המסך החדש שלי NEC 42XR3

בעיקבות רכישתו המוצלחת של חיים של פלאזמה 50XR4, חטפתי ביטחון ורכשתי גם אני מסך חדש.

8:00
  /  
04.02.2005
  
הוספתי תמונות!

המסך הנבחר הינו 42XR3, האח הקטן של ה- 50XR4.

המסך מחליף מסך אחר של NEC – ה- 42VP4.

בעוד שהמסך הקודם שלי היה ברזולוציה של EDTV (כלומר 852 על 480), המסך החדש הוא HDTV ברזולוצית XGA של 1024 על 768. מובן שבשל כך שהמסך ביחס של 16:9 ויחס הרזולוציות הוא 4:3, הפיקסלים אינם ריבועיים, אלא מלבניים.

המסך נראה כמעט זהה למסך הקודם מבחינה חיצונית. הוא כסוף, דבר אשר משתלב היטב בשאר המערכת (פרט לסקיילרים שמיוצרים עדיין בשחור רטרו למרות מחאותי הרמות, כל שאר המערכת בכסף/אלומניום).

כשמדליקים שמים לב לכמה הבדלים מהמסך הקודם. דבר ראשון, כל התפריטים שונו לחלוטין. יש הרבה יותר אפשרויות כיוון מקצועיות יותר (מקווה לכתוב על כיול מאמר בהמשך), שליטה מקצועית יותר על גאמה וכן אפשרויות זיכרון כך שניתן לכוון את המסך למצב של לילה או של יום ולהעביר לפי הצורך בין הזכרונות (או לפי PAL/NTSC, למשל!).

ה-FILL RATIO, שהוא היחס בין גודל הפיקסל ברוטו לנטו הוא גבוה ביותר, וממרחק של מטר וחצי כבר לא ניתן לראות SCREEN DOOR כלל.

לאחר כיול מהיר של השלישיה הקדושה: gamma, contrast ו-brightness (שני האחים החורגים – saturation ו- hue/tint אינם בעייתיים בד"כ), ישבתי לברר את איכות התמונה.

בשתי מילים – וואו, שיגעון (עם האחיות פיק סליחה)!

איכות התמונה גבוהה מהפלאזמה הקודמת (וכדאי שכך, בהתחשב בהפרש במחירים!). הפרטים קופצים החוצה והתמונה יותר חדה ותלת מימדית. הצבעים יותר מדוייקים לאחר כיול (בשתי הפלאזמות השקעתי לא מעט זמן עם דיסקי כיול, אולם הכיול נעשה לפי העין ולא עם ציוד מקצועי!). מה שיותר מעניין זה הפרטים. ניתן לראות יותר פרטים בתמונה, כגון נימים בפניהם של שחקנים, ואפילו סיבים מיותרים בחליפתו של יעקוב איילון בערוץ 10.

כמובן שעם טוב תמיד גם יש רע… הבעיה היא שאם אינכם רחוקים דייכם מהמסך, ניתן לראות בבירור את הכיווץ של הלווין. וכמובן שגם על כך יש צורך במאמר ייעודי.

בבדיקתי ניסיתי חיבורים שונים ומשונים בתדרים שונים והמסך אוכל את כולם בלי מלח. מעניין לציין שכמו רוב מסכי הפלאזמה, עושה רושם שמסך זה עושה שימוש ב-VERTICAL REFRESH RATE קבוע. במסכי פיוניר מדובר בכ-70.1HZ (מספר קסם בפיוניר שאף אחד מחוץ לחברה עדיין לא הצליח להבין מאיפה הוא נולד) ובמסכי NEC מדובר בכ-60HZ. כלומר, מקור אשר רץ בתדר אחר (ניסיתי 75HZ למשל) יצור JUDDER אכזרי בשל המרה בעייתית בין קצבי החלפת התמונות. הדבר אינו משפיע על כניסות וידאו PAL רגילות, שכן הן מומרות פנימית ובצורה מוצלחת. אולם, חיבור של סקיילר חיצוני או HTPC יעבדו באופן טוב יותר ב-60HZ או 59.94HZ על פני 75HZ או 100HZ. הדבר עדיין דורש בדיקה יותר יסודית על מנת לברר אם התופעה מתרחשת אך ורק בכניסות ה-RGBHV ו-DVI או גם בשאר הכניסות.

אורך החיים של המסך הוארך ל- 60 אלף שעות עובדה עד מחצית האור (half brightness) דבר אשר מאפשר לו לרוץ כ-20 שנה בשימוש ממוצע של 8 שעות ביום עם ירידה של תאורה למחצית מזו של המקור (מסך LCD, לשם השוואה מגיע בין 50 ל-70 אלף שעות עד שהוא מגיע למצב מחצית התאורה). למרות זאת, שמתי לב לרגישות במסך להיצרבות, אך נראה לי שמדובר ב-IMAGE RETENTION (כלומר, תופעה שדוהה לאחר זמן קצר ובניגוד לצריבה, אינה נשארת באופן קבוע על המסך). אוכל לדעת יותר לגבי זה לאחר צפיה ביותר סרטים עם פסי LETTERBOX.

יש לציין שלאח הגדול של פלאזמה זו (ה- 50XR4) כוללת פיצ´רים נוספים כגון PICTURE IN PICTURE מוצלח שגורם לי לקנא בחיים, למרות שהוא לא עושה בפיצ´ר הזה שימוש תכוף…

תוכלו למצוא עוד מידע על המסך כאן.

סה"כ מדובר במסך מוצלח ביותר, עם שחורים עמוקים למדי. אם היו מוסיפים לו תאורה אחורית כמו של פיליפס AMBILIGHT, היה מדובר במסך האידאלי…

לשאלות, אנא צרו בפורום שרשור מתאים.

תמונות ניתן לראות כאן:

מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור


8:00
  /  
4.2.2005
  
הוספתי תמונות!

1