Super Audio CD – מי נגד מי?

rnמאז הופעתו של תקליטור הקומפקט דיסק, בשנת 1982, היו תלונות מצד אודיופילים ואנשים חדי אוזן שאיכות צליל פחותה מזו של ...

8:00
  /  
18.05.2005
  
המאמר נכתב על ידי rnrnגנאדיrn

מצד אחד קמו יצרנים שעשו "עיבוד" מיוחד לאות לפני שהוא מוטבע על גבי ה-CD (כמו XRCD או "מובייל פידליטי"). מצד שני, היו מאמצים לשפר את הפורמט עצמו. כתוצאה מכך, בשנת 1996, התחיל את דרכו פורמט HDCD. פיתוח הפורמט החל כ-10 שנים קודם לכך ע"י איש מחשבים פלאש פלאומר ואיש של "רפרנס רקורדינגס" קיט' ג'ונסון.rn

rnבשנת 1991 החלה סוני במחקריהם – חיפוש אחרי "פורמט האודיו הבא". תוצאות המחקרים היו המצאת שיטת קידוד חדשה להחלפת שיטת PCM הוותיקה, שהומצאה עוד ב-1937. לשיטה החדשה קוראים DSD – Direct Stream Digital . בשנת 1996הוצגו המוצרים הראשונים המבוססים על טכנולוגיה זו אשר יועדו לשימוש מקצועי באולפנים.rn

rnrnrnrn

rnעל מנת להעביר את הפורמט לגירסא ביתית, פיתחו חברות סוני ופיליפס פורמט חדש, מבוסס DSD, כאשר המוזיקה מוקלטת על גבי דיסק אופטי בקוטר 12 ס"מ, בדיוק כמו של תקליטור רגיל. לפורמט החדש קראו SACD – Super Audio CD והוא הוצג בשנת 1999 במשותף על ידי סוני ופיליפס.rn


rnאז מה היתרונות שלו על פני CD רגיל?rn
rn1. תדר דגימה 2.8224MHz – שזה פי 64 יותר מתדר דגימה של CD רגיל. בזמן שמקודד PCM של CD מבצע שתי דגימות, מקודד DSD של SACD עושה 65 דגימות! מתקבלת תוצאה שהיא הרבה הרבה יותר קרובה לצורת הגל המקורית שמשמיע כלי הנגינה או הזמר/זמרת.rn

rnrnrnrn

rn 2. טווח תדרים אפשרי של עד 100KHz במקום 20KHz של CD. ידוע שהאוזן האנושית בד"כ איננה מסוגלת לשמוע תדרים גבוהים כאלה, עדיין יש מומחים רבים שטוענים שאדם מרגיש את התדרים הללו במידת מה וכאשר צליל שהכלי מייצר "נחתך" ב-20KHz אדם יכול לחוש בהבדל בצליל.rn

rn3. טווח דינאמי של 120 db (לעומת 96 db של CD רגיל) – שזה זהה למקסימום היכולת של האוזן האנושית. פרמטר זה מאפשר הורדת רצפת רעש של הנגן ושל ההקלטה עצמה.rn

rn4. קיבולת של הדיסק 4.7GB (לעומת 0.74GB של CD רגיל) – דבר זה מאפשר את שתי היכולות הבאות…rn

rn5. אורך ההקלטה עד 100 דקות (לעומת עד 74 דקות על CD רגיל).rn

rn6. יכולת להחזיק מידע לא רק על 2 ערוצי סטריאו אלא על 5.1 ערוצים – ברוכים הבאים למוזיקה רב ערוצית :-)rn

rnrnrnrn

rnיש עוד כמה הבדלים אבל הם חשובים פחות עבור יישום מעשי ושימוש יום יומי.rn

rnבשורה התחתונה, יש לנו כאן עסק עם פורמט המבוסס על שיטת קידוד אחרת, המסוגל להקליט אות באופן הרבה הרבה יותר קרוב למקור, מאפשר מוזיקה רב ערוצית, יותר דקות של מוזיקה על גבי דיסק אחד.rn

rnעוד פרט טכני חשוב הוא סוגי דיסקים SACD:
rn1.דיסק סטריאו בלבד SINGLR LAYER – דיסק זה אפשר לנגן רק על נגן SACD.

rn2. דיסק DUAL LAYER – מכיל מיקס סטריאו וגם רב ערוצי. גם דיסק מסוג זה אפשר לנגן רק על נגן SACD. אם הנגן SACD תומך גם ב-SACD רב ערוצי, אז יהיה ניתן לבחור איזה מיקס לנגן – סטריאו או רב ערוצי. בנגן SACD שתומך בסטריאו בלבד מן הסתם תהיה אפשרות לנגן מיקס סטריאו בלבד.

