מה ההבדל בין UPSCALING ל-UPCONVERSION?

מבוא לעיבוד תמונה למתחילים - מה זה UPSCALING, מה זה UPCONVERSION ומה עושה הרסיבר שלכם?

7:00
  /  
14.02.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

מטרת מאמר זה הוא לתת מושגים בסיסיים לגבי משמעות המונחים UPSCALING ו-UPCONVERSION אשר רסיברים רבים מתהדרים בהם, בעוד שמרבית האנשים לא מבינים אותם.


rnנתחיל מזה שכל המקרנים וכל מסכי הפלאזמה למינהם עושים גם UPSCALING וגם UPCONVERSION כיום.


rnהתצוגות הדיגיטליות כוללות מספר כניסות כיום, וכולן צריכות להיות מוצגות על גבי המסך. לשם כך, כל הכניסות ממותגות (כך שניתן יהיה לבחור מקור אחד מבין כמה מקורות) ומתורגמות לפורמט אחד שהמסך מסוגל להבין אותו. הדבר נעשה בתוך המסך עצמו, על ידי שימוש במנגנון UPCONVERSION בסיסי (בד"כ לא יוקרתי במיוחד). הפורמט הזה הוא בד"כ פורמט RGB.

rnעל מנת להציג את התמונה על גבי המסך, צריך לדגום את האות הזה ולמצוא את הערכים השונים לכל פיקסל. כך, כל פיקסל מציג ערכי צבע שונים, והתמונה נראית נכונה. הפעולה של הדגימה והמעבר למספר הפיקסלים הפיזי שיש בתצוגה נקראית UPSCALING.

מדוע UP?
פשוט מכיוון שהמקור, בד"כ נחות מהרזולוציה של המסך, אם כי זה לא בהכרח נכון בשטח. למשל במקרה של מסך פלאזמה EDTV (רזולוציה 852 על 480), הרזולוציה האופקית אכן מתורגמת מ-720 פיקסלים (אשר קיימים גם ב-NTSC וגם ב-PAL) ועבור PAL צריך לעשות דווקא DOWNSCALING מ-576 שורות ל-480 שורות שיש במסך.

rnההתאמה הזו היא קריטית, אחרת לא ניתן יהיה להציג את מלוא התמונה על גבי המסך.


לשם מה אנחנו צריכים את זה ברסיבר?
הרסיבר כבר ממתג לנו את מקורות האודיו. בכדי להפוך ל-A/V RECEIVER, אחד הדרישות הוא גם מיתוג מקורות וידאו. היתרון הוא להשאיר את המסך על כניסת וידאו מסויימת ולמתג בעזרת כפתור המיתוג אודיו של הרסיבר. עד כמה טוב נעשה הדבר? בד"כ לא באופן טוב במיוחד, הממתגים פשוטים למדי ועד לפני שנה-שנתיים, ההמלצה הגורפת היתה להימנע ככל הניתן ממיתוג מבוסס רסיבר A/V.


כיום המצב טוב יותר, בעיקר בזכות HDTV, אשר גרם לאיכות המיתוג לעלות, ועליה תלולה ברוחב הסרט אשר מוקצה לממתג הוידאו ברסיבר. גם סוגי המיתוגים השונים עלו, וכיום יש מיתוג קומפוזיט, SVIDEO, קומפוננט ואפילו HDMI.

rnהבעיה של מיתוג מסוג זה הוא שאם יש לנו מקורות מגוונים, כלומר מכשיר וידאו (קומפוזיט), ממיר (SVIDEO או קומפוננט בעזרת TRANSCODER) נגן DVD (קומפוננט, קומפוננט פרוגרסיבי או HDMI) ומקור מחשב (DVI או HDMI) כל אחד מהם יתן לנו פורמט שונה לחלוטין. הדבר היה בעצם מבטל את היתרון של מיתוג דרך הרסיבר, מכיוון שעדיין היה צריך לחבר המון חוטים למערכת ולמתג דרך הטלויזיה וגם דרך הרסיבר.


