היי-פיי באוזן שלך – חלק 2 – השוואת אוזניות

HI FI IN YOUR EAR חלק שני rnהחלטתי לפרק את הכתבה לשני חלקים בכדי:rnא: לתת לאוזניות את הכבוד המגיע להם ...

7:00
  /  
12.12.2005
  
מאמר זה נכתב ע"י אביעד בריד (byrdparis)

rnעל האוזניה הזאת לא צריך לספר רבות, כתבו והיללו אותה באין ספור כתבות, סקירות והשוואות במגזינים ובאינטרנט. היא זכתה כמעט בכל פרס אפשרי בנושא, ויכולותיה ידועים לכל אודיופיל שמברר בעניין אוזניות.

rnההשוואה נעשתה בביתי בסשן נפרד (לסשן ראשון ראה חלק א').

rnההשוואה כללה 8 אלבומים במגוון סגנונות מוסיקאליים : ג'אז , ג'אז ווקאלי , קלאסי , רוק , רוק כבד .
rnבסשן התמודדו שני זוגות :


  • ה- DT 880 של BEYERDYNAMIC

  • ו- HD 600 של סינהייזר
בכוונתי היה לצרף עוד זוג נוסף מחברת "גראדו" המתומחרות בחו"ל באותה הליגה אבל לצערי לא היו ברות השגה בעת ההשוואה.


  • מקור : VINCENT CD S-2

  • מגבר אוזניות : VINCENT KHV 111 HYBREED TRANS-TUBE

  • כבלים : INTERCONECT-LABOGA
הסשן נעשה בבית ריק מאדם, בחדר הסלון ובשעות הלילה כך "שהשקט הסביבתי" לא הפריע כלל.

rnההשוואה נעשתה באופן פשוט למדי – החלטתי על קטעים מסוימים בכל אלבום (פירוט האלבומים יצורף בסוף הכתבה), הקשבתי לקטע מסויים בעזרת ה-HD 600 ראשית מכיוון שזו האוזניה הפרטית שלי (אחת מכמה וכמה) והנני מכיר אותה ואת יכולותיה באופן יסודי מאוד, כך שבהחלפת הזוג אוכל להעריך ולשים לב לדקויות.

rnהאלבום הראשון שנכנס למקור לתחילת הסשן (הארוך למדי…) היה אלבום ג'אז:

rnואריאציות של באך לטריו אשר מנגן כמובן ג'אק לוסייה ההקלטה היא דיגיטאלית לחלוטין והאיכות טובה מאד.

rnהאלבום קליל למדי, מבחינת עומס (פסנתר תופים בס), ולכן התחלתי עימו מכיוון שהוא גם נותן רפרנס ראשוני חזק מאוד למאזין. הסינהייזר מלאות מאד ובעלות נפח עמוק. יש כאלו שמתארים את ה 600 כאוזניה "אפלה", הכול נשמע מאד עמוק ומאד "נפוח". אפשר לומר שהסינהייזר "ממלאות את החדר".

rnהפסנתר נשמע טוב וגדול, התופים עם ATTACK רציני מאד אך מעט נפוחים לפעמים אשר משאירים לחץ מסוים בחלל האוזניה. הדאבל בס (קונטרבס) נשמע באמצע אך שוב עבה מידי לפעמים. הסינהייזר נותנות תחושה של במה אבל לפעמים היא כאילו מכונסת כאילו ששני קירות חוסמים אותה בצדדים. האימג' ברור והכלים נשמעים היטב.

rnהחלפה :

rnלאחר סיום הקטע ב HD 600 הגיעו תורם של ה-DT880 (על נוחות האוזניות והצד הטכני אפשר לקרוא בחלק הראשון). ה-880, מתחילת הקטע, נשמעו חדים וההפרדה גבוהה יותר, אך הדבר שהכי קוסם זוהי הבמה הרחבה שנפתחה.

rnפתאום זוג הקירות הצדדיים נעלמו והפרישה היא תלת מימידית ולכיוון פנימה . (X'Y'Z')

rnהאוזניות נותנות תחושה של שורה טובה באמצע האולם ולא עוד האזנה בחדר. בכל הסשן כולו המטאפורה שעלתה לי כל הזמן בראש הייתה: שעם הסינהייזר שומעים כאילו אתה נמצא בחדר עם רמקולים ממש טובים ואילו עם ה DT 880 אתה יושב ממש באולם.

