מקרן סאונד – YSP-1 – ביקורת ישראלית ראשונה!!!

כאשר הכריזה חברת יאמהה על ה- YSP-1, rnהרבה מאוד אנשים התלהבו מהאפשרויות החבוקות ממכשיר זה. השילוב בין התלהבות מהטכנולוגיה ותג ...

8:00
  /  
29.04.2005
  
מאמר זה נכתב על ידי מרטין סבג ו- עפר לאור
rnרקע rn

rnסיפורנו מתחיל עם בחור בשם וודי נוריס אשר במהלך שיחה עם חוקרי נאס"א הכריז בביטחון (ללא כל אחיזה במציאות, כמובן) כי הוא יכול לייצר מערכת אלטרנטיבית למיקרופונים ואזניות של נאסה. התוצאה היתה מערכת אזניות אשר מסוגלות לקלוט ולשדר אודיו דרך עצמות האוזן (על בסיס טכנולוגיה זו הוקמה חברת ג´אברה).

rnרעיונות נוספים של וודי הכניסו אותו עמוק בתוך הקלחת של מערכות הגנה במשרד הביטחון (DOD) האמריקאי. על בסיס רעיונות שלו, מקימים מערכות הגנה והתקפה אישיות אשר מסוגלות לנטרל (או אפילו להרוג) אנשים על ידי שימוש בצלילים כיווניים.

rnעל מנת להבין צלילים כיווניים חשוב להבין שככל שצליל גבוה יותר, הוא כיווני יותר. כלומר, תדרי באס נמוכים מתפזרים לכל עבר בעוד שככל שהתדרים גבוהים יותר ניתן לשלוט בהם באופן מדוייק הרבה יותר.

rnתדרים אולטרהסוניים (כלומר, תדרים גבוהים שהאוזן האנושית אינה מסוגלת לשמוע) ניתנים לשידור באופן כיווני מאוד בדומה לליזר בסרטי מדע בדיוני. כמובן שלא ניתן לראות או לשמוע אותם, אך בהחלט ניתן לעשות בהם שימושים אחרים.

rnגילוי מעניין היה שכאשר מצליבים קרניים מסוג זה בתדרים שונים – ניתן לייצר תדר חדש אשר נובע מהמקור שבו הצטלבו התדרים. על ידי שימוש בהתאבכויות הגלים שנוצרים משילוב ההצלבות השונות, ניתן בעצם לייצר מקורות צליל אשר יכולים לנבוע ממקורות שונים.

rnבסיס הטכנולוגיה נקרא HSS (צליל הייפר-סוני) ובשנת 2002 זכתה המצאה זו בפרס ראשון של מגאזין "מדע פופולרי" המוערך. בשלב ראשון, האמין וודי, שניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה על מנת לשדר פרסומות נקודתיות לאנשים ברחוב, להשמיע הודעות חשובות לאנשים פרטיים גם בקבוצות גדולות (למשל בנמל תעופה או בתחנת רכבת עמוסה).

rnהטכנולוגיה, לעומת זאת, מתקדמת בקצב ובכיוונים שמתאימים לה – במקרה זה הטכנולוגיה משכה דווקא לכיוון הקולנוע הביתי וכן למערכת הביטחון האמריקאית.rn

 

rnשימושים ראשוניםrn

rnמערכת הביטחון האמריקאית זיהתה מיד את הפוטנציאל בטכנולוגיה. ניתן לעשות שימוש בצלילים חזקים "ובעייתיים" במיוחד (חתול או תינוק בוכים) אשר מכוונים לאיש מסויים או קבוצת אנשים. ידוע כי יש תדרים "מסוכנים" (תדרי תהודה המוכרים בסיפורים על כך שהם יכולים לגרום לתופעות קשות בחיות ואפילו בבני אדם). שידור של תדרים כאלה הישר לאנשים יכולים לגרום לעילפון או אפילו תופעות גרועות יותר.rn

rnחברת פיוניר היתה הראשונה אשר הצליחה לעשות שימוש תעשייתי ראשון בתאוריה ולייצר פאנל בשם PDSP-1. המערכת, אשר עלתה כ-40 אלף דולר עם הכרזתה (וכעת עדיין נמכרת במחיר של כ-25000 פאונד באנגליה), עשתה שימוש ב-254 משדרים אולטרהסוניים על מנת לייצר אפקט של אודיו תלת מימדי. הרעיון היה לעשות שימוש בהחזרים מהקירות הצדדיים על מנת לשלוט על מיקום מיקוד הצליל. כך, המכשיר מסוגל למקד מקורות קול וירטואליים וליצור, הלכה למעשה, רמקולים קטנים ובלתי נראים ברחבי החדר.rn

