ביקורת ישראלית ראשונה – Mitsubishi HC3000

rnMitsubishi HC3000 המקרן עם הבאז....כבר מזמן לא היה כל כך הרבה רעש מסביב למקרן ברמת כניסה, הצצה קצרה לפורומי AVS ...

7:00
  /  
19.11.2005
  
סקירה זו נכתבה ע"י זאב מאור (zeev).

טכנולוגיה

המכלול של ה-3000 מזווד באותו מארז של ה-900 של מיצובישי, עובדה שגרמה לאנשים רבים להניח שהוא דגם מחליף ל-900 (ולאנשים מסויימים לחשוב שהוא הוצג בתערוכה), כאשר למעשה מחליפו של ה-900 הוא ה-910. המנורה אמורה לספק 1000 Ansi lumens והיצרן טוען לקונטרסט של 1:4000, לא נתון מרשים במיוחד בהתחשב במספרים שמקרני LCD באותו תחום מחירים מצהירים עליהם כיום (Z4 עם 1:7000 לדוגמא).

rnנתחיל במעט הפרכת שמועות, ה-3000 מבוסס על DMD בגודל "0.65 ברזולוצית WXGA 1280X768 המיוצר ב-process של DC2 ולא DC3. הרזולוציה תוכננה להתאים גם ליישומי PC וגם להצגת וידאו ב-720. מעבד הוידאו שהוצמד ל-DMD הוא ה-DDP3020 החדש של TI, שאחת ההבטחות הגדולות שלו היא תמיכה בטכנולוגית BrilliantColor החדשה של טקסס אינסטרומנט.

rnBrilliantColor היא שיטת עיבוד והצגת צבע חדשנית אשר עושה שימוש ב-ASIC ייעודי (במקרה זה ה-DDP3020) ובגלגל צבע עם 6 צבעים שונים במקום שלושה. גלגל צבע מסורתי כולל פילטרים בשלושת צבעי היסוד RGB ולפעמים משולב במקטעים שקופים להגברת עוצמת ההארה. BrilliantColor מוסיפה את הצבעים המשניים Cyan, Magenta ו-Yellow לגלגל הצבעים וכך מאפשרת שיחזור צבע מדוייק יותר מאחר ואין צורך ליצור כל אחד מהמשניים מערבוב של שניים מהראשיים כמו בכל טכנולוגיית תיסוף צבעים אחרת, המטרה היא ליצור Gamut צבעים מדוייק יותר. שימוש בטכנולוגיה ידרוש כנראה התפשרות על עוצמת ההארה מצבעים "טהורים" ומאפורים. בצילום הבא משקף בהרצאה של TI על הטכנולוגיה ניתן לקבל המחשה לרעיון.


rnבפועל אין עדיין אף מקרן שעושה שימוש בטכנולוגיה.

rnלמרבה ההפתעה כשאנו פותחים את המקרן אנו מוצאים בפנים גלגל צבע קונבנציונאלי בעל 6 מקטעים של RGBRGB ולא RMBCGY כפי שהיינו מצפים ממקרן שאמור לממש את הטכנולוגיה.



rnהתמונה סופקה באדיבותה של חברת מיצובישי אירופה rn

ביטים רבים נשפכו כבר בדיונים בין משתמשים על חוסר ההתאמה בין גלגל הצבע לעומת טענת מיצובישי לשילוב BrilliantColor ב-3000, כולל תאוריות מופרכות שלא נפרטן כאן. בפועל גלגל הצבע לא מאפשר מימוש של BrilliantColor כפי שהוצג ע"י TI, והסיבה היחידה שאני רואה לכך שמיצובישי מציגים את ה-3000 כבעל BrilliantColor היא שילובו של צ'יפ ה-3020 שאמור להיות חלק ממימוש הטכנולוגיה במקרן, ואשר ב-3000 מממש כנראה פיצ'ר מסויים בשם DynamicBlack אשר רשמית הוא חלק מ-BrilliantColor, נגיע לפיצ'ר זה מאוחר יותר. בכל אופן לא ניתן היה לקבל תגובה עניינית ממיצובישי לנושא זה.

