ביקורת ישראלית ראשונה – רמקולים Duevel Venus

rnבעקבות הביקורת הראשונית שכתבתי בתפוז על הרמקולים של "דובל" פנה אלי מרטין בהצעה לכתוב סקירה מעמיקה יותר על הרמקולים האלו ...

7:00
  /  
29.08.2005
  
ביקורת זו נכתבה ע"י בועז (boazj) וניב (ש.פ.ד).

תהליך הבדיקה

הפורמט שניב ואני הסכמנו עליו הוא שהרמקולים ישהו מספר ימים במערכת של ניב ובחדרו הקטן, כשאני אבצע האזנה אחת ממושכת בחדרו. אח"כ הרמקולים עוברים אלי למערכת שלי לסלון הענק, ומתבצעת האזנה חוזרת. לכל אחד מאיתנו יכולת לשמוע את הרמקולים במשך מספר ימים בתנאים האפטימליים מבחינתו.

עוד עיקרון – לא מדברים במהלך התהליך. כ"א שומע, כותב את דעתו ואז עורכים ומשלבים. הקוראים יחליטו למי הם מאמינים, במיוחד אם נצא מעט מטומטמים …


פרטי הרמקולים
















יצרן:

www.cd-konzert.comProdukte


Duevel
יבואן: www.maestroaudio.co.il/

מאסטרו אודיו


מחיר:22,500 ש"ח בארץ.
rn3995$ בארה"ב.
rn3200 יורו בגרמניה.

לתאר את הרמקולים בצורה אוביקטיבית קשה. מדובר ברמקולים שנראים אחרת לגמרה. "צלחות מעופפות", "ספרי תורה" "פגודה" היו רק חלק קטן מהקריאות הראשוניות למראה הרמקולים. רוב גדול חושב שהם מכוערים, עם מספר מועט של יוצאים מהכלל….
rnבכל אופן, מדובר ברמקול משושה סימטרי (כמעט) לחלוטין, ובו שני "דריברים". טוויטר בראש הרמקול, מקביל לרצפה ו"יורה", כלפי מטה ווופר מכוון לתקרה ו"יורה" כלפי מעלה. בין שתי היחידות ישנה קונוס בעל צורת חתך מיוחדת המשפיע על הצליל שהרמקולים מוצאים, אך גם דואג לפיזור הצליל באופן שווה ב 360 מעלות.
rnמסקרנות פניתי ב email באתר החברה, וזה ההסבר שסיפק מרקוס דובל, הבעלים, בעצמו:





Every horn modifies the drivers frequencies and goes without saying that our horns modify it
rn.completely different to other horn loaded speakers

This was a point we took into consideration during the engineering of the speakers, the result
rn.should be a flat frequency response
rn For omni speakers, so our experiences, it is much more important to get a flat phase response
rn.than it is for direct horns

.We reached this with our own created x-over design

:The two big differences between omni and direct horns are

The sensitivity, omni horns have 6 dB minus efficiency than direct horns because they
rn.disperse their sound in 360°

rnThe tone discolouration of direct horns ( you know how your voice sounds if you put your hands
rn.(like a funnel in front of your mouth

. Our omni horns don't have this discolourations caused by the direct horn principle

Jupiter and Bella Luna have full formed omni horns and Venus is more simple but we get the same effect because of the compression of the dome. The same principle like we used for our
rn.woofers which fire upwards to the cone


הדבר היחידי ששובר את הסימטריה של הרמקולים הינו החיבור לרמקולים (single wire) וכן פורט לבאס שממוקם מעל לחיבור הרמקולים וגם פונה לכיוון הקיר האחורי.
הרמקולים ניצבים על 4 גומיות גמישות הבאות במגע עם הרצפה. יתכן שברצפות גרמניות זה מעניק יציבות. בריצוף ארץ-ישראלי טיפוסי, הרמקול לא יציב כלל.
rn(
הערה : באתר החברה מצאתי שהגומיות הללו נועדות לשיכוח תנודות והחברה גם מיצרת "ספייקים" לקהל הרחב, וגם כל הרמקולים שלה אמורים להיות מסופקים עם ספייקים אלה. הזוג שבחנו לא הגיע איתם).

איכות הבניה נראית טובה למעט ארבעת הברגים שמחברים את הטוויוטר העליון לגוף הרמקול. הייתי מצפה שראשי הברגים יכוסו בצורה אסטטית, אבל אולי אחרים יעדיפו לראות איך הכול מתחבר.














Sony SCD – 777 ES CD player

מקור

Creek 5350 SE

מגבר

Von Schweikert VR-2

רמקולים






בעז



בואו נתחיל דווקא מהשורה האחרונה. מה דעתי על הרמקולים.