 

rnrn

rnמימוש זה עורר עניין עצום בטכנולוגיה, ולמרות מספר הרוכשים הזעום למערכת (בעיקר בגלל מחירה), נושא זה הדיר שינה מחברות רבות בתחום.

rnהדבר לא נעלם מעיני חברת יאמהה. מטרתם היתה להוזיל את הטכנולוגיה ולהביאה לרשות הכלל. בדומה למערכת של פיוניר, המערכת יוצרת קרניים כיוונית של קול על ידי שימוש במערך הכולל כ-40 רמקולים קטנים. הרמקולים יורים תדרים בתזמון מסויים תוך שימוש בהתאבכות התדרים. התאבכות הגלים גורמת לקרן כיוונית של צליל לנבוע מהמערכת. על ידי שליטה בתדרים ובתזמונם באופן מדוייק, ניתן ליצור רמקולים וירטואליים ובעצם להרחיב את במת הסאונד. על ידי שימוש בתהודות (רפלקציות) מהקירות הצדדיים והאחוריים, המערכת בעצם מסוגלת לייצר בימת קול היקפית. מימוש המערכת נעשית על ידי 42 מגברים דיגיטליים אשר דוחפים 40 רמקולים בגודל 3.5 ס"מ ושני וופרים בגודל 11 ס"מ. יצרן המערכת, יאמהה, טוען כי המערכת מגיעה להספק של כ-120W בשל השילוב של הרמקולים הרבים. יש לשים לב שלמערכת ההתאבכות הדינמית יש חסרונות מול השיטה המקורית של HSS בשל העובדה שעליה לטפל במספר מקרים רב יותר. ככל שמספר הרמקולים רב יותר, ניתן לכוון את הצלילים באופן יעיל יותר בסיטואציות רבות יותר.

 

rnrnrn

rnהמערכת מסוגלת לעבוד בדרכים שונות על ידי תזמונים שונים של הרמקולים – על ידי יצירת מוקדי קול שונים. על ידי תבניות התאבכות שונות, המערכת מאפשרת שימוש בחדרים עם גדלים שונים – כך שניתן בעצם לשלוט על המרחק והזוית שבה יתממש לו הרמקול הוירטואלי תוך התחשבות במרחק המערכת מכל אחד מהקירות שבחדר.rn

rnלקחנו את המערכת לבדיקה יסודית במהלך כשבוע.rn
rnrn

rnrn

 

rnהמכשיר כפי שנראה כשהיה ארוז באריזתו המקורית. המכשיר שוקל כ-13 ק"ג וארוז די בפשטות.rnrn

 

rnיש להיזהר מאוד בעת ההובלה, שכן המכשיר אינו מוגן היטב בחלקו העליון!rn

 

rnrnתכולת החבילה (עם כיוון השעון):
rn1. מקרן סאונד – YSP-1
rn2. מדריך למשתמש.
rn3. זוג אינטרקונקטים אנאלוגיים.
rn4. כבל קואקסיאלי.
rn5. כבל וידאו קומפוזיט.
rn6. סיב אופטי.
rn7. שלט.
rn8. מדבקות ספוג.

 

rnאז מה זה כולל?rn

rnכפי שנאמר כבר קודם, המקרן הזה מורכב בעצם מפרוססור הכולל מפענח Dolby-Digital, DTS, מעבד קול ל-Neo6, Dolby Prologic2, ההגברה כוללת 40 מגברים דיגיטאליים (בדומה ל-TAMP ) אשר מספקים 2W עם 10% THD ו-2 מגברים דיגיטאליים של 20W עם 10% THD לשני הוופרים, 40 דרייברים של 1.5" ושני וופרים של 4.5".

rnלמקרן-סאונד תצוגת LCD כחולה שנותנת את המידע הרלוונטי, כמו הכניסה הפעילה, עוצמת הקול ואף תפריטים לכיול המערכת.rn

rnבנוסף ניתן למצוא בפאנל הקדמי:

  • rnכפתור הפעלה.rn
  • rnכפתורי עוצמה (+) ו-(-).rn
  • rnכפתור בחירת כניסה.rn
  • rnrnrnrnrnrnכניסות המערכת כוללים (מימין לשמאל):

