אוזניות – מבוא ומדריך לרוכש

לאור המודעות הנמוכה בנושא האוזניות, החלטתי לכתוב מאמר שיכלול כמה שיותר מידע על סוגי האוזניות השונות לכל אותם אנשים שלא ...

7:00
  /  
10.10.2005
  
מדריך זה נכתב ע"י עומר יצחקי (The-Fox).

ראשית יש לציין דבר חשוב, האוזניות בדרך כלל באות כתחליף לרמקולים, בדרך בגלל שלא רוצים להרעיש, או בעיות אחרות. אבל עם כל זאת, אוזניה ששווה 500 ש"ח יכולה לספק הנאה מוזיקלית ששוות ערך למערכת סטריאו שעולה פי 10 ויותר, וכאן יופיה של האוזניה ויתרונה העצום על זוג רמקולים גדולים ורועשים. כמובן שסגנון הצליל הוא שונה לחלוטין, אך יחס מחיר/ביצוע שיש לאוזניה הוא פשוט מדהים !! לפי דעתי לא ניתן לקבל יחס איכות/עלות עם רכיב דומה בתחום האודיו.

אז מה יש לנו ?

סוגי האוזניות כיום שונות ומשונות, החברות יחסית מעטות (בהשוואה למס' יצרניות הרמקולים שהוא עצום) אך אלו לא מאכזבות, אבל אל דאגה למרות המס' המצומצם המבחר גדול ומשובח.

סוגי האוזניות מתחלקות לפי אופיים הפיזי: פתוחות, סגורות, Ear-Buds, In Ear ואלקטרוסטטיות.

רבים מכם וודאי קוראים עכשיו את השורה האחרונה ושואלים את עצמם בתמיה מה זה אוזניה פתוחה ?! מוסג שלבטח רבים מכם לא נתקלו בו עד היום.

על כל זאת ועוד נעבור בהרחבה בהמשך. בנוסף כמו כל רמקול, הרבה אוזניות דורשות הגברה על מנת שתוכל לנצל את הפוטנציאל שלהן,אתם בטח שוב שואלים את עצמכם איך זה יתכן שאוזניה שדורשת עשירית וואט להשמיע צליל דורשת הגברה, מצחיק עד כמה שזה נשמע הדבר חשוב ביותר במספ' לא מעט של אוזניות.

כעת נעבור על מספ' יצרניות מובילות בתחום האוזניות Mid End ו High End.

סנהייזר (Sennheiser)

חברת סנהייזר הינה חברה גרמנית וותיקה שהוקמה לפני יותר מ 60 שנה ! ומובילה בתחום האוזניות והמקירופונים, אשר מגוון האוזניות של רחב ביותר, מאוזניות פשוטות ב 50 ש"ח ועוד אוזניות HIGH END בעשרות אלפי דולרים !

בין היתר, אוזניות Ear Buds, אוזניות להקלטות, אוזניות ל D.J, אוזניות לכבדי שמיעה ואוזניות אודיופיליות.

לחברה מוניטין מוערך מאד בתחום האוזניות, כיאה לחברה גרמנית רצינית.

מדגמיה הבולטים והמוכרים ניתן למצוא את: HD 600, HD 650, HD 595, אורפיוס ועוד.

גראדו (Grado)

חברת גראדו הוקמה ב 1953 ע"י ג'ו גראדו, במתרה לייצר ראשים לפטיפונים ואוזניות באיכות גבוהה, הבחור לא איכזב וכיום החברה מצליחה מאד ושמה בתחום הוא אחד הבולטים, במיוחד בתחום האוזניות שבו היא מצטיינת. לגראדו ליין יחסית מצומצם, אך מוצלח יש לאמר, כולן אוזניות פתוחות. מה SR-60 ועד ה RS-1.

דגמים בולטים: SR-80, 225, 325, RS-1

ביירדיינאמיק (Beyerdynamic)

ביירדינאמיק, או בכינויה, Beyr הינה חברה גרמנית שהוקמה בשנת 1924, וותיקה בהחלט !

