סקירה: Sennheiser PXC 250

כשאנו שומעים מוזיקה, בין אם זה באמצעות אוזניות או באמצעות רמקולים, חשוב שהסביבה תהיה שקטה עד כמה שניתן ושלא תפריע, ...

7:00
  /  
06.01.2006
  
המאמר נכתב על ידיrn rnעומר יצחקי (the-fox) rnונערך על ידי rnrn דרור אנגל

נפלו לידיי מספר דגמים מיבואן סנהייזר לבדיקה, ואחרי האזנה ממושכת הסקירות באות.
rnוהיום על הפרק PXC 250 Sennheiser.




הקדמה
כשאנו שומעים מוזיקה, בין אם זה באמצעות אוזניות או באמצעות רמקולים, חשוב שהסביבה תהיה שקטה עד כמה שניתן ושלא תפריע, ברמקולים הנושא פחות בעייתי, אך כשמדובר באוזניות הבעיה בעלת משמעות מכרעת. על אחת כמה וכמה כשמדובר באוזניות שמיועדות לשוק הנייד (Portable) שם הסביבה יכולה להיות רועשת בהרבה מאד מקרים לדוגמא: אוטובוסים, מטוסים, נסיעות ברכב, עבודה במקומות רועשים, קרבה לאתרי בניה וכו…
rnיצרנים שונים נוקטים שיטות שונות לנסות ולהתגבר על הבעיה, אחרי הכל, מה שווה אוזניה שעלותה 150$ אם הרעש שהסביבה מפיקה חזק יותר מהרעש שהאוזניה מפיקה (גם לאוזניה יש גבול, אנחנו לא רוצים להרוס את השמיעה שלנו), ובהרבה מקרים מבטלת הרבה מהתדרים הנשמעים ובכך יוצרת התאבכות הורסת. וחווית האזנה לא מהנה.
rnהפיתרונות מתחלקים לאקטיבים ופסיבים (מצלצל מוכר ?)
rn- ביטול רעש פסיבי מתבסס על שיטות שאינן מצריכות מיכשור חשמלי נוסף, ובדרך כלל מתבסס על אטימה טובה יותר, אוזניות סגורות, אוזניות IEM למיניהן.
rn- ביטל רעש אקטיבי הינו כל פתרון אשר משתמש במיכשור חשמלי נוסף שמנסה להתגבר על הבעיה.

rnאז מה מיוחד בעצם באוזניה הזאת אתם וודאי שואלים ?
rnלהבדיל מדגמי ה PX "הרגילים" סנהייזר הוסיפו מנגנון לביטול רעש אקטיבי, המכונה בשם NoiseGard, על מנת להתגבר על בעיית רעש סביבתי, עם התמקדות על התדרים הנמוכים ועל טיסות.

כיצד זה בעצם עובד
rnכל רעש/צליל/מוזיקה שאנו שומעים הוא בעצם גל שנע במרחב, עם תדר ואמפליטודה מסויימים. כאמור, תחום השמיעה האנושי המקובל עומד על 20Hz ועד 20 Khz.
rnהרעיון פשוט, ממקמים מיקרופונים זעירים ורגישים הקולטים את התדרים המגיעים מהסביבה והמנגנון דואג לייצר תדרים זהים עד כמה שניתן בפאזה הפוכה (180 מעלות) וכתוצאה מההתאבכות ההורסת שנוצרת מתבטלים אותם גלים תורדניים ומזיקים, בעוד המוזיקה נשארת ללא פגע.
rnחשוב לציין שסנהייזר בחרו לבטל רק תדרים מ 1Hz ועד 1000Hz . זו מהסיבה שגלים אלו הם בדרך כלל עיקר הבעיה בנושא של רעש סביבתי, ולכן סנהייזר החליטו להתמקד בעיקר זה.

אז מה קיבלנו בחבילה ?



rn-זוג אוזניות סנהייזר PXC 250 עם NoiseGard.
rn-זוג בטריות AAA להפעלת ה NoiseGard.
rn-נרתיק איחסון איכותי עם תא צידי.
rn-חוברת הכוללת: הוראות, הסברים ומידע טכני על המנגנון.
rn-מתאם למטוסים שמאפשר לחבר את האוזניה במטוס (Dual mono to 1/8" Stereo).
rn-מתאם מ 1/4" ל 1/8".