  • rnחיבור סטריאו 1 (VCR).rn
  • rnחיבור סטריאו 2 (TV).rn
  • rnיציאה לסאב-וופר אקטיבי.rn
  • rnיציאת וידאו (קומפוזיט) ל-OSD על מוניטור/TV.rn
  • rnשתי כניסות אופטיות (SPDIF).rn
  • rnכניסה קואקסיאלית.rn
  • rnחיבור סריאלי RS-233 (אין לחיבור הזה שימוש).rn
  • rnSystem Connector – זהו חיבור מיוחד שנועד לחיבור סאב-וופר של ימאהה הכולל כניסה מתאימה. חיבור זה נועד להדליק ולכבות את הסאב בהתאם למצב המערכת.rn
  • rnrn

    rnכפי ששמתם לב, המכשיר הזה הוא בעצם – רסיבר + 5 רמקולים בחבילה אחת, שאמורה להיות מונחת מעל או מתחת לטלויזיה/פלאזמה. שילוב שכזה עם פלאזמה יוצר בעצם טלויזית פלאזמה עם אודיו הקיפי (סביר מאוד להניח ששילוב הטכנולוגיות יהיה המהלך הבא של יאמהה).rn

    rnכפי שניתן לראות, יש למכשיר WAF – WIFE ACCEPTANCE FACTOR (עד כמה בקלות יקבל המין היפה את המכשיר הביתה) גבוה ביותר…rnrn

     

    rnמיקום המיקרוסאונדrn

    rnכפי שהסברנו, המקרן-סאונד זקוק לקירות (או כל משטח מחזיר אחר) בכדי לבצע את ההחזרים כראוי. אם במערכות קונבנציונאליות האקוסטיקה של החדר משפיעה על התוצאה הסופית, הרי שכאן היא ממש תלויה בה כדי שזה יעבוד.

    rnהמערכת תוכננה לעבוד כשהיא מוצבת בקיר הקדמי או באחת הפינות הקדמיות, כפי שניתן לראות באיורים הבאים:rn

    rnמצב חמש קרניים:rn

    rnבמצב זה, כל החמישה ערוצים המוכרים לנו, קידמיים, סנטר ואחוריים מיוצרים בעזרת החזרים מהקירות.rnrn

    rnמצב סטריאו:rn

    rnבמצב זה, שני הדרייברים הגדולים יחד הם ע-40 דרייברים הקטנים שמתנהגים כמו טויטרים, נותנים שני ערוצים סטריאו.rn

    rnמצב שלוש קרניים:rn

    rnהמערכת מייצרת בעזרת 3 קרניים ערוץ סנטר, ערוץ שמאל קדמי+ערוץ שמאל צדדי וערוץ ימין קדמי+ערוץ ימין צדדי. בקונפיגורציה הזו, אין שימוש בקיר האחורי. מצב זה נועד למקרה שאין קיר אחורי (או שההחזרים ממנו אינם טובים).rnrn

    rnמצב סטריאו עם שלוש קרניים:rn

    rnהערוצים הקדמיים מיוצרים ע"י כמו במצב סטריאו ואילו הרמקולים האחוריים/צדדיים נוצרים ע"י מצב של "3 קרניים". זוהי הקונפיגורציה למיקום בפינה של החדר.rn

    rnכפי שניתן לראות, המיקומים המומלצים הם בצורה סימטרית ככל שניתן לחדר, ולמרות שניתן לפצות על מרחקים שונים מהקירות, הרי שכאן כל הנושא של DELAY והבדלי עוצמות (אפילו בגלל סוגים שונים של משטחים, נניח חלון מול קיר) יהיה מאוד קריטי.rn

    rnחדר הבדיקה שלנו היה מלבני (6X5 מטר) כאשר התצורה הינה זהה לדוגמא הראשונה. הדבר מאפשר לנו, באופן תיאורטי, לנצל את התצורה האופטימאלית לקבלת סראונד – 5 קרניים.rn

    rnהמימדים המינימאליים לשימוש במקרן-סאונד, כפי שימאהה ממליצה הם כ-3X3 מטרים וישיבה במרחק של מינימום 2 מטרים מהמקרן-סאונד.rn

    rnמימדי החדר ומיקום הישיבה נפלו בדיוק באמצע האופטימום. יש לשים לב למקרים שבהם אין זה המצב.rn

    rnתפריטי ההגדרותrn

    rnהמערכת כוללת מערכת תפריטים (OSD) פשוטה אשר מקלה רבות על תהליך הכיול של המערכת. את הכיול גם ניתן לבצע בעזרת תצוגת ה-LCD אשר בחזית המכשיר.rn

    rnהכיול כולל שני שלבים:
    rn1. הגדרה פשוטה
    rn2. הגדרה ידנית (מתקדמת יותר)
    rnrn