ה"ונוס" הוא רמקול אחר, שונה, "לא מרשים" במובן החיובי של המילה.

הרמקול מספק סוג אחר של חוויה מרמקולים דינמיים רגילים. אני בעוונותי בא דוקא מהאסכולה שגורסת ש high-end ומערכת טובה, אין מטרתה לשחזר את חווית הקונצרט, אלא לספק חוויה אחרת שונה מ"החיים". האיכות של רמקול נקבעת אצלי ע"י רזולוציה, במת צליל (soundstage), נוכחות, רושם, התחושה של "להיות שם" וכדומה. ה"ונוס" עושה עבודה טובה בכל אחד מהתחומים האלה, אבל לא באמת בולט באף אחד מהם.
שמעתי כ 3-4 רמקולים בשנה האחרונה בסדר גודל של 40-50K ש"ח. הרמקולים האלה נחנו בבמת צליל גדולה בהרבה, רזולוציה מדהימה, צליל "גדול" מהחיים. הם סיפקו חווית "high-end" "אמיתית".
הרמקול הזה, גרם לי לראשונה לבחון את העדפותי מחדש. לבחון, לא יודע כרגע אם לשנות, אבל לבחון ללא ספק.
מה שאפין את ה"דובל" היה צליל אמיתי ו"קצב" מוזיקלי מצוין.

התחושה של נוכחות המבצעים בחדר לידך מאד חזקה, במת צליל מאד רחבה כשהכלים/הזמרים מאד מופרדים על רקע "שחור". אני פיספסתי את הצד השני של ביכולת הזאת, אבל ניב הדגים לי כי לעיתים כלים קרובים מתמזגים אחד עם השני, כלומר הרמקול "פותח" פערים מלאכותיים ולוקה ב soundstage. זה באמת אחד האספקטים שה VR2 מצטין בו, והיתרון היחידי שיש לו על ה Venus.

למי שזה הספיק, ניתן לעבור לחלק של ניב למטה. לאחרים יש עוד פרטים, והם חשובים.

נתחיל מהאזנה בחדרו של ניב. הסלון בדירתו הנוכחית של ניב, קטן צפוף וסגור מכל צדדיו. החדר הקטן ביותר שהאזנתי בו עד היום. חדר שנראה מתאים בעיני יותר למוניטורים.
שמעתי מעט דיסקים משלי, וניצלתי את ההזדמנות לשמוע קצת מהרפרטואר ה"רוקי" וה"פופי" שניב מאזין לו, ולא קים אצלי בתקליטיה.


ה"ונוס" הפליא בצליל מלא ומדויק בכל תחום
התדרים. הבאס שהרמקול הזה הפיק
בחדר היה מפתיע – מרשים ומדויק,
ללא שום כיסוי של התדרים הגבוהים.

פופ ורוק אינם המגרש
הביתי שלי, אבל הרגשתי קצב מצוין.

הרמקולים האלה, בחדר קטן, פשוט נתנו
תחושה של "דיסקוטק" בא לרקוד.





יתכן שמרקוס דובל יעד את הרמקולים האלה לכלים אקוסטיים ומוזיקה קלסית. אני חושב שיש כמה חובבי רוק שבחדר מתאים יופתעו לשמוע את הרמקול הזה,וישמחו לחיות איתו !.

ה soundstage בחדר של ניב היה טוב למעט בהקלטה קצת יותר קשה כמו הקונצרטו לכינור של ברהמס אופוס 77 ,
הכינורות נשמעו מעולה כמו גם התזמורת, אבל הבמה לא היתה מושלמת.

הסלון שלי כבר גדול בהרבה, למעשה קומה בת 80 מ"ר כשהסלון בגודל של כ 6X 5 מטר
ופתוח ברובו לפינת אוכל ומטבח.

הסלון סובל ממספר גדול (מדי) של בעיות אקוסטיות, שאני מקווה שיפתרו בחלקם בכספים שיגיעו ע"ח המאמר. כבר מהאזנה ראשונה התברר שלעומת חדרו של ניב ה sound stage משופר, אך הבאסים הולכים לאיבוד בחדר הגדול. לצערי גם עם עם ה VR2 הם חסרים.
בסלון הזה התבצעה מרבית האזנה שלי, כשהרפרטואר קלסי וג'אז.

הרפרנס שלי הוא כאמור, ה VR2 רמקול של 2500$ (כ 12,000 ש"ח בארץ) לעומת
ה"ונוס" שעולים 3995$ בארה"ב (3200 יורו בגרמניה, כ 22,500 ש"ח בארץ).
יתכן של"ונוס" מגיע שידוך למגבר ברמה גבוהה יותר מה creek, לצערי לא הסתדר לנו לבחון אותו עם מגבר מנורות איכותי של cary כמו שתכננו בהתחלה.