rn3. דיסק HYBRID – דיסקים אלו כוללים גם שכבת SACD וגם שכבת CD רגילה ולכן ניתן לנגן אותם גם בנגן CD רגיל. שכבת SACD בדיסק כזה יכולה לכלול גם מיקס סטריאו וגם מיקס רב ערוצי.rn

rnrn


rnrn

rnבאופן עקרוני, כל דיסק SACD חייב לכלול מיקס סטריאו של SACD. שאר התכונות הינם אופציה וצריך לבדוק טוב לפני הרכישה מה מכיל הכותר הספציפי.

rnכאשר מדברים על SACD אי אפשר שלא להזכיר למה זה היה טוב עבור סוני ופיליפס.

rnכנראה שלעולם לא נוכל לדעת את הסיבות האמיתיות, אבל ברור מה הן הרוויחו מזה – תמלוגים מיצרני חומרה וכותרי SACD (וזה בדיוק בזמן שמתקרב המועד סיום תשלומי תמלוגים על CD רגיל) וכמובן, מכירות של דיסקים עם מוזיקה "ישנה" בהוצאה חדשה.rn


rnאז איך כל זה התחיל?rn
rnבסוף שנת 1999 סוני הוציאו לחנויות את הנגן SCD-1 האגדי שלהם.rn

rnrnrnrn

rnהמכשיר, בעלות של כ-5,000$, שוקל כמעט 30 קילו ותומך בסטיראו בלבד… יחד איתו הוציאה סוני סט הגברה ורמקולים "הכי הכי", כמו שסוני יודעת לעשות, כשהיא רוצה ;-).rn

rnדרך אגב, את המכשיר הזה עדיין ניתן לרכישה, כולל בארץ.rn

rnבנוסף הוציאו סוני כמה עשרות כותרי SACD וביניהם כמה קלאסיקות של פופ, ג'אז וקלאסי.rn

rnשנה מאוחר יותר הוציאו פיליפס לחנויות את נגן SACD הרב ערוצי הראשון בעולם – SACD1000. בכדי שיהיה מה לנגן בו, הוציאה סוני כותר SACD רב ערוצי הראשון – טובולר בלס של מייק אולדפילד.rn

rnמהתחלה, דעות הקהל התחלקו לשניים, צד אחד חיבק את הפורמט ונהנה מאיכות הצליל משופרת. הצד השני ישב על הגדר בעקבות מחירי נגנים יקרים, מבחר מוגבל של דיסקים, המתחרה DVD-A, מלחמת פורמטים הצפויה ועתיד לא ברור. למרות שסוני המשיכה להוציא דיסקים ומספר חברות הקלטה נוספות הצטרפו לחגיגה, המבחר נותר די מצומצם.rn

rnלשם המחשה, 4 שנים לאחר שיצא הנגן הראשון, הגיע מבחר הדיסקים SACD לכ-1500.rn

rnמי ששבר את הכלים היתה חברת פיוניר. בשנת 2001, הוציאה החברה לשוק נגני DVD "אוניברסליים" ראשונים אשר ידעו לנגן גם SACD וגם DVD-A.rn

rnבאותו זמן גם סוני הרחיבה את מבחר הנגנים כאשר המחירים התחילו מכמה מאות דולרים בודדות. גם פיליפס הורידו את המחיר של מכשיר ה-SACD1000 שלהם ושילבו יכולות SACD בנגני ה-DVD הזולים שלהם.rn

rnאז הבעיה של זמינות החומרה נפתרה, עכשיו נשאר רק להרחיב את מבחר הדיסקים… במהלך השנה וחצי האחרונות הוכפלה כמות הדיסקים ועברה את קו 3000 הכותרים, כאשר כמה עשרות דיסקים חדשים מוכרזים בכל יום.rn


rnועכשיו להכי חשוב – איך זה נשמע?rn
rnבפעמים הראשונות ששמעתי SACD לא הבנתי על מה כל המהומה. לתחושה זו שותפים רבים מאוד.rn

rnאולם, לאחר שביליתי יומיים עם מכשיר SCD-777es המעולה, פתאום התחלתי לקלוט את היתרונות של SACD. דעתי האישית (סליחה על הקלישאות ומילים "אודיופיליות") SACD מצטיין ב-"אנאלוגיות" של הצליל, צליל מאוד "חלק" ו-"נוזלי", בס וטרבל הרבה יותר טובים, clarity יותר טוב במיד, תחום דינאמי גדול יותר…rn

rnלפחות במערכת שלי ההבדלים ברורים מעוד לשומע.rn

rnבשורה התחתונה, SACD נותן משהו כמו 90% (אולי אף יותר) מאיכות והנאה של פאטיפון אבל ללא כל אותם חסרונות של הוויניל. פרספקטיבה אחרת ומאוד מעניינת היא שנגן SACD נותן איכות צליל ברמה של נגן CD שעולה פי 4-5 יותר – תחשבו רגע – הייתם רוצים נגן של 1000$ נשמע כמו נגן CD של 4000$-5000$?rn


rnמוזיקה רב ערוציתrn
rnקודם כל למספרים. נכון להיום כ-60% כותרי SACD מכילים גם מיקס רב ערוצי.

