ביקורת – Morel Octave Bass

הקטנים גדולים נהיו .... למי שלא מכיר את חברת מוראל מנס ציונה אשר מייצרת רמקולים כולל הדריברים של עצמה ...אני ...

7:00
  /  
09.11.2005
  
כתבה זו נכתבה ע"י אביעד בריד (byrdparis) .


החברה נכנסה לתחום הקולנוע ביתי וכן גם לסטיראו HI FI .

החברה מייצרת ליין רמקולים מצויינים אשר עונים לשם OCTAVE .

הרמקול מיוצר בשני פורמטים הראשון הוא "קוריאן " חומר שישי בשילובים סינטטים אשר גורם לרמקול להשמע נהדר חלק ללא רסוננסים ובעל קולורציה מיוחדת במינה.

הפורמט השני שחברת מוראל הוציאה לרמקול זה הוא אותו הרמקול רק שהתיבה עשויה מ MDF העץ שבו רב חברות האודיו אשר מייצרות רמקולים אוהבים להשתמש .יצירת רמקול זה ב MDF הורידה משמעותית את עלות הרמקול. הרמקול מתומכר נהדר ונשמע מצויין לכל הדעות .

הרמקול הוא Two WAY בעל דרייבר 5 ורבע אינץ פלוס טוויטר מצויין (סופט דום ). הרמקול עצמו מצופה חומר פולימרי שאמור לבטל רזונציות לא טובות לרמקול ומעליו ציפוי נוסף שנותן את הפיניש הסופי לרמקול .

בתוך תיבת העץ (MDF) ישנו חומר ביטומני חשוב כדי לבטל שוב רזונציות מתוך התיבה ולמקסס את הדרייברים אשר עובדים ברמקול .









נתוני הרמקול חשובים הם מפני שהרמקול ככל שטוב הוא "הבעיתיות" העיקרית היא שקשה מאד למצוא לו הגברה נאותה .

אמנם הרמקול בעל עקבה נומינאלית של 8 אום אך ההתנגדות שלו עומדת על 83DB . שזאת נצילות בעייתית מאד לרמקול מדפי שכזה …

לאחר שמתאימים לרמקול הגברה נאותה "שמזיזה" אותו, לרמקול תכונות מצויינות.
rnהמושגים השכיחים ביותר בסקירות לגביו בעולם ובארץ הם: רמקול מוצלח ביותר אשר נותן תמורה מצויינת למחירו , הרמקול "עגול" "מתוק" אך מאד מאד "חושפני" תודות לטוויטר המצויין שמוראל פיתחה למענו .
rnהרמקול מתאים להמון סוגי מוסיקה וכבר מהכרותי עם הרמקול כבר יותר משנה במועדים שונים ולפעמים לשעות ארכות אני יכול להסכים שהרמקול פשוט מתאים את עצמו לרב סוגי המוסיקה שהעברתי דרכו …
rnהספסיפיקציות של ה
OCTAVE מצינום שהרמקול יכול לטפס ל 30KHZ ולרדת ל-40  ב-1.5 +/-  DB.
rnכך שהרמקול מגיע לרב התדרים השכיחים ביותר כמעט בכל מוסיקה…