החברה מייצרת אוזניות סגורות ונוחות יש לציין ! אישית לא יצא לי לשמוע אותן עדיין, אך אני מכיר מישהו בארץ שיש לו את ה DT 880 שנחשבת לאוזניה מס' 1 שלהם.

סה"כ חברה טובה עם מוניטין טוב, מבחר יחסית מצומצם.

דגמים בולטים: DT 880, 250



אודיו טכניקה (Audio-Technica)

חברה יפנית אשר נוסדה ב 1962 ביפן, ע"י חלוץ בתחום, חברה מכובדת מאד בעלת אוזניות מרשימות מאד מבחינה וויזואילת וגם מבחינת הסאונד שלה, לחברה מבחר גדול של אוזניות, שכולל Ear Buds, אוזניות רחוב, וכמובן אוזניות אודיופיליות שחלקן כוללות עור !

דגמים בולטים: Ath 700,900

סוני (Sony)

סוני, ענקית האלקטרוניקה שמה את ידה גם בתחום הקטן הזה.

לחברה מגוון רחב מאד של אוזניות, על רוב סוגן, מאוזניותEar Buds זולות דרך אוזניות HIFI איכותיות ועד אוזניות הקאוליה (Qualia) היוקרתיות.

האוזניות של סוני נפוצות מאד בארץ, אך לצערי מה שניתן למצוא לרוב הינם הדגמים הפשוטים ביותר שלה. דגמים בולטים: CD 3000, MDR-F1

א.ק.ג (AKG)

א.ק.ג הינה חברה אוסטרית שהוקמה בשנת 1947 ומתעסקת בייצור אוזניות ומיקרופונים. בעלת מוניטין גבוה ומכובד בתחום. ל A.K.G מגוון רח ב של אוזניות מאוזניות פשוטות וזולות ועד ה K1000 המפורסמות.

סטאקס (Stax)

חברה יפנית אשר הוקמה בשנת 1939 המתמחה באוזניות אלקטרוסטטיות, חברת High End מהשורה הראשונה בתחום האוזניות, מבחר מוצמצם אך איוכתי ביותר ולא זול יש לציין. האוזניות שלהן בדרך כלל משודכות למגבר תואם שמיוצר גם הוא ע"י STAX.

אולטראסון (Ultrason)

אולטרהסון הינה חברה בווארית חדשה יחסית אשר הוקמה ע"י מספר חלוצים בתחום. לחברה מגוון בינוני של אוזניות, שפונה בעיקר לקהל ה D.J ים למיניהם ולאודיופילים. דדמים מיוחדים של החברה, Edition 7, אוזניה בייצור מוגבל של 1000 אוזניות, מעור של עז אטיופית, העור האיכותי בעולם !

איטימוטיק (Etymotic)

איטימוטיק הינה חברה חדשה יחסית אשר הוקמה ב 1983 ומתמחה באוזניות In Ear, בעלת שם בתחום ובעלת מגוון חביב של אוזניות, יחסית לתחום מצומצם זה בעולם האוזניות.

שור (Shure)

שור הינה חברה אמריקאית וותיקה מאד הפועלת זה למעלה מ 78 שנה ומתמחה בייצור מיקרופונים ואוזניותIn Ear איכותיים, בעלת שם מכובד בעולם האודיו, ממשיכה להוציא לשוק דגמים חדשים ומעניינים כגון ה E4c שרכשתי לאחרונה.

אולטימייט אירס (Ultimate Ears)

Ultimate Ears, או בקיצור UE, הינה חברה אמריקאית צעירה המתמחה בייצור אוזניות In Ear מקצועיות ואיכותיות לאמנים, כאשר הדגש והייחוד הוא באוזניות Custom, המותאמות באופן אישי לפי צורת האוזן לכל אדם בנפרד, כיום החברה יצאה גם בליין נמוך יותר עם אוזניות In Ear רגילות ללא Custom Molds, למי שעקב בזמן האחרון מדובר בדגם SuperFi 5 Pro/EB וכעת יצא גם ה SuperFi 3.