הרפרטואר

התחלתי ב fitzgerald and pass … again, הקלטה מצוינת בה אלה נשמעת בחדר כשלצידה הגיטרה של פאס.
אלה נשמעה יותר קרוב, והגיטרה יותר "מלאה" ואמיתית. זה פשוט נשמע אמיתי, לא מוגזם, לא גדול מהחיים, אבל הרבה יותר מלא מה VRים.

הפתיחה של השיר על הארץ(האדמה) , הראתה שהרמקול הזה יכול להתמודד בקלות עם מוזיקה סימפונית מורכבת ולהציג תזמורת שלמה מול עיני/אוזני המאזין.

זו גם הזדמנות לצין שה creek עם 85W שלט ב"ונוס" בקלות וללא מאמץ. רגישות הרמקולים כמו שמרקוס דובל מצין אינה כמו של "horn" קלאסי, אבל מדובר ברמקול קל לדחיפה, וכל מגבר סביר יעשה את העבודה ובקלות יתרה. מי שרוצה 10WATT single ended כנראה יצטרך להשאר עם "Horn" "אמיתי".



השילוב של הפסנתר של אשכנזי והכינור של פרלמן נשמע היטב בסונטת קרויצר.


אבל בסימפניה הקונצרטנטית של מוצרט, בה הויולה של צוקרמן וכינור של פרלמן מנהלים דיאלוג קרוב (מוזיקלית ומבחינת המיקום בהקלטה) נמצא החיסרון העיקר של הונוס. הרמקול מזג אותם לנקודה אחת ללא יכולת להפריד בין השניים. מיתוג קצר ל VR2 החזיר את שני הנגנים למקומם המתאים על הבמה.
אבל זה באמת החיסרון היחיד (שמצאתי ברמקולים) וגם אותו
הייתי מפספס אלמלא ניב.

rnהסקסופון של קולטריין והפסנתר של דיוק בדיסק הזה, לא נשמעו אצלי בסלון אף פעם כל-כך טוב.
כל נימה של הסקסופון, כל הקשה בפסנתר עם נפח ונוכחות הצליל עולים ודועכים בצורה מרשימה.



שמעתי קצת חברים של נאטשה, את הדיסק של אוטה למפר שאתם פשוט חייבים לעצמכם, ואני מנצל את ההזדמות להזכיר לכם את זה 🙂 ועוד. הרמקולים צלחו את כל סוגי המוזיקה האלה ללא קושי.

שוב, אני מודה שהרפרטואר שלי יחסית מוגבל ונוטה לוואקלי. הרמקול הזה פשוט מעביר את הדברים כמו שהם. יותר אמיתי, קרוב, מדויק, כיפי, אבל לא מרשים. נדמה לי שאת זה כבר אמרתי


השורה התחתונה

רמקול "לא מרשים" – מפורט במידה, עם צליל מדויק, מוזיקלי. ה imaging שלו מוקרן מולך, קרוב. קל להתאמה למגבר. מתאים לחדרים קטנים (אך לא מניאטוריים) ובינוניים. קל מאד למיקום בחדר. מאפשר להנות מהחוייה המוזיקלית גם אם לא יושבים ב sweet spot.
במת צליל רחבה ומרשימה, אם גם לעיתים לא מדויקת/ לא מופרדת מספיק.

למה / למי כן – למי שמוכן לחיות עם ברווזון מכוער. עם רמקול שמשמיע מוזיקה ולא נראה ונשמע כמו high-end. מישהו שרוצה להנות ולא לתת הסברים. למי שמבין שזה ברבור.

למה / למי לא – 20K ש"ח זה הרבה כסף ויש עוד אלטרנטיבות (לא מכיר אותם באופן אישי ולכן לא יכול לבצע השוואה). הרמקול מעט "משקר" ב sound stage. בסכום הזה אפשר כנראה לקנות רמקול עם הפרדה יותר טובה, במה יותר מדויקת ובלי להביא הביתה משהו שאשתך תזרוק אותך איתו.
האם תקבל אותה חוויה? , אני מסופק.






