איך לבחור רסיבר ק"ב ?

מערכת קולנוע ביתית מורכבת מכמה חלקים – מקור תצוגה ( טלוויזיה,פלזמה, מקרן...) מקור נגינה ( DVD, CDP,פטיפון) , רמקולים,ומה שמאחד ...

7:00
  /  
27.07.2005
  
כתב: דודי ביטון (bitton71), ערך: מרטין סבג.

הכוח החשמלי שנשלח הופך לכוח אקוסטי בתוך הרמקול. חיבור מקורות הנגינה לרסיבר יכול להיעשות בצורה דיגיטלית , ע"י שימוש בכניסה אופטית/קוקסיילית,בד"כ עבור DVD או אנלוגית, עבור מכשירי CD ופטיפונים.

ניתן (אם כי לא מומלץ,בשל איכות פחותה) לחבר גם את מקורות התצוגה לרסיבר. כיום ישנו חיבור דיגיטלי, HDMI, אשר מעביר אודיו ווידאו על גבי כבל אחד, הוא נמצא בדגמי העלית היוקרתיים של יצרני הרסיברים, במידה והמקור אודיווידאו שלכם תומך בכניסה הזו, זהו החיבור הדיגיטלי האופטימלי.

הרסיבר אם כן מעביר כוח לרמקולים , וע"י קריאת נתוני היצרן, כמה הספק (נמדד בוואטים) מסופק לכל ערוץ, ניתן להעריך כמה כוח יש למכשיר. (הערת העורך: בבדיקות בלתי תלויות התגלה שמרבית היצרנים "מגזימים" בנתונים ולכן יש לקחת את נתוני היצרן בנודע להספק, עם קרוטוב של מלח…)

כמה הספק אתם צריכים ? התשובה תלויה בכמה גורמים : גודל החדר, מרחק הישיבה מהרמקולים, כמה חזק אתם אוהבים לשמוע, כמה קשה הרמקול לדחיפה (כמה העכבה שלו יורדת נמוך מתחת לנומינל המוצהר), דבר שרצוי לשמוע באוזניים, מפני שלא כל יצרני הרמקולים מספקים את הנתונים הללו וכמה נצילים הרמקולים שלכם.
רסיבר מדרגת כניסה יציג נתונים של 60 -80 וואט , ורסיבר בליגה בכירה יותר יספק 110-130 וואט לכל ערוץ. (הערת העורך: אין בין נתון ההספק והאיכות של ההגברה כל קשר, כלומר, מגבר חזק יותר לא בהכרח יישמע טוב יותר).

מערכת קולנוע ביתית סטנדרטית מורכבת מ-5.1 רמקולים – החמישה הם : קדמי שמאלי(FL ), סנטר (C), קדמי ימני(FR), אחורי ימני(SR ), אחורי שמאלי(SL) וה-1. מתייחס ל- LFE-Low Frequency Effect  הערוץ שמיועד לסאבוופר.

כיום ישנן תצורות נוספות – 6.1 , עם תוספת של סנטר אחורי, ו-7.1, הכוללת מלבד זוג רמקולים אחורי, זוג נוסף – סנטר אחוריים. (הערת העורך: למידע נוסף על מיקומי רמקולים והפורמטים הנ"ל ניתן לקרוא במאמר הזה).
בכדי להנות  מהתצורות החדשות, אתם זקוקים, מלבד מספר מתאים של רמקולים, לתמיכה של הרסיבר במספר הערוצים הנדרש.
ראוי לציין שרוב הסרטים כיום ב-DVD מקודדים ב-5.1 (יותר מ 90%), אם כי חלק מיצרני הרסיברים מציעים הדמיה, של 6.1 ואפילו 7.1 בסט של 5.1 רמקולים.

אחד הדברים שמשפיעים יותר מכל על הסאונד הוא האקוסטיקה בחדר. תקשיבו לשני סט-אפים זהים לחלוטין מבחינת הרכיבים, בחדרים שונים והם ישמעו אחרת. בחדר עם שטיחים, וילונות, תמונות על הקיר, ספות כבדות וכו' הסאונד יהיה שונה מחדר דל ברהיטים לדוגמא.
לכן אחד הפיצ'רים החשובים שמציעים היצרנים בחלק מהדגמים הוא RC – Room Correction, מערכת כיול באמצעות מיקרופון אשר בודקת את היענות המערכת בנקודת האזנה בחדר הספציפי ,מזינה את הרסיבר בנתונים בהתאם, וגורמת לסאונד משופר. כמובן שהרסיבר עצמו משפיע על הסאונד, וכל יצרן,
בגיבוי עדת מעריציו, טוען לעליונות בנושא, טכנולוגיה state-of-the-art, אפשרויות לעדכוני חומרה בעתיד, ופונקציות מלא הטנא.

