פרוססורי וידאו – מי, למה, כמה? חלק ב'

פרוססורי וידאו קיימים בשוק כבר מספר שנים, אך מעולם לא תפסו נתח שוק בישראל. מה עומד מאחורי הטכנולוגיה ומדוע קיימים ...

11:00
  /  
14.12.2004
  


rnהטכנולוגיה היתה מספיק אטרקטיבית בשלב זה, עד שחברות צ'יפים רכשו את חברות FAROUDJA (חברת SAGE רכשה אותם, וחברת GENSIS רכשה את חברת SAGE – בעוד ש- SILICON IMAGING רכשו את DVDO) והחלו להכניס את הצ'יפים לכל DVD תחת השמש. חברות צ'יפים נוספות הוסיפו פיצ'רים של פרוססינג לתוך המוצרים שלהם (חברות כגון צורן הישראלית, NEC, GENNUM, SIGMA ועוד) בעוד שחברות אחרות החליטו לנסות ולהתחרות עם צ'יפים וטכנולוגיות משלהן (SONY עם WEGA, טושיבה עם DRC ו- גם פיליפס ניכנסו לתמונה עם Pixel plus) .rn

rnחברות נוספות קמו במקביל בתחום הפרוססינג, גם דרך תעשית ה-BROADCASTING (חברת MIRANDA, וחברת KEY DIGITAL) ו-CONSUMER (חברות כגון ALGOLITH ו- LUMAGEN, למשל).

rnתחום הפרוססינג של וידאו החל לתפוס כיוון אחר. המכשירים נתנו סט של פיצ'רים אשר היה חסר לתצוגות עצמן. הסיבות למחסור בפיצ'רים ובאיכות התמונה בתצוגות היא תוצאה ישירה של הרצון להוריד עלות. אם צ'יפ בינוני של חברת SIGMA DESIGNS עולה עשירית מעלות הצ'יפ המקביל של FAROUDJA, מעטות החברות שישקיעו בשני. יש לזכור כי עלות הרכיבים משפיעה באופן לינארי על עלות מכשיר (בד"כ, שומרים על אינדקס של בין פי 4 ל-20 – כך שהפרש של 20 דולר בעלות הצ'יפים עלולה להסתכם בהעלאת מחיר הסופי של המוצר ללקוח של בין 80 דולר ל- 400 דולר!). הפרוססורים מוסיפים פיצ'רים אשר מסובכים למימוש (תבניות בדיקה, טיימינג מדוייק) או יקרים (COMB FILTER מתקדם, כניסות מדוייקות, A/D מדוייק) או פשוט מסובכים למשתמש הפשוט (Y/C DELAY, שינוי קצב ה-FRAME RATE, או פילטרים שונים על התמונה).

rnהמוצרים עדיין מתקשים בטיפול ב-PAL אשר כולל 2:2 PULLDOWN שאנחנו, במושבות הארופאיות, תקועים איתו. rn

rnהתחרות האמיתית בתחום היא בעיקר זו של מחשבי ה-HTPC, אשר כוללים תוכנות אשר כבר מסוגלות להתמודד עם 3:2 pulldown וברמה מסויימת של VIDEO MODE, אולם עדיין מתקשים ב-PAL וב-VIDEO MODE.

rnבשנים האחרונות שופרו האלגוריתמים בתחום עד מאוד, בעיקר בתחום עיבוד התמונה של מערכות צבאיות ועבור אסטרונומיה. בשני המקרים קיים חומר מצולם שצריך לשפרו. הטכנולוגיה בתחומים הללו כבר דלפה לתעשית הוידאו דרך חברה בשם TERANEX אשר פיתחה סדרת מוצרים המבוססת על עיבוד מקבילי. המוצרים הם פרוססורים חזקים אשר מסוגלים לשפר דרמטית את איכות תמונת SDTV (גם PAL וגם NTSC) אך עלותם היא כמה עשרות אלפי דולרים (30 אלף למוצר ה"פשוט"). לאחרונה התמזגה חברת TERANEX עם חברת SILICON OPTIX והוציאה פרוססור וידאו חדש, אשר החברה טוענת כי יש לו כוח חישוב של פי- 40 מפרוססור פנטיום 4 של אינטל. הפרוססור, בשם REALTA, מהיר דיו על מנת להריץ אלגוריתמי עיבוד תמונה בתוכנה, ומסוגל להתחבר למערך פרוססורים גדול יותר על מנת לשפר עוד יותר את איכות התמונה.