דעה נוספת – ניב




הרמקולים מגיעים ב"ארון מתים" גדול מעץ שהיה די מביך להסתובב אתו ברחוב… בבית, התגובה הראשונה ששמעתי היתה "מה אלו הדברים הללו?!" מפי אשתי. אני לא יכול אפילו לתאר את המבט המזועזע. למחרת בבוקר הבן שלי (בן 4) גילה את הרמקולים החדשים. שאלתי אותו אם הוא רוצה לשמוע אותם, אבל הוא סירב בנימוס בטענה ש- "אני לא אוהב לשמוע מוסיקה בסביבונים האלו"

בקיצור – מזל שחשוב הרבה יותר איך הרמקולים נשמעים ולא איך הם נראים. בתחום זה חוות הדעת היא חיובית ביותר.



נתחיל מהסיכום המקוצר – הרמקולים הללו נשמעים מאוד "חיים".

rnהייתי משתמש במילה "מוזיקליים"
rnאילו הייתי יודע מה בדיוק
rnהיא אומרת.
האזנה למוסיקה אתם היא פשוט
rnהנאה צרופה.






זו לא שאלה של תדרים ספציפיים – הרמקול מתייחס לכל התדרים באותו כבוד ראוי, החל בתדרים הגבוהים, שזקוקים לפרובוקציה חריפה כדי להשמע בלתי נעימים, ועד לצלילי באס עמוקים, מהירים וחדים שלעולם לא מסווים את שאר המוסיקה. הרמקולים הללו עושים משהו בסיסי נכון מאוד שמאפשר להם להשמיע מוסיקה. rn

rnהרמקולים שהו אצלי במשך מספר ימים במהלכם עברתי על חלקים נרחבים מאוסף הדיסקים שלי. הרמקול עובר כל מבחן – הטוויטר לא מזייף אצל אריק קלפטון, הבאס של הקומיטמנטס מהיר וחד, זה אצל TLC מרעיד את הרצפה ועדיין לא מסווה את שאר המוסיקה. תזמורות נשמעות כ"תזמורת" ומלאות חיים ומרץ, וכמובן – זמרות שחורות ושמנות עומדות לכבוד המאזין באמצע הסלון ושרות לכבודו.

rnבחנתי את הרמקולים כשהם מחוברים של שתי הגברות:


rnא. Audiolab 8000Q+M הגברת Pre+Monoblocks חזקה וחדה


rnב. Yamaha RX-V800 – רסיבר קולנוע ביתי.


rnעם שני מגברים אלו נשמעו הרמקולים היטב ויתרונותיהם הבסיסיים היו ברורים לאוזן. ברור כי בחיבור אל הרסיבר היה הצליל מעט פחות חד וממוקד וצלילים סבלו משוליים מעט בלתי מוגדרים. חשוב להדגיש כי זוהי מגבלתו של הרסיבר וכי הרמקולים לא התגלו כעומס שהיה בעייתי למי מהמגברים.


rnלא שהרמקולים מושלמים – הביקורת המשמעותית היחידה שאני יכול לתאר היא העובדה כי הרמקולים מציעים בימת צליל מאוד רחבה, אבל אמורפית למדי. המשמעות היא כי ביצירות כמו הסינפוניה הקונצרטנטית של מוצרט ניתן לשמוע תזמורת גדולה, חיה ונושמת בחדר, אבל קשה מאוד לזהות את המיקום המדוייק של כל נגן בתזמורת. לי, שרגיל לעצום את עיני ולהאזין לפרלמן וצוקרמן מנהלים דו-שיח לכינור וויולה על הבמה – הדבר הפריע.


rnאותו חוסר מיקוד בצליל השפיע לרעה גם על יכולתם בתחום הקולנוע הביתי. כאן היה ברור עוד יותר, שמעבר צלילים בחזית הסרט הנו בעייתי למעקב. די מפריע לראות את סצנת הקרב בלובי (המטריקס) ולשמוע בסוף את לוח השיש מתפרק "בערך בצד שמאל". אני יודע שהביקורת הזו אינה רלוונטית, וכי איש לא ירכוש את הרמקולים הללו כדי לשמש במערכת קולנוע ביתי – אבל לא יכולתי להתאפק…

rnבעייתם העיקרית של הרמקולים הנה המחיר. כרמקולים הנמכרים תמורת כ- 22.5K ₪ הם פוגשים בתחרות קשה מאוד מסדרה גדולה של רמקולים המתומחרים במחירים דומים ואף נמוכים מעט יותר. אני לא בטוח שבהשוואה לרמקולים כגון ה- JmLab Electra 926 (מעט יקר יותר) או Monitor Audio GR20 (משמעותית יותר זול), הם אכן טובים יותר. מאידך – אני בטוח שימצאו אנשים שישבו בקסמם הבלתי מוטל בספק.







7:00
  /  
29.8.2005
  
ביקורת זו נכתבה ע"י בועז (boazj) וניב (ש.פ.ד).

1