rnאך משהו היה חסר לאוהבי ה OCTAVE עם השנים והרב "קבע" שלרמקול "אין בס" מספק …








rnמתכנני חברת מוראל לא נחו על זרי דפנה לאורך זמן והשנה הגיחו לאוויר העולם ,ה"משלימים " ל-
OCTAVE האגדי של החברה ..
rnהציפיה להם היית דיי ארוכה אך כאשר הזוג הראשון נחת בחנות המפעל ,..חברי זיו פרלמן מנהל החנות בנס ציונה הרים לי טל בנייד ואמר " הם כאן אחי בוא להקשיב"
rnלא התמהמתי יתר על המידה ולאחר יום אחד, כבר הגעתי למחוזו בנס ציונה, כדי לתהות על קנקנם של הסאבים המיוחלים, המשלימים את ה
OCTAVE שאני כל כך אוהב …
rnאת האמת שברב המיקרים ששמעתי מוסיקה בחנות זו.. אצל חברי הטוב זיו, זה היה כמעט תמיד בתצורת ה
OCTWIN (שזה אומר ש 4 רמקולים סך הכל 2 זוגות בכל צד העומדים אחד על ראשו של השני . )
הפעם שנכנסתי ה-OCTAVE עמדו על שתי "תיבות" בדיוק ברוחב ובעומק המתאימים לרמקולים עצמם באותו הפיניש (לבן)
rnהסט נראה מושלם ויפיהפה ופשוט הסתכלתי עליו מקדימה, מאחורה ומהצדדים למשך כמה דק לפני התחלת הסשיין שכל כך חיכינו לו …
rnלי ולזיו מנהל החנות במוראל ראש מוסיקלי דיי דומה ואנחנו מדברים בעקרון באותה השפה ..
rnומייד הדיסקים התחילו לעוף לכיוון המקור כדי להזיז את הרמקולים ולהבין למה חיכינו כל כך הרבה …
rnלא לפני שמיקמנו את הרמקולים באופן נכון מהקיר ואחד מהשני ששום רמקול אחר בתצוגה לא יפריע כדי להרגש ולבחון את הרמקול בצורה האופטימלית ביותר (באותו החדר כמובן) .
rnלרמקולים חיברנו סט של "קיימבריג' אודיו " רסיבר+ מקור שהזיז את הסט דיי בקלות ודיי טוב ..
rnהדיסק הראשון שנכנס ל
CD היה ה "5 של מהאלר" כדי לשמוע את הפתיחה ….למרות שהאנרגיות דיי מאסיביות בפתיחת היצירה אין המון מידע בתדרים הנמוכים מאד כך שהאוקטבים המושלמים לא " הדהדו" יתר על המידה ….
rnאך ניכר השיפור כמעט מידיי בנפח שהרמקול קיבל לעומת פעם ..
rnהתיבות המשלימות את ה
OCTAVE הקטן הם בגובה של 70 סמ ובעומק ורוחב של האוקטב עצמו (175ממ, 325ממ) בתיבות מוקמו שני דרייברים של 9 אינץ בתצורה איזוברית (ISOBARIC) זאת אומרת ששני הדרייברים עומדים אחד מאחורי השני (תנוחה תורכית) פורט ריפלקס לתיבה עצמה כדי "להוציא אוויר" זה דבר שמתבקש כמובן .








הקרוס בתיבה הפאסיבית חותך ב 120HZ והספסיקציות המצויינות ברשומות על הסאב מציינות שהתחתית נמצאת ב 20HZ מה שמביא את הסט כולו לסט פולריינג' מושלם .

מייד במקום ה" 5 של מהאלר" הוחלף במהירות הדיסק לקטעי אורגן מפרי עטו של "צזאר פראנק" כדי לשמוע את הפדלים ואת הצינורות המייצרים את התדרים שלשמם התכנסנו בבוקר יום ראשון זה .
rnאת התדהמה שלי מהסט באותו הרגע לא אוכל להעביר כנראה במילים אך אוכל להגיד דבר אחד …בפדאל הראשון שהנגן נגע בתדרים שיורדים מתחת ל 40
rnעברתי עם ישבני לקצה הספה …התדר פשוט יצא מהרמקול וניכר שזה היה רמקול שמזיז אותו ולא התאבכויות אקוסטיות בחדר אשר מגבירים תדרים מסויימים או יוצרים אנרגיות רזוננסיות ודומה שיש לנו המון "בס" בחדר .
rnהרמקול החדש פשוט יצר תדרים נמוכים כמו שהם והביא אותם עד לספה באופן מצויין ומדוייק .
rnמייד עם תחילת ההתרגשות התחלנו להכניס לתוך המקור כמות דיסקים בלתי מבטולת .
rnאך הפעם עברנו לג'אז קליל, פטרישיה ברבר בהופעה חיה בצרפת, עם קונטראבס ומתופף מדהימים .








