מסך LCD של פיליפס – CINEOS 37PF9830 – חלק ב'

המשך חלק א' של בדיקת מסך ה-LCD של פיליפס: CINEOS 37PF9830 עם רזולוציה 1080P מלאה.

7:00
  /  
22.11.2005
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

פונקציות נוספות
פרט לכפתורים המיוחדים בתחתית, אשר משמשים בעיקר למצגות התמונות, כפתור שימושי במיוחד הוא הכפתור לשליטה על יחס המסך. רבים מאיתנו מסתבכים עם יחסי מסך שונים. למסך זה יש כ-6 מצבים שונים, כגון 4:3 מכווץ (זה נראה מושלם, ואין תחושה כלשהי של עיוות), מצב אנאמורפי, ומצב זום אוטומטי.

rnזה האחרון מעניין במיוחד שכן הוא מסוגל להתמודד עם אין ספור מצבי ZOOM ולשנותם באופן דינמי וחלק כמעט ללא תחושה מצד הצופה.


rnצילמתי סרט זה בכדי שתבינו עד כמה זה פשוט
.

המעבר שעשיתי בסרט הוא רק בכדי להכניס אותו למצב זה – כלומר באופן נורמאלי הצופה לא צריך לעשות דבר תוך כדי צפיה בסרט.

rnפונקציות נוספות כוללות שלט לומד אשר בעצם יכול גם להשתלט על המקליט שלכם. יתר מכן, ניתן לתכנת את המערכת כך שבעצם אתם יכולים לראות בתמונה קטנה (עוד על פונקציה זו בהמשך) מה קורה בהקלטה. השלט מסוגל לתפעל מקליטים שונים, אך בגדול מתוכנן למקליטים של פיליפס.

rnשני כפתורים מיועדים לשליטה במנגנון התאורה של AMBILIGHT.

rnהשליטה במעמד הממונע של המסך פשוט ביותר – בצד השלט יש כפתור קטן. לחיצה עליו במשולב בחיצים גורם למסך להסתובב בהתאם…

rnחיסרון בולט של המסך הוא מחסור ב-DISCRETE BUTTONS. הדבר מפליא במיוחד לאור העובדה שפיליפס היא זו שדוחפת את כל היצרנים לכיוון של DISCRETE BUTTONS בכדי לשלבם לתוך מאקרו בשלטים דוגמאת הפרונטו. אני רק יכול להניח שהם חושפים את מלוא הפונקציות דרך הספקת תכנון יעודי למסך באתר פרונטו… מה שכן, שילוב ברצף של כפתור בחירת הכניסה עם כפתורי הספרות יגרום למסך להחליף לכניסה הספציפית.

rnכידוע, לפיליפס יש כיום כמעט מונופול עולמי על נושא של טיונרים, ולכן הם מכניסים טיונרים כיום לכל דבר שזז… המסך הזה אינו שונה וכולל טיונר משוכלל ואפקטיבי שהצליח להעלות גם תחנות קשות ולהציגם. כמובן שאין הכרח בכך, אך הדבר בהחלט נחמד במיוחד למנויי הכבלים אשר יוכלו להשתמש בפיצ'ר ה-PIP (תמונה בתוך תמונה) ו-PNP (תמונה לצד תמונה) כאשר אחד מהתמונות יכולה להגיע מהממיר הדיגיטלי והשניה מהטיונר. rn






תפריטים

פיליפס עשתה עבודת הכנה נהדרת, אם כי פה ושם הורגשו פיספוסים קלים, כגון נטיה שלי ללחוץ על כפתור ימינה כאשר נחוץ בעצם לחיצה על כפתור OK. יש לציין שכנראה זה הושרש בי על ידי מכשיר זה או אחר מכיוון שזה לא המכשיר היחידי שאני מפספס תפריטים איתו כך…



ה-UI של המכשיר יפיפה ויש כמה פיצ'רים שאני בטוח שחברות רבות, במיוחד במזרח הרחוק עובדות כבר עכשיו בכדי להעתיקן…



עם הדלקת המכשיר בפעם הראשונה, הוא מעביר את הצופה סדרת שאלות, הדומה למערכות ה-WIZARD אשר התווספו למערכות אחרות של פיליפס (ע"ע שלט Philips RC9800i). השאלה הראשונה היא, כמובן, לשפת הצופה:





rnהשאלה הבאה היא בנוגע למדינה. שימו לב למחסור במדינה מסויימת בין אירלנד לאיטליה…



בהמשך, מחפש המסך ערוצים בטיונר. המחסור בטיונר דיגיטלי (DVB-T) אינו קריטי לאור העובדה שאין התקדמות כיום בתחום זה עדיין בישראל, אם כי הייתי מצפה שפיליפס יוסיפו זאת למודלים הבאים. מכיוון שסדרת CINEOS אכן צפוייה לקבל אופצית DVB-T אני מקווה שזה יתווסף בהקדם.