rnמבט נוסף בגלגל הצבע מגלה שהמקטעים האדומים גדולים יותר מהכחולים והירוקים, מימוש כזה נועד לפצות על החוסר באדום במקרנים מבוססי מנורת UHP. מנורות Ultra High Performance (או Ultra High Pressure, תלוי את מי שואלים) מספקות אור שאינו מאוזן מבחינה ספקטרלית, תכולת הירוק והכחול גדולה מהאדום, עובדה זו באה לידי ביטוי בעוצמת הארה גבוהה שם "נגמר" האדום לפני שאר הצבעים ואנו מקבלים עיוותי צבע ולא ניתן להגיע ל-D65 באיזורים של 80%-90% עוצמת אות ומעלה. ע"י שימוש במקטעים אדומים גדולים יותר על חשבון הירוקים והכחולים מנסים לפצות על חיסרון זה של מנורות UHP. שיטות אחרות להתגבר על הבעיה היא להתפשר על עוצמת ההארה ברמות האות הגבוהות תוך עיבוד קונטרסט, שימוש בפילטר CCR, או מימוש מקרן על בסיס מנורת xennon המספקת אור מאוזן יותר על חשבון עלותה הגבוהה (Qualia, Ruby). האם מימוש המקטעים האדומים בגלגל הצבע יפתור את הבעיה? נראה בהמשך.

חיבורים והתקנה


rnכאמור ה-3000 מזווד במארז של 900, הכנסת והוצאת אויר מרכזיים מתבצעים מימין ושמאל לעדשה מקדימה, אך קיימות כניסות ויציאות גם מהצדדים ומאחורה, כך שיש להשאיר מרחב פנוי מכל הצדדים.

rnפאנל החיבורים מאחורה כולל HDMI, VESA, Component, S-Video ו-composite. ה-VESA מסומן גם כ-Component אך לא מוזכר על כך דבר בהוראות ולא מסופק כבל התאמה. בנוסף קיימים חיבור USB לעידכוני תוכנה במרכזי שירות ו-SERIAL לשליטה מ-PC (עבורו מספקת מיצובישי כבל למרבה ההפתעה) וכן screen trigger להפעלת מסך חשמלי. לצד חיבורי ה-Svideo והקומפוזיט ניתן להבחין בהכנה לפתחים נוספים (לדוגמא אפשרות לסט קומפוננט נוסף) מה שמעיד על אופיו הגנרי של המארז מבחינת מיצובישי.


rnמבחינת אפשרויות התקנה ה-3000 מוגבל יחסית למקרנים מודרניים. אין Lens shift ועדשה עם זום 1.2 בלבד, היסט תמונה קבוע של 5.5-7 מעלות מעל העדשה (בהתאם לזום הנבחר), מאפשרים לקבל תמונת 16:9 של "100 במרחק של בין 3.6 ו-4.4 מטר. היסט התמונה מותיר שתי אופציות להתקנה, שולחן קפה נמוך או תליה מהתקרה, בהתחשב בהכללת ה-screen trigger וכבל השליטה הסריאלי, כוונת המתכננים היתה כנראה התקנת תקרה. כאמור ה-DMD הוא בעל 768 שורות כך שבהקרנת תמונת 16:9 720 נשארים 48 שורות פיקסלים פנויים, אשר באמצעות פרמטר מתאים בתפריט ניתן לנצל למעין lens shift אנכי דיגיטלי של כ-6 אחוז גובה תמונה, לא הרבה אבל יכול לעזור קצת במקרים מסויימים.


rnבפאנל העליון נמצא את הכפתורים הסטנדרטיים לכיווני תפריטים וטבעות כיוון לזום ופוקוס, שלט פשוט ומואר משלים את עזרי השליטה. rn
rnrn

תפריטים והגדרות

בתפריט Image נמצא את הגדרות התמונה הסטנדרטיות brightness, contrast, color, tint, sharpness ו-color temperature. קיימים 4 מצבים לטמפרטורת צבע 5900K, 6500K, 9300K ו-High brightness, אף אחד מהם לא קרוב מספיק ל-D65 אך בהעדר יכולות כיול אפור מומלץ להשתמש ב-6500 או 5900. בנוסף ניתן להגדיר עוד שני מצבי צבע לכיוון עצמאי עבורם ניתן להגדיר contrast ו-brightness עבור RGB.


