Von Schweikert – VR-4jr – ביקורת

ה - VR4-jr מוקמו בסלון, במקומם של ה - B&W-DM604 בעזרתו האדיבה של עופר שחורי ומזה כמה שעות מתנגנת מוזיקה ...

8:00
  /  
29.03.2005
  
תיקון: הרמקולים הנוכחיים הם B&W DM604 ולא כפי שצויין קודם. עימכם הסליחה.rnהמאמר נכתב ע"יrn TakeOnern





ה -VR-4JR של פון שוויקארט (לקח לי חצי יום רק להצליח להגות את השם) בנויים משתי יחידות, שיושבות אחת על השנייה, מעין שני רמקולים, בקונפיגורציה שמזכירה קצת את הווילסונים או ה -X1 וה- SW1 של גרשמן: חלק תחתון המתפקד כסאב עם שני וופרים "6.5, מחובר בכבל לחלק עליון ובו מיד "6.5 וטוויטר "1.rn




בנוסף יש ביחידה העליונה של המיד והטויטר גם טויטר אחורי, שנשלט וניתן לכיוון בהתאם למרחק הרמקול מהקיר, לצורך "יצירת אפקט" כדברי היצרן. (עופר הסביר לי שהאותיות VR מסמנות VIRTUAL REALITY – היצרן טוען שבזכות ההנדסה המיוחדת הרמקולים מצליחים לייצר תחושה של מוזיקה חיה).








ליחידת הסאב שני טרמינלים שמאפשרים חיבור Bi Wire (כמובן שגם אפשרות לגשר) ועוד טרמינל עליון ליחידה העליונה, שמאפשר גם חיבור של 3 WIRE. עוד ביחידת הסאב – קיימת אפשרות למלא בתחתית כל יחידה חומר "סופג" כמו חול או חלקי מתכות, להידוק הבס, בהתאם. מתוך פוטנציאל של 25 ק"ג כמדומני, הרמקול הספציפי הזה הגיע, אם אני זוכר נכון, עם 9 ק"ג מילוי.rn





לטעמי האישי הרמקול מאוד יפה. העיצוב מעט שונה מהקופסאות הרגילות ונותן תחושה של ייחודיות מסויימת. הגימור נראה מצויין.

החומרים עושים רושם של איכותיים מאוד, החל מהתיבה וכלה בטרמינלים האחוריים, כפתור העוצמה של הטויטר האחורי ועוד.

הגימור מרשים מאוד. אפילו ההנהלה שלי, שכל מה שמעניין אותה זה ש: א. לא צריך לשדרג אף פעם, ב. אם כבר משדרגים אז שיהיו רמקולים כמה שיותר קטנים, טענה שהרמקול לא גדול מידי ונראה יפה….(אתמול שאלתי אותה איך זה נשמע לדעתה. אז היא אמרה "יפה". אז שאלתי ואיך זה לעומת ה – B&W ? אז היא אמרה "אותו דבר"…..נו, עכשיו אתם מבינים אותי?).rn





רשמים ראשונים מהאזנה:

התחלתי את ההאזנות אתמול, יום שישי, בסביבות 11:00 בבוקר, לאחר שעופר ואני הרכבנו את הרמקולים וחיברנו אותם למגבר ADCOM 555/2 פרה מאותה הסידרה ו – CDP של ארקאם, 72. סיימתי אתמול בשעה 03:00 לפנות בוקר. הבוקר משעה 09:00 הסט-אפ שוב עובד. הרמקול לא עייף אותי אפילו לדקה. להיפך. הוא יוצר תחושה של עוד ועוד.rn


נחסוך מכם את הפרטים כעת, ונציין רק ששמעתי סגנונות רבים ושונים זה מזה. מעט מוזיקה קלאסית, הרבה מאוד מוזיקת עולם, כולל הרכבים ווקאלים, קטעים של גיטרות אקוסטיות, חלילים שונים וכד', ג'אז, מוזיקת פופ קלילה, כולל ישראלית, ומעט רוק.rn


מסקנה 1: הרמקול נפלא. הוא טוב יותר במוזיקה ווקאלית ובהרכבים בסגנון שאני שומע בשנים האחרונות – משהו שיושב איפושהו בין מוזיקת עולם לבין ג'אז מודרני. בדיסקים של מוזיקה ווקאלית עם זמר או זמרת בפרונט + פסנתר או נבל או כינורות ברקע, הרמקול הזה עושה נפלאות. לשמוע עם הרמקולים האלה את ברברה סטרייסנד זו פשוט חוויה מרגשת. הדיסק של קליאו ליין (שירה) וג'יימס גאלווי (חליל צד) נוגן היום כמה וכמה פעמים, כי הרמקול הזה פשוט מקפיץ אותם כמה דרגות למעלה ממה שהורגלתי עד היום. בקטעים הללו הייתה במה מעולה, כל כלי קיבל את הביטוי הנכון, הזמרות נשמעו כאילו הן כאן אצלי בסלון.