rnה-DT 880 עושות את זה מצוין ,הרגשה של "לייב שאו" מתרוממת על כל תו וכל ניואנס במוסיקה.

rnאוזניות אחרות שברשותי הם ה AKG 340 האגדיות שבנויות בטופולוגיה של 2 אלמנטים לאוזן, דינאמי ואלקטרוסטאטי,
rnהייחוד האמיתי שלהם הוא שהם מעבירות את המוסיקה לתוך הנשמה והפירוט הרב שלה. לא הכנסתי אותה בהשוואה כי לדעתי היא לא מתאימה כאן. גם מבחינה טכנית וגם מבחינת רמה (אני חושב שהן גבוהות יותר משתי הזוגות הנבדקות לפחות…).

rnכאמור, הקטע דיי קליל מבחינת עומס הכלים והתוים המנוגנים אבל רמת הרגש והאמביאנט המוקלט יכול להפיל ולהרים רכיבי סטראו (רמקולים אוזניות מגברים וכו'…)

rnהפסנתר ב-880 נשמע אולי פחות נפוח מאשר ב-HD 600 אבל הרבה יותר נקי. הנקישות של "הפטישים" בכנף הפסנתר נשמעים ברור יותר ואפשר להרגיש את מהירות האצבעות הנעות על גבי הקלידים. התופים נשמעו טוב וחלק וה ATTACK המהיר של האוזניה הזאת נותן את אותותיו בכל מכת סנר ,טם.או בס .

rnלאוזניה דרייברים קלים מאד אשר נותנים לאוזניה את היכולות הללו. גם בפרטים המדהימים שהיא מוציאה וגם בבמה הרחבה שהיא פותחת. לאחר הקטע הראשון שהאוזן מתחילה להבין מה יש עליה התחלתי להוציא את הדיסק השני :
rnבמקרה הזה, ההחלטה הייתה להקשיב גם לזמר בנוסף לכלים.

rnהאלבום הנבחר לבדיקה זאת היה מארק נופלר SAILING TO PHILADELPHIA בשיר הנושא מהאלבום .

rnמארק נופלר מוקלט בצורה יוצאת דופן, הווקאל ממוקד מאד עשיר ומלא. השיר מתחיל בפריטת גיטרה אקוסטית דרך הגברה. ב-600 של סינהייזר הפריטה נשמעת גדולה ונפוחה אך בקלות אפשר היה לחשוב שזאת גיטרה חשמלית שפורטים בה, הדבר כלל אינו כך ב-880 והפריטה נשמעת ברור מאד. גיטרה אקוסטית נשמעת ברור והפריטה מאד מפורטת אפשר לשמוע מיתר מיתר.

rnקולו המיוחד של מארק נופלר נשמע באופן מלא, עמוק וחם ב-600. כך הוא נשמע גם ב-880, אך ההבדל הוא שבזמן השירה הכלים האחרים מאחור קצת "מטושטשים " עם ה-600. כאילו שהאוזניה לוקחת תדרים מסוימים קדימה מידי ומשאירה כמה "מאחור".

rnב-880 הכל נשמע ברור לגמרי הכל בקו מסוים עם המון עומק במה והאימג' מאד ברור לכל כלי וכלי. הגיטרות של נופלר נשמעות שוב אולי פחות נפוחות מאשר ב600 אך תדר המיד יוצא החוצה באופן מעורר הערצה, אפשר לשמוע את רווית המנורות במגברים שלו דרך ההרמוניות.

rnאלבומים נוספים נכנסו לבדיקה מיד לאחר מארק נופלר בג'אנר דומה: ברוס ספרינגסטיין, אוסף משולש של 10 שנים של יצירה בהופעה חיה, הדינאמיקה והקצב נשמרים לעין ערוך דרך ה-880, האוזניה כאמור מכניסה אותך לאיצטדיון… אמנם זאת לא אוזנית סראונד אך שטח הפנים והמרחב קדימה נותן הרגשה מעולה.