rnההגדרות הפחות סטנדרטיות בתפריט הם GAMMA שמאפשרת לבחור בין Auto, Sports, Video ו-Cinema ששוב, בהעדר ציוד בדיקה מומלץ לשימוש. בנוסף ניתן להגדיר עקומת גאמה בשלושה תחומים של רמת אות: נמוך, בינוני וגבוהה.


rnוכמובן האופציה להפעיל את ה-BrilliantColor. כפי שאמרנו, BrilliantColor לא ממומשת במקרן במלואה, הפעלת האופציה גורמת להעלאת עוצמת ההארה בגווני ביניים וגבוהים וע"י כך העלאה של הקונטרסט, בהמשך נראה את ההשפעה על התמונה.

rnבתפריט ה-installation ניתן להגדיר את היסט התמונה האנכי שהזכרנו (48 שורות), את מצב המנורה (standard או low), את איפשור ה-screen trigger ועוד מספר הגדרות סטנדרטיות.


rnבתפריט ה-Feature יש לשים לב דווקא לאופציות שאינן פעילות בתמונה. Cinema mode מגדיר האם ה-deinterlacer הפנימי יעבור ל-film mode אוטומאטית כשמקורן תוכן ממקור film, מומלץ להפעיל אופציה זו כשצופים בסרט. אופציה נוספת היא Setup והיא נועדה לקבוע האם קיים setup של 7.5 IRE בכניסות האנלוגיות, יש להתאים אופציה זו לאות המקור. בהקשר זה בולטת בהעדרה אופציה לבחירת רמת האות הדיגיטלי עבור RGB בחיבור HDMI, המקרן מצפה לקבל ערכי studio RGB בלבד, דבר שיידרוש התאמה מיוחדת עבור חומר ממקור PC, עובדה זו מפתיע במיוחד לאור הבחירה של מיצובישי ב-DMD ברזולוצית WXGA שנועד במיוחד גם ליישומי PC…

rnכמו כן אין אופצייה לבחירת ה-color space עבור כניסות Y/Pb/Pr ו-Y/Cb/Cr (אופצייה שלא קיימת בהרבה מקרנים עדיין) כך שבהקרנת upscaled DVD בכניסה כזו יש לוודא שהמקור מבצע המרה ל-color space הנכון.





תמונה

הדבר הראשון ששמים לב אליו בתמונה שהמקרן מייצר out of the box היא עוצמת ההארה הגבוהה. למנורת המקרן יש שני מצבים standard ו-low אותם בוחרים ידנית דרך התפריט, כמו כן קיים Iris בעל שני מצבים פתוח וסגור, ה-Iris אינו דינאמי ומופעל ע"י השלט. במצב מנורה standard עם iris פתוח המקרן מפיק כ-42.5fL בתמונת 16:9 על מסך ברוחב 1.8 מ' ב-gain 1.0, עוצמה גבוהה מדי לכל יישום מלבד אולי הקרנה בקניון מואר, כמובן שבמצב זה השחור בהיר יחסית ולא מעניין מבחינת וידאו (להמשך הסקירה כשאני אומר שחור הכוונה לתפוקת האור המינימלית שניתן להפיק מהמקרן עבור אות שמקודד שחור Y=16, Cr=128, Cb=128).

rnכל הכיוונים משלב זה נעשו במצב מנורה low (במצב זה המאוורר שקט במיוחד ונבלע בקלות בסאונד של הסרט) ו-iris סגור. המקור הוא Denon 1920 בחיבור HDMI עם אות RGB במצב Normal.

rnבשלב הראשון נסתכל בשחזור ה-primaries של המקרן. בדיאגרמת ה-CIE הבאה קודקודי המשולש הלבן הגדול (מסומנים בעיגולים לבנים) מציינים את הכרומטיות של צבעי היסוד כפי שנקבעה בתקן ITU-R BT709, תקן זה מגדיר פרמטרים עבור וידאו HD, הכרומטיות של צבעי היסוד בתקני SMPTE-C ו-EBU עבור DVD קרובה מאד לתקן HD כך שדיאגרמה אחת תספיק לנו כאן. המשולשים השחורים הקרובים לקודקודים הנ"ל מציינים את כרומטיות צבעי היסוד שהמקרן מייצר, התאמה טובה מאד שתאפשר שחזור מדוייק ברובו של Gamut הצבעים בתקן. המשולשים השחורים שנמצאים על צלעות המשולש מציינים את הכרומטיות של צבעי המשנה (Cyan, Magenta ו-Yellow) וניתן לראות את מיקומם ביחס למשניים הנגזרים מהתקן. טכנולוגיית BrilliantColor שהזכרנו, אמורה להשתמש במקטעי צבע נוספים בצבעי YCM בגלגל הצבעים כדי לקבל משניים מדוייקים יותר, אם כי כפי שניתן לראות מתקבלת תוצאה די טובה גם ללא המקטעים הנוספים.


