DonR מספר על השידרוג האחרון – VR4+Manley !

תחילת דבר. באוקטובר 2002 התחלתי לחפש רמקולים חדשים למערכת שלי (שבועיים לפני המילואים – קשה לשכוח חמישה שבועות רצופים או ...

8:00
  /  
30.01.2005
  

שמעתי יותר מ-20 רמקולים , כמחצית מהם שמעתי עם המגבר שלי.

(כולם בין 3000$ ל-6000$ , מקום שני קיבל אצלי אודיו פיזיק ווירגו 3 , שנפסל בעיקר בגלל גודל החדר שלי.)rnלמרות שבחיפושי נוכחתי שהרמקול שלי טוב מאוד עולה על כמחצית מהרמקולים ששמעתי (וזה בעדינות) , היה חסר לי בס , ורציתי עוד פירוט.

היום יש לי תחושה שהרבה מאוד רמקולים שנשמעו לי לא משהו פשוט לא הושמעו בצורה נכונה, די חבל שבארץ חלק נכבד מהיבואנים מביא ציוד טוב מאוד שלא מתאים אחד לשני.

דוגמא לרמקולים שנראים לי מפוספסים הםrnCoincident victory rnאני משוכנע שעם הגברה של מנלי rn(כך הם מוצגים בתערוכות) הם יכולים להישמע משהו אחר לגמרי. (הם לא נשמעו רע, אבל אני משוכנע שהם יכולים להישמע מצוין). בערך לחצי מהרמקולים ששמעתי הייתי משייך הגברה שונה.

אני לא מתכוון לתת ציונים לרמקולים מאחר ושמעתי אותם בחדרים שונים אם סט אפים שונים.

אני כן מעונין לנגוע בשני נושאים חיבור בין הגברה לרמקול , ומחירים.rn


יש לכם תקציב מוגדר (שלי היה בסביבות 25000 ₪) כדי להתחיל בבדיקת מחירי יבואנים ,וקניה ישירות מהיבואן (ברור שהמחיר הוא רק פרמטר אחד , וחשוב קודם כל ליהנות מהרמקול).

בדרך לקניית רמקולים נתקלתי בתמחירים שונים ומשונים ,rnמאחר ואני לוקח כאקסיומה שככל שרמקול יותר יקר הוא יותר טוב.

(יש רמקולים יקרים שבטח לא שווים את הכסף שלהם, יש רמקולים זולים ששווים הרבה יותר.

חברות קובעות בעצמן את מחיר המיתוג, לפעמים מתחילים למכור רמקול במחיר נמוך ואז מעלים את המחיר, ניתן למצוא מוניטורים שלא בהכרח טובים מאחרים במחיר התחלתי של 8K$ .)

יחד עם זאת בגדול רמקול של 3K$ טוב מרמקול של 500$ .

על רמקול של K$5 ביקשו בארץ לא פחות מ-32000 ₪.

עלPROAC D25 התבקשתי לשלם (מחיר פתיחה) 34000₪, לא יאמן במיוחד לא עבור הרמקול הזה.rn


אחרי הרבה מאוד השמעות החלטתי לקנותrn vsa, rn דגם VR4-jr. .

אני חייב לציין כי את הרמקול עצמו לא שמעתי אבל שמעתי את שני האחים הקטנים שלו וכל אחד מהם נשמע מדהים ובלתי ראלי למחירו ה-VR1 רמקול מוניטור נהדר במחיר יוצא מהכלל של 5000 ₪ על rnVR2 אין לי מילים לא שמעתי אף רמקול במחיר שלו שמשתווה לו.

על פי שני אלו (הטונליות – גוון הצליל, של כל הסדרה זהה.) ועל פי המלצה של שניי אנשים ששמעו את VR4-jr החלטתי ללכת עליו בעיניים עצומות.rn


אמצע…

כשהרמקול הגיע הביתה אני חייב לציין שהייתה לי תקופה לא קצרה של סבל,rnכבר ביום שקניתי את הרמקול הערכתי כי אני אאלץ להחליף הגברה עבורו, דבר נוסף שידעתי זה שככל שקונים ציוד יקר יותר כך הציוד נהיה מפונק יותר עם יותר קפריזות.

אני שמעתי אצל עופר את הרמקולים עם ציוד של Thor Audio ציוד סופר יקר וכמובן שווה כל $ רק שהוא עולה 22000$ יענו בארצנו בסביבות מאה אלף שקל.

יאיר תמם אמר לי משהו נכון אם לא היית שומע את הרמקול עם הגברה כזו טובה לא היית קונה אותו ולא בגלל שהוא לא טוב אלא שההגברה הזו מוציאה מהרמקול את המקסימום ובהגברות אחרות תמיד היית מוצא דפקת כמו ברמקולים אחרים שפסלת.rn


קודם כל התחילה תקופת הרצה מעצבנת, בתחילה הרמקול נשמע סתום לחלוטין ולאט לאט הרמקול נפתח השכנים שלי זוכרים זאת כשבועיים מאוד טראומטיים הפניתי את הרמקולים אחד מול השני, הוצאתי את טושה מהבית (כלבת פינצר מעורבת) ודפקתי בווליום כל יום 10 שעות , זהו הרמקול נפתח.

