טמפרטורת צבע וכיול – חלק שני

מה זה כיול, ומדוע צריכים את זה?rnrnסוף המאמר על טמפרטורת צבע וכיול.

7:00
  /  
09.09.2005
  


rnהתוכנה עצמה כוללת מדידים שונים וגראפים שונים אשר ניתן לסדר אותם בכל תצורה שנרצה:




המערכת הגיעה עם סנסור TRICHROMAT I של מילורי, סנסור פחות טוב מהמקבילים שלו מ-GREGMCBETH, אם כי המערכת שקיבלתי איננה מערכת מלאה – שכן הגירסא החדשה של COLORFACTS כוללת סדרת סנסורים חדשה לחלוטין מסדרת SPYDER של DATACOLOR.

rnבתחתית המסך של התוכנה ניתן לבחור את ה-COLOR REFERENCE (כלומר את ה-GAMUT של PAL או NTSC או HDTV). חלק מה-INSTRUMENTS על גבי המסך מודיעים לנו אילו צבעים אינם במקומם ומה ניתן לשפר בתמונה.

rnמכיוון שמרבית המסכים נותנים רק 6 פרמטרים לשחק איתם (COLOR BIAS ו-COLOR GAIN עבור כל אחד מצבעי היסוד), על המשתמש לנסות ולהשתמש בכלים של המסך בכדי להתקרב ככל הניתן לקו ישר ושטוח.

rnניתן כאן לראות את הגראף הראשון של המסך ללא כיול:

rnלאחר הכיול הראשוני עם כניסת קומפוננט:

rnלאחר כיול שני של כניסה זו דרך ה-WIZARD:

rnתוך שימוש בפרוססור וידאו (Lumagen HDP Pro) אשר מסוגל לתקן צבע:

rnועכשיו לשאלת השאלות שלכם, האם יש הבדל בין התמונה הלא מכויילת לזו המכויילת?

rnהתשובה כפולה:
rn1. יש בהחלט יתרון עצום לתמונה המכויילת. הצבעים נקיים יותר, מדוייקים יותר והתמונה ניראית פשוט טבעית "ונכונה". גוון העור של אנשים נראה ורוד בדיוק כמו שלכם ושלי (בניגוד לעבר, שבה הם ניראו תמיד "ורודים מדי"). לבן נראה לבן, ואפור נראה אפור – ולא כחלחל או אדמדם.

rn2. המסך טיפה חשוך יותר כיום. בכדי לאזן את הצבעים היה צורך להשתמש במספרי CONTRAST ו-BRIGHTNESS די משונים, וכתוצאה מכך, התמונה פחות בהירה מבעבר.

rnשימוש בפרוססור כמו LUMAGEN HDP PRO בהחלט עוזר כאן בשל היכולות שלו לאזן את התמונה בכל נקודה. שימוש במכשיר מסוג זה (מעין ROOM CORRECTION לתצוגה…) מאפשר קפיצה רצינית בתחום איזון הצבע בשל היכולת שלו לבנות בעצם גרף גאמה ואיזון צבעים אשר אינו תלוי ביכולות המסך. באם המסך מסוגל להציג את הגוונים כלל, הפרוססור יכול ליצור כל גרף גאמה שנרצה כאשר לכל אורכו הוא יהיה מאוזן ל-D65.

rnישנם גם מקרנים שמסוגלים לתמוך בכך, כגון הסידרה של SHARP DLP (כלומר, Z9000U ומעלה) או ה-PLV Z3 של סניו אשר נותנות לנו ליצור גראפים כאלה במחשב ולהעלות אותם למקרן).

rnאני וזאב (zeev באתר) ביקרנו לאחרונה חנות מוכרת והשתמשנו בה כמצע בדיקות עבור מערכות הקליברציה. המערכת של זאב היא Progressive Labs CA-6X והתוכנה המובנית שלה. התחלנו עם קיר של פלאזמות אשר עברו כיול ראשוני תחילה ואז עברו על כל אחת מהן עם שני מערכות הבדיקה.





rnrnכפי שניתן לראות בתמונה, הגוונים הראשוניים בין המסכים שונים לחלוטין. ההבדל בין המערכות מראות גישות שונות לכיול. בעוד שה-COLORFACTS קל יחסית לשימוש, התוכנה של PROGRESSIVE LABS דורשת עבודה נוספת וידע הבנתי אשר עלול להאיט את פעולת הכיול. המודדים הסכימו במרבית המקרים, אם כי היו הבדלים בין המדידים של כ-2% טעות, אשר התגברה ככל שכמות האור הנמדד פחת.









rnדברים מעניינים אשר התגלו במסכים השונים. אופיין גאמה מעניין (צורת S) איפיין את מסכי הפלאזמה של NEC ושל פיוניר. מכיוון שהמקור לתכנים היה HTPC, לא היה אפשרי לבדוק את אפשרות התאמת העקומה לגראף גאמה אידאלי. לכן השארנו את כל המסכים על מצב גאמה טבעי להם.


rnההבדל בשחורים ובעומק התאורה בין המסכים הפך משמעותי ביותר לאחר הכיול. בעוד שבהתחלת הכיול היו העדפות ברורות לחלק מהמסכים, לאחר הכיול התבררו כי מספר תכונות (כגון קונטרסט גבוה) באות עם מחיר נוסף – רעש בטווח השחורים הכהים.


rnאת המשך הכיול בצענו על מקרן DLP של חברת SIM2. הכיול על מקרן היה פשוט יחסית, אם כי המקרן הראה מחסור מה של חוזק באדומים ובמיוחד בעוצמות האור הגבוהות. לא ניתן היה לצלם את ההבדלים, אך העברנו הלוך חזור בין מצב טמפרטורה 6500 כפי שהמקרן רואה אותה לבין מצב מכוייל. התוכן היה, כמובן, 5TH ELEMENT SUPERBIT. צבע העור של האנשים נראה תחילה טבעי בשני המצבים. לאחר החלפה הלוך חזור, הצבע המכוייל נראה טבעי בהרבה והצבע המקורי היה ירקרק-כחלחל.


rnהאם הטיפול משמעותי? לדעתנו כן. ההבדל ניתן לראיה בבירור לאחר השוואה בין מסכים או לאחר צפיה במסך הכולל גוונים שונים של אפור (אשר כל אחד נוטה לגוון צבע אחר…). לאחר הכיול, התמונה נראתה טבעית יותר והגוונים עדינים ומדוייקים בהרבה.


rnrnמאמר זה נכתב על ידי עפר לאור


7:00
  /  
9.9.2005
  

1