עם תום חיפוש הערוצים האנלוגיים (חשוב לחבר את חיבור הכבלים למסך בשלב זה), המסך מתחיל בפרוצידורה של פרסונאליזציה. כלומר, התאמת המסך לטעמו של הצופה.






הצופה נחשף לסדרת תמונות השונות באופיין בצד ימין ובצד שמאל. בניגוד לחברת NEC, אשר הולכת לכיוון של כיול אבסלוטי, פיליפס בעצם הולכת בכיוון ההפוך ומציעה לצופה להחליט מה אופי התמונה שמוצא חן בעיניו יותר. סדרת השאלות כוללת תמונות שונות ומחדדת נקודות שונות כגון העדפות חוזק תאורה, גאמה (SHADOW DETAIL), וכן העדפות SHARPNESS.





אני חושב שמרבית הצופים יהנו מאוד מהפיצ'ר הזה, אם כי אישית הוא טיפה מטריד אותי. אני אישית מעדיף לראות את התמונה הנכונה ביותר. הייתי מעדיף לקבל יכולות כיול מתקדמות יותר אשר יתנו לי D65 ושליטה מדוייקת על עקומת הגאמה. ברור לי שצופים רבים מעוניינים בעיקר בתמונה כפי שהם מעדיפים, כך שזה בהחלט צפוי לתת להם פיתרון.


עדכוני תוכנה וצליל

למסך שני פיצ'רים מעניינים במיוחד הם עדכון תוכנה וצליל היקפי וירטואלי.



תפריט משעשע ראשון שראיתי הוא תפריט גירסאת תוכנה אשר בעצם מציג את גירסאת התוכנה של המסך אך מאפשר גם צריבה של גירסא חדשה יותר אשר יכולה לתקן באגים ולהוסיף פונקציות למסך עצמו. מסך בסדר גודל של תחכום כזה צפוי לכלול באגים, אבל האפשרות גם להוסיף פונקציות באמת מעניין אותי.






ביקור קצר באתר הפנימי של פיליפס הראה שמאז הגירסא שמותקנת ע"ג המסך, יצאו כבר שלוש עדכוני תוכנה, כולל כאלה שמוסיפים פונקציות וכן תיקוני באגים (קליטת CANAL+ בצרפת, למשל…).



פונקציה מעניינת נוספת היא אודיו וירטואלי. כאמור, למסך יש שתי כניסות קואקס. אחת יכולה לשמש נגן DVD והשניה ממיר של יס או HOT (אם יש ל-HOT ממיר בעל יציאה שכזו). למסך אין כניסה אופטית, אבל יש לו יציאת קואקס שניתן לשרשרה לתוך רסיבר חיצוני.



כאשר יש כניסות אודיו אנלוגיות, המסך משתמש ב-DOLBY PROLOGIC בכדי לחשב את הערוצים האחוריים. טכנולוגית VIRTUAL DOLBY SURROUND משמשת את המסך בכדי לייצר במת קול רחבה יותר ואפילו ערוצים אחוריים מדומים.





מדובר בטכנולוגיה ידועה אשר משתמשת בהפרשי פאזה בצליל בכדי ליצור אפקט פסיכואקוסטי (נראה אתכם אומרים אפקט פסיכואקוסטי 10 פעמים ברצף בלי להתבלבל) אשר גורם למוח לחשוב שהצלילים באים מאחור.



rnהאפקט עובד כאשר הווליום גבוה למדי. גם אז, הבמה היתה רחבה למדי, אבל אפקטים רבים שאמורים היו להגיע מאחורה, לא בדיוק עברו כראוי. הדבר צפוי מכיוון שבעוד שקל מאוד ליצור מערכת מסוג זה עבור לפטופ, אוזניות או רמקולי מחשב. כלומר כשהמרחק בין המאזין לבין הרמקולים אינו גבוה, צפיה בטלויזיה נעשית מטווח רחוק יותר והמרחק אינו ידוע במדוייק לטלויזיה, כך שקשה לה מאוד לשנות את הפאזה במדוייק.