פיתרון ה-UPCONVERSION מאפשר, עם מינימום עיבוד תמונה ותוספת עלות, להשתמש עדיין בחיבור מוניטור אחד בין המסך לרסיבר (בד"כ קומפוננט או HDMI). כאשר המקור זהה לכניסת המסך (קומפוננט או HDMI למשל), המקור מועתק באופן זהה למסך. כאשר אנחנו ממתגים מקור של קומפוזיט ו-SVIDEO (או לחלופין מקור קומפוננט למסך בעל כניסת HDMI), הרסיבר אחראי להמיר את הפורמט בכדי שנראה תמונה.

rnהאם הוא עושה את זה טוב? מרבית הרסיברים בעלי הפיצ'ר הזה יעשו את זה באופן "לא רע". זה אומר שאפשר יהיה לעשות את זה טוב יותר, אבל בד"כ תוך כדי השקעה גבוהה יותר באופן משמעותי. בכל אופן, לא מדובר ב-CONVERSION שיהיה גרוע באופן משמעותי מזה של המסך עצמו.


UPSCALING
rnאם UPCONVERSION עובד כל כך טוב, מדוע צריך גם UPSCALING?


rnהתשובה אינה טריוויאלית כלל. הסיבה היא שמנגנון ה-UPSCALING במסך רחוק מלהיות אידאלי. מכיוון שמדובר במכשיר אלקטרוני בעל עלויות יצור וכמויות יצור גבוהות. החברות מחפשות כל דרך לחסוך עלויות יצור. חסכון של דולר לכל מסך יניב מיליוני דולרים של חיסכון (או רווח) לחברה המייצרת. לכן, חברות רבות מייצרות צ'יפים זולים לעיבוד תמונה שפשוט עושים את העבודה, אך באופן שרחוק מכדי להיות אידאליים.



הפתרון יכול להיות שימוש בנגן DVD בעל מנגנון UPSCALING (כגון דנון 1920 ומעלה, סדרת הנגנים החדשה של פנסוניק, OPPO 971 וכו'). נגן כזה יעשה את העבודה הקשה, אולם זה עדיין לא יפתור את הבעיה עבור מקורות שאין להם יכולות כאלה, כגון ממירי יס ו-HOT.



האם זה פיתרון אוליטימטיבי לבעיה?
rnממש לא… יש פתרונות טובים בהרבה (ע"ע פרוססור וידאו או סקיילר). הפתרונות של הרסיברים הם הזולים והפשוטים ביותר לבעיה והם בהחלט התקדמות בדרך הנכונה. הרסיברים בד"כ ישתמשו בצ'יפים פשוטים, דוגמאת ה-FLI2310 של חברת ג'נסיס, בשביל להמיר את האות.


rnהאות יומר בד"כ לפורמטים סטנדרטים כגון 1080i ו-720P. הבעיה היא שמסכים רבים הם ברזולוציה שונה מפורמטים אלה ולכן הפיתרון לא יהיה אידאלי עבורם. בנוסף, פיצ'רים רבים ממעבדי התמונה לא מיושמים ברסיברים הללו (פילטרים שונים, יכולות להוריד רעשי MPEG או רעשים בכלל, יכולת לעשות NATIVE RATE, לשנות TIMING, לעשות FRAME RATE CONVERSION, לתקן בעיות אחרות בוידאו, או אפילו לשלוט באופן מוחלט ביחסי המסך השונים). כמו כן, יש דרכים רבות לממש פיצ'רים שונים בעיבוד תמונה ע"י אותם מעבדים, ומרבית יצרני הרסיברים לא מתעמקים בנושא בכדי לתת פיתרון מושלם לבעיה.


rnלכן, צריך להתייחס לפיתרון כזה בהתאם. מדובר בפיתרון ביניים לא רע. הוא יהיה פיתרון סביר ומעלה עבור מקרני 720P למיניהם, אך צריך לקחת בחשבון שיש דרכים טובות יותר (ויקרות יותר) לשפר את התמונה עוד יותר.


7:00
  /  
14.2.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1