בשיטוט קצר בפורומים של אודיופלים, תמצאו כאלה שישבעו שלרסיבר X יש סאונד מתכתי, ואילו לרסיבר Y יש את הסאונד החם ביותר בעולם. ברוס ספרינגסטין כבר הצהיר פעם "שקשה להיות קדוש בעיר", לכן עליכם לשמוע בעצמכם, טרם קנייה, בחיבור לרמקולים שלכם, מה נשמע לכם הכי טוב.


מבול הנתונים הטכניים ורשימת הפורמטים הרבים שמגיעים עם הרסיבר מצריכה הסבר פרטני , לכל אחד מהמושגים ולהלן המרכזיים שבהם:

Dolby Digital –  
תצורת שמע דיגיטלית רב ערוצית אשר פותחה ע"י מעבדות דולבי והיא מורכבת מעד 5.1 ערוצים.

Dolby Pro Logic II-  
תצורת השמעה רב ערוצית אשר מפענחת מקורות שמע סטריאו רגילים ל 5.1 ערוצים, כדי להשיג שמע היקפי (סראונד).

Dolby Digital EX –    
פורמט סראונד אשר מוסיף רמקול סנטר אחורי והופך לתצורת 6.1.

DTS –  
תצורת אותות שמע דיגיטלית רב ערוצית אשר פותחה ע"י Digital Theater Systems  ומציעה את אותם 5.1 ערוצי סראונד כמו דולבי דיגיטל, ומצב 2 ערוצים סטריאו. ל-dts אותות בקצבים גבוהים מעט יחסית לדולבי (1234kbps ל תקליטורי CD ו 1536kpbs עבור תקליטורי DVD ), כך שהיא פועלת ביחס דחיסה נמוך יותר. (הערת העורך: ל-DTS יש עליונות טכנולוגית, אולם יכול לקרות בהחלט מצב שההבדלים במיקסים השונים של פסי הקול ייתנו עדיפות ל-DD למשל).

DTS Neo –  
מצב זה מיישם אותות 2 ערוצים רגילים אל מפענח מטריצה דיגיטלי כדי להשיג סראונד 6.1.

DTS-ES Discrete –  
בתצורה זו כל 6.1 הערוצים מוקלטים בצורה נפרדת ע"י שימוש במערכת דיסקרטית דיגיטלית. התכונה העיקרית של תצורה זו היא הודות לערוצי SL,SR,SB  (שלושת הערוצים האחוריים) העצמאיים לחלוטין והשמע שמופק מהם מעניק תחושה שהתמונה האקוסטית נעה ברקע מסביב למאזין ב 360 מעלות.

THX –  
תו-תקן מבית היוצר של המפיקבמאי ההוליוודי ג'ורג' לוקאס. יצרן אשר המוצר שלו עבר את בדיקות המעבדה של חברת THX רשאי להצמיד את הלוגו היוקרתי אל המוצר. אין באמור לעיל ליצור את הרושם שרסיבר שאינו נושא את האישור הנ"ל פחות איכותי ,יש יצרנים שאינם מוכנים לשלם את התמלוגים הנדרשים. תקן ה-THX קיים במכשירים נוספים בקולנוע ביתי (רמקולים,נגנים…) וכדי לעמוד בסטנדרטים אתם צריכים את כל המערכת על טהרת  התקן (הערת העורך: אפילו החדר והכבלים צריכים לשאת את תו התקן הזה אם באמת אתם רוצים מערכת שהיא THX CERTIFIED).

 DSP-Digital Signal Processor   –
עיבוד אותות דיגיטליים ליצירת תחושת סראונד מסויימת. (איצטדיון, מועדון, אולם קונצרטים..)

Speaker Configuration –
הגדרת שילוב הרמקולים. במידה ויש סאבוופר מומלץ להגדיר את שאר הרמקולים כ-Small. במידה אין סאבוופר, מומלץ להגדיר את כולם Large.

Damping Factor-  
ההגדרה היא "עכבת הרמקול חלקי עכבת היציאה של המגבר", לא ניכנס להסברים מעמיקים רק נסכם שזה מתאר את היכולת של המגבר לרסן את הבאסים. יותר גבוה – יותר טוב.

Pure Direct-  
אופציה אשר מנתקת את כל מה שלא נחוץ לסטריאו, ולמעשה הופכת את הרסיבר למגבר סטריאו נטו. אין מעבדים.אין קרוס , אין סאב, ולעיתים גם אין תצוגה.

THD-Total Harmonic Distortion   –
אחוז העיוותים. יותר נמוך יותר טוב.

עצה אחרונה לסיום – רסיבר מתאימים לרמקולים ולא להפך. רק אחרי שתקנו רמקולים, תתאימו להם רסיבר. לדעת רבים, ההשפעה הגדולה ביותר על הסאונד מגיעה מהרמקולים, ובתכנון חלוקת התקציב בין השניים , תנו לרמקולים עדיפות.


7:00
  /  
27.7.2005
  
כתב: דודי ביטון (bitton71), ערך: מרטין סבג.

1