HDCP – האם הסכר נפרץ?!

האם יש משמעות להגנת HDCP כאשר כיום כבר קיימים פתרונות להסרת ההצפנה?!rn

8:00
  /  
23.03.2005
  

דובר רבות על הצפנת HDCP, אשר משרתת כשכבת הגנה חשובה עבור יציאות דיגיטליות מ-DVD וכן ממערכות HDTV שונות (שידור מלויין, DTHEATER וכן כל הפורמטים החדשים כגון HD DVD ו- BLUE RAY).

rnניתן לראות תאור ברמת מאקרו, את הטכנולוגיה rn במאמר זה.

rnתפקידה של שכבה זו היא לשמור על יציאות הוידאו – כך שרק מקרנים או תצוגות מוגנות יוכלו לאפשר צפיה באות הוידאו המוצפן. כמובן שטכנולוגיה זו חייבת להיות משולבת בהגנות נוספות על מנת למנוע RIPPING וגניבת מידע בנקודות שונות.

rnHDCP הוכנס תחילה כתוספת לחיבור DVI, ובכך גרמה למהפכה, במובן הרע של המילה. מכשירים רבים עם ובלי תמיכה ב-HDCP סירבו לעבוד זה עם זה, וכמובן שמרביתם האשימו את HDCP, גם כאשר לא היה קשר ישיר בין הבעיה לבין ההצפנה…

rnהסובלים העיקרים מ-HDCP הינם בעלי המסכים אשר אינם תומכים כיום ב-HDCP. מניין בעלי מסכים כאלה כולל את כל אלה שרכשו מקרן או מסך לפני יותר משנה, וכן את בעלי מקרני ה-CRT.

rnאלו האחרונים התגלו במלוא תיחכומם, שכן מתחת לפני השטח, מספר חברות כבר החלו לייצר מכשירים "סודיים" אשר מסוגלים לפענח אותות HDCP "אדומים" ולהוציא אותות גלויים (כלומר "שחורים" או לא מוצפנים). היעד העיקרי הוא בעלי מקרני CRT אשר כיום דקדקנים יותר מאי פעם לגבי איכות התמונה במערכת הק"ב שלהם.

rnהמוצרים הללו נמכרים כיום מתחת לשולחן בעלויות שנעות בין $250 לכ-$800. העובדה כי הם מורידים את הצפנת HDCP מוצנעים מאוד, אולם חובבי CRT מכל העולם כיום רוכשים מכשירים אלו בכמויות.

rnהשאלה היא האם יצא השד מהבקבוק, בשלב זה, שכן אם כל אחד יכול כיום לרכוש מפענח HDCP, מה הטעם בהצפנה?rn

rnהחשש הוא שהאולפנים וחברות זכויות היוצרים (אשר בעיקר דואגות לחברות התוכן ולא ליוצרים פרטיים) יגדעו את התהליך בעודו באיבו. היסטורית, החברות הללו תמיד אחרו באופן קיצוני לזהות ולעצור תנועות שכאלה וכאשר לבסוף עשו זאת, היה מאוחר מדי בכדי לעצור בעדן. במקרים של שיתוף קבצים, DECSS ו-MP3, החברות עדיין מסרבות להכיר בהספדן במערכה…rn

rnבהרצאה ששמעתי של סאם רונקו (מיסד RUNCO ובעליו הגאים של חברת RUNCO ומס' חברות ק"ב אחרות), לפני כשנתיים – הוא דיבר על HDCP ועל DRM (מערכות אלקטרוניות לשמירת זכויות יוצרים על ידי מניעת העתקת ושליטה הדוקה על שימוש בתוכן). סאם טען שבכל פעם שהתעשייה נתקלת בדרכים נוחות יותר להעתיק או לצרוך תוכן, הם נבהלות ומנסות לחסום את הטכנולוגיה הזו בדרכים שונות. בכל מקרה שהן פונות לבתי המשפט – הן מפסידות את התיק המשפטי אך זוכות בעקיפין על ידי מציאת דרכים שונות וחדשות לצרוך מאיתנו יותר כסף. כלומר, מפסידות על הנייר ומרוויחות בשטח. מי היה מאמין שמפיקי הסרטים ירוויחו יותר כיום על כל סרט, לאחר שאותו תוכן שהוצג בקולנוע ניתן לשכירה ורכישה בפורמט VHS (ולאחרונה ע"ג DVD ו- DVHS)…

rnסאם קיווה שכל מערכות ההגנה המקשות על חיינו, לא יעמדו במבחן המציאות – והעריך שבמקרה שהחברות יצליחו לשמר על התכנים בדרכים יותר קשיחות – הדבר עלול לגרום לירידה ברווחיהן.rn

rnמאמר זה נכתב על ידי עפר לאור


8:00
  /  
23.3.2005
  

1