אלגוריתמים חדשים ומעניינים נוספו גם על ידי חברת ALGOLITH, אשר פיתחה אלגוריתם להעלמת בעיות שנוצרות בעת כיווץ MPEG (כגון MOSQUITO NOISE ו-MACROBLOCKING).rn

rnשילוב כל הטכנולוגיות הללו צפוי בשנתיים הקרובות, וישולב במוצרים שונים. נושאים כגון HDTV נכנסים חזק לשוק, ותצוגות טובות יותר ידרשו פרוססינג של וידאו חזק יותר. סביר להניח שהחברות ימשיכו בטרנד של שימוש בצ'יפים זולים על חשבון פתרונות איכותיים יותר, מה שימשיך וידרבן חברות קטנות כגון LUMAGEN להמשיך וליצר פתרונות שישפרו את איכות התמונה.rn

rnאת חוד החנית, כמובן, יובילו פרוססורי הוידאו היעודיים, כאשר בהמשך תוכנס הטכנולוגיה למכשירי STB, DVD, המסכים וה- A/V RECEIVERS.

rnעם כניסת HDTV מוצפן, יש לציין כי המאזן בין פרוססורי וידאו לבין HTPC יופר. חברות התוכן לא ירשו למידע מוצפן שכזה להתפענח בתוכנה, ולכן גם פתרונות HTPC יאלצו לעבור לפתרונות חמרה, מה שיהפוך את ה-HTPC בעצם למחשב משולב פרוססור וידאו. איך כל הסיפור יגמר קשה מאוד לומר, במיוחד לאור זאת שבשנים האחרונות הטכנולוגיה לקחה פניות לא צפויות כל מספר שנים.

rnבארץ פועלות מספר חברות בתחום. חברת צורן מפתחת פיתרונות של צ'יפים זולים בתחום. קימות חברות נוספות שעוסקות בפיתוח מוצרי עיבוד תמונה (אחת מהן פיתחה עבור KEY DIGITAL את התוכנה של HD LEEZA, המוצר הראשון שידע לעבד 1080i). חברת VIDEOSET היא אחת הראשונות בארץ אשר יצגה חברות פרוססינג כגון EXTRON.rn

rnלאחרונה החלה חברת בולטהופ ליצג את LUMAGEN ולמכור את מוצרי הפרוססינג שלה. כמו כן, חברת TOP AUDIO משווקת את מוצרי DVDO (אשר נקנתה מחדש על ידי בעליה המקוריים ונקראת כיום באופן רשמי – ABT = Anchor Bay Technolgies).rn

rnבמרבית המקרים, המוצרים מבוססים על צ'יפים ידועים. הפרוססורים של CRYSTALIO מבוססים על צ'יפ פרודג'ה 2300. מוצרי פרודג'ה עצמם מבוססים בחלקם על פרוססורים שלהם ובחלקם בצ'יפים פנימיים אשר מעולם לא שוחררו לעולם החיצון. חברות כגון DVDO, FOCUS ENHANCEMENTS, ו- LUMAGEN עושים שימוש בצ'יפים של SILICON IMAGING (במקור DVDO).rn

rnמבחינת איכות, ה-SCALING של המוצרים השונים דומה מאוד (CRYSTALIO נחשב לחזק בתחום היום). ה-DEINTERLACING של המוצרים השונים משתנה מאחד לשני. בד"כ נהוג לאמר שבמקורות NTSC, צ'יפים של פרודג'ה נותנים את התוצאות הטובות ביותר.rn

rnמבחינת פיצ'רים, חברת LUMAGEN מובילה בהפרש ניכר ונותנת כמות בלתי סבירה של TWEAKS, אופציות ושכלולים…rn

rnמבחינת עלות, מוצרי LUMAGEN הזולים וה- ISCAN HD של DVDO נותנים את הפתרונות האפקטבים ביותר.rn

rnהמוצרים אינם זולים, אולם לוידאופיל הממוצע הם ישפרו דרמטית גם את איכות הטלויזיה וגם את איכות הסרטים ויאפשרו לו להגיע למקסימום איכות תמונה שניתן להפיק מהתצוגה הספציפית שבחר.rn

rnהמאמר נכתב ע"י rnrnעפר לאור


11:00
  /  
14.12.2004
  

1