"תמונת מצב" – LCD מול פלאזמה

לאחרונה חלו כמה התפתחויות בתחום ה-LCD וה-פלאזמה אשר מחייבים בדיקה מחודשת מתי כדאי לעשות שימוש בכל סוג טכנולוגיה.

7:00
  /  
24.06.2005
  
rnמאמר זה נכתב על ידי עפר לאור


לאחרונה נתקלתי בהמון שאלות של אנשים אשר מבולבלים לגבי ההתפתחויות האחרונות בתחום המסכים הדקים. אכן חלו כמה שינויים מהותיים לאחרונה:


  • מחיריהם של מסכי פלאזמה EDTV ירדו פלאים

  • גדלי מסכי ה-LCD עלתה ואיכותם השתפרה

  • היבואנים החלו לייבא באופן מסודר פלאזמות HDTV

  • היצרנים הגדולים החלו לייצר מסכי LCD ברזולוציות HDTV מלאות.

  • שינויים באורך החיים וביחס הקונטרסט של המסכים הדקים.
עד לאחרונה ההמלצה הגורפת היתה שפלאזמות 42" הן כיום הטובות ביותר, מבין טכנולוגיות המסכים הדקים, מבחינת יחס עלות לתועלת.

rnלמי שהיה זקוק למסך הקטן מ-37" לא היתה ברירה אלא ללכת על מסכי LCD.

rnהמקרים היחידים שבהם היתה בעיה הם עבור אנשים שהיו זקוקים למסך HDTV (למשל אנשים בעלי אנטנת לויין וממיר HDTV או בעלי מכשירי DVHS או HTPC עם תכני HDTV). במקרים כאלה, המסכים המועדפים היו פלאזמה 50" כאשר רצוי מסך גדול או מסכי LCD במקרה שהמסך צריך להיות קטן יותר.

rnעד לפני מספר חודשים, פלאזמת ה-42" היחידה ברזולוציה HDTV היתה של פיוניר (המודל האחרון הוא ה-435) אולם כאשר יניר החלו ביבוא מסודר של NEC 42XR3 חלה תפנית בשוק ופלאזמות ברזולוצית HDTV (בד"כ 1024 על 768 עבור מסכים בגודל 42") הפכו לנגישים יותר.

rnתפנית נוספת היא כניסת HDTV לארץ דרך הממיר החדש של חברת הוט – HOT HD.

rnכל אלה גרמו לאנשים לבחון שנית את נושא הרזולוציה.

rnבעבר, מסכי LCD עברו, מבחינת אורך החיים את מסכי הפלאזמה באופן מהותי. אורך החיים של מסך נמדד במונח שנקרא "HALF BRIGHTNESS", כלומר כמה שעות דרוש עד שהתאורה המקסימלית שהמסך יוכל להפיק תרד למחצית ממה שהיתה כאשר המסך הודלק בפעם הראשונה. התאורה האחורית של מסכי LCD מחזיקים בערך 50,000 שעות. מדובר בהחלט בזמן גבוה ביותר, בעוד שפלאזמות שטענו שיש ביכולם לעמוד ב-30,000 שעות היו נדירות. לאחרונה חלה פריצה משמעותית בנושא זה ופאנסוניק (יבוא של יורוקום בארץ) החלה לשווק מסכים בעלי 100,000 שעות עד למחצית תאורה.

rnמבחינת יחס קונטרסט, בכך יש לפלאזמות עדיין יתרון דרמטי. מסכי הפלאזמה של פנסוניק כיום עומדים על בין 4000:1 ל-5000:1 (שאר החברות מעט יותר נמוכות). לאחרונה הכריזו סוני וסמסונג על פאנלים בעלי יחס קונטרסט של 10,000:1, דבר אשר אמור לתת תמונה הרבה יותר תלת מימדית ושחורים עמוקים יותר. הדבר דומה במידת מה למהפכת הטרינטרון לפני כמה עשורים, אשר גרמה לשיפור משמעותי של השחורים במסכי טלויזיה CRT DIRECTVIEW רגילים. גם פיליפס (יבוא של אלקטרה-סחר) החלו ביבוא מודלים עם יחס קונטרסט זהה.

rnנושא הצריבה, אשר היה בעייתי במיוחד במודלים הראשונים של הפלאזמות, הפך לפחות רלוונטי עם התקדמות הטכנולוגיה. כיום הנושא עדיין בעייתי יותר במסכי 50" הרגישים יותר. המסכים נוטים לתופעת "דביקות התמונה" (IMAGE RETENTION) שבו ניתן להבחין בסימנים ישנים תקופת מה לאחר שהם כבר אינם שם. למשל, פסים שחורים מעל ומתחת לסרט עלולים להישאר זמן מה לאחר שהסרט כבר הסתיים. חשוב באופן כללי שלא להשאיר תמונות סטטיות על גבי מסכי פלאזמה, ובמיוחד לא תמונות כאלה שיש להם הבדלי קונטרסט משמעותיים (למשל לצפות בטלויזיה עם פסים בצידי התמונה).