     

    rnrn

     

    rnהגדרת סוג החדרrnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

    rnrn

     

     

    rnתצורות חדרים שונותrn

    rnכפי שניתן לראות, המכשיר דורש כיוונים לא פשוטים בכלל. על מי שמתכנת אותו לדייק עד מאוד בהגדרות המערכת בכדי לקבל תוצאות טובות.

    rnבניגוד לאקוסטיקה הדרושה לחדר קולנוע ביתי מצוי (כלומר, משטחים עם מינימום החזרי קול), YSP-1 עובד באופן אופטימלי בחדרים שבהם יש דווקא קירות עם החזרי קול חדים…

    rnעל מנת לעבוד במצב של 5 קרניים – תצורת החדר חייבת לכלול 4 קירות, דבר אשר בעייתי ביותר כאשר מדובר בסלון ישראלי ממוצע.

    rnהמערכת מסוגלת לעבוד בתצורות חדרים מוזרות למדי – אפילו חדר בצורת L, כאשר ההחזרים מתוכננים לעבוד בקטע החדר שלפני הפתח. במקרה שאין קיר אחורי, האפקטים יהיו פחותים ויש לעבוד עם המערכת במצב של 3 קרניים.rn

    rnבמקרה שאחד הקירות רחוק יותר, על הקרניים לעבור דרך רבה יותר – והדבר עלול לפגום בחדות הצליל. בנוסף, קירות בארץ אינם אחידים ולעיתים כוללים משטחים שונים זה מזה (למשל קיר צדדי הכולל חלונות או דלתות רחבים). במקרה כזה, הצליל לא יהיה לחלוטין אחיד בכל המשטח (למרות שניתן לקזז זאת על ידי התפריטים המתקדמים יותר של המערכת).rn

    rnחוסר אחד בולט ביותר הוא במחסור של פונקצית ROOM CORRECTION. אופציה זו, אשר קיימת כיום במרבית הרסיברים, מסוגלת לשפר את איכות הצליל ברסיברים רגילים. בניגוד לרסיבר רגיל, שבו המערכת עובדת עם הדלקתה מהרגע הראשון – כאן יש צורך בכיולים מסובכים למדי אשר היו בהחלט יכולים להשתפר על ידי הוספת מערכת כיול אוטומטית.rn

    rnהערה חשובה נוספת נוגעת לגובה התקנת הרמקול בחדר. בעוד שיאמהה בהחלט לא פוסלת השמת הרמקול מתחת למסך, אין הדבר רצוי בשל העובדה שגלי הקול עלולים להיתקל בהפרעות רבות יותר בגובה זה. ככל שהרמקול ממוקם גבוה יותר, יש סיכוי טוב יותר שהקירות יהיו חשופים יותר, ולכן יעילים יותר בהחזרת הצליל.rn

    rnלאחר הגדרת תצורת החדר, ניתן לבדוק את המערכת. כאמור, בילינו עם המערכת במהלך כשבוע עם חומרי בדיקה שונים ומשונים (מוזיקה מסוגים שונים, וכמובן, עם סרטי קולנוע ביתי).rn

     איך נשמע?

     

     

    rnרוחב הבמהrn

    rnהמערכת בהחלט מרחיבה את במת הקול באופן דרמטי. כלומר, בהחלט שומעים רמקולים וירטואלים שמגיעים ממקומות שונים בחדר.

    rnהרמקולים האחוריים אינם חדים כמו אלה הקדמיים. בתצורה של מערכת סראונד מלאה, על הגלים לעבור דרך רבה ולעבור רפלקציות של שני קירות על מנת לדמות רמקולים אחוריים מלאים. האפקט בהחלט נשמע, אולם הוא פחות חזק מאשר רמקולים אמיתיים (רגילים או ביפולריים) אשר משמשים מערכת קולנוע ביתית מלאה.rnrn

     

    rnאיכות צלילrn

    rnהתחלנו עם הספקים נמוכים. בווליום סביר, איכות הצליל אינה רעה, אולם בהחלט ניתן לחוש חוסר מה בטווח התדרים הנמוך. שני הוופרים הנכללים במערכת בהחלט אינם מספיקים לדחוף את כל טווח התדרים הדרוש למערכת קולנוע ביתית טובה.rn

    rnכאשר מגבירים את חוזק הצליל (כזכור, היצרן טוען להספקים עד 120W) חסרונות ה-YSP1 ניתנים בקלות לשמיעה. המערכת מתקשה לספק את הסחורה ומעוותת את הצליל באופן משמעותי.rn

