תולדות האודיו הרב-ערוצי בקולנוע ובבית – פרק ד'

סידרת הכתבות הזו באה להסביר מהו צליל הקפי (SURROUND) ואיך הוא נולד והגיע למה שאנחנו מכירים כיום.rnוהפעם - דולבי דיגיטל (Dolby ...

7:00
  /  
27.05.2005
  
מאמר זה נכתב ע"י shmulikwe

עד אמצע שנות התשעים שיטת הסרואנד לקולנוע הביתי ששלטה בשוק היתה דולבי פרו-לוגיק (כפי שמתואר בכתבה השלישית -דצמבר 2004) וניתן היה ליהנות משיטה זו על גבי לייזרדיסק, קלטות וידיאו ושדורי טלווזיה סטריאפונים.

היום בעידן הדיגיטל קיימות שלוש שיטות (אשר מבוססות על אלגוריתם דחיסה) של סראונד עם הפרדה לשישה רמקולים (ויותר):

1- DTS – של חברת DTS.

2- Dolby Digital של מעבדות דולבי.

3- SDDS של חברת סוני.

קיימות מספר קונפיגורציות לסראונד דיגטלי, הנפוצה ביותר היא ה 5.1 , אולם יותר ויותר יצרנים בונים מגברים אשר תומכים ב 6.1 וגם ב 7.1, כפי שמתארים הציורים הבאים:


rnrn


קונפיגורצית 5.1:





rnקונפיגורצית 6.1:





rnקונפיגורצית 7.1 (שני רמקולי הסנטר האחוריים מקבלים אות זהה):





rnקונפיגורצית 9.1 (דיי ייחודי ל-YAMAHA):







חלוקת ה"תפקידים" מבחית תדרים בקונפיגורציות הנ"ל  הוא שהרמקולים מייצרים צליל בתחום המלא של אוזן האדם (בערך

 100-20000Hz ) והסאבוופר (.1) אחראי להפקת התדרים הנמוכים מאד (בערך 25-120Hz  ).

בקונפיגורצית 5.1 כל ערוץ הוא דיסקרטי ואינו תלוי בערוץ אחר.




חברת DTS הוקמה בשנת בתחילת שנות התשעים.

בשנת 1993 הוצג סרטו של סטיבן שפילברג , "פארק היורה", בסרט זה הוצג לראשונה אלגוריתם

ה- DTS –  digital theater system.

כאשר אלגוריתם זה מנוגן בבתי הקולנוע המידע מנוגן מתוך CD-ROM אשר מנוגן במקביל להקרנת התמונה מפילם 35 מ"מ, בכדי לשמור על סנכרון בין מקרן התמונה לבין נגן הסאונד קיים קוד זמן שמודפס על גבי הפילם ומונע אי דיוק בין הצליל לתמונה.

היתרון בשיטה זו היא בלאי אפסי לדיסק הסאונד, כך שההקרנה הראשונה של סרט מסוים תשמע באותה איכות כמו ההקרנה המליון.

בנוסף לכך הקרנה עם פס קול בשפה שונה אינה מצריכה פילם אחר, אלא החלפת דיסק בלבד.

בקולנוע הביתי המידע צרוב יחד עם התמונה על גבי הדיסק, מהירות העברת הנתונים היא עד 1.5 מגהביט לשניה ונעשה שימוש במילה דיגטלית בגודל עד 24 ביטים, קצב הדגימה הוא 48KHz (יש אפשרות ל 96KHz ).

 

כיום קיים אלגוריתם שנקרא DTS-ES שמכיל 6 ערוצים מלאים וערוץ לתדר נמוך (LFE ), הערוץ השישי, הסראונד האחורי, למעשה מפוענח ממידע שקיים בשני ערוצי הסראונד הצידים, אלגוריתם זה גם מוכר כ 6.1 .

 

קיים אלגוריתם נוסף שנקרא DTS NEO:6 , שמדמה 6 ערוצי סרואנד (5.1 ) המופקים מתוך שני ערוצי סטריאו, זהו אינו סרואנד דיגיטלי אמיתי אך אלגוריתם זה משפר את פס הקול כאשר הרסיבר מחובר לממיר הכבלים או ללוין (שכאמור משדרים בסטריאו או בפרולוגיק).