ווסטון (Westone)

גם כן חברה אמריקאית המתמחה בייצור אוזניות In Ear איכותיות עם אופציה לCustom Molds המותאם בצורה ייחודית לאוזן של המאזין, חברה קטנה יחסית ולא כל כך מוכרת, אך יש להן כמה דגמים נחמדים מאד, אישית לא יצא לי לשמוע אך ממה שקראתי זאת חברה אמינה וטובה.

זהו סה"כ עיקר החברות המרכזיות בשוק, ישנן עוד חברות כמו KOSS למשל שלא כללתי מכיוון ורציתי להתמקד בחברות הגדולות/דומיננטיות יותר.

עכשיו אחרי שגרמתי לכם לשאול את עצמכם לא מעט שאלות, נעבור לעיקר.

אוזניות סגורות (Closed Phones):

אז מה יש לנו כאן ? בעצם כל אוזניה שהחלק החיצוני שלה סגור מבחינה פיזית נכלל תחת האוזניה הסגורה, מה שבעצם יקבע אם האוזניה סגורה או פתוחה הוא רמת הדליפה שיצא מהאוזניה.

האוזניה הסגורה שייכת למשפחת האוזניות בגודל מלא (Full Sized), גודלם לא קטן בכלל ואפילו גדול.

יתרונותם בדרך כלל עולים על החסרונות ביחס לשאר סוגי האוזניות, והן מהוות תחליף טוב לזוג רמקולים בשעת לילה. האוזניות הסגורות מתאפיינות בצליל סגור, עם באס בעל כמות מכובדת, עם זאת איכותו פחותה בהרבה מכמותו לדעת רבים, הן מספקות רמת אטימה טובה יחסית שזהו יתרון כי אנו רוצים לבודד את עצמנו מהסביבה ומרעשים חיצוניים כמה שאפשר.

הנה מספ' דוגמאות לאוזניות סגורות:











אוזניות פתוחות (Open Phones):

אם עד עכשיו האוזניות שדיברנו עליהן היו בנויות בצורה סגורה אז עכשיו אנחנו מדברים אוזניות בעלות מבנה פתוח, שהחלק החיצוני שלהן פתוח במידה מסוימת, ישנן אוזניות שנקראות חצי פתוחות ( Semi Opened) מכיוון והדליפה בסאונד שלהן נמוכה ביחס לאוזניות פתוחות לגמרי אבל עדיין לא אפסית כמו באוזניות סגורות.

ההבדל בין אוזניות סגורות לפתוחות הוא גדול, זאת חיה אחרת לגמרי, הסאונד בדרך כלל מתאפיין בצורה אוורירית ופתוחה יותר, הבאס בדרך כלל נופל בכמות אך מצטיין באיכות, של באס הדוק, עמוק ומדוייק.

אוזניות פתוחות גם ידועות בכך שהן פחות צובעות את הסאונד והן יותר ניטרליות מאוזניות סגורות.

עם כל זאת ישנו חסרון אחד בולט כאשר אנו משווים אותן לאוזניות סגורות, וזהוא האטימה, מכיוון והאוזניה פתוחה, והיא מדליפה סאונד החוצה, לכן היא גם קולטת סאונד מבחוץ ולכן רמת האטימה שלה נמוכה יחסית, הרחק מזו של אוזניה סגורה, כמו כן בגלל העובדה שאוזניה מדליפה סאונד החוצה, זה יוצר בעיה נוספת, שהאנשים הסובבים אותנו שומעים גם את הסאונד שהאוזניה מפיקה ולכן זה יכול להוות בעיה לחלק מהאנשים, ישנן אוזניות שהדליפה בהן גדולה יותר, ישנן כאלה שפחות, כל מקרה לגופו.

בסה"כ זהו נחשב לסוג הטוב ביותר של אוזניות High End, לפי מצב השוק ודעת המאזינים.