עדיין הרמקול לא נשמע לי כמו שצריך אין לי Thorהחדר שלי היה קטן על הרמקול מה עוד שהוא היה חשוף לגמרי ללא שטיח עם שני חלונות ושתי דלתות והכל מזכוכית מה עושים? מאוד מהר הבנתי שהבעיות שלי זה החזרים מהקירות מהרצפה מהתקרה ומכל הזכוכיות. (לא להגזים מהר מאוד זה דבר יחסי אחרי ששמעתי כבר איזה עשרה מגברים אצלי בבית).

אז מה עושים קודם כל מכניסים שטיח (אישתי די דומה לי היא מחפשת שטיח יותר זמן ממה שאני חיפשתי רמקולים) כשבאמת צריך אז קוניים תוך שבוע שטיח (באשור אישתי) שבוע לאחר מכן rnצפיתי חצי מהתקרה בחומר ספיגה rnsonex
.

טוב עכשיו זה כבר נשמע אחרת לגמרי.rn


וקצת על ההגברה, ניסתי מגוון רחב של מגברים גם טרנזיסטורים וגם מנורות היו כאלה שממש לא התאימו ונשמעו זוועה כמו NAIM שיאיר פרומן הביא (למרות שאצלו בבית עם ה- Kaber זה נשמע מדהים) , VTL 85+2.5 שנשמע קצת בומי , Cary Rocket 88,fox60 ASL , AR VT-100,פרה + מונו בלוקים KORA לא הרשימו אותי במיוחד, DENSEN שפשוט לא הסתדר עם הרמקולים.rn


מספר מגברים שהרשימו אותי הם ASL FOX 22 זהו מגבר SE עם מנורת C336 המייד שקבלתי מהמגבר הזה היה בלתי יאמן הסאונד גדול ושמן, הייתה לי קצת בעיה במוזיקה עמוסה עם מריחה של בס וגם קצת תחושה של איטיות בנמוכים, בכל מקרה למי שיש רמקולים נצילים שיכולים להסתפק ב-20 וואט , ממומלץ לנסות.

לאחר מכן ערן הגיע אלי עם rnMANLEY
בתחילה שמעתי את ה-MAHI והתאהבתי לאחר מכן שמעתי את SNAPPER ומיד ידעתי שזהו זה, המגבר משתמש במנורות EL34 הסאונד גדול שקוף ומלא,ה- SNAPPER הוא 90% Thor רק שהוא עולה בערך רבע ממנו ולי זה מספיק.

MAHI דומה לו מאוד רק שהסאונד יותר קטן עם פחות בס ומיד יותר חם בשניהם יש קסם שלא שמעתי במגברים אחרים.rn


סוף דבר…

ומספר מסקנות שהגעתי אליהם.rn


1. אני בטח לא מגלה לכם את אמריקה אז ככה החיבור בין חלקי המערכת הוא קריטי כששאלתי מישהו מרכזי בפורום איך המנלי? הוא ענה לי לא משהו. שאלתי שמעת? והוא ענה לא, שאלתי מאיפה אתה יודע שהוא לא משהו ? והוא ענה פלוני אלמוני אמר לי.

אז חברים הגברה ורמקול לא עומדים בפני עצמם מגבר X יכול להישמע נורא אם רמקול Y ונהדר עם רמקול Z (כמו שקרה עם הניים של יאיר).rn


2. עדיף לקנות רמקול לא יקר ולשים עליו הגברה בכפול מחיר מלקנות את ההפך, כמעט בכל פעם ששמעתי הגברה טובה ומושקעת גם ברמקולים זולים נהניתי מהמוזיקה, הרוב עושים את ההפך.rn


3. את הכתוב פה כתבתי במשך (בערך) חצי שנה די מפליא שכל פעם שכתבתי די התפלאתי על מה שכתבתי, או בקיצור כמו שיאיר תמם אמר לי אתה מכיר רק סט-אפ אחד או שנים אני מכיר די הרבה סט-אפים מה שחשוב זה חיבור בן חלקי המערכת ומה מתאים למה.rn


והחלק החשוב ביותר, תודות.

אז קודם כל לעופר שחורי שהביא לארץ רמקולים מדהימים vsa,rnלערן אודיו פריק שטורטר אלי הלוך וחזור, מנלי הזכרנו,rnתודה מיוחדת לגיא לנדאו שייעץ לי על הרמקול כיוון או בקיצור הגורו שלי בענייני סטריאו ,rnליאיר תמם שהשאיל לי ציוד , והיה הכי בסדר שאפשר, rnCardas,
fox 22 כדאי לנסות.

וכן לדוד קושניר שמעבר להיותו חבר טוב, תמיד אפשר לסמוך על האוזן שלו כאוזן נוספת.

וכן להרבה חברים וסוחרים שבלבלתי להם את המוח – ישר כוח.rn


תודה rnרונן (DonR)rn



1