו של אותו האומן אשר מאזינים לו, הקבוצה
השנייה מחפשת את הצליל אשר ינעם להם יותר מכל, ללא כל קשר לעד כמה דומה להקלטה המקורית התוצאה תהייה. בסופו של יום, ההחלטה לאיזו קבוצה להשתייך הינה
סובייקטיבית לגמרי ושתי הגישות יניבו שעות רבות של הנאה.


סוגי המערכות הקיימות היום

המערכות בימינו מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות אשר נכונות הן לגבי מערכות מבוססות רמקולים והן לגבי מערכות מבוססות אוזניות, והן:
– מערכות סטריאו.
– מערכות צליל היקפי.
מערכות הסטריאו מורכבות מ-2 רמקולים בלבד (ולעיתים נכלל בהן רמקול שלישי אשר נועד להשלמת התדרים הנמוכים ביותר בלבד) ומיועדות בד"כ להאזנה למוזיקה
סטריאופונית אשר כפי ששמה מרמז מוקלטת בשני ערוצים בלבד (שמאל וימין).
מערכות הצליל ההיקפי יכילו מספר גבוה יותר של רמקולים, אשר בד"כ יהיה 5 רמקולים היקפיים ורמקולים נוסף להשלמת ערוץ ה-LFE, הלא הוא הסאב וופר.
רוב המערכות האלו משמשות לצפייה בסרטים, ולהאזנה להקלטות מוזיקליות אשר מיועדות למערכות אילו (אשר נכון להיום נפוצות הרבה פחות מהקלטות סטריאופוניות).
מערכות אלו מעולות גם לשימוש בתור מערכת קול של מחשב גיימינג, וזאת תודות לעובדה שכל משחק שני בימינו תומך במגוון אפקטים קוליים מרשימים וריאליסטיים מאוד.


7:00
  /  
9.3.2006
  
נכתב על ידיrnאנטולי מרדכי (anatoli15)rnrnנערך על ידיrnדרור אנגלrnrnrnשימו לב: תחום המיד נערך עפ"י הערתו של Croc.

1