הנה מספר דוגמאות לאוזניות פתוחות.



















אוזניות כפתור (Ear Buds).

אוזניה קטנה וקומפקטית שבאה לתת מענה לכל אותם אנשים הדורשים אוזניה ניידת. לצערנו, ברוב המקרים הניידות באה על חשבון איכות, האוזניות האלה מתאפיינות בסאונד מאד קטן, רזה, בעל באס חלש ולא מוצלח, הפירוט באוזניה הזאת בדרך כלל לוקה בחסר, אוזניה זאת בדרך כלל משתייכת לשוק הנמוך(למרות שיש מקרים בודדים יוצאי דופן), מכיוון ומבחינה פיזית אין לה פוטנציאל לאוזניה שיכולה לספק סאונד ברמה גבוהה.

כמו כן האוזניה הזאת בדרך כלל מסופקת (במיוחד בשנים האחרונות) עם כל מכשיר אודיו נייד שנמכר, מה שהופך אותה למאד מאד נפוצה, אך מה שעוד יותר גרוע, הוא שהאוזניות הכפתור שנמכרות עם המכשירים, הן ברמה נמוכה מאד כשלעצמן, אם נשווה אותן לאוזניות בגודל מלא אז כלל מדובר באוזניה ברמה נמוכה מאד, ממש בדיחה !

כחו לדוגמא את נגן ה Ipod של Apple, שהוא כיום הנגן הנייד הכי נפוץ בעולם רבים בוחרים להשאר עם האוזניה שמסופקת איתו, שהיא לדעתי מגוחכת, או את האוזניות שמגיעות עם הנגנים של Sony, כאן המצב קצת יותר טוב לדעתי, אך לא רחוק מהמקרה קודם.

ישנן אלטרנטיבות טובות בהרבה, אפילו אם אתם מעדיפים להשאר עם אוזניות כפתור.









אוזניות בתוך האוזן (In Ear Monitor)

פשוטו כמשמעו, אוזניות שנכנסות לתוך האוזן שלכם, אך אל תבלבלו אותן עם אוזניות הכפתור, כאן מדובר באוזניה שנכנסת לתוך התעלה של האוזן, ומנצלת את מבנה האוזן ליצירת תיבת תהודה.

בנוסף הדבר הכי בולט באוזניות IEM ללא ספק הוא האטימה, האוזניה נותנת אטימה גבוהה מאד, אולי מהגבוהות ביותר שיש באוזניות כלל, ישנן אוזניות שאוטמות רעשים של מעל 20db ! נתון מרשים ביותר לכל הדעות. כמו כן מכיוון והאטימה כל כך קריטית לקבלת סאונד איכותי באוזניה זאת, ישנם מספ' יצרנים אשר נותנים אפשרות ליצור פלאגים בהתאמה אישית על מנת לקבל אטימה אופטימלית, זהו פתרון לא זול כל כך, אך ידוע שהוא אכן הפתרון האולטימטיבי לאוזניה זאת.

בקיצור האוזניות האלה נקראות IEM, או Canal Phones. השם לקוח מיעודם המקורי, שהוא אמור להוות אוזניות מוניטור אישיות, בעיקר לאמנים, זמרים, נגנים וכו' ולכן האוזניות האלה באות ממקום שיש לא מעט חשיבות לאיכות הסאונד, ולכן אוזניות אלה, מהוות תחליף נהדר לאוזניות הכפתור הנפוצות שדיברנו עליהן מקודם.

כמו אוזניות הכפתור אוזניות ה IEM מתאפיינות במבנה קטן, קל, קופקטי ופרקטי, נוחות מאד למטרות ניידות.

אוזניו אלו בדרך כלל מתחילות במחירים שאולי מסתיימים אצל אוזניות הכפתור, אך התמורה בהתאם, איכות הסאונד בחלק מאוזניות ה IEM הוא מכובד בהחלט, צליל מאוזן, מפורט מאד, דינמי, נקי. הרבה דברים שקשה למצוא אפילו בזוג רמקולים בריאים. אך עם כל יתרונות אלו מתלווים לאוזניה זו 2 חסרונות, שרבים מאיתנו אולי ימצאו בהן כסיבה שלא להעדיף אותן.