rnלעומתם, מסכי LCD אינם מסוגלים למנוע לחלוטין מאור לחדור בעד המסך ולכן יחס הקונטרסט שלהם כיום עומד כל בסביבות 800:1 במרבית הפאנלים המובילים (בעיקר LG ו- שארפ). חברות כגון סוני ופיליפס מפתחות טכנולוגיות תאורה אחורית אשר מסוגלות לשפר את ה PRECEIVED CONTRAST RATIO על ידי שינוי טכנולוגיית התאורה האחורית באופן כזה אשר יכול להגיע לרמות של פלאזמה ואף יותר. בעוד שהפיתרון של סוני (תחת מיתוג QUALIA) מבוסס תאורת LED (דיודות תאורה לא אורגניות), פיליפס משתמשים בתאורה יותר קונוונציונלית, אך אפקטיבית לא פחות. ברור שבמקרה כזה, תמונה אשר כוללת אלמנטים כהים ובהירים יקבלו יחס קונטרסט גרוע בהרבה מהמוצהר, אולם הדבר מקובל בתחום ובד"כ אינו מפריע לצופה. ניתן להשוות זאת למהפיכת ה-IRIS האוטומטי במקרני LCD – שם יש בעיה דומה.

rnנושא המריחה ב-LCD היתה בעיה קשה למדי ונוצרה בשל כך שפיקסל של LCD אינו מסוגל לעבור ממצב של אור מוחלט לחושך מוחלט ללא מעבר דרך כל השלבים שבדרך. למרות שהעין רואה תנועה ב-24 פריימים בשניה, היא מסוגלת להבחין בתופעה וזה מקנה ל-LCD תחושה של מריחה כאשר אובייקטים זזים במהירות על גבי המסך. עד לאחרונה, טופל הנושא על ידי הורדת זמני התגובה של המסך (הוכרזו לאחרונה מסכים בעלי RESPONSE TIME של 4מ"ש), דבר שמפחית את התופעה באופן עקבי אך לא מעלים אותה לחלוטין.


rnחברת פיליפס הגיעה לפתרונות יפים ביותר על ידי שימוש בהבהוב קצר כך שבמהלך השלב שבו התאורה האחורית חשוכה, ניתן לבצע את פעולת המעבר ללא חשש ממריחה. קצב ההבהוב קצר כל כך עד אשר לא ניתן להבחין בו בעין בלתי מזויינת. בביקור במרכז הפיתוח של פיליפס בהולנד, לפני מספר שבועות, הוצגה הטכנולוגיה תחת שמות המותג "ClearLCD" ו- "Aptura". טכנולוגיות אלה מסוגלות לייצר תמונות חדות להפליא גם על ידי מסכים בעלי זמני תגובה גרועים ביותר. הטכנולוגיה הוצגה עם מסכים בעלי זמן תגובה 16 מ"ש אשר בד"כ היתה מתקשה להתמודד עם תכנים תזזתיים – כלומר תזוזות מצלמה תכופות.

rnמבחינת רזולוציה גם כאן יש שיפורים דרמטיים. חברות רבות החלו בשיוון של מסכים בעלי רזולוצית HDTV מלאה – 1920 על 1080p! רזולוציה זו מהווה את המקסימום המוגדר על ידי תקן ATSC כיום ומהווה את "הגביע הקדוש" אליו שואפים כל חובבי התחום. מסכים אלה עדיין יקרים, אולם עצם קיומם מהווה התקדמות לא קטנה בתחום.


rnהחברה המובילה בתחום הפאנלים ברזולוציה זו היא ללא ספק חברת שארפ (טכנו ראלקו בארץ). חברות רבות, לרבות פיליפס (אשר עובדת עם חברת LG במיזם LCD משותף) משתמשות בפאנלים של שארפ למוצרים שלהם. הדור הבא של מסכי LCD מתוצרת פיליפס בגדלי 37" ו-42", אשר צפויים לצאת בתחילת 2006, משתמשים בפאנלים 1080p של שארפ.

אז מה עושים?

rnההתלבטות קשה.

rnחשוב לציין שרכישת מסך איננה חתונה קתולית. חשוב לבדוק מה קיים כרגע בשוק ומה עלות כל טכנולוגיה. בעוד שנתיים קשה מאוד לומר מה תהיה הטכנולוגיה המובילה, אבל כיום מסכי פלאזמה עדיין נותנים את יחס העלות התועלת הגבוהה ביותר.


rnהכי חשוב לדרג לעצמכם את חשיבות כל פרמטר שנכנס לשיקול:עלות, גודל מסך, רזולוציה, עומק השחורים, אורך חיים וכו'.


rnהרי כמה תסריטים והדרך לפתור אותם:


  1. במקרה שעלות אינה פונקציה ורזולוציה זה הפרמטר החשוב לעומת גודל ויחס קונטרסט, מסכי LCD עם 1080P הם הפיתרון האולטימטיבי כיום.

  2. במקרה ועלות קריטית – מסכי פלאזמה EDTV מהווים את הפשרה הטובה ביותר.

  3. אם יחס קונרטסט (עומק ותלת מימד) הם החשובים ביותר ויש לכם תוכניות ראליות לצפות ב-HDTV במהלך השנתיים הקרובות, רצוי לבחור בפלאזמת HDTV.

  4. אם גודל פחות קריטי ו-HDTV זה הדבר החשוב ביותר בשנתיים הקרובות, מסך LCD יהווה פשרה טובה.

  5. חשוב לציין שמעל מסכי 50" חשוב לשקול רכישת מקרן במקום מסכים דקים, או לפחות לשקול רכישה כפולה (מסך דק לטלויזיה ומקרן עבור סרטים).

  6. אם ברצונכם לעשות שימוש במסך עם מחשב (בעיקר אם יש המון תמונות סטטיות), חשוב לקחת בחשבון את נושא הצריבה ולתת משקל חזק יותר ל-LCD.

  7. באופן כללי, מי שחייב לצפות בתכני 4:3 עם פסים בצדדים כדאי לרכוש מסך LCD יותר מאשר מסך פלאזמה.


7:00
  /  
24.6.2005
  
rnמאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1