שומעים כל תו, את כל הנפח של הופעה חיה, ההרמוניות המיוצרות עיי הכלים היו שמיעות וכל "התנפחות" הכלי לאחר פריטה על מיתר נקי ,כל דריכה על פדל הבס אצל המתופף, הביא אותי יותר ויותר לקצה הספה שעליה ישבתי בחדר ההדגמה . הרמקול פשוט שר . זהו לא סאב קולנוע ביתי , זהו לא תיבת סיבית אשר יורה תדרים נמוכים ללא לאות …
rnאלה הם משלימים איכותיים ומדוייקים לאחד הרמקולים הטובים שיש למחירו .
rnדיסקים נוספים שהושמעו באותו הבוקר היו ג'ק לוסיה מנגן באך , טריו מצויין בהקלטה של
TELARC הסאונד היה מדהים כאן, סולו קונטראבס נוגע ללב ופשוט מעביר צמרמורות בנפח שהרמקול מייצר ..
rnאת הפסנתר של ג'ק לוסיה פשוט מרגישים בכל איבר ואיבר בגוף ואפשר לחוש כאילו אתה נמצא באולם שבו הקליטו את האלבום הנהדר הזה ..
rnפטישי הקלידים נשמעים בבירור על כל הקלדה , והתוים האחרונים באחד הקטעים אפילו העבירו לי כמאזין את הפסנתר בשלמותו שרק מוסיקאי שהיה ושמע פסנתרים בחייו יכול להבין עד כמה הרמקול הזה כרגע מושלם .
rnהמיתרים הארוכים של הקלידים הראשונים בפסנתר נעו והיה אפשר לשמוע כל תזוזה מילימטרית שלהם ואפילו את המתכת שנמצאת בתוך תיבת התהודה של הפסנתר היה אפשר לשמוע מזמזמת.
rnהרמקול הנוסף שה
OCTAVE עומד עליו מחובר באופן מקביל ולא דורש שום הגברה נוספת או מיוחדת (למרות שתמיד אפשר לעשות ככל העולה על רוככם ותמיד יש אפשרות של שיפור בהגברה נוספת ומתאימה )
rnחיבור "שני" הרמקולים באופן מקבילי הופכים את העקבה מ 8 אום ל 4 כמובן וזה דבר שגם מקשה קצת על מגברים כאלה או אחרים אך אם כבר מצאתם מגבר מספיק טוב כדי שיזיז את ה
OCTAVE "ההשלמה" לא תהווה בעיה רצינית …
rnנראה כאילו הסט של "קיימבריג'" אשר חיברנו להאזנה זאת עשו את עבודת נאמנה, למרות שחוגת הווליום היית בפעמים רבות בחצי הסקאלה ..כדי שנרגיש בנפח ובתדרים כפי שאהבנו או רצינו .
כמובן גם קטעי סרטים נוסו על ידנו בסט זה + שני OCTAVE בצדדים וסנטר ואפשר להגיד שגם בתחום הנל הסט לא מאכזב כלל וכלל ..

rnסצנת החיצים בסרט "גיבור" היה מלא באנרגיות ובדינאמיקה מדהימה …
rnהסט עבד באופן יציב וטוב והעביר לחדר את תחשות הסרט כמו שצריך .
rnסצנה נוספת שנבדקה היית אחת ה"תמונות" בסרט "אדון ומפקד" כאשר סערה פוקדת את הספינה …וגם כאן היה אפשר לשמוע את "המשלימים " נותנים ביצועים של אוירה מיוחדת ונפח כליי מצויין בחדר עיי העברת התדרים הנמוכים אל הספה שבה ישבנו …

rnלסיכום :
rnל
OCTAVE הגיעו "האחים הגדולים" אשר משפרים את פס רוחב התדרים של הרמקול המצויין הזה עד כדי "פול ריינג'"
rnהתיבות הנוספות לוקחות את הרמקול ליגה אחת מעלה (או כמה) ונותנות למאזין את כל מה שחלם עליו בזמן שקנה זוג
OCTAV מלכתחילה.
rn"המשלימים" עושים עבודה מצויינת מבחינת התאמה ל
OCTAV קולורטיבית ומבחינת דיוק זמנים ודיליי ואווירה כללית.
rnלא עוד סאב מחברה שונה , סאב לא חזק מידי, לא מותאם וכדומה ..
rnל
OCTAVE יש התאמה מושלמת כדי להעביר את כל פס התדרים השמיע וההתאמה פשוט מושלמת .

rn"מוראל" ייצרו שוב מוצר מוצלח ומצויין אשר נותן תמורות מעולות למחירו .
rnהסט כולו מתומחר (מחירון) היום ב 11,700 שח
rnשזה לדעתי מחיר מצויין לתמורה שכזאת .

rnהמלצה שלי ? טוסו לנס ציונה כדי להקשיב לפלא הזה .
rnסט ה
OCTAVE הושלם בשנת 2005 .

rnוהמוסיקה טובה מתמיד דרכו .


7:00
  /  
9.11.2005
  
כתבה זו נכתבה ע"י אביעד בריד (byrdparis) .

1