זהו אלגוריתם דחיסת האודיו הנפוץ ביותר לקולנוע הביתי ולאולמות קולנוע, הוצג לראשונה באולמות הקולנוע בשנת 1992 .

כיום נמצא כמעט בכל תקלטורי ד.ו.ד, נפוץ מאד בשדורי טלווזיה בכבלים ולווין בעולם (אצלנו משודר בלווין ונקלט ע"י ממיר YES MAX ).

 כאשר סרט מוקרן בבתי הקולנוע ופס הקול הוא דולבי דיגיטל, המידע מוטבע בצורה אופטית דיגטלית ישירות על הפילם (בשונה מ DTS אשר מצריך דיסק בנוסף לפילם) צמוד לפס הקול האנלוגי.

בדיסק ה DVD , פס הקול מוטבע על הדיסק יחד עם התמונה ומועבר במהירות של עד 448 קילוביט לשניה (מבחינה טכנית דולבי מסוגלים להעביר עד 640 קילוביט לשניה, אבל תקן ה DVD מגביל אותם), קצב הדגימה הוא .48KHz

לרוב נגני ה DVD יש יכולת לעשות DOWNMIX (המרת 5.1 לשני ערוצי סטריאו) לפס הקול באלגוריתם דולבי דיגיטל, שמושי ביותר כאשר למשתמש הביתי אין רסיבר דיגטלי או שהד.ו.ד מחובר ישירות לטלוזיה.
 

בשנת 1999 הוצג אלגוריתם משופר שנקרא Dolby Digital EX , באלגוריתם זה נוסף ערוץ סראונד אחורי, שבדומה ל DTS , גם ערוץ זה מקודד לתוך שני ערוצי הסראונד הצידים.



בנוסף מעבדות דולבי פיתחה אלגוריתם נוסף שנקרא Dolby Prologic 2 , שמבצע פעולה דומה לזו המתבצעת ב DTS NEO:6 , המרת שני ערוצי סטריאו לצליל מסוג 5.1 .

ישנם מגברים התומכים בערוץ סראונד אחורי כאשר משתמשים פרולוגיק2 , אלגוריתם זה נקרא Dolby Prologic 2x (תומך ב-6.1 או 7.1 ).






SDDS אינו קיים בשוק הקולנוע הביתי, וניתן לחוותו באולמות בתי-הקולנוע בלבד. באלגוריתם זה ניתן לשמוע עד שמונה ערוצים לא תלויים אשר מוטבעים אופטית על סרטי ה 35 מ"מ שמוקרנים בבתי הקולנוע.

לסיכום!

שתי שיטות הדחיסה DTS ודולבי דיגיטל מאפשרות יכולות הקלטה ושידור באיכות גבוהה עם הפרדה מלאה לחמישה רמקולים וסאבוופר.

אולם במידה ואיכות המסטר או המיקס גרועה גם התוצאה לא תהיה טובה ולא תעביר חוויה מקסימלית לצופה.

שתי השיטות הנ"ל נולדו בתחילת שנות התשעים בכדי לתת פתרון איכותי עבור אולמות הקולנוע והגיעו מהר מאד לקולנוע הביתי, אולם שיטת  דולבי הפכה לסטנררט וכיום כל תקליטור DVD מכיל DD או PCM או שניהם.
rnDTS מוקלט על התקליטור רק לצד אחד מהשניים הראשונים.

להלן טבלה שמחדדת את ההבדלים בין שתי השיטות:



















DTS



Dolby Digital



פרמטר



24bit



20bit



גודל מקסימלי למילה דיגיטאלית

 



754Kbit/S – 1.5Mbit/s



384-448Kbit/s



קצב העברת נתונים

 



(נפוץ 48KHZ)96Khz



48Khz



מהירות דגימה מקסימלית

 




בצילום המסך למטה, תוצאת האנליזה של תוכנת DVD Shrink לסרט X-man 2 , ניתן לראות שפס הקול של דולבי-דיגיטל 5.1 הוא בנפח 414 מ"ב לעומת DTS 5.1 אשר תופס נפח 699 מ"ב (שימו לב שהתרגום הוא עד 2 מ"ב).
rn

במאמר הבא ננסה לסקר את הפורמטים העתידיים שכבר מתדפקים על דלת הקולנוע-הביתי, כגון DTS-HD….יהיה מעניין.



7:00
  /  
27.5.2005
  
מאמר זה נכתב ע"י shmulikwe

1