בנוסף, ניתן גם להוסיף טעם אישי לרמקולים על ידי משחק ב-EQ שלהם:






איכות התמונה

בסופו של יום, כל הפיצ'רים הרבים אינם שווים הרבה אם איכות התמונה בינונית או גרועה. לכן, צפיתי במספר סרטים.


rnלפני הסרטים, פניתי ל-DVE ועשיתי כיול ראשוני למסך, לאחר שינוי כל הפרמטרים שקבע ה-PERSONALIZATION WIZARD… כפי שצפיתי, המסך קבע SHARPNESS גבוה מדי, וקונטרסט חזק מדי.

rnהתחלתי עם הסרט הקשה מכולם, ANTZ בגירסאת ZONE1 אמריקאית. רציתי לראות כמה דברים, איך המסך מתמודד עם רזולוציה נמוכה יחסית (480 שורות), כיצד הוא מתמודד עם סצינות קשות וחשוכות בתחילת הסרט ועם פרטים רבים בהמשך הסרט. המסך הראה GRAIN גבוה מהצפוי, ויותר פרטים מכפי שיכולתי לראות עד כה עם מסכים אחרים. הבעיה היא שה-GRAIN היה קיצוני למדי, כנראה תוצאה של הפרשים בין הרזולוציות. משחק עם פרמטרי עיבוד התמונה הניב תמונה חלקה יותר בהרבה (כאן התפריט מוצג ע"ג ROTK):




במצב STANDARD, התמונה הפכה פחות ברורה (כנראה שזה VIDEO MODE) אך כל בעיות ה-GRAIN נעלמו, אך גם פרטי התמונה טושטשו קמעה. שני המצבים האחרים, אשר ההבדל בינהם קטן ביותר (אם קיים כלל) נותנים תמונה חדה בהרבה, אך גם נוטה ל-GRAIN ול-EDGE ENHANCEMENT. העובדה בשטח היא שמרבית האנשים בעולם אוהבים את האפקט הזה, אני אישית פחות מתלהב ממנו, אם כי היכולת לסנן אותו כליל עובדת יפה.


rnאת הסרטים והבדיקות העברתי דרך פרוססור ISCAN HD+, אך את מרבית החומר בדקתי עם נגן DVD של OPPO בעל עיבוד FAROUDJA 2300. ערכתי בדיקות תאימות פורמטים לכניסות השונות.

rnבחיבור DVI, הצלחתי בקלות להפעיל את מלוא יכולות ה-OPPO, לעבוד ב-1080i (גם ב-50HZ וגם ב-60HZ) וגם ב-720P (גם בפורמט האמריקאי וגם באירופי). גם 480P ו-576P עבדו באופן מלא. כך, ניתן לסכם שהמכשיר תואם את כל הפורמטים של HD בכדי להגיע לתקן HD READY. שילוב של תכונה זו עם רזולוצית 1080PN זה בהחלט הישג בילתי מבוטל.

rnלעומת זאת, ב-HDMI לא היתה לי הצלחה עם 1080i50 ו-720p50. מכיוון שה-OPPO עדיין לא תקני לחלוטין בנושא זה ומכיוון שכניסת DVI עובדת במלואה, הייתי משייך תופעה זו דווקא ל-OPPO ולא בהכרח למסך.


מעבר לצפיה ב-SPIDERMAN בגירסאת PAL, חושפת את מלוא היכולות של המסך ונותנת תמונה מדוייקת ביותר. כאן, דווקא ה-GRAIN מוסיף המון תחושה לסרט יבש יחסית ומקנה לו אופי מיוחד. פרטים רבים ומדוייקים מתגלים בחליפה של ספיידרמן (בעיקר בקטעים הסטטיים – ולא ב-CGI).


הסיום הגרדיוזי של הערב היה בהצגה חגיגית של Return Of The King בגירסאת PAL מצויינת. גירסא זו נבחרה בשל רמת הפירוט המצויין וכן הרזולוציה הגבוהה (576 שורות) וכן TRANSFER מעולה במעבר מפילים לפורמט דיגיטלי.