מסקנה 2: בקטעי הרוק הרגשתי שחסרה עוצמה ושהנמוכים לא באים מספיק לידי ביטוי. יש מידה מסויימת של "אנמיות". עופר הסביר אתמול שזו גם פונקציה של מילוי החומר בתחתית – אם נמלא יותר נקבל יותר בס ויותר הדוק. לי זה לא ממש מפריע כי אני כבר כמעט לא שומע מוזיקה כזו, וזו אחת הסיבות שבגללן אני מעוניין להחליף את הרמקולים שלי. אבל מי שמחפש לשמוע בעיקר רוק כבד, או הופעות חיות של להקות רוק כסחיסתיות, אני לא בטוח שזה מה שהוא יחפש.

מסקנה 3: קשה להמנע מהתחושה שהרמקול הזה לא בנוי לסט-אפ הנוכחי שלי. אני מסייג את הדברים מעט רק בגלל שלא שמעתי אותו עם סט-אפ אחר, אבל גם מקריאת החומר באתר וגם משיחות עם עופר הבנתי שהרמקול הזה יבוא לידי ביטוי בצורה טובה יותר עם הגברה באיכויות טובות מאלו שיש לי כרגע. אני נוטה לקבל את ההנחה הזו , בין היתר, כי אני מרגיש שהרמקול רגיש מאוד לסוג ההגברה והוא כנראה "חושף" את מגרעותיה, אם הן קיימות. שוב, זו תחושה – לא בדקתי מול הגברות אחרות, ואני מאוד סקרן ומתכונן לבדוק זאת בקרוב.rn


היום השלישי לבדיקת הרמקול התחיל במוזיקה קלאסית.rn


אתמול שוחחתי ארוכות בטלפון עם לקוח של עופר, שהחזיק את הרמקולים האלה חודשיים בערך ובעצם "פתח" אותם. הבחור כבר חווה כמעט כל מה שיש בשוק. אני לא חושב שיש רמקול "נחשב" שלא היה אצלו, או לבדיקות או לרכישה. הסט האחרון הפרטי שלו היו זוג אמאתי של סונוס, שלאחר האזנה ל -VR4 נמכרו אחר כבוד למרבה במחיר.

הבחור טוען שזה הרמקול הטוב ביותר שהוא שמע, לא רק לרמת מחירו אלא גם למחיר עד פי -4 ממנו.

העצה המרכזית שלו הייתה – להרחיק את הרמקולים כמה שיותר מהקיר האחורי ולפתוח מרחק רחב יותר בין שני הרמקולים. כלומר – להגדיל את הבמה על מנת לקבל את מה שהיצרן מתגאה בו כל כך. הבוקר הרחקתי את הרמקולים מהקיר למרחק של בערך מטר וחצי. בין הרמקולים המרחק גדל לשני מטרים לערך. עדיין לא האידאל המתבקש אבל שיפור במרחק מהמצב עד כה.rn


התוצאה – הבמה התרחבה מאוד!

אני לבד בבית, לקחתי את כפתור הווליום לאזור השעה 11 ופתחתי רשמית את היכל התרבות ע"ש אדר. איזו במה!! איזה סאונד! לא יאומן ממש!

התוכים של הבת שלי התחרפנו וגילו סימני שוק ופחד. בעקבות הנוצות שהתחילו להתעופף הוצאתי את הכלוב לחצר.rn


הבעיה הגדולה שלי כרגע היא שלא נראה לי שאוכל להשאיר את הרמקולים במצב הזה במידה וארכוש אותם, כי במרחק כזה מהקיר האחורי הם חוסמים את המעבר/יציאה מהסלון לחצר ויש חשש שמישהו עוד יפיל אותם.rn


והנה המסקנה הבאה: הרמקול הזה צריך מרחב. אם הוא קרוב מידי לקיר הוא לא מוציא 50% ממה שיש לו! תנו לו קצת מרחב וזה רמקול אחר לגמרי. הוא ממש מתעורר לחיים.rn


עד עכשיו נוגנו קטעים של צ'ייקובסקי – רומיאו ויוליה, בביצוע הפילהרמונית GIUSEPPE SINOPOLI (דוייטטשה גרמופון) , הריקודים ההונגריים של בראהמס, שאם היה כאן עוד קהל בסלון, בטח היו מי שפוצחים בריקודים או לפחות מוחאים בסיום מחיאות כפיים סוערות, וכמובן יהודי מנוחין עם ה – conertos brandebourgeois של באך (דוייטשה).rn


יאללה, לכוו לעבוד. אני חוזר לאולם הקונצרטים. rn


8:00
  /  
29.3.2005
  
תיקון: הרמקולים הנוכחיים הם B&W DM604 ולא כפי שצויין קודם. עימכם הסליחה.rnהמאמר נכתב ע"יrn TakeOnern

1