rnלאחר כיול brightness ו-contrast עם DVE, בדיקת grayscale הניבה את התוצאות הבאות.


rnבעוד הכחול והירוק נמצאים בטווח של 5% אחד מהשני, האדום חלש בהרבה ועם זאת שטוח. במקרה כזה שימוש בפילטר CCR שבולע Cyan יכול לסייע בהשגת D65 מדוייק עם שמירה על קונטרסט מקסימלי שניתן להפקה מהמקרן (כמובן שיש צורך בביצוע מספר מדידות מדויקות על מנת להחליט באיזה density הפילטר צריך להיות).

rnבמצב זה עקומת הגאמה שנמדדה נראית כך.



rnגאמה ממוצעת של 2.19 אך לא לגמרי אחידה, אפשר לראות את השינוי מרמת אות 60% ומעלה, במצב זה המקרן הפיק כ-23.7fL עדיין עוצמה גבוהה למדי. בשלב הבא ביצעתי כיול grayscale שהביא לתוצאה הבאה.



rnברמות 20, 40, 60, 80 קיים איזון של פחות מ-1% מסביב ל-D65, בין 80%-100% יש כצפוי נפילה באדום שלמרות המקטע המורחב בגלגל הצבע "נגמר" לפני שאר הצבעים. במצב זה יש מספר אפשרויות, שימוש בפילטר CCR מתאים, התפשרות על קונטרסט נמוך יותר ע"י הורדת ה-gain של הכחול והירוק (ותיקון עקומת הגאמה בהתאם) תוך השגת D65 גם בעוצמת אות גבוהה (העדפה שלי), או התפשרות על D65 בסצנות בהירות במיוחד בתמורה לקונטרסט גבוהה. בשלב זה החלטתי להשאר עם כיול זה ולראות מה הוא יודע לעשות עם תכנים אמיתיים. לאחר תיקון הגאמה המתבקש מהכיול התקבלה עקומה ממוצעת של 2.23 חלקה למדי. לאחר כיול זה מדדתי 21fL עם קונטרסט של כ-1:1730, רמת ההארה הגבוהה מאפשרת מסך עם gain נמוך או שימוש בפילטר ND להשגת שחור עמוק יותר. לחילופין שימוש ב-CCR או התפשרות על קונטרסט לטובת D65 באות גבוהה יורידו את עוצמת ההארה.



rnבשלב זה החלטתי לבדוק את השפעת ה-BrilliantColor על התמונה. מאזן הצבע נשאר דומה אך עקומת הגאמה השתנתה למדי. rn
rnקיבלנו גאמה ממוצעת של 2.28 אך לחלוטין לא אחידה, אפשר לראות קפיצה גדולה מאד מ-60% ומעלה, למעשה עד 60% מתקבלת גאמה ממוצעת של 2.16 ואז זינוק לגאמה של 2.6. שינוי זה בהחלט תואם את הצהרות מיצובישי בדבר הבהרת mid ו-high tones בתמונה, ומביא את המקרן להפיק 27.5fL (שוב דורש תיקון או תמונה גדולה יותר) עם קונטרסט של כ-1:2000 אך עם התפשרות על אחידות הבהירות שיכולה לבוא לידי ביטוי באיזורים בהירים של התמונה בדמות banding ו-contouring (תופעה שאכן נתקלתי בה בקלוז-אפ על פני הילד בהדגמת HD של Sharp), לדעתי לחלוטין לא מומלץ. rn

עיבוד וידאו

הזנתי למקרן אות interlaced דרך קומפוננט מה-Denon ודרך ה-HDMI מכרטיס MyHD. כיוונתי את Cinema mode ל-auto, ואכן המקרן זיהה בנקל cadence של 3:2 מ-NTSC ו-2:2 מ-PAL וביצע interleaving כמו שצריך. הבעיות החלו כשהזנתי לו רצפים פחות "חלקים" שכללו מעברי chapters, מעברים מפילם לוידאו וחזרה ועוד, ברוב הרצפים האלה ה-deinterlacer הפנימי נפל ועבר ל-video mode. גם כשהזנתי לו רצפים ממקור וידאו המקרן הראה ביצועים חלשים.