האוזניה
rnראשית נעבור על כמה מהנתונים הטכניים שהחברה מצהירה על האוזניה:
rn*סוג אוזניה: דינמית, סגורה.
rn*משקל אוזניה: 65 גרם
rn*התנגדות נומינלית: 300Ω
rn*טווח תדרים: 10Hz – 21Khz
rn*רגישות: 112 dB ב 1 Khz ב 1V.
rn*THD *אורך כבל: 1.8מ'

rnאם כך, אחרי שהסתכלנו על נתוני האוזניה…





האזנה
rnהאזנה התבצעה עם נגן Mp3 מדגםX5L של חברת iAudio.
rnהשתדלתי להאזין בכמה שיותר סביבות, רועשות יותר ורועשות פחות על מנת לראות כיצד ה NoiseGard מתמודד במצבים שונים, וגם האזנות שקטות, לראות מה האוזניה באמת שווה.
rnהשתדלתי לגוון בסוג המוזיקה, רוק מתקדם, מנגינות גיטרה שקטות, רוק קלאסי, זמרות למיניהן ועוד מספר לא מבוטל של הרכבי רוק כבד.

rnהאוזניה עצמה מספקת צליל חמים ומלא, שדי הפליא אותי נוכח גודלה הפיזי של האפרכסת, הבאס עצמו, הדוק ועגול כמו שאני אוהב ולא מרוח ושטחי, אם כי לא בצורה יוצאת דופן.
rnהתדרים הנמוכים, שהגיעו מגיטרת הבאס באלבום Ear X-Tacy של Andy Timmons היו מורגשים ובעלי נוכחות מספקת.
rnהגבוהים לעומת זאת, קצת הפריעו לי, בהקלטות מסויימות הם היו על גבול החדים, בצורה שלי קצת הפריעה ואני לא חושב שאני סתם אומר את זה, אני רגיל לשמוע עם Grado שהן נחשבות בהירות וגם קצת חדות, אז ככה שאני מאמין שיש פרופורציות לדבריי.
rnהמיד משתלב יפה בין שאר התדרים, ובסה"כ ניתן לאמר שיש איזון יפה מאד של כל התדרים לאורך הסקאלה, אין אף תחום שגובר ומשאיר מאחור תחום אחר, ברוב המקרים כך היה הדבר.
rnהסאונד עצמו נקי, הפרדה יפה בין הצלילים, הדינמיות באוזניה מורגשת ומהווה קריטריון מכריע בהרבה מקרים, כאשר האזנתי ל Dream Theater, ניתן לשמוע את הקלידים, הגיטרה, את טוף הרגל של המתופף וגם את המצילות הקטנות של מייק פורטנוי בצורה די ברורה, מה שיצר קולינריות של מוזיקה. נתון מרשים לדעתי.
rnניסיון נוסף לבדוק את יכולת הדינמיות של האוזניה היה בהאזנה ל After Forever, להקה גוטית עם הרכב גדול מאד הכולל כינור, כלי נשיפה, מטופף, גיטריסט, זמרת בעל קול מדהים, וקולות מקהלה ברקע. גם כאן האוזניה ידעה לתת פרזנטציה יפה של רוב הכלים, למרות שזו משימה לא פשוטה, אני אישית די התרשמתי מהיכולת, הכינור נשמע נפלא, צלילי הגיטרה המלווה (הריפים) היו מלאים, הטופים היו בעלי נוכחות ועוצמה.
rnוהזמרת נשמעה מדהים כמו תמיד, ועם כל זאת במקומה הרצוי.
rnהאוזניה עצמה שונה קצת באופיה מהאופי הסהנייזרי המקובל, בכך שהיא זריזה, ולא LAID BACK כמו הרבה מהדגמים של החברה, אני אישית מאד אוהב את זה. הסאונד Punchy ומהיר, גורם לך להכנס לתוך המוזיקה, לטופף ברגליים וגם להניד את הראש הלוך וחזור לכל אותם רוקרים שביננו.

rnהיעילות של המנגנון עצמו נחמדה מאד, כאשר שמים את האוזניה על הראש ולא מנגנים כלום, ניתן לשמוע את ההבדלים כשה NoiseGard במצב On/Off. התוצאה המתקבלת דומה לזו של הנמכת התדרים הנמוכים באקולייזר של המגברים הישנים שהיו לנו, תחושה די דומה, כאילו נעלמו להם כל תדרי הבאס הסובבים אותנו.
rnבהאזנה במקומות רועשים, המצב קצת שונה, ניסתי בהתחלה לשבת בספסל האחורי של האוטובוס, שם לדעתי מעט מאד דברים מסוגלים לא להבלע ברעש. אני חושב שהואזניה התמודדה בצורה נחמדה מאד, אם כי יש מקום לשיפור, בהשוואה ל Shure E4c שלי, האטימה פחות טובה, השור בנקודה הזאת היו טובות יותר.
rnניסיתי להאזין בעבודה שם יש לא מעט רעש של מאוררים ושלל מכונות, שם התוצאה הייתה די נחמדה, ה NoiseGard התמודד בצורה מכובדת, אני מאמין שזהו פחות או יותר קצה גבול היכולת שלו. התוצאה טובה בהרבה מסתם אוזניה, אך איננה מצליחה להתמודד עם מקומות רועשים במיוחד.
rnלא יצא לי לבדוק את האוזניה בטיסה, אך מההתרשמות שלי אני חושב שיש לה סיכוי די טוב להתמודד עם הרעשים הסובבים.
rnבגדול אני לא חושב שהאוזניה מצטיינת במשהו ספציפי, אני חושב שהיא די טובה בהכל, ובסה"כ מתקבלת תוצאה מאד מעניינת, פשוט כיף לשמוע בהן, בקלות ניתן להיסחף איתן, שיר אחרי שיר, אלבום אחרי אלבום בלי לשים לב. פשוט תענוג !