    rnבמצב סטריאו, כאשר האזנו למוזיקה, הרמקול תיפקד בצורה סבירה – אולם בהחלט לא הגיע לרמת צליל של רמקולים סטריאופוניים ברמת המחירים שלו.rn

    rnבקולנוע ביתי ניתן היה לחוש בבמת הצליל הרחבה, והאפקט בהחלט היה משמעותי ביותר עבור סרטים. למרות זאת, הורגש חוסר באפקטים האחוריים, ולהשלמת האפקט רצוי להוסיף רמקולים סטלייטים באחורי החדר. כמובן, שזה נוגד את תפיסת היצרן, ולכן יש כאן חיסרון לא קטן.rn

    rnבמהלך הניסוי ניתן היה להבין כי יש חוסר משמעותי בהחזרים מהקיר האחורי:rn

    rnrn

    rnלפיכך, ניסינו להעביר מסך לאחורי החדר בכדי לשפר במעט את ההחזרים.

     

    rnrnלצערינו, למרות שיפור מה, לא היה די בכך בכדי לפצות על הבעיה. יתכן שבחדר עם עיצוב יותר מינימליסטי (אשר מאפשר יותר החזרים) האפקטים האחוריים יהיו משמעותיים יותר.rnrn

     

    rnסיכום

    rnמחיר הריטייל של המערכת כ-1500 דולר בארה"ב, אולם ה-STREET PRICE כבר ירד לאזור ה-900$ (עד כמה שאנו יודעים, עדיין לא נקבע מחיר עבור המערכת בארץ). מקרן הקול הקדמי תוכנן ויועד בעיקר לחדרים עם מסכים דקים – בעיקר לכאלה עם ארבעה קירות זמינים, ובעלי החזר קול נקי. המכשיר עדיין לא הגיע ארצה (הבדיקות נערכו באירלנד) והוא צפוי להגיע ארצה בהקדם.rn

    rnהמוצר מעניין מאוד ומסמן כיוון חדש בתחום הקולנוע הביתי.rn

    rnאבל, האם הוא שווה את המאמץ והעלות?

    rnהדבר תלוי מאוד בצרכן. מי שזקוק לאודיו איכותי למוזיקה ו/או קולנוע ביתי, מומלץ להישאר עם מערכות קולנוע ביתי סטנדרטיות. כמו כן, נמליץ לבעלי חדרים בעלי אקוסטיקה בעייתית או ללא ארבע קירות לוותר על המכשיר מראש.rn

    rnבמקרים שבהם חדר ההקרנה, או צפייה בסרטים, הוא בעל ארבעה קירות – וכאשר אין יכולת (או רצון) לחווט את החדר עבור מערכת רמקולים מלאה, בהחלט יש מקום לשקול את המכשיר.rn

    rnכמובן שהאפקט של YSP-1 ממגנט. הרמקול פשוט יפה וסקסי, ומשתלב נהדר עם מסך דק – פלאזמה או LCD. יאמהה בהחלט כיוונה למי שנושא העיצוב חשוב לו ביותר. הרמקול יסובב ראשים בניסיון לחפש מהיכן בוקע הצליל. אולם, לאחר ששלב ההתלהבות הראשונית יפוג, עלול השומע להתאכזב מאיכות הצליל ומההספקים הנמוכים שניתן לשמוע בהם לפני שהצליל מתחיל להתעוות.rn

    rnלפי התרשמותינו – בהחלט יש למה לצפות בעתיד. מכשיר זה הינו סנונית ראשונה בתחום אשר תופץ בכמויות מסחריות, בשל מחירה הנמוך. גירסאות חדשות ומתוחכמות יותר, של חברת יאמהה או של חברות אחרות צפויות לשפר את איכות הצליל, עוצמת הקול ואיכות הרמקולים האחוריים. rn

     

    rnהצעות יעול…rn

    rnליאמהה, כאמור, יש לא מעט עבודה לפני שמערכת מסוג זה תתקבל בקהילת חובבי האודיו באופן גורף יותר. הרי מספר הצעות שיפור לעתיד:
    rn1. שילוב שני סטלייטים עבור אחורי החדר(לא ניתן כרגע).
    rn2. שילוב שני רמקולים מסוג זה, כך שהרמקול האחורי יהיה מחובר לקדמי בחיבור אלחוטי.
    rn3. מערכת RC (כלומר ROOM CORRECTION).
    rn4. מערכת מדידה וכיול אוטומאטיים.rn


    8:00
      /  
    29.4.2005
      
    מאמר זה נכתב על ידי מרטין סבג ו- עפר לאור

    1