rnג'אז שוב: דיסק של מייקל קמילו בהקלטה אודיופילית מדהימה נבדק גם כן בין שני הזוגות… ה HD 600 ביכולת מדהימה מוציאים כל פרט והפסנתר נשמע חי, רחב ועמוק, הקונטראבס מנגן מאחור, הבמה טיפה צרה לעומת ה 880 אך האימג' מדוייק.

rnה-880 בהחלפה נשמעו בתחילה חלשים יותר (למרות שההתנגדות נמוכה מה 600 ) אך לאחר כמה שניות הם "מסתדרים" לדעתי זה בגלל הנפח המטורף של ה 600 שגורם להכל להשמע חזק יותר. הפסנתר נשמע טוב מאד ונואנסים מגיעים מכיוון הכנף. מצילות התופים נשמעות חדות יותר ודומה כאילו המתופף החליף אותן "בהפסקה" לסוג אחר… שוב הבמה נפתחת לעומת ה 600 והאוויר בין הכלים ברור ביותר.

rnהמעבר למוסיקה קלאסית היה יותר מהיר משציפיתי (אל דאגה הג'אז חוזר) כבר לא יכלתי לחכות לשמוע את ה 880 מתרוממות בקונצ'רטו לכינור מס 1 של צ'יקובסקי (סולנית – MIDORI, מנצח קלאוד אבבאדו). הקלטה מעולה לדעתי וביצוע חושני וסוחף של הכנרת היפנית המעולה הזאת (sony classical expand edition).

rnה 880 כפי שציפיתי וקיוויתי פורחים במוסיקה הזאת . הכלים נשמעים היטב, פתיחת הבמה לרוחב וקדימה רק נותנים הרגשה אמיתית יותר במוסיקה הקלאסית שהקשבתי , שוב בגלל הדרייברים הקלילים של הדגם הנל הכל נשמע מפורט ומואזן כאחד בצורה שלא תאמן והכינור של מידורי נשמע מצויין. היא מעבירה בך רגשות והויבראטו שלה משאיר אותי רוטט בכל פעם .

rnהקדנצה מוקדשת לכינור לבדו, ללא התזמורת המלווה, ואפשר לשמוע בזמן הנגינה את תיפוף או סיבוב הרגלים של מידורי על הבמה, את הקשת האצבעות על גריף הכינור ואת משיכתם על המיתרים, פשוט תאווה.

rnשלא תהיה אי הבנה האוזניה מפורטת להחריד אבל לא אנאליטית ברמה שאי אפשר להנות מהמוסיקה. אלא מגיע לרמות של " להיות שם שזה קורה".

rnבפרק הראשון (הדי ארוך 19 דק') יש רגעים של עילוי מוסיקאלי כאשר כל התזמורת מנגנת הרמוניה מאחורי הכינור ומגיעים לקרשנדו, האוזניה פשוט ממלאת את חלל האוזן ונותנת להרגיש את כל האולם מתמלא במוסיקה מהתזמורת הנהדרת של אבבאדו ולא נכנסת לדיסט או לעיוותים בגלל העומס הגדול שנוצר.

rnמיד לאחר הקונצ'רטו עברתי לסימפוניה ה 9 של דבוזאק כדי שוב לבדוק את האוזניה במצבי "לחץ" ועומס מוסיקאלי גם מבחינת DB מתפרץ וגם מבחינת הבמה והאימג' במוסיקה מסוג זה. לא נותר לי אלא להגיד שוב שהאוזניה הפתיעה אותי (טוב זה כבר לא היית הפתעה …) והיא פשוט העבירה לי את הכל בצורה מדהימה . ההקלטה היא מעולה של "דויטצה" מנצח על התזמורת הברלינית רפאל קובליק הענק .

rnההשוואה עוד היית ארוכה אך החזרה על הסופרלטיבים שהאוזניה השאירה בי נשארים בדומה למה שכבר "חרשתי את המקלדת" בעמודים אלו. עוד המון אלבומים מילאו את הסשן מסגנונות שונים עוד ג'אז עוד קלאסי , כמה אלבומי רוק ורוק כבד נכנסו גם כן ומצאו שהאוזניה הנל מחמיאה להם במיוחד.