rnrnאיך אפשר ליהנות ממיקס כזהו?

rnrnקודם כל, צריך נגן שתומך ב- SACD רב ערוצי. כיום, מרביתם תומכים בזה. יש לחבר את 6 היציאות האנאלוגיות של הנגן (יציאות של 5.1) אל רסיבר או פרוססור אודיו מתאים. כעת נותר רק לשים דיסק וללחוץ על PLAY…

rnאיכות הצליל של כל ערוץ היא לא פחות ממצויינת, בדיוק כמו של SACD בסטריאו, אך התוצאה הכוללת של כותר רב-ערוצי תלויה מאוד במיקס עצמו – יש כאלו ששמים ברמקולים אחוריים רק הדהוד קל של צליל שבוקע מרמקולים קדמיים או רק צלילי רקע. לעומתם, יש מיקסים , כמו Dark Side of the Moon של פינק פלויד למשל, שמפנים חלק משמעותי מהמוזיקה לרמקולים אחוריים.

rnהאם אתם תאהבו את זה? זה כבר עניין אישי.

rnיש רבים שתלוננים על מיקסים שמעמיסים את הרמקולים אחוריים וטוענים שזה מפריע יותר מכפי שזה עוזר. לדעתי זה עניין של הרגל וזה נשמע טוב בשני סוגי המיקסים.rn

rnדבר חשוב הוא שהמוזיקה מוקלטת כך שנדרש 5 רמקולים זהים (או לפחות בגודל דומה) ומרחק שווה ממאזין לכל אחד מהרמקולים.rn

rnזה אומר שאם אתם יושבים "דבוקים" לקיר האחורי שעליו ממוקמים רמקולים אחוריים, אז לא פעם התוצאה מבחינת הצליל עלולה להיות די עגומה. פתרון לבעיה זו היא לעשות Bass Management (לפיצוי על רמקולים בגדלים שונים) ו-Distance Setting (לפיצוי על מרחקים שונים בין המאזין לרמקולים). הדבר יכול להתבצע בתוך הנגן עצמו (לצערנו יש נגנים שלמרות שיש בהם את ההגדרות המתאימות הן לא מופעלות עבור SACD או DVD-A אלא רק על דולבי דיגיטאל ו-DTS – עניין כזה בד"כ לא מופיע במפרטים של היצרן ומתגלה רק בבדיקות מעשיות שנעשות לנגנים בשטח) או בתוך רסיבר/פרוססור אשר ממיר כניסת 5.1 אנאלוגיות לאות דיגיטאלי ומפעיל מנגנוני פיצוי מתאימים. דבר כזה קיים בד"כ רק ברסיברים ופרוססורים יקרים למדי. אולי זה נשמע מסובך ומעמיס, אך הדבר תקף בדיוק באותה מידה גם עבור מיקסים רב ערוציים של דולבי דיגיטאל ו-DTS. העניין הוא שבפורמטים האלו כל מנגנוני הפיצוי מצויים כמעט בכל נגן ורסיבר (כחלק מהצ'יפים שמפענחים את הפורמטים הללו) וזה נראה "שקוף למשתמש". לעומת זאת, ב-SACD זה עדיין לא עובד כל כך חלק עבור חלק מייצרני החמרה ויש לשים לב לנושא.rn

rnבסופו של דבר, האיכות היא מצויינת ואפשר ליהנות מאוד מדיסקים רב ערוציים.rn


rnדיסקיםrn
rnכמו שכבר ציינתי, קיימים היום מעל 3000 דיסקים והמבחר הולך וגדל. בארץ כמעט ולא ניתן לרכוש אותם, אבל באתרי אינטרנט ניתן להשיג את הכל.rn

rnהאתר של אמאזון מומלץ, עקב מחירים די טובים, אך המבחר בו מצומצם למדי. אתרי אמאזון הצרפתים והגרמנים מחזיקים מבחר נרחב של כותרי SACD, אולם המחירים שם גבוהים למדי.rn