איכות התמונה בסרט היתה מצויינת, וכאן לא הטריד אותי ה-GRAIN כלל. הפירוט היה מצויין והיה חסר לי גירסאת HD שהיתה יכולה לתת תוצאות מדהימות עם המסך הזה. מכיוון שמרבית הצופים כיום ישתמשו בה עם YES/HOT ונגן DVD ראיתי לנכון להתמקד באלה.

rnשימוש ב-DVD עם חיבור קומפוננט ב-NTSC ניתן לזהות שהמסך מזהה 3:2 FILM MODE במלואו בזריזות ראוייה להערכה! ב-PAL הזיהוי היה חלש יותר ומומלץ לזווג את המסך עם נגן בעל יכולות פרוגרסיביות ב-PAL, דוגמאת DENON 1920 ומעלה.

rnלא הכל שושנים. לרזולוציה גבוהה יש גם חסרונות – רואים פרטים קטנים שיכולים להטריד… מסכי LCD אינם FORGIVING, כלומר אם יש מקור שהוא פחות ממצויין, כל הבעיות במקור יראו בבירור. האם כולם ישימו לב לזה? קשה לדעת. כיווץ יתר של HOT ויס עלול לגרום לאי נוחות קלה ממרחקים קצרים – יתכן שפרוססור מסוג של MOSQUITO (או אחיו הקטן The flea) יוכל לשפר את הבעיה.


סיכום

חשוב לציין כי המסך אינו מסגל לקבל 1080P בכניסות שלו, אלא רק 1080i. הבעיה העיקרית שהדבר עלול לגרום הוא בחיבור למחשב, אם כי מחשבים רבים כיום מסוגלים (בעזרתה האדיבה של תוכנת POWERSTRIP) לספק 1080i באופן שלא צריך להטריד את הצופה.


יחס הניגודיות של המסך תואם או עובר פלאזמות רבות, והשילוב עם תאורת הרקע גורמת למסך הזה למשוך את מלוא תשומת הלב בסלון או בחדר הצפיה. העיצוב של המכשיר ביחד עם הרזולוציה הגבוהה בהחלט מציב מטרה גבוהה לייצרנים אחרים.


היה חסר לי יכולות כיול מדוייקות יותר ושליטה הדוקה יותר בעוד פרמטרים של המסך (כגון גאמה, צבעי יסוד ו-COLOR GAIN/BIAS) היו מאפשרים כיול מדוייק יותר של המסך, במיוחד עבור עור הפנים אשר נראה מעט חיוור ולא טבעי. אני מניח שניתן לשפר זאת על ידי בחירות שונות ב-WIZARD.


מבחינת רזולוציה, פיליפס משתמשים בה היטב ומדגישים את ה-GRAIN, דבר שגורם בהחלט לתחושה של ראליזם מוגבר. מנסיוני, מרבית האנשים אוהבים את סוג התמונה הזו, מה שצפוי להביא לא מעט קריאות התפעלות ממבקרים בסלון הכולל מסך מסוג זה. איכות התמונה טובה לפחות כמו מסכי LCD אחרים באותה קטגוריה, אך התוספות של פיליפס בהחלט מציב את המסך בקדמת הבימה מבחינת יכולות, פונקציות ונוחות שימוש.


ההתמקדות של פיליפס הוא בהחלט בסלון או חדר שינה ולא בהכרח כמוקד לקולנוע ביתי. מדובר בריהוט מעוצב לעילא ולמרות גודלו החיצוני, גודל המסך אינו ענקי ויכול להתאים גם לחדר שינה. הרמקולים חוסכים סיבוך, במיוחד במקומות שבהם אין צורך או אין רצון להשתמש ברסיבר, הגברה ורמקולים אחוריים. המסך כמובן יכול להשתלב גם ב-SCENARIO שכזה, אך ברור מהתכנון שלא זו כוונת המשורר…


המסך מסופק בשלוש גירסאות – גירסאת 32" אשר כנראה בעלת רזולוציה נמוכה יותר (רק 768 שורות) וגירסאת 42" אשר בעלת רזולוציה 1080P ואשר כוללת זמן תגובה של 8 מילי שניות (כלומר, אפקט המריחה עלול להתגבר במקרה זה).


מבין השלושה, גירסאת ה-37" עשוייה להיות הפופולרית ביותר בגלל השילוב של הרזולוציה, גודל שמתאים לסלון או לחדר שינה, וזמינות (רק פריטים בודדים מגירסאת ה-42" מגיעים ארצה עקב ביקוש עצום למסך זה בכל העולם).


מחיר מחירון: 28,900


המסך נבדק באדיבות המשווק – טופ אודיו


7:00
  /  
22.11.2005
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1