סיבה ראשונה הינה המיקרופוניות (Microphonics), שזהוא אפקט הגורם לך לשמוע את עצמך, בדומה למי שהרכיב פעם אטמי אוזניים במטווח. כל נגיעה בכבל האוזניה או הליכה, או כל נגיעה שלנו בעצמנו נשמעת חזק יחסית, ויכולה לעצבן לא מעט אנשים. ישנן אוזניות בהן האפקט חזק יותר, ישנן כאלו שפחות.

חסרון שני הינו אופי הסאונד, מכיוון והאוזניה יושבת בתוך תעלת האוזן, הסאונד המתקבל הוא "בתוך הראש" שלנו, ולא מסביב לראש כמו שרבים רגילים אליו כמו באוזניות בגודל מלא. גם כאן יהיהו אנשים שיראו בחסרון זה סיבה להתרחק מסוג זה של אוזניות, אך אין לשלול על הסף וכל מקרה לגופו ולפעמים אתם תופתעו ממה האוזניות הקטנות הללו מסוגלות לתת.

אוזניה זאת לפי מה שאני ראיתי עד היום בארץ אינה נפוצה כל כך והמודעות לה נמוכה מאד, אולי גם מהסיבה שזוהיא סוג יחסית חדש של אוזניה והוא לק יים שנים רבות בניגוד לאוזניות Full Sized או אפילו אוזניות כפתור.

מומלץ לבדוק ולנסות על מנת להכיר את "החיה" החדשה, למרות שעל הנייר אתם מקבלים את הרושם שזו אינה אוזניה מוצלחת.

ישנו סוג אוזניות נוסף שהזכרתי בתחילת המאמר, ואלו אוזניות אלקטרוסטטיות, אוזניות לא כל כך נפוצות ומוכרות, ולי אישית לא יצא לשמוע/להתעסק עם ציוד מהסוג הזה, לכן אני מנוע מלהרחיב עליו במאמר זה. למי שרוצה למצוא חומר בנושא, מומלץ להכנס לאתר Headwize. rn





rnrn



הגברה:

עד כאן לגבי סוגי אוזניות, כעת נעבור לחלק הקשור בהגברת אוזניות, שהוא חלק בלתי נפרד מכל עולם האוזניות, נדבר על הסיבות ועל הצורך בהגברת אוזניות, אילו אוזניות צריכות יותר הגברה, ומאיפה מתחילים בכלל.

העדפתי שלא להכנס יותר מידי לרמה הטכנית, כדי לא לשעמם את רבים מהקוראים, וגם לא לסבך אותכם.

אז ראשית ניתן לחלק את האוזניות ע"פ סוגן כלומר אוזניות בגודל מלא, אוזניות כפתור, אוזניות IEM וכו.

בדרך כלל אוזניות בגודל מלא יהיהו האוזניות שדורשות הכי הרבה את ההגברה, אוזניות ה IEM ואוזניות הכפתור ידועות בנצילותן הגבוהה ובהתנגדותן הנמוכה ולכן קל מאד לדחוף אותן, שזהוא בעצם יתרון נוסף לתחום הניידות, מכיוון וברוב המקרים לא נזדקק למגבר אוזניות ע"מ להוציא את המקסימום מהאוזניות הללו.

אז למה אנחנו צריכים הגברה בכלל ?

כמו רמקולים, ישנן אוזניות שדורשות יותר כוח ממה שמכשירים (ניידים בעיקר) מסוגלים לספק, בנוסף, הרבה אנשים מאמינים שאוזניה זו חיה אחרת כשמדובר בבניית מגבר תואם, ולכן אם ניעד הגברה שתתאים לצרכיה של האוזניה, נקבל תוצאה מוצלחת יותר, ונוכל להוציא את הטוב ביותר מאוזניה מסוימת.