rnמומלץ להזמין את הדיסקים מאתרים אמריקאיים שמתמחים בדיסקים אודיאופיליים כמו:rn


rnhttp://www.elusivedisc.com
rnwww.amusicdirect.com

rnwww.redtrumpet.com

rnwww.acousticsounds.com

rnמחירי הדיסקים לרוב די נוחים ורק טיפה יותר יקרים מ-CD רגילים. זה די נדיר למצוא SACD שעולה 25$, בעוד שיש לא מעט דיסקי CD רגילים שעולים 25$ ואף יותר.rn

rnמרבית גרסאות ה- CD המיוחדות, כגון הדפסות יפניות, עולות הרבה יותר מ-SACD וכנראה נותנות פחות.rn


rnנגניםrn
rnכמות היצרנים היא מאוד גדולה וניתן למצוא בינהם הן יצרנים לשוק הרחב, הן יצרני נישה לאודיאופילים, והן "חטיבות יוקרה" של יצרנים רגילים.rn

rnגם כמות נגנים אוניברסאליים הינה מרשימה.rn

rnבארץ ניתן לרכוש לא מעט מנגני SACD – מהזולים ביותר (כ-1200 ₪) ועד ליקרים ביותר (עשרות אלפי שקלים).rn

rnהעסקאות המעניינות ביותר הן שאריות המלאי של ישפאר, יבואן SONY. ניתן לרכוש את SCD1, ועוד כמה דגמים מפוארים מהעבר, במחירים נוחים ועד למגוכחים.rn


rnמה לעשות בהווה?rn
rnקודם כל, יש לבחון האם הטעם המוזיקלי שלכם תואם את מבחר כוטרי SACD הזמינים. למשל, אם אתם אוהבים רוק כבד או רוק מתקדם, ל-SACD כמעט ואין מה להציע עבורכם. לעומת זאת, אם אתם חובבי ג'אז או מוזיקה קלאסית , SACD יתאים לכם כמו כפפה.rn

rnבנוסף יש גם רולינג סטונז, אלטון ג'ון, אריק קלאפטון וכו'.rn

rnבינתיים כבר לא חייבים לשבת על הגדר.נמחירי הנגנים כבר לא גבוהים וזמינותם גבוהה מאוד. כמות הדיסקים למרות שלא נראית גדולה הינה תספק אתכם לשנים הקרובות.rn

rnאפילו אם אין לכם נגן SACD שווה לשקול רכישת דיסקים HYBRID מ-2 סיבות:
rn1. הוצאות SACD בד"כ מחודשות ונשמעות משמעותית יותר טוב מהדפסות CD ישנות או מקוריות.

rn2. שכבת CD בדיסקים רבים נגזרה מ-DSD (היותר איכותי) בתהליך שנקרא SBM – Super Bit Mapping – ולכן עשויה להישמע יותר טוב.



rnהעתיד?rn
rnלמרות שמבחינת האיכות הצליל SACD בהחלט הוכיח את עצמו העתיד שלו לא בטוח ב-100%.

rnהסיבות לכך נעוצות בהתפתחויות טכנולוגיות מאוד מהירות, פורמטים מחליפי DVD שבזמן הקרוב יתפסו את מקומם, חדירת שוק והתבססות לא מספיק גדולות כדי שקהל הרחב יהיה מעוניין בהמשך קיום הפורמט.rn

rnובכל זאת, יש בהחלט אור בקצה המנהרה. היצע הנגנים וכמויותיהם בשוק הינה גדולה. מספר חברות ההקלטה שמייצרות דיסקים כאלה עומדת על כמה מאות ורק גדלה, דבר שמבטיח המשך הוצאת דיסקים. כמו כן, יש בעולם מספר מפעלים שהושקע בהם ממון רב, אשר מדפיסים כותרי SACD, זה כנראה מבטיח שיצרנים לא ינטשו את ההשקעה שלהם והדפסת SACD תימשך.rn

rnמשפט אחד על DVD-A. בעבר, פורמט זה היה נחשב למתחרה של SACD אולם בפועל הוא מעולם לא היה כזה. הסיבה היא פשוטה – מבחר דיסקים עלוב ביותר וחוסר תמיכה של חברות ההקלטה וההפצה העיקריות. כיום הוא עלול דווקא להתעורר לחיים עם הופעת ה-DualDisc. אבל לפורמט הזה שיצא לשוק רק לפני חודשים ספורים כבר מספר בעיות טכניות לא פשוטות.rn

rnבסיכום, אני יכול להודות ל-SACD על איכות צליל טובה והרבה מאוד שעות של הנאה צרופה. כמו כן, אני מודה גם על זה שהוא היה זרז להוצאה מחודשת של אלבומים רבים אגדיים ובמחירים שפויים בהחלט.


8:00
  /  
18.5.2005
  
המאמר נכתב על ידי rnrnגנאדיrn

1