rnאיכות הבניה מרשימה ביותר כמצופה מחברה כמו סנהייזר.
rnבכל מה שקשור לנוחות ופונקציונליות, האוזניה מתקפלת למימדים די קטנים.
rnהאפרכסות יושבות על האוזניים עצמן ולא עוטפות אותן כמו הרבה אוזניות סגורות.
rnקשת האוזניה והאוזניה עצמה מרופדות בעור נעים למגע ורך, מה שתורם לחווית האזנה, ניתן לכוונן את האוזניה בצורה נוחה, ובסה"כ לאחר מספר שעות של האזנה לא מרגישים כאבים.

rnעם כל זאת היו מספר דברים שהפריעו לי ואני חושב שמחייבים התייחסות, ראשית:
rnהאוזניה בעלת התנגדות גבוהה מאד של 300 Ω, שזהו דבר בעייתי מאד לנגנים ניידים, אני לא מבין ממש למה הם בחרו לעשות את זה. זוהי התנגדות שאופיינית לאוזניות High End כגון ה HD 600 וה 650,ה DT 880 בעלות התנגדות של 250 Ω.
rnאני אישית בחנתי את האוזניה עם iAudio X5L שיש לו יכולת לדחוף אוזניות, והוא הוציא לו את המיץ, הווליום בנגן מגיע עד 40, אני עבדתי איתו בעיקר על 35 ולפעמים אפילו על 37 !!
rnהיו הקלטות ממש טובות שניתן היה להוריד את הווליום ל 30 וגם זה היה במקומות שקטים.
rnאני לא בטוח שנגנים חלשים ממנו יוכלו להתמודד עם אוזניה כזאת.

rnדבר נוסף שנוכחתי לגלות על האוזניה הוא שכאשר מכבים את ה ה NoiseGard, שומעים ממש חלש בצורה שלא ממש ניתן לשמוע בלי שהוא עובד, מה שמביא אותי לחשוב: אולי יש בפנים גם מגבר ? או שזה רק הגבר GAIN ? צריך לבדוק את הנושא.
rnהעניין הוא שהאוזניה מחוברת ל NoiseGard בצורה קבועה, ולא ניתן לנתק אותם אחד מהשני, מה שלדעתי בפועל מהווה חיסרון, זה די ברור למה, אני יכול לחשוב על כמה סיבות למה להם לעשות זאת, אולי פוליטיות אולי טכניות, מי יודע.

rnדבר נוסף שרציתי לציין, הוא השיפור שמתקבל באוזניה עם שימוש במגבר אוזניות נייד.
rnאני אישית השתמשתי ב Pocket Amp 2v2. מגבר בעלות של 60$.(די זול). שהזמנתי מקנדה.
rnהכל נשמע הרבה יותר דומיננטי, גדול, הבאס הרבה יותר הדוק ובעל עוצמה, הצליל מלא יותר והדינמיות משתפרת.
rnהחוויה במקרה הזה הייתה ברמה אחת מעל האזנה הרגילה שביצעתי עד כה..
rnמה שמביא אותי שוב לנתון ההתנגדות של האוזניה, הדבר הזה הוא פועל יוצא של ההתנגדות.
rnבהרבה מהמקרים זה טוב לדעת שלאוזניה יש עוד פוטנציאל בשימוש עם מגבר, אך לדעתי זה לא נכון לאוזניה ניידת, כי שם המטרה היא להיות עם כמה שפחות מכשירים ואביזרים, ולהיות כמה שיותר ניידים, אתה לא רוצה למצוא את עצמך עם נגן MP3, אוזניה, מנגנון ביטול רעש ומגבר אוזניות. זה כבר לא נכנס בהגדרה של ניידות, לדעתי.

rnברצוני להודות לדוד וידר, נציג חברת מהלב-קילים, נציגי Sennheiser בארץ, על אספקת המוצר ושיתוף פעולה עם צוות האתר.



7:00
  /  
6.1.2006
  
המאמר נכתב על ידיrn rnעומר יצחקי (the-fox) rnונערך על ידי rnrn דרור אנגל

1