טעות נפוצה היא שרבים חושבים שכאשר הם מחברים את האוזניה ליציאת האוזניות במגבר/רסיבר שלהם, הם בעצם מקבלים הגברה לאוזניה שלהם, מה שאיננו נכון כלל !! מה שקורה בפועל הוא, שהאות המגיע מהמגבר עובר דרך מס' נגדים אשר מורידים את ההספק ומה שמתקבל במוצא הוא בעצם אות רגיל לכל דבר.

בנוסף, ואולי בעצם הגורם הכי חושב, הינו נתון העכבה.

העכבה (התנגדות) באוזניות מסויימות גבוהה מאד (300 אוהם לדוגמא) ובכך האוזניה לא ממשת את הפוטנציאל הטמון בה, אך כאשר נשלב אותה עם מגבר שיהיה מסוגל לדחוף אותה כמו שצריך נקבל אוזניה אחרת לגמרי. התגנדות נפוצה של אוזניה כיום נעה בין 32 אוהם (כל ליין הגרדו) לאזור ה 64 אוהם. לחברת סנהייזר למשל יש לא מעט אוזניות שהתנגדותם מגיע ל 300 אוהם, אוזניות אלו דורשות הגברה מכובדת.לדוגמא ה HD 600, וה HD 650. דגמים כמו 595 ו 555 יצאו בגרסא מחודשת עם הנגדות נמוכה של 120 ו 50 אוהם, מה שאמור להקל על הדחיפה של אוזניות אלו.

האוזניות של אודי טכניקה גם הן ידועות כתלוית במגבר, אומנם לא כמו אוזניות סנהייזר וגם כמה מדגמי Beyr. שהנתגדותם מגיעה בחלק מהדגמים ל 250 אוהם.

גם בעולם האוזניות, ישנם כמה סוגי מגברים: מגברים משולבים, מגברי הספק וקדם מגברים.

ביחס לרמקולים עלויות הציוד נמוכונת בהרבה, כך שמגברים ברמת הכניסה מתחילים ב 200$, ונגמרים איפושהוא שם באיזור ה 3000-4000$ שביחס למגברי רמקולים זהו מחיר נמוך מאד.

שוק ההגברה אינו גדול כל כך, מה שמקל על הבחירה, בנוסף ישנם הרבה פרוקטים לבניה עצמית, העלויות נמוכות, התוצאות טובות, והחיסכון משמח. כל מה שאתה צריכים זה זוג ידיים בריאות, הבנה בסיסית באלקטרוניקה, ולא מעט סבלנות. ישנם אינסוף מדריכים שמתרוצצים להם ברשת, שחלקם אפילו נכתב ע"י מהנדסים כמו jean Meier ו Kevin Gilmore, שהם מהחלוצים בתחום מגברי האוזניות.

יצרניות המגברים הבולטות בתחום הינם Meir Audio, Headroom, Ray Samuels, Kevin Gilmore, Grace Audio Design, Vincent, Aqua.

ישנם עוד מס' חברות כמו Grado, Audio Technica, Stax, Musical Fidelity, Valve שחלקן מייצרות מגברים שמיועדים לאוזניות שהחברה מייצרת, כמו גרדו, אודי טכניקה ו STAX.

ישנם גם מגברי אוזניות ניידים שפועלים על בטריות והם מהווים פיתרון נחמד מאד למי שרוצה להגביר את הHD 595 שלו נניח כשהוא מחוץ לבית. גם כאן ישנם מס' יצרנים שמתעסקים בעניין, מגברים בולטים בתחום הינם ה C-Moy, Pocket Amp 2 V.2, Ray Samuels 71.

למי שרוצה להרחיב בעניין אני ממליץ על אתרי Head-FI, HeadWize, ובנוסף לקרוא את הביקורת המעולה שכתב אביעד.



7:00
  /  
10.10.2005
  
מדריך זה נכתב ע"י עומר יצחקי (The-Fox).

1