rnאחד האלבומים שרכשתי לאחרונה נבדק גם כן בסשן הזה והוא FRANCO AMBROSETTI europ legacy זהו אלבום ג'אז אירופאי אשר מנגים בו 5 כלים תופים בס פסנתר חצוצרה וסקסופון סופרן. הדבר שהביא לתודעה אולי הסופית והנחרצת שהאוזניה הזאת עולה על ה 600 מבחינת סאונד וריאלטי של הכלים היה בקטע מסויים שהמתופף החליף את המקלות במברשות מתכת (טכניקה מאד יחודית לג'אז ) למברשות אלה סאונד מאד מסויים ("ווש ווש ") כאשר המתופף מניע אותם על הסנר.
rn.
rnכאשר הקטע מנוגן ב 880 החדשות הסנר נשמע חד וברור ושומעים את "מחטי" המברשת נעים על הסנר ומרגישים את תנועות פרק היד של המתופף , כאשר העברתי חזרה ל 600 שמעו הכל מלא וטוב אך ה "ווש ווש" נשמע עכשיו כמו שקית ניילון שדורכים עליה… ולא מברשות מתכת על עור הסנר…

rnלצערי ה 600 הנערצות שלי נחלו מפלה נוספת לאוזניות החדשות של הגרמנים BEYERDYNAMIC .

לסיכום
rnההשוואה היית ארוכה וחבל על עמודים נוספים של חזרה על סופרלטיבים ורגשות על כל קטע סגנון או אלבום ששמעתי עימם.

rnההשוואה מבחינתי היית בעייתית בגלל אהבתי הרבה ל600 המדהימות לכל הדעות(ולדעתי) ובפינה קטנה בלב לא רציתי שה 880 יהיו טובות יותר… גם בגלל הערך הגדול שיש לי ל 600 של סינהייזר וגם בגלל חשבון הבנק שלי (אני אהיה חייב לרכוש אותם עכשיו).

rnאבל אין מה לעשות וסקירה אובייקטיבית חייבת להיות כזאת לכל אורך הדרך. ה DT 880 של BEYERDYNAMIC טובות יותר ! נוחות יותר ! ואולי הכי חשוב זולות יותר !

rnכך שהתמורה לכסף היא גבוהה פה לאין ערוך.

rn(זה נשמע כמו פרסומת אבל לא )

rnבחו"ל המחיר שלהם דיי דומה כך שההשוואה מתקבלת על הדעת. כאן בארץ התמחור של הסינהייזר עדיין בעייתי וההבדל ביניהם עומד על 1000 ש"ח ! לטובת ה 880 כמובן. המחיר המומלץ לצרכן הינו עומד על 1690 ש"ח כולל כבל מאריך של 3 מטר וכולל את קופסאת האלומיניום המדהימה שה 880 מגיעים בהם. הסינהייזר עומדות על סביב ה 2600 ש"ח.

rnהמאה ה 21 שייכות ל 880 התמורה לכסף מעולה ! ומגבר אוזניות יכול רק לשפר את העיניין ברמות אודיופילות מדהימות .
rnאין שום בעייה למצוא אוזניות הרבה יותר יקרות מהן אבל אין שום סיבה לרכוש כאלה, ה 880 DT הם כל מה שאי פעם תצטרכו בעולם האודיופיליה לתוך האוזן.

rnרשימת האלבומים :


  • TOCCATA -Jacques lousier

  • SAIILING TO PHILADELPHIA- mark knofler

  • ON FIRE michel camilo

  • LIVE – bruce springstein

  • MABOOL- orphaned land

  • TCHAIKOVSKY -midori violin concerto no1

  • -DVORAK symphony no 9 rafael kubelik

  • BEYOUND THE MISSOURI SKY pat metheny Charlie haden

  • EUROP LEGACY franco ambrosetti
rnrnשוב, ברצוננו להודות לאולפני אבי יפה ולאורי יפה בפרט, על העמדת האוזניות לביקורת.


7:00
  /  
12.12.2005
  
מאמר זה נכתב ע"י אביעד בריד (byrdparis)

1