rnבביצוע upscaling היו ביצועים טובים יותר, הזנתי אות 576P שעבר upscaling ל-720 והמקרן שמר יפה על רזולוציה אופקית ואנכית מלאה.

rnאם כך, מומלץ לזווג את ה-3000 עם נגן או scaler איכותיים אשר בעצם יעלימו את הבעיה.

rnבבדיקת overscan הצליח המקרן (לאחר העלאת ה-overscan ל-100%) להציג תמונה מלאה ללא שום חיתוך מחיבור ה-HDMI! rn

ביצועים בפועל

(או – די עבדנו קשה חצי לילה, בו ניזרק על הספה ונראה קצת סרטים)
rnהתחלתי עם Matrix, עברתי על מספר סצנות חשוכות, הסצנות היו מפורטות והשחורים לא רעים, אך ניתן היה לראות שזה אינו DC3, כאמור עם מסך או פילטרים מתאימים, ניתן יהיה להגיע לשחורים טובים יותר. הקטעים הבאים היו מ-LOTR FOTR special extended edition, כל סצנות ה-shire היו יפיפיות, כיול הצבע נתן אותותיו ברקעים המוריקים בצבעים מדויקים ופירוט נהדר, בסצנות מסוימות פרודו והעצים סביבו ממש קפצו מהתמונה והתקבל אפקט של מספר שכבות עומק ממש.

rnבהמשך עברתי לחומרי HD ב-720P ו-1080i. עברתי על מספר סצנות הכרחיות מהאלמנט החמישי, סצנת השחזור והקפיצה של לילו מהבניין, צבעים חיים ובהירים ללא תופעות לוואי. הפתיחה של Attack of the clones הניבה כוכבים בהירים אך לא בוהקים מדי על רקע הלילה, שוב, ניתן להגיע לשחור טוב יותר עם מקרן זה בהשקעה קטנה. עוד מספר סצנות מ-I Robot, טרויה ו-Hero שהשאירו אותי די מסופק ועברתי לתכני HD ממקור וידאו. סצנות הג'ונגל מ-LOST נראו נהדר כמו גם הופעה חיה של נורה ג'ונס אצל לנו. לחובבי הספורט שבינינו צפיתי ב-2 הדקות האחרונות של משחק ה- Seattle Seahawks נגד ה-Dallas Cowboys, גם כאן התנועה המהירה לא הדגישה כל בעיות DLP ידועות למעט אחת, ב-long shot כשגודל הפרטים בכר הדשא מתקרבים לרזולוצית המקרן ניתן היה להבחין ב-dithering, האם זה מפריע? אם אתה חובב ספורט ומתעניין במשחק לא ממש תשים לב, אם אתה חובב וידאו כן – אבל מצד שני אם אתה חובב וידאו מה אתה צופה במשחק ה-Superbowl?! שים איזה סרט HD ותהנה.

rnלשווא חיפשתי קשתות בכל הקטעים בהם צפיתי (לא שציפיתי שיהיו עם גלגל צבע בעל 6 מקטעים במהירות X4), הפעם היחידה שראיתי קשתות היתה כשהעליתי pattern סינטטי של crosshatch על המסך. התמונה חלקה מאד, SDE בלתי מורגש מכ-1.5 רוחבי מסך ותופעות כמו dithering כמעט ולא נצפו. rn

סיכום

כניסת מקרני DLP HD לתחומי המחיר של ה-LCD בהחלט צריך להדאיג את יצרני האחרונים. ה-3000 ייתן תמונה מעולה ותמורה טובה לכספכם אם תתנהגו אליו יפה, תנו לו מקור פרוגרסיבי איכותי, הצמידו לו פילטר CCR מתאים בעלות שולית ומסך מתאים. אם אתם חובבי DLP ובשוק כרגע למקרן HD חדש במחיר כניסה, קחו את המיצובישי לסיבוב. המקרן נבדק באדיבות המשווק – העולם הדיגיטלי


7:00
  /  
19.11.2005
  
סקירה זו נכתבה ע"י זאב מאור (zeev).

1